Škoda Octavia RS TDI - první jízdní dojmy!

Škoda Octavia RS TDI - první jízdní dojmy!

 
 

V rovinatém jižním Švédsku jsme proháněli zatím nejsilnější turbodiesel, který Octavia dostala. Uspokojí i nafta příznivce zkratky RS?

O tom, že vrcholná verze RS bude vyzbrojena i turbodieselem, jsme Vás informovali například zde. Rozsah diskuse pod článkem daný letitými spory příznivců obou paliv nás pochopitelně motivoval k co nejpodrobnějšímu zkoumání. Zahodili jsme tedy tiskové zprávy a šli si vyzvednout auto.

Vzhled se pochopitelně od zážehové verze liftbacku i kombi neliší, záď zdobí totožný znak RS bez jakékoli zmínky o turbodieselu, dokonce i dvojitá koncovka výfuku je přísně vodorovná. V nabídce barev se nově objevuje provokativní, ale přece jen drsná sytě žlutá a překvapivě sexy bílá. Obrovské světlé plochy bílého provedení vypadají z většiny úhlu povedeně, až se nechce věřit, že jde o vůz z běžné produkce bez zásahů kvalitních tunerů. To není reklama, to je dojem.

V šedočerném interiéru opět nenajdeme až na kontrolku žhavení a rozsah otáčkoměru také žádné změny, takže zbývá jen otevřít kapotu.

Čtyřválcový turbodiesel s výkonem 125 kW disponuje technologií sdružených piezoelektrických vstřikovačů a optimalizací geometrie turbodmychadla i celého sacího systému motoru. V praxi to funguje tak, že motor při nízkém zatížení umožňuje uzavřít čtyři z osmi sacích kanálů a dosáhnout tak intenzivnějšího rozvíření vzduchu. Tím dojde ke zvýšení účinnosti spalování a k rychlejší reakci na pedál plynu, výrobce předpokládá i snížení hlučnoti. Což se snadno řekne.

Praxe je poněkud střízlivější, alespoň v oblasti hluku. Brumlavý zvuk, který se nám zdál subjektivně výraznější než u slabších verzí dvoulitrových TDI, totiž provází řidiče po celou dobu jízdy a příliš mu nepomůže ani zahřátí. Relativně syrové vozy s 1-2000 najetými kilometry ale nejsou pro dojem z hluku to pravé, počkáme tedy na klasický test.

Šlápnutí na plynový pedál ale odsouvá zvukové dojmy stranou – a tady začínají příjemná překvapení. Prvním je téměř lineární nárůst výkonu - „nakopnutí“ turba je téměř neznatelné a vůz zrychluje spíše objektivně než zatlačením do sedaček. Reakce na plynový pedál má snesitelnou prodlevu, přesné a dobře odstupňované řazení pak umožňuje aspoň trochu elimitovat rychlou smrt výkonu, ke které dochází okolo 4500 otáček. Žádný asfalt trhající dravec, ale také žádný měkota, chtělo by se říct.

Jízda, respektive její prostředí dají vyniknout specifikům obou paliv nejvíce. Jako bychom měli zrcadlo: Tam, kde na benzín projedete všechno s kvílícím motorem na dvojku (hodně zatáček) či trojku (málo zatáček), se turbodiesel trápí a řidič řadí jako o život. A naopak na dálnici, kde udržování limitní rychlosti znamená u TFSI často dvoumístnou spotřebu, se turbodiesel pohybuje v rozumných otáčkách a potřebu rychlého předjíždění uspokojí často i bez nutnosti podřadit. Tedy, až na ten hluk.

Také vrozená lehká nedotáčivost v kombinaci s relativně těžkým motorem předurčuje vůz spíše k rychlým delším cestám než k boji s hejny zatáček. Podvozek se nám zdál oproti verzi se zážehovým motorem subjektivně komfortnější, tradičně velmi účinné byly brzdy. Kvůli pohonu pouze přední nápravy a síle turbodieselu svítí kontrolka protiprokluzu poměrně často, protočit kola lze i na třetí rychlostní stupeň.

Nedefinovatelný pojem radosti z jízdy jsme si s RS TDI schopni užít jen v případě, kdy neustále myslíme na peněženku a opakujeme si až dvojnásobný rozdíl ve spotřebě v porovnání s benzínovým agregátem. Palubní počítač ukazuje maximálně desetilitrovou spotřebu a to auto skutečně nijak nešetříme.

Liftback stojí 779.900 Kč, kombi pak 819.900 Kč – za příplatek 25 tisíc korun oproti zážehové verzi tak zájemce dostane až poloviční spotřebu, o 15% méně výkonu a spíše rychlopřesunové než sportovní nářadí.

Anketa

Trochu empatie: Která motorizace Octavie RS bude na českém trhu prodávanější?
Spolupracujeme s TipCars.com
G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují

Srbské úřady, navzdory protestu muslimů, zbouraly mešitu…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Prodloužili jsme převody u Octavie 1.6 MPI: Snížila se spotřeba? A co dynamika? Prodloužili jsme převody u Octavie 1.6 MPI: Snížila se spotřeba? A co dynamika?

Jednou z cest ke snížení spotřeby paliva může být…

Těžká nehoda Škody Octavia na D2. Vůz zastavil jen kousek od stojanu benzinky! Těžká nehoda Škody Octavia na D2. Vůz zastavil jen kousek od stojanu benzinky!

K těžké nehodě došlo včera ráno na dálnici D2 směrem na…

 



 
Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Včera

Jaguar posouvá laťku sportovních sedanů střední třídy na úplně jinou úroveň, tohle auto od divize SVO má 600 koní!




Blesk.cz

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Vyzkoušeli jste už všechno možné a pořád se vám s kouřením nedaří skoncovat? Možná budete potřebovat nějakou…

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám komáři, žloutenka i průjem

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám…

Češi se letos chystají na dovolenou hlavně do Chorvatska, ale mezi tradiční destinace už patří Itálie, Řecko,…

 

iSport.cz

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé padli, nestačili na Španěly

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé…

Čeští volejbalisté po dvou hladkých výhrách poprvé na domácím kvalifikačním turnaji o postup na mistrovství…

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu dalších 53 milionů

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu…

4,5 milionu eur utržila Sparta prodejem Patrika Schicka do Sampdorie Janov minulé léto. Teď, kdy má…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v Manchesteru zazpívali společně dojemnou píseň

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v…

Nehněvej se v myšlenkách na minulost. Tak by se dal volně přeložit název písně Don’t Look Back in Anger od…