Škoda Octavia Combi Tour 1,9 TDI PD: Poslední jízdní dojmy

Škoda Octavia Combi Tour 1,9 TDI PD: Poslední jízdní dojmy

 
 

13 let na trhu dnes vydrží jen málokterý automobil. Škoda Octavia to dokázala a na sklonku kariery se stále těší relativně velkému zájmu. Co dokáže nabídnout v roce 2010 jsme zjišťovali ve verzi s motorem 1,9 TDI.

I po zvýšení DPH z 19 na 20 % v lednu 2010 vypadají akční ceny Octavie Tour atraktivně. Za 271.900,-Kč dostanete liftback s motorem 1,6 MPI (75 kW), za 322.900,-Kč pak kombi s takřka legendárním čtyřválcem 1,9 TDI (74 kW). Auto, které bylo na konci 90.let snem mnoha českých rodin a mnohdy prvním služebním vozem úspěšných českých manažerů, dnes dostanete za ceny, které ještě nedávno patřily podobně vybaveným malým autům.

Kouzlo velkých zavazadelníků společně s nestárnoucím vnějším vzhledem stále funguje. Tržní situaci staré Octavie vylepšily nižší akční ceny Octavie Tour Trumf a rázem se z ní stala lidová alternativa k Fabiím. Z tohoto porovnání vyplývá řada rozdílů, ale měli bystě vědět, že ne vždy je vítězem Octavia!

Pozor na výbavu
       Prvním zádrhelem je standardní a příplatková výbava. Bez příplatků dostanete ABS, MBA a MSR (pro turbodiesel navíc ASR), dva airbagy, výškové nastavení sedadla řidiče a tónovaná skla. Na běžný komfortní standard levných aut se dostanete se sadou Tour Plus za 10.100,-Kč, která obsahuje centrální zamykání, klimatizaci s mechanickou regulací, elektrické ovládání oken vpředu a elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka. Vnější zrcátka a také kliky dveří jsou lakovány v barvě vozu. To vše se dnes už spíše očekává.

Nečekaná je absence bočních airbagů (za příplatek 9.000,-Kč), které patří ke standardu i těch nejlevnějších Fabií. Vědět byste taky měli, že hlavové airbagy nelze pro Tour objednat, vzhledem ke konstrukčnímu stáří vozu. ESP v nabídce je, ale zaplatíte za něj 15.900,-Kč. Příjemnou položkou výbavy jsou xenonové světlomety za 20.700,-Kč. Levnější xenony na českém trhu zřejmě nepořídíte.

Prostor hlavně vpředu
Druhá disciplína vyznívá pro Octavii Tour podstatně lépe než pro Fabii. Projevuje se zde standard o třídu většího vozu. Vnitřní šířka 1450 mm je důstojný parametr pro rodinné cestování i na delší vzdálenosti. Přední místa nabízejí o několik centimetrů více než Fabia v podélném směru, na výšku jsou oba interiéry srovnatelné, a to je lichotka pro menší Škodu.

Malé zklamání vás čeká na zadních místech. Ta jsou totiž prostorově v podstatě identická s místem, jaké nabízí Fabia. Může za to mírně poddimenzovaná konstrukce zadního oddílu Octavie a naopak velkorysost prostoru na zadních sedadlech nejmenší Škody. Nejvíce problematickým parametrem je podélný prostor pro nohy, místa nad hlavami je v případě Combi Tour dostatek.

Tak jako tak, rodinné použití není ani v jednom případě vyloučeno. I dorůstající děti se na zadních místech pohodlně usadí. Dospělí jsou na tom na zadních místech v Octavii výrazně hůř…

Zavazadelník je silnou stránkou škodovek od příchodu první Octavie, a tak komentáře k jeskyni s 548 litry jsou zbytečné. Zavazadelník vyniká v základním uspořádání pravidelností, jeho minimální délka činí 1040 mm, minimální šířka mezi podběhy 1010 mm a výška po kryt 580 mm. Po sklopení sedadel vzniká schod vysoký 60 mm, ložná délka činí 1750 mm.

Vzpomínky na 90.léta…
…se vám dostanou na mysl po prvním nastartování ortodoxního 1,9 TDI PD (74 kW). Vskutku hlasitý projev motoru s výrazným přenosem vibrací do skeletu karoserie neustane ani po zahřátí motoru na provozní teplotu.

Proti moderní Octavii je karoserie Touru podstatně méně tuhá, což se projevuje nejvíce na hluku za jízdy. Na dálnici ve 130 km/h pracuje motor na 5. převodový stupeň s vysokými 3000 min-1, což se dnes u dvoulitrových turbodieselů hned tak nevidí.

Zvuková kulisa není moc příjemná, dunivý zvuk se nese relativně objemným interiérem a ani poslech rádia není řešením pro dlouhé cesty, protože nezbytná úroveň hlasitosti začne po čase obtěžovat.

Zázračně nízká spotřeba, spojovaná s legendárními písmeny TDI, není za všech okolností samozřejmá. Když totiž držíte krok s okolním provozem na dálnici a pohybujete se kolem limitu 130 km/h, řekne si Tour o necelých 7 l/100 km. Teprve s rychlostním průměrem 100 km/h klesá odběr k očekávaným pěti litrům na sto.

Jízdní vlastnosti jsou v běžném provozu bezproblémové. Jízdní pohodlí na balonových 15palcových pneumatikách lze s příplatkem 18.200,-Kč vyměnit za lepší ovladatelnost na 16palcových kolech z lehkých slitin.

