30.7. 2013 David Bureš Google+ profil David Bureš

Škoda Octavia RS TDI: Jízdní dojmy

 

Škoda popisuje třetí generaci Octavie RS mnoha superlativy. Zaslouží si je? Abychom to zjistili, vydali jsme se až do Rumunska.

Automobilka Škoda prezentuje novou generaci Octavie RS ve velkém stylu. Výstavní premiéra proběhla na slavném Festivalu rychlosti v Goodwoodu, české ceny zveřejnila u příležitosti Rallye Bohemia a nyní pozvala novináře do Rumunska, kde jsme si automobil pořádně osahali.

Pravda, Rumunsko je neobvyklou lokací pro jízdní testy, ve skutečnosti je ale ideální volbou. Povrch silnic je tu podobný jako v Česku – hladký povrch často střídá hrbolatá cesta, navíc se tu nachází nejlepší silnice v Evropě – Transfagarasan, tedy alespoň podle názoru britského Top Gearu.

Jízdy na Transfagarasanu, kterému se rovněž přezdívá Ceausescova dálnice, nás čekají až ve středu, v úterý jsme zatím Octavii RS provětrali na cestě z Bukurešti do Sibiu, na trase dlouhé přes 300 kilometrů. Celkem nás čeká více než 500 testovacích kilometrů, což je u takovéto akce nadmíru dost. Sama automobilka přiznává, že tak dlouhou testovací štreku novinářům ještě nenabídla. My k tomu dodáváme: s výjimkou jízdy z Moskvy do Vladivostoku v rámci akce Scout Experience v roce 2007...

Během úterní cesty jsme usedli do kombi Škoda Octavie RS s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 135 kW a točivém momentu 380 N.m, který spolupracuje se šestistupňovou manuální převodovkou. O takovou variantu je mezi zákazníky zájem, u minulé generace byl poměr mezi naftovým a zážehovým motorem asi 50:50, přičemž 90 % automobilů bylo vybaveno manuálem.

Představitelé fimy při prezentaci auta uvedli, že při vývoji měly být splněny tři požadavky: Octavia RS má proti předchůdcům více sázet na emoce, má být výkonnější a lehčí a ve srovnání s dalšími nabízenými verzemi má být stejně praktická. Jak se vývojářům podařilo tyto úkoly splnit?

Více emocí

Náš exemplář byl lakován červeným odstínem Corrida. Ten ukazuje, že nová Octavia RS umí ukázat různou tvář. V červené karoserii totiž vypadá agresivně a sportovně a dává jako extrovert najevo, že se nejedná o běžnou Octavii, což je ještě výraznější u žlutého (lak Sprint) nebo metalicky zeleného (lak Rallye) exempláře. To modré nebo šedé RS je decentnějším autem, které svoji tvář více schovává. Minulé generace však v tomto ohledu byly výrazně konzervativnější.

Rychlá kombi: Co koupit – Ford, Renault, nebo Škodu?

Zatímco přední nárazník, maska chladiče s logem RS a 21 vertikálními lamelami, červeně lakované brzdové třmeny, spoiler na zádi a zadní difuzor zvenku nejen znalcům naznačují, o jakou verzi se jedná, vnitřek je bližší běžnějším variantám. V první řadě je tu nový volant s logem RS, který se parádně drží. Má silnější věnec, jak se sluší a patří, a navíc jeho povrch neklouže. Nové jsou také sedačky, ty jsou pohodlné i na dlouhé cestě a nabízejí dobré boční vedení, které posádku dobře udrží v zatáčkách. Ještě by to chtělo nějaký zajímavý dekor na palubní desku a byla by kabina na jedničku.

