30.7. 2013 David Bureš Google+ profil David Bureš

Škoda Octavia RS TDI: Jízdní dojmy

 

Škoda popisuje třetí generaci Octavie RS mnoha superlativy. Zaslouží si je? Abychom to zjistili, vydali jsme se až do Rumunska.

Automobilka Škoda prezentuje novou generaci Octavie RS ve velkém stylu. Výstavní premiéra proběhla na slavném Festivalu rychlosti v Goodwoodu, české ceny zveřejnila u příležitosti Rallye Bohemia a nyní pozvala novináře do Rumunska, kde jsme si automobil pořádně osahali.

Pravda, Rumunsko je neobvyklou lokací pro jízdní testy, ve skutečnosti je ale ideální volbou. Povrch silnic je tu podobný jako v Česku – hladký povrch často střídá hrbolatá cesta, navíc se tu nachází nejlepší silnice v Evropě – Transfagarasan, tedy alespoň podle názoru britského Top Gearu.

Jízdy na Transfagarasanu, kterému se rovněž přezdívá Ceausescova dálnice, nás čekají až ve středu, v úterý jsme zatím Octavii RS provětrali na cestě z Bukurešti do Sibiu, na trase dlouhé přes 300 kilometrů. Celkem nás čeká více než 500 testovacích kilometrů, což je u takovéto akce nadmíru dost. Sama automobilka přiznává, že tak dlouhou testovací štreku novinářům ještě nenabídla. My k tomu dodáváme: s výjimkou jízdy z Moskvy do Vladivostoku v rámci akce Scout Experience v roce 2007...

Během úterní cesty jsme usedli do kombi Škoda Octavie RS s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 135 kW a točivém momentu 380 N.m, který spolupracuje se šestistupňovou manuální převodovkou. O takovou variantu je mezi zákazníky zájem, u minulé generace byl poměr mezi naftovým a zážehovým motorem asi 50:50, přičemž 90 % automobilů bylo vybaveno manuálem.

Představitelé fimy při prezentaci auta uvedli, že při vývoji měly být splněny tři požadavky: Octavia RS má proti předchůdcům více sázet na emoce, má být výkonnější a lehčí a ve srovnání s dalšími nabízenými verzemi má být stejně praktická. Jak se vývojářům podařilo tyto úkoly splnit?

Více emocí

Náš exemplář byl lakován červeným odstínem Corrida. Ten ukazuje, že nová Octavia RS umí ukázat různou tvář. V červené karoserii totiž vypadá agresivně a sportovně a dává jako extrovert najevo, že se nejedná o běžnou Octavii, což je ještě výraznější u žlutého (lak Sprint) nebo metalicky zeleného (lak Rallye) exempláře. To modré nebo šedé RS je decentnějším autem, které svoji tvář více schovává. Minulé generace však v tomto ohledu byly výrazně konzervativnější.

Rychlá kombi: Co koupit – Ford, Renault, nebo Škodu?

Zatímco přední nárazník, maska chladiče s logem RS a 21 vertikálními lamelami, červeně lakované brzdové třmeny, spoiler na zádi a zadní difuzor zvenku nejen znalcům naznačují, o jakou verzi se jedná, vnitřek je bližší běžnějším variantám. V první řadě je tu nový volant s logem RS, který se parádně drží. Má silnější věnec, jak se sluší a patří, a navíc jeho povrch neklouže. Nové jsou také sedačky, ty jsou pohodlné i na dlouhé cestě a nabízejí dobré boční vedení, které posádku dobře udrží v zatáčkách. Ještě by to chtělo nějaký zajímavý dekor na palubní desku a byla by kabina na jedničku.

Po nastartování je samozřejmě slyšet zvuk známý z automobilů se vznětovým motorem pod kapotou. Stačí však přepnout do režimu Sport a i naftová Octavia nabídne více než zajímavý zvuk, který posádku bude bavit. Je to díky speciálnímu rezonátoru mezi kabinou a motorem, který podle otáček vytváří vibrace a s nimi spojené více či méně hluboké dunění. Samozřejmě, zpívající dvanáctiválec z Aventadoru to není, Octavia RS má blíže k brumlajícím osmiválcům. Ale zní krásně...

Co však emoce za volantem? S těmi už je to poněkud horší, naftová Octavia RS je 90 procent času prostě rychlým vznětovým kombíkem, zkrátka hot-kombi, nikoli hot-hatch. Pokud však cesta řidiče dovede na zatáčkovitou trať, dokáže Octavia RS s 2.0 TDI pod kapotou vyvolat mírný úsměv - funguje dobře.

Výkonnější motor

První úkol – více emocí – nová generace Octavie RS splňuje. Druhý úkol – vyšší výkon – se jí také daří. Motor modelové řady EA288 má proti předchůdci o 10 kW a 30 N.m více. Jedná se o velice pružný motor, s minimální prodlevou turbodmychadla, který se až nečekaně žene do otáček. Odstupňování převodů je poměrně dlouhé. Na třetí stupeň automobil jde okolo 140 km/h, na čtyřku atakuje 200 km/h. Při dálniční jízdě a zařazené šestce motor točí 2250 min-1.

