Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Rapid 1.2 MPI – Není se čemu smát

Diskuze (314)
Na zkratku HTP lidová tvořivost vymyslela desítky vysvětlení. Tříválcová Škoda Rapid se ale tohoto zavedeného označení vzdává a zároveň přidává několik drobných vylepšení.

S regulérním redakčním testem Škody Rapid jsme si dali načas. Však zásoba informací na Auto.cz byla i tak velká – rozsáhlé jízdní dojmy s motorem 1.6 TDI, videotest, první seznámení s benzinovým 1.2 TSI v jeho výkonnější podobě i test spotřeby v duelu s Fabií. Tento stav ale nemá trvat věčně, a tak je tu první velký test Rapidu. A vzali jsme to hezky od podlahy, začínáme s tříválcovým motorem 1.2 MPI.

Vůz na fotografiích není zrovna tím, který dostanete v akci Fresh za 269.900 Kč. Mlhovky, které dotvářejí charakteristický design přídě, jsou standardem. Červený lak i litá kola také velmi sluší, jenže první už je za příplatek 4.000 a druhé 17.000 korun (respektive patnáctky za 14.000).

skoda testy nizsistredni skoda testy nizsistredni

Interiér se vyznačuje slušným vnitřním prostorem, který atakuje úroveň předchozí Octavie, a kvalitním designem, inspirovaným u Superbu. Dojem ale kazí volba materiálů. Multifunkční volant má kožený potah, jenže tím to končí – všechny plasty jsou tvrdé, byť slušně slícované. Škoda se s Rapidem vydala směrem k větší jednoduchosti, provedení interiéru připomíná například Seat Ibiza.

Největším faulem je elektrické ovládání oken. Za ta zadní si asi připlatí málokdo, protože stahování (zatím) nelze ovládat z místa řidiče. Ovšem Škoda ušetřila i na automatických dojezdech – bez stálého držení tlačítka funguje jenom řidičovo okno a pouze směrem dolů.

skoda testy nizsistredni skoda testy nizsistredni

Jinak se ale v Rapidu můžete nechat rozmazlovat. Již k základní výbavě lze přiobjednat parkovací čidla, vyhřívání sedadel, zmíněné elektrické stahování zadních oken nebo loketní opěrku (elektrické stahování předních oken, klimatizace a centrální zamykání se dodávají standardně).

Zavazadlový prostor o objemu 550 litrů je přístupný přes velkou výklopnou stěnu – nakládání nemůže být snadnější. Škoda ale nenabízí objemný kvádr jen tak. Přepravu nejrůznějších předmětů usnadní dva háčky na tašky, přihrádky po stranách, síťový program nebo oboustranný koberec. Dno zavazadlového prostoru je z jedné strany textilní, na opačné straně se nachází odolnější a snadno čistitelná guma. Po sklopení opěradel bohužel nevznikne rovná ložná plocha, zavazadelník od kabiny odděluje schod tvořený příčnou výztuhou karoserie. I tak se ale Rapidu konkurenti z řad sedanů nedokážou praktičností ani přiblížit.

skoda testy nizsistredni skoda testy nizsistredni

Ukázková ovladatelnost má svou cenu

Jízdní vlastnosti jsou silnou stránkou Rapidu, automobilka se ale nevyhnula kompromisům. K ovladatelnosti nelze mít výhrady, karoserie se nenaklání a podvozek spolehlivě a bez odskakování drží požadovaný směr. Škoda sází hned na dva triky: zadní náprava má stejně jako u Roomsteru širší rozchod než ta přední, což prospívá směrové stabilitě, a zároveň je relativně volně uložená. Díky tomu Rapid dosahuje samořídícího efektu, ačkoliv se musí obejít bez víceprvkového zavěšení – stačí auto výraznějším otočením volantu pobídnout ke změně směru a záď mu plynulým pohybem pomůže do zatáčky. Nedotáčivost je neznámou veličinou, stabilizační systém zůstává i při prudších vyhýbacích manévrech v klidu.

