30.7. 2013 David Bureš Google+ profil David Bureš

Škoda Octavia RS TDI: Jízdní dojmy

 

Škoda popisuje třetí generaci Octavie RS mnoha superlativy. Zaslouží si je? Abychom to zjistili, vydali jsme se až do Rumunska.

Automobilka Škoda prezentuje novou generaci Octavie RS ve velkém stylu. Výstavní premiéra proběhla na slavném Festivalu rychlosti v Goodwoodu, české ceny zveřejnila u příležitosti Rallye Bohemia a nyní pozvala novináře do Rumunska, kde jsme si automobil pořádně osahali.

Pravda, Rumunsko je neobvyklou lokací pro jízdní testy, ve skutečnosti je ale ideální volbou. Povrch silnic je tu podobný jako v Česku – hladký povrch často střídá hrbolatá cesta, navíc se tu nachází nejlepší silnice v Evropě – Transfagarasan, tedy alespoň podle názoru britského Top Gearu.

Jízdy na Transfagarasanu, kterému se rovněž přezdívá Ceausescova dálnice, nás čekají až ve středu, v úterý jsme zatím Octavii RS provětrali na cestě z Bukurešti do Sibiu, na trase dlouhé přes 300 kilometrů. Celkem nás čeká více než 500 testovacích kilometrů, což je u takovéto akce nadmíru dost. Sama automobilka přiznává, že tak dlouhou testovací štreku novinářům ještě nenabídla. My k tomu dodáváme: s výjimkou jízdy z Moskvy do Vladivostoku v rámci akce Scout Experience v roce 2007...

Během úterní cesty jsme usedli do kombi Škoda Octavie RS s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 135 kW a točivém momentu 380 N.m, který spolupracuje se šestistupňovou manuální převodovkou. O takovou variantu je mezi zákazníky zájem, u minulé generace byl poměr mezi naftovým a zážehovým motorem asi 50:50, přičemž 90 % automobilů bylo vybaveno manuálem.

Představitelé fimy při prezentaci auta uvedli, že při vývoji měly být splněny tři požadavky: Octavia RS má proti předchůdcům více sázet na emoce, má být výkonnější a lehčí a ve srovnání s dalšími nabízenými verzemi má být stejně praktická. Jak se vývojářům podařilo tyto úkoly splnit?

Více emocí

Náš exemplář byl lakován červeným odstínem Corrida. Ten ukazuje, že nová Octavia RS umí ukázat různou tvář. V červené karoserii totiž vypadá agresivně a sportovně a dává jako extrovert najevo, že se nejedná o běžnou Octavii, což je ještě výraznější u žlutého (lak Sprint) nebo metalicky zeleného (lak Rallye) exempláře. To modré nebo šedé RS je decentnějším autem, které svoji tvář více schovává. Minulé generace však v tomto ohledu byly výrazně konzervativnější.

Rychlá kombi: Co koupit – Ford, Renault, nebo Škodu?

Zatímco přední nárazník, maska chladiče s logem RS a 21 vertikálními lamelami, červeně lakované brzdové třmeny, spoiler na zádi a zadní difuzor zvenku nejen znalcům naznačují, o jakou verzi se jedná, vnitřek je bližší běžnějším variantám. V první řadě je tu nový volant s logem RS, který se parádně drží. Má silnější věnec, jak se sluší a patří, a navíc jeho povrch neklouže. Nové jsou také sedačky, ty jsou pohodlné i na dlouhé cestě a nabízejí dobré boční vedení, které posádku dobře udrží v zatáčkách. Ještě by to chtělo nějaký zajímavý dekor na palubní desku a byla by kabina na jedničku.

Po nastartování je samozřejmě slyšet zvuk známý z automobilů se vznětovým motorem pod kapotou. Stačí však přepnout do režimu Sport a i naftová Octavia nabídne více než zajímavý zvuk, který posádku bude bavit. Je to díky speciálnímu rezonátoru mezi kabinou a motorem, který podle otáček vytváří vibrace a s nimi spojené více či méně hluboké dunění. Samozřejmě, zpívající dvanáctiválec z Aventadoru to není, Octavia RS má blíže k brumlajícím osmiválcům. Ale zní krásně...

Co však emoce za volantem? S těmi už je to poněkud horší, naftová Octavia RS je 90 procent času prostě rychlým vznětovým kombíkem, zkrátka hot-kombi, nikoli hot-hatch. Pokud však cesta řidiče dovede na zatáčkovitou trať, dokáže Octavia RS s 2.0 TDI pod kapotou vyvolat mírný úsměv - funguje dobře.

Výkonnější motor

První úkol – více emocí – nová generace Octavie RS splňuje. Druhý úkol – vyšší výkon – se jí také daří. Motor modelové řady EA288 má proti předchůdci o 10 kW a 30 N.m více. Jedná se o velice pružný motor, s minimální prodlevou turbodmychadla, který se až nečekaně žene do otáček. Odstupňování převodů je poměrně dlouhé. Na třetí stupeň automobil jde okolo 140 km/h, na čtyřku atakuje 200 km/h. Při dálniční jízdě a zařazené šestce motor točí 2250 min-1.

