26.3. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Škoda slaví 25 let pod VW, z malého výrobce se stal globální hráč

 

Za uplynulé čtvrtstoletí mladoboleslavská automobilka zažila obří expanzi. Z dvoučlenné modelové palety je nyní portfolio čítající šest modelových řad.

Automobilka Škoda letos slaví 25 let od vstupu pod křídla Volkswagenu. Smlouva o vstupu tehdejší společnosti Škoda, automobilová akciová společnost do svazku koncernu Volkswagen byla podepsána 28. března 1991.

Vstupem německého koncernu zažila mladoboleslavská automobilka nesmírný růst. Zatímco na počátku devadesátých let byla jen regionálním výrobcem vyrábějícím 200.000 aut ročně, dnes je globálním hráčem s šesti modelovými řadami, který loni zákazníkům dodal 1.055.500 aut. Škoda přitom působí na více než 100 trzích po celém světě. Největším odbytištěm z nich je Čína, kde se v roce 2015 prodalo 281.700 vozů s okřídleným šípem ve znaku.

Spolu s výrobou významně expandovala také nabídka značky. Zatímco na začátku devadesátých let Škoda nabízela jen dvě modelové řady – malý Favorit s pohonem předních kol a kupé Rapid se zastaralou koncepcí vše vzadu, dnes její portfolio čítá šest modelový řad – od minivozu Citigo po model střední třídy Superb. Nabídka se přitom dále rozšíří, už letos přijde velké SUV, zřejmě pojmenované Kodiaq.

Úspěšná privatizace

Expanze za 25 let ukazuje, že začlenění automobilky Škoda do koncernu Volkswagen je zřejmě nejúspěšnější příklad privatizace československého státního majetku na počátku 90. let. Tehdejší prodej byl nutný, protože firmu finančně vyčerpal vznik Favoritu a neměla dostatek prostředků na další vývoj.

Zatímco velká část podniků přecházela do soukromých rukou pomocí tzv. kupónové privatizace, Škodovka se prodávala přímo. Příklad kopřivnické Tatry privatizované pomocí „kupónů“ dokazuje, že přímý prodej Škody bylo pro značku spásným řešením.

Alternativní osudy Škody: Co by se stalo, kdyby neskončila v náruči VW?

Současný majitel Škody však nebyl jediným zájemcem o mladoboleslavskou automobilku. O firmu se zajímaly i Nissan, Honda, Toyota, BMW nebo Renault. Japonské automobilky ale chtěly pouze využít závody Škody, nikoliv značku, BMW zase tehdy zvažovalo produkci malého auta, námluvy se Škodou ale byly ukončeny poté, co rozhodnutí o takovém autě bylo odsunuto. Nakonec Mnichov v roce 1994 koupil britský Rover, včetně značky Mini…

Ve finále výběrového řízení se rozhodovalo mezi Volkswagenem a Renaultem. Představitelé státu sice z politických důvodů zpočátku preferovali firmu ze země galského kohouta a VW nabízeli jen slovenskou továrnu Bratislavských automobilových závodů, nakonec ale bylo vše jinak. Francouzská značka se totiž podobně jako ty japonské diskvalifikovala tím, že značku Škoda nechtěla zachovat. Z firmy se podle plánů Renaultu měl stát pouze montážní závod, který měl produkovat třeba připravované Twingo.

Naopak Volkswagen zachovat chtěl značku i vývoj. Další výhodou byl i jeho dlouhodobý zájem o Škodu – už v roce 1987 byl přímo ve Wolfsburgu testován prototyp chystaného Favoritu, který představitele německé automobilky velice zaujal. I proto se mnohdy tvrdí, že Volkswagen Škodu koupil právě kvůli pozitivním zkušenostem s Favoritem. V něm Volkswagen totiž viděl konkurenceschopný vůz.

Zapomenuté prototypy Škoda: Klikatá cesta k Favoritu

Rozhodnutí české vlády o prodeji Škody padlo 9. prosince 1990. Smlouva o vstupu Volkswagenu do Škody, automobilová akciová společnost byla podepsána 28. března 1991, tehdejším českým ministrem průmyslu Janem Vrbou a předsedou představenstva Volkswagenu Carlem Hahnem. Dokument vstoupil v platnost dnem 16. dubna 1991.

Mohutné investice

Volkswagen nejprve koupil část Škody. V průběhu prvního roku 1991 získal koncern za vklad 620 milionů marek celkem 31 % akcií mladoboleslavské společnosti. Později svůj podíl postupně navyšoval, až se 30. května 2000 stal držitelem 100 % akcií.

Dynamický rozvoj značky byl možný díky investicím Volkswagenu vkládaným do firmy. Díky tomu Škoda od roku 1991 do března 2016 do nových modelů, do výzkumu a vývoje i do rozšiřování výrobních kapacit v České republice vložila více než 300 miliard korun.

Finanční injekce do vývoje byla znát již krátce po vstupu Volkswagenu do Škody. Už krátce po převzetí se Favorit modernizoval, důraz byl kladen hlavně na zvýšení kvality. Hlavním poznávacím znakem novinky bylo přesunutí loga z kraje masky doprostřed. Výrazný facelift pak přišel v roce 1993, prezentovaný pomocí slavné reklamy o 548 vylepšeních. O rok později již následovala Felicia, což byl nově tvarovaný vůz na základech Favoritu.