Těch manévrů si přitom řidič na rozbité silnici užije docela dost. Lehká karoserie s velkým otvorem v zádi totiž nedokáže nabídnout odpovídající tuhost v krutu, takže přejezd nerovnosti na jedné straně vozu (například kanál) má za následek tupou ránu. Menší nerovnosti se zase projeví akusticky, dunivým bubnováním zadní nápravy. Svoji roli hrají i šestnáctipalcová kola s nízkým profilem pneumatiky, Rapid ale může dostat i „sedmnáctky“. Příklad srovnání nové Octavie a Octavie Combi nicméně ukazuje, že s plánovaným Rapidem Spaceback by v tomto směru mohla přijít částečná náprava.

Tři nejsou dvakrát moc

Když se pod kapotou Škody objeví motor s lichým počtem válců, vždy se bouří emoce. Čas ale ukázal, že Mladoboleslavští před lety vsadili na dobrou kartu – stejným směrem postupně vykročila i Toyota nebo Peugeot s Citroënem. Motor o objemu 1198 cm3 již deset let důvěrně znají majitelé Fabií HTP. Tříválec ale prošel několika evolucemi a Rapid dostal tu nejmodernější z nich – motor se přejmenoval na 1.2 MPI, posílil z 51 na 55 kilowattů a dočkal se vylepšení mechaniky i řídicí elektroniky. Hlavním cílem bylo zlepšení kultury běhu, která je tradičním terčem kritiky motoru HTP. A povedlo se, vyšší volnoběh a jeho přesnější korekce znamenají, že se automobil neotřásá nepravidelným rytmem tří válců. Zklidnil a ztišil se i běh motoru pod zátěží a ve vyšších otáčkách, přestože typický tříválcový ryk stále přeslechnout nelze.

skoda testy nizsistredni skoda testy nizsistredni

Tříválec i nadále spolupracuje s pětistupňovou převodovkou, proti Fabii se ale zlepšilo její odstupňování. Nižší převody se zkrátily, zatímco pětka zůstala stejně dlouhá, takže při 130 km/h Rapid točí 3700 min-1. Za takové situace automobil i při polovičním zatížení dokáže bez náznaku jakýchkoliv potíží vyjet táhlá dálniční stoupání. Průměrná spotřeba přitom činí 6,6 l na 100 km.

Mimo město lze udržovat rychlost mezi 80 a 90 km/h snadno, odměnou je spotřeba do pěti litrů. Průměr ovšem znatelně kolísá podle profilu trati: do kopce výrazně roste, zatímco v klesáních jde okamžitě dolů. Větším problémem je předjíždění, vyžaduje vytočenou trojku a pořádný odhad situace.

Diskutabilní úspora

Jenže je to právě spotřeba, co staví volbu tříválce v domácích podmínkách do poněkud problematičtější pozice. Čtyřválec 1.2 TSI stojí o 15.000 korun více (ještě před pár lety byl příplatek za atmosférickou čtrnáctistovku ve Fabii dvojnásobný), spotřebu benzinu má prakticky shodnou a je výrazně živější. Základní motor proto cílí na poměrně úzkou skupinu zákazníků, kteří nepotřebují vyšší výkon malého turbomotoru nebo mají obavy z jeho výdrže.

skoda testy nizsistredni skoda testy nizsistredni

První cena vozu 269.900 Kč (1.2 MPI Active Fresh)
První cena vozu s testovanou motorizací 269.900 Kč (1.2 MPI Active Fresh)
Základní cena testovaného vozu 269.900 Kč (1.2 MPI Active Fresh)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 340.600 Kč (1.2 MPI Active Fresh)
Video se připravuje ...