Škoda Octavia RS vs. VW Golf GTI: Co koupit?

Mladoboleslavská značka tvrdí, že dvoulitrový vznětový čtyřválec je proti předchůdci o 19 procent úspornější, čemuž napomáhá systém start-stop, elektronická regulace chladicího okruhu nebo modifikovaná hlava válců s integrovaným chlazením výfukových plynů a kombinovaným přímým a nepřímým vstřikováním. Naše spotřeba během testu při průměrné rychlosti 60 km/h činila 7,6 litru na 100 kilometrů. Řízení s proměnlivým převodem je kolem středu vcelku ostré a přesné. Podvozek má logicky tvrdší naladění, to k tomuhle autu patří. Počítejte však s hlukem od valících se kol. Uvidíme, jak na nás bude RS působit, až ho protáhneme po našich obvyklých cestách...

Neseděl by Octavii RS také pohon všech kol? Zřejmě ano, podle vyjádření zodpovědných zástupců z marketingového oddělení by však byl pro zákazníky příliš drahý a takovou RS by si nekoupili. Vývojáři však přiznávají, že pokud by byl výkon Octavie ještě vyšší, už se bude muset přistoupit k pohonu všech kol. Tak se třeba dočkáme u Octavie RS IV...

Praktičnost na jedničku

Již výchozí Octavia je praktickým automobilem, což se u vrcholného provedení nijak nezměnilo, také RS disponuje mnoha „simply clever“ řešeními. Ať jde o škrabku na led ve víčku nádrže, síťový program v zavazadelníku nebo držák na parkovací lístek na čelním skle. Zavazadelník kombi nabízí 610 litrů objemu, což je stejně jako u výchozího auta. Nic se v tomto směru nezměnilo, jen se člověk musí stále ptát, zda je tak velký kufr u takto zaměřeného vozu opravdu třeba.

Škoda Octavia RS 2.0 TSI vs. Octavia Combi RS 2.0 TDI

Nová naftová Octavie RS je dobrým autem. Škoda od ní chtěla, aby byla výkonnější, lehčí a nabitá více emocemi než předchůdce, zároveň však měla zůstat praktickým autem. Tyto úkoly až na výjimky splňuje – přece jenom by to chtělo více emocí za volantem a „zajímavější“ kabinu. Na výkon nebo praktičnost si stěžovat nemůžeme, Octavia RS převeze prakticky všechno a pěkně rychle.

Až samotní zákazníci ukážou, zda Škoda dobře věděla, co od Octavie RS žádají. Minulé generace se mimochodem na českém trhu prodalo solidních 2.700 exemplářů. Octavia RS tak u nás byla úspěšnější než předchůdce, která na svém kontě měla jen asi 800 prodaných kusů.

Dojmy z benzinové verze pro vás v současné době připravujeme, sledujte Auto.cz

Jake.auto.cz: Vše o Škodě Octavia na jednom místě

Škoda Octavia RS
 

Spolupracujeme s TipCars.com
V Manchesteru zřejmě vraždil britský mladík V Manchesteru zřejmě vraždil britský mladík

Pachatelem pondělního teroristického útoku v Manchesteru…

Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů

Miliardář George Soros vsadil stamiliony na pád…

Na trhu s traktory je krize, Zetor vyrobil nejméně strojů od roku 2010 Na trhu s traktory je krize, Zetor vyrobil nejméně strojů od roku 2010

Brněnský Zetor tractors loni vyrobil 3144 traktorů, což…

 
 

Tapety


Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia RS TDI: Jízdní dojmy







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

 




Škoda Octavia může slavit. Vyrobilo se 1,5 milionu kusů třetí generace Škoda Octavia může slavit. Vyrobilo se 1,5 milionu kusů třetí generace

Octavia je nejenom nejúspěšnějším modelem automobilky…

Škoda Octavia Cup: Naše auto je už v barvách! Škoda Octavia Cup: Naše auto je už v barvách!

První závod na Hungaroringu byl sice zrušen, zatím vám…

 



 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Dnes 18:50

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

První žena, kterou Kajínek objal: Bába se zbláznila, řekli mi doma

První žena, kterou Kajínek objal: Bába se zbláznila,…

Už jako mladík si získal srdce mnohých žen a stejně tak to zůstalo i po dlouhých letech v kriminále. Když Jiří…

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

 

iSport.cz

Exbaníkovec Kaša slaví titul s Žilinou: Liga mistrů? Můžeme uspět

Exbaníkovec Kaša slaví titul s Žilinou: Liga mistrů?…

Když loni v létě opouštěl Baník, nebylo to zrovna vřelé loučení. Žilina tehdy využila toho, že Baníkem…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…