Škoda Felicia (1994-2001): Zaoblený Favorit

Prvním zcela novým vozem vyvíjeným pod taktovkou Volkswagenu byla v roce 1996 Octavia, kompaktní liftback na bázi teprve chystané čtvrté generace VW Golf. Práce na ní započaly již v roce 1992. Později následovaly další a další modely.

Investice byly použity také na rozšíření výrobní kapacity. K závodům Mladá Boleslav, Kvasiny a Vrchlabí v domovské České republice tak postupně přibyla výrobní místa v Číně, Indii, Rusku a na Slovensku, doplněná o montážní závody na Ukrajině a v Kazachstánu.

V rámci investic došlo též k mohutnému rozšíření vývojového střediska. Ještě na jaře 1991 mělo mladoboleslavské vývojové oddělení společnosti jen 600 pracovníků, zatímco v roce 2015 bylo ve vývojovém, technologickém a designovém centru v Mladé Boleslavi zaměstnáno téměř 2.000 specialistů.

Úspěch Škody byl důležitý i pro celou Českou republiku. V roce 2014 společnost tvořila 4,5 % HDP České republiky a realizovala přibližně 8 % českého exportu. Výroba aut navíc vedle 28.500 pracovníků Škody zaměstnává i spoustu lidí u dodavatelských subjektů.

Spolupracujeme s TipCars.com
EU prodloužila protiruské ankce, nejméně do ledna 2017 EU prodloužila protiruské ankce, nejméně do ledna 2017

Evropská unie prodloužila hospodářské sankce vůči Rusku…

Nová rada ČNB si rozdělila kompetence Nová rada ČNB si rozdělila kompetence

Bankovní rada České národní banky si v novém složení na…

Skupina ČEZ prodává sídliště v Praze-Písnici i s nájemníky Skupina ČEZ prodává sídliště v Praze-Písnici i s nájemníky

Energetická skupina ČEZ se zbavuje realitního dědictví,…

Nezaměstnanost v EU byla v květnu nejnižší od 2009, v eurozóně od 2011 Nezaměstnanost v EU byla v květnu nejnižší od 2009, v eurozóně od 2011

Míra nezaměstnanosti v celé Evropské unii i v eurozóně se…

 

Štítky Škoda

 

Přidat názorDiskuse: Škoda slaví 25 let pod VW, z malého…






Doporučujeme
Legendy východního bloku: Rychle a zběsile Legendy východního bloku: Rychle a zběsile

Sportovní automobil byl podle mnohých komunistů buržoasní…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny: Volkswagen Golf by byl skvělý, nebýt nemocí motorů TSI Test ojetiny: Volkswagen Golf by byl skvělý, nebýt nemocí motorů TSI

Šestá generace Golfu představuje jistotu s dieselem nebo…

Nová generace Porsche Panamera je nejrychlejší luxusní sedan na světě Nová generace Porsche Panamera je nejrychlejší luxusní sedan na světě

Aspoň to tedy o ní tvrdí automobilka Porsche. Ale ve…

 



Autoslevy


Související články
Racing 21 na Rallye Bohemia: Roli navigátora si vyzkouší hokejista Jan Hejda Racing 21 na Rallye Bohemia: Roli navigátora si vyzkouší hokejista Jan Hejda

I na letošní Rallye Bohemia se závodníci dočkají…

 



 
První lidská oběť autonomního řízení. Tesla Autopilot je vyšetřován úřady

První lidská oběť autonomního řízení. Tesla Autopilot je vyšetřován úřady

Dnes 13:50

V souvislosti s bezpilotním řízením se hodně řeší, kdo bude zodpovědný za případnou havárii. Teď už to asi budeme vědět, systém Tesla Autopilot zavinil smrt osoby za volantem




Blesk.cz

Průjem, křeče a horečka: Návštěvníci kulinářského festivalu se nakazili salmonelózou

Průjem, křeče a horečka: Návštěvníci kulinářského…

Místo gastronomického zážitku z 6. ročníku víkendové akce Apetit Piknik, který se konal v sobotu 25. června v…

Britský muslim: Brexit je lepší. Kvůli nekontrolovanému přílivu imigrantů

Britský muslim: Brexit je lepší. Kvůli…

Že imigrační otázka hrála důležitou roli v rozhodování řady Britů, je patrné i z postoje Seyda Kamalla (49),…

 

iSport.cz

Sparta – Trenčín 1:3. V přípravě na Strahově uspěl slovenský mistr

Sparta – Trenčín 1:3. V přípravě na Strahově uspěl…

Fotbalisté Sparty prohráli své druhé přípravné utkání na novou sezonu. V tréninkovém centru na Strahově podlehli…

Sánchez se

Sánchez se "pochlubil" po ostrém faulu z finále: Tak…

Triumf za cenu bolesti. Fotbalista Alexis Sánchez může děkovat všem svatým. Ve finále Copa América, ve kterém…

 

Reflex.cz

10 věcí, které už způsobil brexit

10 věcí, které už způsobil brexit

Britové zatím s oficiální žádostí o vystoupení z Evropské unie nespěchají. Své bezprostřední dopady už ale…

Pět otázek Reflexu vyšetřovací komisi k policejní krizi

Pět otázek Reflexu vyšetřovací komisi k policejní krizi

Parlamentní vyšetřovací komise k nedávné krizi v policii byla vytvořena už ve středu a nyní zvolili i jejího…