Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Octavia Combi Tour 1,9 TDI PD: Poslední jízdní dojmy

Ondřej Láník
Diskuze (236)
13 let na trhu dnes vydrží jen málokterý automobil. Škoda Octavia to dokázala a na sklonku kariery se stále těší relativně velkému zájmu. Co dokáže nabídnout v roce 2010 jsme zjišťovali ve verzi s motorem 1,9 TDI.

I po zvýšení DPH z 19 na 20 % v lednu 2010 vypadají akční ceny Octavie Tour atraktivně. Za 271.900,-Kč dostanete liftback s motorem 1,6 MPI (75 kW), za 322.900,-Kč pak kombi s takřka legendárním čtyřválcem 1,9 TDI (74 kW). Auto, které bylo na konci 90.let snem mnoha českých rodin a mnohdy prvním služebním vozem úspěšných českých manažerů, dnes dostanete za ceny, které ještě nedávno patřily podobně vybaveným malým autům.

Kouzlo velkých zavazadelníků společně s nestárnoucím vnějším vzhledem stále funguje. Tržní situaci staré Octavie vylepšily nižší akční ceny Octavie Tour Trumf a rázem se z ní stala lidová alternativa k Fabiím. Z tohoto porovnání vyplývá řada rozdílů, ale měli bystě vědět, že ne vždy je vítězem Octavia!

Pozor na výbavu
      

Prvním zádrhelem je standardní a příplatková výbava. Bez příplatků dostanete ABS, MBA a MSR (pro turbodiesel navíc ASR), dva airbagy, výškové nastavení sedadla řidiče a tónovaná skla. Na běžný komfortní standard levných aut se dostanete se sadou Tour Plus za 10.100,-Kč, která obsahuje centrální zamykání, klimatizaci s mechanickou regulací, elektrické ovládání oken vpředu a elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka. Vnější zrcátka a také kliky dveří jsou lakovány v barvě vozu. To vše se dnes už spíše očekává.

Nečekaná je absence bočních airbagů (za příplatek 9.000,-Kč), které patří ke standardu i těch nejlevnějších Fabií. Vědět byste taky měli, že hlavové airbagy nelze pro Tour objednat, vzhledem ke konstrukčnímu stáří vozu. ESP v nabídce je, ale zaplatíte za něj 15.900,-Kč. Příjemnou položkou výbavy jsou xenonové světlomety za 20.700,-Kč. Levnější xenony na českém trhu zřejmě nepořídíte.

Prostor hlavně vpředu

Druhá disciplína vyznívá pro Octavii Tour podstatně lépe než pro Fabii. Projevuje se zde standard o třídu většího vozu. Vnitřní šířka 1450 mm je důstojný parametr pro rodinné cestování i na delší vzdálenosti. Přední místa nabízejí o několik centimetrů více než Fabia v podélném směru, na výšku jsou oba interiéry srovnatelné, a to je lichotka pro menší Škodu.

Malé zklamání vás čeká na zadních místech. Ta jsou totiž prostorově v podstatě identická s místem, jaké nabízí Fabia. Může za to mírně poddimenzovaná konstrukce zadního oddílu Octavie a naopak velkorysost prostoru na zadních sedadlech nejmenší Škody. Nejvíce problematickým parametrem je podélný prostor pro nohy, místa nad hlavami je v případě Combi Tour dostatek.

Tak jako tak, rodinné použití není ani v jednom případě vyloučeno. I dorůstající děti se na zadních místech pohodlně usadí. Dospělí jsou na tom na zadních místech v Octavii výrazně hůř…

Zavazadelník je silnou stránkou škodovek od příchodu první Octavie, a tak komentáře k jeskyni s 548 litry jsou zbytečné. Zavazadelník vyniká v základním uspořádání pravidelností, jeho minimální délka činí 1040 mm, minimální šířka mezi podběhy 1010 mm a výška po kryt 580 mm. Po sklopení sedadel vzniká schod vysoký 60 mm, ložná délka činí 1750 mm.

Vzpomínky na 90.léta…

…se vám dostanou na mysl po prvním nastartování ortodoxního 1,9 TDI PD (74 kW). Vskutku hlasitý projev motoru s výrazným přenosem vibrací do skeletu karoserie neustane ani po zahřátí motoru na provozní teplotu.

Proti moderní Octavii je karoserie Touru podstatně méně tuhá, což se projevuje nejvíce na hluku za jízdy. Na dálnici ve 130 km/h pracuje motor na 5. převodový stupeň s vysokými 3000 min-1, což se dnes u dvoulitrových turbodieselů hned tak nevidí.

