Škoda Octavia RS TDI - první jízdní dojmy!

Škoda Octavia RS TDI - první jízdní dojmy!

 
 

V rovinatém jižním Švédsku jsme proháněli zatím nejsilnější turbodiesel, který Octavia dostala. Uspokojí i nafta příznivce zkratky RS?

O tom, že vrcholná verze RS bude vyzbrojena i turbodieselem, jsme Vás informovali například zde. Rozsah diskuse pod článkem daný letitými spory příznivců obou paliv nás pochopitelně motivoval k co nejpodrobnějšímu zkoumání. Zahodili jsme tedy tiskové zprávy a šli si vyzvednout auto.

Vzhled se pochopitelně od zážehové verze liftbacku i kombi neliší, záď zdobí totožný znak RS bez jakékoli zmínky o turbodieselu, dokonce i dvojitá koncovka výfuku je přísně vodorovná. V nabídce barev se nově objevuje provokativní, ale přece jen drsná sytě žlutá a překvapivě sexy bílá. Obrovské světlé plochy bílého provedení vypadají z většiny úhlu povedeně, až se nechce věřit, že jde o vůz z běžné produkce bez zásahů kvalitních tunerů. To není reklama, to je dojem.

V šedočerném interiéru opět nenajdeme až na kontrolku žhavení a rozsah otáčkoměru také žádné změny, takže zbývá jen otevřít kapotu.

Čtyřválcový turbodiesel s výkonem 125 kW disponuje technologií sdružených piezoelektrických vstřikovačů a optimalizací geometrie turbodmychadla i celého sacího systému motoru. V praxi to funguje tak, že motor při nízkém zatížení umožňuje uzavřít čtyři z osmi sacích kanálů a dosáhnout tak intenzivnějšího rozvíření vzduchu. Tím dojde ke zvýšení účinnosti spalování a k rychlejší reakci na pedál plynu, výrobce předpokládá i snížení hlučnoti. Což se snadno řekne.

Praxe je poněkud střízlivější, alespoň v oblasti hluku. Brumlavý zvuk, který se nám zdál subjektivně výraznější než u slabších verzí dvoulitrových TDI, totiž provází řidiče po celou dobu jízdy a příliš mu nepomůže ani zahřátí. Relativně syrové vozy s 1-2000 najetými kilometry ale nejsou pro dojem z hluku to pravé, počkáme tedy na klasický test.

Šlápnutí na plynový pedál ale odsouvá zvukové dojmy stranou – a tady začínají příjemná překvapení. Prvním je téměř lineární nárůst výkonu - „nakopnutí“ turba je téměř neznatelné a vůz zrychluje spíše objektivně než zatlačením do sedaček. Reakce na plynový pedál má snesitelnou prodlevu, přesné a dobře odstupňované řazení pak umožňuje aspoň trochu elimitovat rychlou smrt výkonu, ke které dochází okolo 4500 otáček. Žádný asfalt trhající dravec, ale také žádný měkota, chtělo by se říct.

Jízda, respektive její prostředí dají vyniknout specifikům obou paliv nejvíce. Jako bychom měli zrcadlo: Tam, kde na benzín projedete všechno s kvílícím motorem na dvojku (hodně zatáček) či trojku (málo zatáček), se turbodiesel trápí a řidič řadí jako o život. A naopak na dálnici, kde udržování limitní rychlosti znamená u TFSI často dvoumístnou spotřebu, se turbodiesel pohybuje v rozumných otáčkách a potřebu rychlého předjíždění uspokojí často i bez nutnosti podřadit. Tedy, až na ten hluk.

Také vrozená lehká nedotáčivost v kombinaci s relativně těžkým motorem předurčuje vůz spíše k rychlým delším cestám než k boji s hejny zatáček. Podvozek se nám zdál oproti verzi se zážehovým motorem subjektivně komfortnější, tradičně velmi účinné byly brzdy. Kvůli pohonu pouze přední nápravy a síle turbodieselu svítí kontrolka protiprokluzu poměrně často, protočit kola lze i na třetí rychlostní stupeň.

Nedefinovatelný pojem radosti z jízdy jsme si s RS TDI schopni užít jen v případě, kdy neustále myslíme na peněženku a opakujeme si až dvojnásobný rozdíl ve spotřebě v porovnání s benzínovým agregátem. Palubní počítač ukazuje maximálně desetilitrovou spotřebu a to auto skutečně nijak nešetříme.

Liftback stojí 779.900 Kč, kombi pak 819.900 Kč – za příplatek 25 tisíc korun oproti zážehové verzi tak zájemce dostane až poloviční spotřebu, o 15% méně výkonu a spíše rychlopřesunové než sportovní nářadí.

Anketa

Trochu empatie: Která motorizace Octavie RS bude na českém trhu prodávanější?
Spolupracujeme s TipCars.com
Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu

Ředitel a zakladatel Amazonu, Jeff Bezos, se vyšplhal na…

Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka

Teče líně, sotva se plouží. Chodec by jí bez problémů…

Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení

Kurz dolaru dnes zůstal po počátečním růstu bez větších…

Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat

Za dva týdny v Číně Škoda ukáže koncept svého budoucího…

 




Prodloužili jsme převody u Octavie 1.6 MPI: Snížila se spotřeba? A co dynamika? Prodloužili jsme převody u Octavie 1.6 MPI: Snížila se spotřeba? A co dynamika?

Jednou z cest ke snížení spotřeby paliva může být…

Těžká nehoda Škody Octavia na D2. Vůz zastavil jen kousek od stojanu benzinky! Těžká nehoda Škody Octavia na D2. Vůz zastavil jen kousek od stojanu benzinky!

K těžké nehodě došlo včera ráno na dálnici D2 směrem na…

 



 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Včera

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra útočila jménem ISIS

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra…

Německá prokuratura obvinila 18letého Němce s marockými kořeny z pokusu o vraždu, viní ho z loňského žhářského…

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo až sloučením půjček

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo…

Tomáš (35) si půjčil na auto, výměnu oken a pořídil si kreditní kartu. Pak zjistil, že splátky všech půjček…

 

iSport.cz

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady jsou k nezaplacení

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady…

Spartu čeká ve 22. kole ePojisteni.cz ligy prestižní derby se Slavií. Do zápasu vstoupí jako favorit sešívaný…

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se legendy před derby

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se…

Čtyři legendy, které v historii derby S nasypaly hromady gólů, nejenže vzpomínaly na pikantérie ze svých…

 

Reflex.cz

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil, kdo a proč chce konec bankovek

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil,…

Politici, centrální bankéři a karetní společnosti. Ti všichni by profitovali ze zrušení hotovosti. Naopak…

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…