Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI: Jízdní dojmy

 

Škoda Rapid, druhý nejprodávanější model na českém trhu, přichází s novou karosářskou verzí. Jak jezdí s přeplňovaným zážehovým čtyřválcem?

Škoda má opět nový model – tentokrát je to konečně klasický hatchback nižší střední třídy, který v nabídce zatím chyběl. Až dosud Škoda razila filozofii „kus auta navíc“, a tak proti konvenčním modelům nasazovala liftbacky, teď se přidává klasicky pojatý pětidveřový vůz, který stojí o půl stupně níž než Octavia.

Novinka vychází z loni uvedeného Rapidu. Oproti němu se zkrátila o 179 mm, takže s délkou 4304 mm zapadá mezi ostatní evropské „kompakty“. Rozvor 2602 mm už patří k těm kratším, prostorností v podélném směru se ovšem Spaceback zahanbit nenechá – naopak, v tomto ohledu patří na špičku a to samé platí i pro jeho 415litrový zavazadelník. Šířka 1706 mm ovšem nezapře technický původ Rapidu, přední část karoserie je odvozena od Fabie a Pola, a tak většina konkurentů je o nějakých osm až devět centimetrů širší. To se projeví pochopitelně i na příčném prostoru uvnitř, v ostatních ohledech má ovšem Rapid Spaceback slušnou startovní pozici.

Škoda Rapid Spaceback - porovnání rozměrů s vybranými konkurenty
ModelDélka [mm]Šířka [mm]Výška [mm]Rozvor [mm]Zavazadelník [l]
Škoda Rapid Spaceback4304170614592602415/1380*
Citroën C44329178914892608408/1183*
Chevrolet Cruze 5D4510179714772685413/883**
Fiat Bravo4336179214982600400/1175
Hyundai i304300178014702650378/1316
Kia Cee´d4310178014702650380/1318
Peugeot 3084276182115192608442/1398
Renault Mégane4302180814712641372/1129
*Bez rezervy, **Údaj po víko zavazadelníku.

Nabídka motorů neskýtá žádná překvapení. Spektrum známých agregátů sahá od tříválce 1.2 MPI/55 kW po vrcholnou motorizaci 1.4 TSI/90 kW. Těžiště prodejů přesto tvoří přeplňované čtyřválce 1.2 TSI ve verzích 63 a 77 kW, k nim se nově přidává 1.6 TDI s 66 kW (dosud jen 77 kW). Ten je o přijatelných 30 tisíc dražší než silnější dvanáctistovka. K prvním jízdám jsme nicméně zvolili motor 1.2 TSI.

Varianta 77 kW je favoritem pro univerzální nasazení díky šestistupňové převodovce. Právě kvůli ní si Škoda toto provedení cení o 25 tisíc Kč dráž, 1.2 TSI s 63 kW má totiž převodů jen pět. Šest rychlostí umožňuje efektivněji využívat nízké otáčky, motor přitom snadno zvládne dlouhý nejvyšší převod – při dálničním tempu točí necelé tři tisíce otáček, kdy v kabině panuje klid, spotřeba se drží v rozumných mezích a čtyřválec běží bezpečně v zóně maxima točivého momentu. Požadavkům na dynamičtější jízdu zase snadno vyhoví adekvátní výkon 77 kW posazený do 5000 min-1, však benzinový Rapid Spaceback váží jen 1170 kg.

TEST Škoda Rapid 1.2 MPI – Není se čemu smát

Podvozek se dočkal nového naladění. Úpravy vychází z referencí novinářů a zákazníků u výchozího Rapidu (Škoda mu říká limuzína), další změny přinesla odlišná konstrukce karoserie. Skelet je pevnější než u liftbacku, a tak Spaceback zvládá přejezdy nerovností se stoickým klidem. Zmizely dunivé zvuky od zadních kol a vlečená náprava neznejistí ani v situaci, kdy se po rozbitém povrchu pohybují jen kola na jedné straně vozu. Stabilita v zatáčkách a přesné řízení jsou u Škody samozřejmostí, Spaceback ovšem na dálnici trochu zklamal vyšší citlivostí na poryvy bočního větru.