V extrému se projeví stáří konstrukce karoserie i jednoduchost podvozku. Na horším povrchu jsou nutné korekce volantem, auto neposlouchá zdaleka tak přesně povely řidiče, jak modernější Octavia.

Srovnání s menší Fabií ale není vůbec špatné. Dospělé rozměry, větší rozchod kol i samotná větší kola Touru leccos zachraňují, tlumiče, silentbloky a pneumatiky příkladně tlumí přejezdy nerovností, nebýt obtěžujícího hluku od motoru, byla by volba jízdních vlastností Octavie proti Fabii snadno obhajitelná.

Závěr
Znám několik lidí, kteří si koupili po první Octavii jako další auto Octavii Tour. Na první pohled to vypadá jako nesmysl, ale pro určitou skupinu zákazníků jde o ryze racionální řešení. Octavia Tour dnes nabízí právě to, co nabízela před 10 lety. Velký zavazadelník, pořád ještě akceptovatelný design, dobré jízdní vlastnosti a nově i přijatelnou cenu.

Její další technický vývoj se zastavil před mnoha lety, a tak od ní nečekejte špičkovou úroveň pasivní bezpečnosti, jízdní vlastnosti ani akustický komfort na úrovni větší a podstatně modernější Octavie. Jako alternativu k Fabiím se silnějšími motory ji lze doporučit, ale vždy byste měli mít na paměti, že nic není zadarmo. Větší auto za vaše peníze je v tomto případě staršího data a s tím souvisí celá řada více, či méně důležitých detailů, které nejsou na první pohled vidět.

Škoda Octavia Tour Trumf - akční ceny (leden 2010)
Motor1,6 MPI1,9 TDI PD
Převodovka5M5M
Zdvihový objem [cm3]15951896
Válce/ventily4/24/2
Největší výkon [kW/min-1]75/560074/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]148/3800240/1800
Max. rychlost [km/h]190189
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,811,8
Komb. spotřeba [l/100 km]7,15,1
Cena Trumf [Kč]271.900,-302.900,-
Cena Trumf Combi [Kč]291.900,-322.900,-
Spolupracujeme s TipCars.com
Penta přihodila dvacet korun, výkup akcií Fortuny je už férovější Penta přihodila dvacet korun, výkup akcií Fortuny je už férovější

Novou nabídkovou cenu na odkup akcií Fortuny, kterou její…

Politici si příští rok polepší, platy jim mohou vzrůst až o sedm procent Politici si příští rok polepší, platy jim mohou vzrůst až o sedm procent

Politikům by mohly od příštího roku vzrůst platy zhruba o…

Lidí s penzijním připojištěním pořád ubývá Lidí s penzijním připojištěním pořád ubývá

Na penzi se státním příspěvkem v takzvaném třetím pilíři…

Komentář Martina Čabana: Vábení zlínského kouzelníka Komentář Martina Čabana: Vábení zlínského kouzelníka

Zlínsko je rázovitý region. V mnoha ohledech, ale…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia Combi Tour 1,9 TDI PD:…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání... 10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání...

Trvalé teploty nad dvacet stupňů vybízejí ke stažení…

 




Video: Nejrychlejší Škodovka na Nürburgringu má 400 koní Video: Nejrychlejší Škodovka na Nürburgringu má 400 koní

Tahle octavia s widebody kitem je nacpaná funkčním…

Tahle ojetá Škoda Octavia stojí 1,2 milionu. Její cena za čtyři roky pětkrát vzrostla! Tahle ojetá Škoda Octavia stojí 1,2 milionu. Její cena za čtyři roky pětkrát vzrostla!

V Chrudimi se aktuálně prodává na první pohled obyčejná…

 



 
Zetor Wolfdog dokazuje, že výrobce traktorů míří i mezi armádní techniku

Zetor Wolfdog dokazuje, že výrobce traktorů míří i mezi armádní techniku

Dnes 14:52

Model vnitřního uspořádání vyvíjeného pásového vojenského vozidla bude Zetor prezentovat na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET v Brně.




Blesk.cz

Na Primu míří posila! Koho známý moderátor a herec připraví o flek?

Na Primu míří posila! Koho známý moderátor a herec…

Divácké zprávy na Primě od 1. června posílí moderátor a herec, kterého kdysi proslavila role Rudy z Ostravy…

Umí se váš tablet změnit na robota? Xiaomi Mi Pad 2 Transformer ano!

Umí se váš tablet změnit na robota? Xiaomi Mi Pad 2…

Není to tablet, jen tak na první pohled vypadá. Ne, nefunguje. Zato se umí přetransformovat v robota (přesněji:…

 

iSport.cz

Čermák na EURO po nehodě nebude, šanci dostanou Mašek či Nečas

Čermák na EURO po nehodě nebude, šanci dostanou…

Z nominace fotbalové reprezentace do 21 let před mistrovstvím Evropy vypadl Aleš Čermák. Záložníka Sparty na…

Vukadinovič jde do Sparty! Je to správná volba, řekl po přestupu

Vukadinovič jde do Sparty! Je to správná volba, řekl…

Den po potvrzení nového trenéra Andrey Stramaccioniho hlásí Sparta také první posilu pro další sezonu. Ze Zlína…

 

Reflex.cz

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví predátoři, je třeba mít se na pozoru!

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví…

Botswanské léto se zbavuje posledního listí a vše začíná žloutnout. Příroda se mění a smutný pohled na…

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z kategorií si odváží film Lerd

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z…

Nový film režiséra Mohammeda Rasoulofa, v Cannes již oceněném Cenou za nejlepší režii v roce 2011 za film…