Po nastartování je samozřejmě slyšet zvuk známý z automobilů se vznětovým motorem pod kapotou. Stačí však přepnout do režimu Sport a i naftová Octavia nabídne více než zajímavý zvuk, který posádku bude bavit. Je to díky speciálnímu rezonátoru mezi kabinou a motorem, který podle otáček vytváří vibrace a s nimi spojené více či méně hluboké dunění. Samozřejmě, zpívající dvanáctiválec z Aventadoru to není, Octavia RS má blíže k brumlajícím osmiválcům. Ale zní krásně...

Co však emoce za volantem? S těmi už je to poněkud horší, naftová Octavia RS je 90 procent času prostě rychlým vznětovým kombíkem, zkrátka hot-kombi, nikoli hot-hatch. Pokud však cesta řidiče dovede na zatáčkovitou trať, dokáže Octavia RS s 2.0 TDI pod kapotou vyvolat mírný úsměv - funguje dobře.

Výkonnější motor

První úkol – více emocí – nová generace Octavie RS splňuje. Druhý úkol – vyšší výkon – se jí také daří. Motor modelové řady EA288 má proti předchůdci o 10 kW a 30 N.m více. Jedná se o velice pružný motor, s minimální prodlevou turbodmychadla, který se až nečekaně žene do otáček. Odstupňování převodů je poměrně dlouhé. Na třetí stupeň automobil jde okolo 140 km/h, na čtyřku atakuje 200 km/h. Při dálniční jízdě a zařazené šestce motor točí 2250 min-1.

Škoda Octavia RS vs. VW Golf GTI: Co koupit?

Mladoboleslavská značka tvrdí, že dvoulitrový vznětový čtyřválec je proti předchůdci o 19 procent úspornější, čemuž napomáhá systém start-stop, elektronická regulace chladicího okruhu nebo modifikovaná hlava válců s integrovaným chlazením výfukových plynů a kombinovaným přímým a nepřímým vstřikováním. Naše spotřeba během testu při průměrné rychlosti 60 km/h činila 7,6 litru na 100 kilometrů. Řízení s proměnlivým převodem je kolem středu vcelku ostré a přesné. Podvozek má logicky tvrdší naladění, to k tomuhle autu patří. Počítejte však s hlukem od valících se kol. Uvidíme, jak na nás bude RS působit, až ho protáhneme po našich obvyklých cestách...

Neseděl by Octavii RS také pohon všech kol? Zřejmě ano, podle vyjádření zodpovědných zástupců z marketingového oddělení by však byl pro zákazníky příliš drahý a takovou RS by si nekoupili. Vývojáři však přiznávají, že pokud by byl výkon Octavie ještě vyšší, už se bude muset přistoupit k pohonu všech kol. Tak se třeba dočkáme u Octavie RS IV...

Praktičnost na jedničku

Již výchozí Octavia je praktickým automobilem, což se u vrcholného provedení nijak nezměnilo, také RS disponuje mnoha „simply clever“ řešeními. Ať jde o škrabku na led ve víčku nádrže, síťový program v zavazadelníku nebo držák na parkovací lístek na čelním skle. Zavazadelník kombi nabízí 610 litrů objemu, což je stejně jako u výchozího auta. Nic se v tomto směru nezměnilo, jen se člověk musí stále ptát, zda je tak velký kufr u takto zaměřeného vozu opravdu třeba.

Škoda Octavia RS 2.0 TSI vs. Octavia Combi RS 2.0 TDI

Nová naftová Octavie RS je dobrým autem. Škoda od ní chtěla, aby byla výkonnější, lehčí a nabitá více emocemi než předchůdce, zároveň však měla zůstat praktickým autem. Tyto úkoly až na výjimky splňuje – přece jenom by to chtělo více emocí za volantem a „zajímavější“ kabinu. Na výkon nebo praktičnost si stěžovat nemůžeme, Octavia RS převeze prakticky všechno a pěkně rychle.

Až samotní zákazníci ukážou, zda Škoda dobře věděla, co od Octavie RS žádají. Minulé generace se mimochodem na českém trhu prodalo solidních 2.700 exemplářů. Octavia RS tak u nás byla úspěšnější než předchůdce, která na svém kontě měla jen asi 800 prodaných kusů.