Škoda Rapid Spaceback - technické údaje
Motor1.2 MPI1.2 TSI1.2 TSI1.4 TSI1.6 TDI1.6 TDI1.6 TDI
Převodovka5M5MT6M7DS5M7DS5M
Zdvihový objem [cm3]1198119711971390159815981598
Válce/ventily3/44/24/24/44/44/44/4
Výkon [kW/min-1]55/540063/480077/500090/500066/420066/420077/4400
Točivý moment [N.m/min-1]112/
3750
160/
1500-3500
175/
1550-4100
200/
1500-4000
230/
1500-2500
230/
1500-2500
250/
1500-2500
Nejvyšší rychlost [km/h]172180193203182182190
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,811,710,29,411,912,110,3
Spotřeba [l/100 km]5,85,15,45,84,4 (3,8)*4,54,4
Emise CO2 [g/km]134119125134114 (99)*118114
*Údaje v závorce platí pro verzi GreenLine.

Rapid Spaceback přichází současně s novým modelovým rokem, který znamená několik vylepšení pro celou modelovou řadu. Tím nejzásadnějším je ovládání elektrického stahování zadních oken – Škoda připustila svoji chybu a vrátila se k obvyklému řešení, kdy jde všechna okna stahovat z místa řidiče. Předtím se z řidičových dveří dala ovládat jen přední okna. Automatický dojezd je ovšem jen pro řidičovo okno a jen směrem dolů – pro majitele i starších Octavií to je nepříjemné překvapení.

Interiér verzí Ambition a Elegance je od prvního pohledu útulnější než dosud. Palubní desku obohatila dekorační lišta v provedení broušený hliník, která připomíná interiér nového Volkswagenu Golf. Pro designovou verzi StylePlus jsou určeny černé nebo bílé dekorační lišty, provedení piano black lze objednat i do Elegance a Ambition. V nabídce naopak už nenajdete původní čtyřramenný volant, Rapid dostal tříramenný z Octavie.

TEST Seat Toledo 1.6 TDI – El guapo checo

Vítanou novinkou je rozšíření nabídky o xenonové světlomety. Jedná se o speciální nízkoenergetické provedení se světelným tokem 2000 lumenů, které najdeme již například na Volkswagenu Beetle nebo novém Citroënu C4 Picasso. Tento systém nepotřebuje ani regulaci výšky světelného kužele, ani ostřikovače světlometů (Škoda je nicméně nabízí pro xenony i halogeny za příplatek 3.600 Kč). Výhodou je nižší hmotnost ve srovnání s konvenčními xenonovými světlomety a samozřejmě i cena – příplatek se podle výbavy pohybuje od 10.000 do 17.600 Kč. Od základních světlometů se ty xenonové liší projektorovou optikou a reflexní plochou, jejíž členitý povrch odkazuje na diodové denní svícení u Superbu.

Další změny se týkají jen verze Spaceback: víčko nádrže je standardně spojené s centrálním zamykáním a zavazadlový prostor lze vybavit mezipodlahou (+4.200 Kč). Díky ní se zarovná schod za nakládací hranou, která leží v úrovni 62 cm nad vozovkou. Samozřejmostí jsou dělaná zadní sedadla už od základní výbavy, pokud je navíc Spaceback vybaven zadní loketní opěrkou, má i praktický průvlak na dlouhé předměty (např. lyže). Zavazadlový prostor má v základní konfiguraci rozměry 82 x 100 x 54 cm.

Pomineme-li provedení StylePlus či motorizaci 1.4 TSI, cílí Škoda Rapid Spaceback zejména na racionálně uvažující zákazníky. Těm nabídne prostornou kabinu, dostatek místa pro zavazadla, střízlivý design a moderní techniku bez nákladných výstřelků (např. pokročilých asistenčních systémů).

Cenovou výhodnost komplikují podmínky akčního provedení Fresh – díky nižší ceně a rozšířené výbavě je v takovém provedení Spaceback opravdu výhodnější než konkurence, podmínkou je ovšem využití značkového financování od ŠkoFinu. Liftback Rapid se nabízí za stejné ceny, akční model Fresh je ovšem dostupný i při nákupu za hotovost.