Zvuková kulisa není moc příjemná, dunivý zvuk se nese relativně objemným interiérem a ani poslech rádia není řešením pro dlouhé cesty, protože nezbytná úroveň hlasitosti začne po čase obtěžovat.

Zázračně nízká spotřeba, spojovaná s legendárními písmeny TDI, není za všech okolností samozřejmá. Když totiž držíte krok s okolním provozem na dálnici a pohybujete se kolem limitu 130 km/h, řekne si Tour o necelých 7 l/100 km. Teprve s rychlostním průměrem 100 km/h klesá odběr k očekávaným pěti litrům na sto.

Jízdní vlastnosti jsou v běžném provozu bezproblémové. Jízdní pohodlí na balonových 15palcových pneumatikách lze s příplatkem 18.200,-Kč vyměnit za lepší ovladatelnost na 16palcových kolech z lehkých slitin.

V extrému se projeví stáří konstrukce karoserie i jednoduchost podvozku. Na horším povrchu jsou nutné korekce volantem, auto neposlouchá zdaleka tak přesně povely řidiče, jak modernější Octavia.

Srovnání s menší Fabií ale není vůbec špatné. Dospělé rozměry, větší rozchod kol i samotná větší kola Touru leccos zachraňují, tlumiče, silentbloky a pneumatiky příkladně tlumí přejezdy nerovností, nebýt obtěžujícího hluku od motoru, byla by volba jízdních vlastností Octavie proti Fabii snadno obhajitelná.

Závěr

Znám několik lidí, kteří si koupili po první Octavii jako další auto Octavii Tour. Na první pohled to vypadá jako nesmysl, ale pro určitou skupinu zákazníků jde o ryze racionální řešení. Octavia Tour dnes nabízí právě to, co nabízela před 10 lety. Velký zavazadelník, pořád ještě akceptovatelný design, dobré jízdní vlastnosti a nově i přijatelnou cenu.

Její další technický vývoj se zastavil před mnoha lety, a tak od ní nečekejte špičkovou úroveň pasivní bezpečnosti, jízdní vlastnosti ani akustický komfort na úrovni větší a podstatně modernější Octavie. Jako alternativu k Fabiím se silnějšími motory ji lze doporučit, ale vždy byste měli mít na paměti, že nic není zadarmo. Větší auto za vaše peníze je v tomto případě staršího data a s tím souvisí celá řada více, či méně důležitých detailů, které nejsou na první pohled vidět.

Škoda Octavia Tour Trumf - akční ceny (leden 2010)
Motor1,6 MPI1,9 TDI PD
Převodovka5M5M
Zdvihový objem [cm3]15951896
Válce/ventily4/24/2
Největší výkon [kW/min-1]75/560074/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]148/3800240/1800
Max. rychlost [km/h]190189
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,811,8
Komb. spotřeba [l/100 km]7,15,1
Cena Trumf [Kč]271.900,-302.900,-
Cena Trumf Combi [Kč]291.900,-322.900,-

Ondřej Láník
Diskuze (236)
8. 7. 2010 21:57
Re: 3T ot. 130kmh na 5tku ???
Vlastním Octaviu Tour 1.9 TDI 74kw a pri 130kmh mám cca 2800 rpm.
8. 7. 2010 21:47
Re: A proč ne 7 na sto na dálnici?!
Ja som išiel po Chorvatskej dialnici na tempomate 130kmh tachometrových a priemerná spotreba my vyšla 5.8l
5. 4. 2010 12:55
Re: Mégane 3
No aji kdyby ten megane byl z gumy, tak pořád lepší jak tour... :no: a navíc za 400 si kopupím mnoho dalších pěkných a hlavně nových kvlaitních aut oproti octavii, která kvalitní není, aji kdyby chtěla
Avatar - jvkgrifone
5. 4. 2010 00:12
Mégane 3
Mégane 3 dává hodně lidem smysl. Jak už padlo, je to nový auto, bezepochyby bezpečnější (pasivně i aktivně), ale já bych stejně vzal toura. Je pravda, že se s náběhěm octávie 2 na hodně věcech pošetřilo a ojetá octa 1 dává asi větší smysl. kdybych ale měl volit nové auto do 400k (např. služební, jinak bych nový auto v životě nechtěl), neváhal bych ani vteřinku. Musím mít svoje auto rád, a to bych nějakýho gumovýho mégana neměl:)
4. 4. 2010 19:58
Re: mikesh
ale jo, mě jde jen o demenci některých lidí(ted nenarážím ke koupě škodovky)..oni právě většinou tihle lidé jezdí ve starých octaviích a praxe na silnicích mi to potvrdila(samozřejmě tím nemyslím všechny majitele octavie). A samozřejmě je to každého věc, kdo si co koupí, ale v tomhle případě je to opravdu nesmysl.. ;-\