Plusy

  • Objemný a snadno přístupný zavazadlový prostor
  • Chytrá řešení v interiéru a zavazadelníku
  • Prostor na zadních sedadlech (pro kolena i hlavu)
  • Na poměry tříválců klidný a tichý běh motoru
  • Pro běžnou jízdu postačující výkon a pružnost
  • Vhodně odstupňovaná mechanická převodovka
  • Velký objem palivové nádrže

Minusy

  • Nepovedené řešení elektrického stahování oken
  • Levné materiály v kabině
  • Malý cenový odstup od motoru 1.2 TSI
  • Hluk od zadní nápravy na nerovnostech (16” kola)
  • Základní výbava postrádá palubní počítač
  • Otevírání palivové nádrže klíčkem

Foto: Petr Homolka

Diskuze (314)
Škoda Rapid 1.2 MPI
Cena základní sestavy 269 900 Kč
Výbava základní sestavy Klimatizace, autorádio, mlhovky, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, škrabka na led na krytu palivové nádrže, ESC, šest airbagů, sada na opravu pneumatik, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dělená a sklopná zadní sedadla a další. Kč
Cena testované sestavy 340 600 Kč
Výbava testované sestavy Červený lak Corrida (+4.000,-), litá 16” kola (+17.000,-), ESC Plus včetně asistentu pro rozjezd do kopce a kontroly tlaku v pneumatikách (+3.600,-), elektrické ovládání oken vzadu (+5.100,-), výškově nastavitelná přední sedadla (+1.600,-), třetí opěrka hlavy vzadu (+1.000,-), paket pro zavazadlový prostor (+1.400,-), kožený volant (+5.300,-), přední mlhovky s Corner funkcí (+2.500,-), Winter paket – vyhřívání předních sedadel a trysek ostřikovačů (+6.800,-), šest reproduktorů (+1.600,-), autorádio Swing s MP3 (+2.500,-), zadní parkovací čidla (+9.100,-), stírač zadního okna (+2.800,-), oboustranný potah podlahy zavazadlového prostoru (+1.300,-), loketní opěra vpředu (+5.100,-).<br> Testovaný vůz má další nadstandardní výbavu, která neodpovídá dostupným konfiguracím v akční nabídce Fresh. Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1198
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 55 / 5400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 112 / 3750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.1 / 4.6 / 5.9
Emise CO2: 137
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 550 / 1490
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1135 / 535
Rozměr pneu: 215/45 R16
Škoda Rapid 1.2 MPI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4483
b) šířka (mm): 1706
c) výška (mm): 1461
d) rozvor (mm): 2602
e) rozchod vpředu (mm): 1463
f) rozchod vzadu (mm): 1500
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 750 / 1010
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 655 / 875
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 440
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 680
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
23. 11. 2013 17:41
Škoda rapid - není se opravdu čemu smát!!!
Je to malá "ochcávka" ale strašně úzká při čelním nebo zadním pohledu, no děs. Díky nikdy ji nekoupím. O cenách ani nemluvě, však ti co přestřelili u škody jsou už z kola ven.
22. 9. 2013 08:56
To tedy je
:-) ;-) :-) ;-) :-) ;-) . Až autor článku uvidí třeba Dácii nebo KIU aj. pochopí, jaké to píše PLACENÉ nesmysly. Ale chápu, má hypotéku, děti jdou do školy, Kalousek zrujnoval ekonomiku, tak musí mít nějaký vedlejší příjem a Škodivka platí nejvíce jak svým, tak i "externím" pracovníkům (redaktorům) a tak "redaktor" udělal i ze škodivky auto!.
20. 6. 2013 09:45
Re: Není čemu se smát...
Ano, je smutne... toto vystihuje podstatu. nicmene myslim, ze i s jinym (ne)motorem by to nebylo o mnoho lepsi...
Avatar - pallas
8. 6. 2013 17:41
Re: Nutonosť
a obojstranný koberec v kufri. Ten som mal uz v Xantii kombiku, 18 rokov dozadu, a to urcite neboli prvi na svete.
29. 5. 2013 17:27
Re: Tri valce....
Nic nove v M.B. Skodovka vzdycky davala zufale zakladne motorizacie aj do Octavii!!!