Škoda Octavia Combi Tour 1,9 TDI PD: Poslední jízdní dojmy

Škoda Octavia Combi Tour 1,9 TDI PD: Poslední jízdní dojmy

 
 

13 let na trhu dnes vydrží jen málokterý automobil. Škoda Octavia to dokázala a na sklonku kariery se stále těší relativně velkému zájmu. Co dokáže nabídnout v roce 2010 jsme zjišťovali ve verzi s motorem 1,9 TDI.

I po zvýšení DPH z 19 na 20 % v lednu 2010 vypadají akční ceny Octavie Tour atraktivně. Za 271.900,-Kč dostanete liftback s motorem 1,6 MPI (75 kW), za 322.900,-Kč pak kombi s takřka legendárním čtyřválcem 1,9 TDI (74 kW). Auto, které bylo na konci 90.let snem mnoha českých rodin a mnohdy prvním služebním vozem úspěšných českých manažerů, dnes dostanete za ceny, které ještě nedávno patřily podobně vybaveným malým autům.

Kouzlo velkých zavazadelníků společně s nestárnoucím vnějším vzhledem stále funguje. Tržní situaci staré Octavie vylepšily nižší akční ceny Octavie Tour Trumf a rázem se z ní stala lidová alternativa k Fabiím. Z tohoto porovnání vyplývá řada rozdílů, ale měli bystě vědět, že ne vždy je vítězem Octavia!

Pozor na výbavu
       Prvním zádrhelem je standardní a příplatková výbava. Bez příplatků dostanete ABS, MBA a MSR (pro turbodiesel navíc ASR), dva airbagy, výškové nastavení sedadla řidiče a tónovaná skla. Na běžný komfortní standard levných aut se dostanete se sadou Tour Plus za 10.100,-Kč, která obsahuje centrální zamykání, klimatizaci s mechanickou regulací, elektrické ovládání oken vpředu a elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka. Vnější zrcátka a také kliky dveří jsou lakovány v barvě vozu. To vše se dnes už spíše očekává.

Nečekaná je absence bočních airbagů (za příplatek 9.000,-Kč), které patří ke standardu i těch nejlevnějších Fabií. Vědět byste taky měli, že hlavové airbagy nelze pro Tour objednat, vzhledem ke konstrukčnímu stáří vozu. ESP v nabídce je, ale zaplatíte za něj 15.900,-Kč. Příjemnou položkou výbavy jsou xenonové světlomety za 20.700,-Kč. Levnější xenony na českém trhu zřejmě nepořídíte.

Prostor hlavně vpředu
Druhá disciplína vyznívá pro Octavii Tour podstatně lépe než pro Fabii. Projevuje se zde standard o třídu většího vozu. Vnitřní šířka 1450 mm je důstojný parametr pro rodinné cestování i na delší vzdálenosti. Přední místa nabízejí o několik centimetrů více než Fabia v podélném směru, na výšku jsou oba interiéry srovnatelné, a to je lichotka pro menší Škodu.

Malé zklamání vás čeká na zadních místech. Ta jsou totiž prostorově v podstatě identická s místem, jaké nabízí Fabia. Může za to mírně poddimenzovaná konstrukce zadního oddílu Octavie a naopak velkorysost prostoru na zadních sedadlech nejmenší Škody. Nejvíce problematickým parametrem je podélný prostor pro nohy, místa nad hlavami je v případě Combi Tour dostatek.

Tak jako tak, rodinné použití není ani v jednom případě vyloučeno. I dorůstající děti se na zadních místech pohodlně usadí. Dospělí jsou na tom na zadních místech v Octavii výrazně hůř…

Zavazadelník je silnou stránkou škodovek od příchodu první Octavie, a tak komentáře k jeskyni s 548 litry jsou zbytečné. Zavazadelník vyniká v základním uspořádání pravidelností, jeho minimální délka činí 1040 mm, minimální šířka mezi podběhy 1010 mm a výška po kryt 580 mm. Po sklopení sedadel vzniká schod vysoký 60 mm, ložná délka činí 1750 mm.

Vzpomínky na 90.léta…
…se vám dostanou na mysl po prvním nastartování ortodoxního 1,9 TDI PD (74 kW). Vskutku hlasitý projev motoru s výrazným přenosem vibrací do skeletu karoserie neustane ani po zahřátí motoru na provozní teplotu.

Proti moderní Octavii je karoserie Touru podstatně méně tuhá, což se projevuje nejvíce na hluku za jízdy. Na dálnici ve 130 km/h pracuje motor na 5. převodový stupeň s vysokými 3000 min-1, což se dnes u dvoulitrových turbodieselů hned tak nevidí.

Zvuková kulisa není moc příjemná, dunivý zvuk se nese relativně objemným interiérem a ani poslech rádia není řešením pro dlouhé cesty, protože nezbytná úroveň hlasitosti začne po čase obtěžovat.

Zázračně nízká spotřeba, spojovaná s legendárními písmeny TDI, není za všech okolností samozřejmá. Když totiž držíte krok s okolním provozem na dálnici a pohybujete se kolem limitu 130 km/h, řekne si Tour o necelých 7 l/100 km. Teprve s rychlostním průměrem 100 km/h klesá odběr k očekávaným pěti litrům na sto.

Jízdní vlastnosti jsou v běžném provozu bezproblémové. Jízdní pohodlí na balonových 15palcových pneumatikách lze s příplatkem 18.200,-Kč vyměnit za lepší ovladatelnost na 16palcových kolech z lehkých slitin.