Škoda Rapid Spaceback - srovnání cen a výbav se čtyřmi nejprodávanějšími kompakty
ModelŠkoda RapidHyundai i30Kia Cee'dSeat LeonVW Golf
Motor1.2 TSI/63 kW1.4 CVVT/73 kW1.4 CVVT/73 kW1.2 TSI/63 kW1.2 TSI/63 kW
VýbavaAmbition PlusTrikolor KomfortComfort PlusReferenceComfortline
Základní cena [Kč]340.400,-328.890,-324.980,-318.900,-384.900,-
Airbagy čelní, boční, okenníSSSSS
Centrální zamykání s DOSSSSS
El. ovládaná a vyhřívaná zrcátkaSSSSS
El. stahování oken vpředuSSSSS
El. stahování oken vzadu5.100,-SS5.000,-S
KlimatizaceSSSSdvouzónová
Kožený volantSSS-S
Litá kolaS5.000,-10.000,-15.000,-S
Metalický lak12.100,-13.000,-14.000,-13.000,-14.100,-
Náhradní kolo, zvedák1.600,-SSSS
Palubní počítačSSSSS
Přední mlhovkySSS4.500,-6.000,-
Rádio s CD/USBSSSSS
Stabilizační systémSSSSS
Tempomat11.100,-SS5.000,-S
Cena při shodné výbavě [Kč]370.300,-346.890,-348.980,-361.400,-405.000,-
Akční cena s financováním [Kč]329.800,-----

Spolupracujeme s TipCars.com
Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů

Až deset procent nárůst nákladů kvůli změnám celních…

Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali

Podle šéfa lidovců jsou začátky dalších vln EET úmyslně…

Od zavedení EET uplynulo půl roku. Činnost komplikuje hlavně drobným podnikatelům Od zavedení EET uplynulo půl roku. Činnost komplikuje hlavně drobným podnikatelům

Elektronická evidence tržeb (EET) půl roku po zavedení…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI: Jízdní dojmy







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 







 
Online: Velká cena Monaka 2017

Ferrari po 16 letech vyhrálo v Monaku! Triumfoval Vettel před Räikkönenem

Dnes 13:30

Vettel si připsal třetí vítězství sezóny formule 1, když vyhrál Velkou cenu Monaka! Úspěch Ferrari podtrhl druhým místem Räikkönen.




Blesk.cz

Manželka Charlese Camilla otevřeně: O nenávisti a nejhorších chvílích života

Manželka Charlese Camilla otevřeně: O nenávisti a…

Dnes se manželka prince Charlese (68) Camilla (69)může pyšnit titulem vévodkyně z Cornwallu a valná většina…

Horké dny budou v Praze pokračovat: Nastoupí také bouřky

Horké dny budou v Praze pokračovat: Nastoupí také bouřky

Pražané, připravte se na horký týden. Podle předpovědi odborníků bude teplý ráz počasí pokračovat i v…

 

iSport.cz

Pořád to ve mně je, jásala po vítězství Kvitová, když osušila slzy

Pořád to ve mně je, jásala po vítězství Kvitová,…

PŘÍMO Z PAŘÍŽE | Mezi novináře přišla v tričku se stejným nápisem, jako měli její nejbližší na tribuně. Kuráž,…

Nový kouč Sparty: Začínám se učit česky, musíme uspět doma i v cizině

Nový kouč Sparty: Začínám se učit česky, musíme…

Nechce dávat sliby dopředu, ale uvědomuje si, že Sparta musí být úspěšná nejen na domácí půdě. Nový trenér týmu…

 

Reflex.cz

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský prezident Atambajev je hudební hvězdou

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský…

Prezidenta Kyrgyzstánu Almazbeka Atambajeva (60) zná u nás jen málokdo. Ale ve své zemi to není jenom známý…

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný originál z jeskyně Gough

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný…

Víte, jak má chutnat pravý čedar? Ve vesnici Cheddar v Somersetu na jihozápadě Anglie to vědí dokonale. Jen tady…