Škoda Octavia RS vs. VW Golf GTI: Co koupit?

Mladoboleslavská značka tvrdí, že dvoulitrový vznětový čtyřválec je proti předchůdci o 19 procent úspornější, čemuž napomáhá systém start-stop, elektronická regulace chladicího okruhu nebo modifikovaná hlava válců s integrovaným chlazením výfukových plynů a kombinovaným přímým a nepřímým vstřikováním. Naše spotřeba během testu při průměrné rychlosti 60 km/h činila 7,6 litru na 100 kilometrů. Řízení s proměnlivým převodem je kolem středu vcelku ostré a přesné. Podvozek má logicky tvrdší naladění, to k tomuhle autu patří. Počítejte však s hlukem od valících se kol. Uvidíme, jak na nás bude RS působit, až ho protáhneme po našich obvyklých cestách...

Neseděl by Octavii RS také pohon všech kol? Zřejmě ano, podle vyjádření zodpovědných zástupců z marketingového oddělení by však byl pro zákazníky příliš drahý a takovou RS by si nekoupili. Vývojáři však přiznávají, že pokud by byl výkon Octavie ještě vyšší, už se bude muset přistoupit k pohonu všech kol. Tak se třeba dočkáme u Octavie RS IV...

Praktičnost na jedničku

Již výchozí Octavia je praktickým automobilem, což se u vrcholného provedení nijak nezměnilo, také RS disponuje mnoha „simply clever“ řešeními. Ať jde o škrabku na led ve víčku nádrže, síťový program v zavazadelníku nebo držák na parkovací lístek na čelním skle. Zavazadelník kombi nabízí 610 litrů objemu, což je stejně jako u výchozího auta. Nic se v tomto směru nezměnilo, jen se člověk musí stále ptát, zda je tak velký kufr u takto zaměřeného vozu opravdu třeba.

Škoda Octavia RS 2.0 TSI vs. Octavia Combi RS 2.0 TDI

Nová naftová Octavie RS je dobrým autem. Škoda od ní chtěla, aby byla výkonnější, lehčí a nabitá více emocemi než předchůdce, zároveň však měla zůstat praktickým autem. Tyto úkoly až na výjimky splňuje – přece jenom by to chtělo více emocí za volantem a „zajímavější“ kabinu. Na výkon nebo praktičnost si stěžovat nemůžeme, Octavia RS převeze prakticky všechno a pěkně rychle.

Až samotní zákazníci ukážou, zda Škoda dobře věděla, co od Octavie RS žádají. Minulé generace se mimochodem na českém trhu prodalo solidních 2.700 exemplářů. Octavia RS tak u nás byla úspěšnější než předchůdce, která na svém kontě měla jen asi 800 prodaných kusů.

Dojmy z benzinové verze pro vás v současné době připravujeme, sledujte Auto.cz

Jake.auto.cz: Vše o Škodě Octavia na jednom místě

Škoda Octavia RS
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu

Ředitel a zakladatel Amazonu, Jeff Bezos, se vyšplhal na…

Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka

Teče líně, sotva se plouží. Chodec by jí bez problémů…

Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení

Kurz dolaru dnes zůstal po počátečním růstu bez větších…

Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh…

 
 

Tapety


Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia RS TDI: Jízdní dojmy







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Martin Semerád se vrací k závodění, rallye mění za okruhy Martin Semerád se vrací k závodění, rallye mění za okruhy

Martin Semerád hlásí po čtyřleté pauze comeback. Nebudeme…

Facelift Škody Octavia v Číně? Vypadá jako minulý superb! Facelift Škody Octavia v Číně? Vypadá jako minulý superb!

Škodovky pro čínský trh se od těch evropských vzhledově…

 



 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Dnes 08:00

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra útočila jménem ISIS

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra…

Německá prokuratura obvinila 18letého Němce s marockými kořeny z pokusu o vraždu, viní ho z loňského žhářského…

Pravda o meteorologické stanici v Klementinu: Počasí „měří“ špatně. Víme, proč!

Pravda o meteorologické stanici v Klementinu: Počasí…

Historickou budovu Klementina, která dříve bývala jezuitskou kolejí a jejíž většina vnitřních prostor dnes patří…

 

iSport.cz

Válka graduje! Saganova kritika? Plnou podporu mít už nebude, hrozí soupeři

Válka graduje! Saganova kritika? Plnou podporu mít…

Do pořádně nepříjemné situace se dostává cyklistická superstar Peter Sagan. Sportovní ředitel belgické stáje…

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se legendy před derby

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se…

Čtyři legendy, které v historii derby S nasypaly hromady gólů, nejenže vzpomínaly na pikantérie ze svých…

 

Reflex.cz

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil, kdo a proč chce konec bankovek

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil,…

Politici, centrální bankéři a karetní společnosti. Ti všichni by profitovali ze zrušení hotovosti. Naopak…

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…