V extrému se projeví stáří konstrukce karoserie i jednoduchost podvozku. Na horším povrchu jsou nutné korekce volantem, auto neposlouchá zdaleka tak přesně povely řidiče, jak modernější Octavia.

Srovnání s menší Fabií ale není vůbec špatné. Dospělé rozměry, větší rozchod kol i samotná větší kola Touru leccos zachraňují, tlumiče, silentbloky a pneumatiky příkladně tlumí přejezdy nerovností, nebýt obtěžujícího hluku od motoru, byla by volba jízdních vlastností Octavie proti Fabii snadno obhajitelná.

Závěr
Znám několik lidí, kteří si koupili po první Octavii jako další auto Octavii Tour. Na první pohled to vypadá jako nesmysl, ale pro určitou skupinu zákazníků jde o ryze racionální řešení. Octavia Tour dnes nabízí právě to, co nabízela před 10 lety. Velký zavazadelník, pořád ještě akceptovatelný design, dobré jízdní vlastnosti a nově i přijatelnou cenu.

Její další technický vývoj se zastavil před mnoha lety, a tak od ní nečekejte špičkovou úroveň pasivní bezpečnosti, jízdní vlastnosti ani akustický komfort na úrovni větší a podstatně modernější Octavie. Jako alternativu k Fabiím se silnějšími motory ji lze doporučit, ale vždy byste měli mít na paměti, že nic není zadarmo. Větší auto za vaše peníze je v tomto případě staršího data a s tím souvisí celá řada více, či méně důležitých detailů, které nejsou na první pohled vidět.

Škoda Octavia Tour Trumf - akční ceny (leden 2010)
Motor1,6 MPI1,9 TDI PD
Převodovka5M5M
Zdvihový objem [cm3]15951896
Válce/ventily4/24/2
Největší výkon [kW/min-1]75/560074/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]148/3800240/1800
Max. rychlost [km/h]190189
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,811,8
Komb. spotřeba [l/100 km]7,15,1
Cena Trumf [Kč]271.900,-302.900,-
Cena Trumf Combi [Kč]291.900,-322.900,-
Spolupracujeme s TipCars.com
Česko pošle 24 milionů korun pobřežní stráži do Libye, chce tak řešit migrační krizi Česko pošle 24 milionů korun pobřežní stráži do Libye, chce tak řešit migrační krizi

Česká republika poskytne 24 milionů korun na fungování…

Al-Džazíra: Obdivovaná i fackovaná tvář arabské televize Al-Džazíra: Obdivovaná i fackovaná tvář arabské televize

Hvězdná chvíle al-Džazíry, televizní stanice financované…

Glosa Martina Čabana: Když prezident poradí Glosa Martina Čabana: Když prezident poradí

Včerejší schůzka v Lánech, kde ministr financí Pilný…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia Combi Tour 1,9 TDI PD:…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 



Škoda Octavia RS Combi stála před 15 lety totéž co dnes. Ale ty absurdně drahé příplatky! Škoda Octavia RS Combi stála před 15 lety totéž co dnes. Ale ty absurdně drahé příplatky!

První generace nejrychlejší sériové škodovky byla uvedena…

Kolik stála Škoda Octavia v roce 1998? Za ABS se připlácelo 26.500 Kč! Kolik stála Škoda Octavia v roce 1998? Za ABS se připlácelo 26.500 Kč!

Podívejte se s námi, kolik stál nejúspěšnější model Škody…

 



 
Audi RS 5 – Sterilní vlk v rouše žabím

TEST: Audi RS 5 – Sterilní vlk v rouše žabím

Dnes 10:51

Na český trh přijíždí nová generace Audi RS 5. Je hodně rychlá a hodně zelená! Dokáže však také pobavit?




Blesk.cz

Táta z filmu Sám doma zemřel pouze šest měsíců po svém synovi!

Táta z filmu Sám doma zemřel pouze šest měsíců po…

Rodinná tragédie! Hvězda snímku Sám doma byla nalezena mrtvá v sobotu v hotelovém pokoji. John Heard (†72),…

Kontroloři cupují ministerstvo průmyslu. Mělo v účetnictví chyby za 25 miliard

Kontroloři cupují ministerstvo průmyslu. Mělo v…

Chyby za desítky miliard korun mělo ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) v účetnictví a výkazu pro hodnocení…

 

iSport.cz

Legenda Phelps vyzval v moři

Legenda Phelps vyzval v moři "žraloka". Jak těsný…

Fenomenální plavec Michael Phelps našel přemožitele: držitel 23 zlatých olympijských medailí se musel v souboji…

Účet za posily Sparty, Slavie a Plzně: 580 milionů! Kdo bere nejvíc?

Účet za posily Sparty, Slavie a Plzně: 580 milionů!…

Pět set osmdesát milionů korun, to je podle analýzy deníku Sport zatímní účet za letní posilování Sparty, Slavie…

 

Reflex.cz

Slavný cyklistický závod řeší, zda smí hostesky políbit vítěze na tváře. Prý je to sexistické

Slavný cyklistický závod řeší, zda smí hostesky…

Pokud Evropu nezničí někdo jiný, zničí se nesmyslnými spory sama. Důkazem toho je debata, kterou oficiálně vedou…

Venezuelský prezident Maduro pohrozil vězením soudcům, které jmenoval opoziční parlament

Venezuelský prezident Maduro pohrozil vězením…

Venezuelský prezident Nicolás Maduro pohrozil všem soudcům, které jmenoval v pátek opozicí ovládaný parlament,…