Dojmy z benzinové verze pro vás v současné době připravujeme, sledujte Auto.cz

Jake.auto.cz: Vše o Škodě Octavia na jednom místě

Škoda Octavia RS
 

Spolupracujeme s TipCars.com
USA uvalily na Severní Koreu nové sankce, týkají se bank a finančního sektoru USA uvalily na Severní Koreu nové sankce, týkají se bank a finančního sektoru

Spojené státy kvůli severokorejskému programu na vývoj…

Platit hypotéku je v Česku výhodnější než nájem, tvrdí studie Platit hypotéku je v Česku výhodnější než nájem, tvrdí studie

Platit hypotéku je v Česku v současné době výhodnější než…

ČEZ rozhodne o prodeji bulharských firem do konce roku ČEZ rozhodne o prodeji bulharských firem do konce roku

Představenstvo energetické společnosti ČEZ rozhodlo, že…

 
 

Tapety


Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia RS TDI: Jízdní dojmy







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Takto v Brandýse dělají rádia a tachometry. Asi je má i vaše auto Takto v Brandýse dělají rádia a tachometry. Asi je má i vaše auto

O čtyřicet procent větší tržby než vloni očekává letos…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 



Škoda dobývá Afriku, v Alžírsku začíná montovat Octavii Škoda dobývá Afriku, v Alžírsku začíná montovat Octavii

Vedle Octavie se v továrně v alžírském městě Relizane…

Škoda Octavia G-Tec už nebude, co bývala. Dostane nový motor a větší zásobu plynu Škoda Octavia G-Tec už nebude, co bývala. Dostane nový motor a větší zásobu plynu

Zatímco nedávný facelift se na plynové Škodě Octavia…

 



 
Tenhle offroad není zachovalý veterán. V této krásné podobě UAZ slaví 45 let legendární 469

Tenhle offroad není zachovalý veterán. V této krásné podobě UAZ slaví 45 let legendární 469

Dnes 18:53

Legendární vojenský offroad UAZ 469 se stále vyrábí. Od roku 2003 je však nabízen pod označením Hunter.




Blesk.cz

5 pražských nej aneb co možná nevíte o našem hlavním městě

5 pražských nej aneb co možná nevíte o našem hlavním městě

Cestovatelské zážitky není nutné sbírat pouze za hranicemi. Mnohé k uspokojení turistů může nabídnout i české…

Vzácný objev po sto letech: Fabergého stříbrné nože našli v Polsku

Vzácný objev po sto letech: Fabergého stříbrné nože…

Měly zmizet po bolševické revoluci, měly být roztaveny s celým vzácným stříbrným jídelním servisem vyrobeným…

 

iSport.cz

Wilander: Federer a Nadal budou dál vládnout, mladí v pěti setech nestačí

Wilander: Federer a Nadal budou dál vládnout, mladí…

Federer, Nadal, Federer, Nadal... To je přehled letošních grandslamových vítězů. A podle Matse Wilandera bude…

Rozbroje v kotli Sparty. Chuligány odsuzují ostatní ultras i fanoušci

Rozbroje v kotli Sparty. Chuligány odsuzují ostatní…

Nejdříve nadávky za hranou slušnosti, pak ostentativní mlčení. Tak radikální fanoušci fotbalové Sparty…

 

Reflex.cz

Zvýšení důchodů: I u penzí platí, že nelze steak sníst a současně ho mít

Zvýšení důchodů: I u penzí platí, že nelze steak…

Jedním z velkých témat nadcházejících (ale i všech předcházejících) voleb jsou důchody. Jak jste asi také již…

V opilosti chtěl zabít bratra. Sám se nabodl na nůž

V opilosti chtěl zabít bratra. Sám se nabodl na nůž

Kolik takových příběhů už bylo napsáno. Dva bratři, jeden slušný a pracovitý, druhý povahy násilnické a…