Škoda Superb 1,9 TDI/74 kW - Balíček opatření (12/2002)

Škoda Superb 1,9 TDI/74 kW - Balíček opatření (12/2002)

 
 
26.11. 2002

Když mladoboleslavská automobilka oznámila, že Superb bude dostupný i se slabší variantou TDI-PD motoru s výkonem 74 kW (100 k), okamžitě se ozvaly hlasy, že jde o nedůstojný krok a "shození" Superbu do nepatřičných mezí... Ano musím se přiznat, že jsem měl také jisté pochybnosti, ale v těchto případech není nad osobní zkušenost. Pozoruhodné je, že i po několika...

Když mladoboleslavská automobilka oznámila, že Superb bude dostupný i se slabší variantou TDI-PD motoru s výkonem 74 kW (100 k), okamžitě se ozvaly hlasy, že jde o nedůstojný krok a "shození" Superbu do nepatřičných mezí... Ano musím se přiznat, že jsem měl také jisté pochybnosti, ale v těchto případech není nad osobní zkušenost. Pozoruhodné je, že i po několika měsících prodeje této verze se na speciální internetové stránce věnované Superbu (www.skoda-superb.cz) tento motor neobjevil. Pokud však vstoupíte do škodováckého konfigurátoru na adrese www.autonaprani.cz, s potěšením zjistíte, že tento motor je oproti svému silnějšímu sourozenci (96 kW, 285 Nm) o nezanedbatelných 46 tisíc korun levnější. A pokud uvažujeme alespoň trochu ekonomicky, vkrádá se otázka - nestačilo by pro běžnou jízdu slabší stokoňové tédéíčko? Jen pro zajímavost - Fabii s totožným TDI/74 kW jistě považujete za ideální až přemotorizovanou variantu, přitom Superb se stejným motorem dokáže jet kvůli lepší aerodynamice dokonce rychleji (189 vs. 185 km/h), ale vyšší hmotnost Superbu (+220 kg) se pochopitelně podepsala na horším zrychlení z klidu na 100 km/h (13,2 vs. 11,5 s).

Tak dobře, končím s teoretizováním a následující řádky vám snad odpoví na otázku, jak tedy tento vůz skutečně "jede". Hned první metry jízdy přináší vcelku pozitivní dojmy - jednička, dvojka, trojka - o žádného lenocha nejde, motor dobře táhne z nízkých otáček a okolo dvou tisíc zatláčí akcelerace posádku do sedadel. Poté se motor vytáčí poměrně lehce dále, ale spíše než o prudké zrychlování jde jen o zbytečné zvyšování hluku v kabině. Prostě ve třech tisících je dobré řadit výše. Zklamáním bylo však hluboké dunění motoru pronikající do interiéru prakticky ve všech otáčkách. Tento nepříjemný zvuk velmi dobře známe z Passatu (ověřeno na několika kusech s TDI motory) a je více než zřejmé, že uložení motoru je velmi podobné ne-li úplně shodné. Naopak typické klapání dieselového motoru je odhlučněno dobře.

Jízda vyššími rychlostmi po dálnicích je příjemná díky nízkým otáčkám, které například ve 160 km/h dosahují hodnoty 3200 ot/min. Spotřeba tohoto motoru je nízká a na delších trasách je možné i při rychlé jízdě jezdit pod 7 l/100 km. Vyložení spořínkové se mohou lehce dostat i pod 6 litrů (!). Ve městě pochopitelně apetit motoru stoupá, ale i krátké jízdy se studeným motorem nespotřebují v průměru na 100 km více než 8,5 litru na 100 km. Velkou pochvalu si zaslouží naprosto přesné a velmi lehké řazení pětistupňové převodovky, která je optimálně zpřevodována vzhledem k možnostem použitého motoru.

Stokoňová Škoda Superb TDI není přehmatem marketingových expertů, jak by se mohlo na první pohled zdát. Jde o plnohodnotný automobil s relativně silným a velmi úsporným motorem za výhodnou cenu. A kdo nevěří - stále má v nabídce TDI s výkonem 130 koní nebo dokonce 2,5 V6 TDI/155 k.

Jízdní vlastnosti byly příkladné i díky příplatkovým 17palcovým nízkoprofilovým pneumatikám Odpružení nebylo naštěstí tak extrémně tvrdé jako u dříve testované verze 2,8 V6, takže posádka vozu není otloukána každou nerovností na silnici.

Pokud je tedy nákup Superbu spojen s úvahami o ekonomičnosti provozu, nelze tento motor nedoporučit. Široký rozsah příplatkové výbavy je samozřejmě k dispozici, přičemž důležité bezpečnostní prvky jsou již zahrnuty v základní výbavě.

Ostatní dojmy ze Superbu jsme popsali v dvojtestu (2,8 V6 vs. 2,5 TDI V6), který najdete zde.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 736 900 Kč Cena v testované výbavě: 877 300 Kč

Po útoku na vozidlo armády zemřel český voják v Afghánistánu, další dva jsou zraněni Po útoku na vozidlo armády zemřel český voják v Afghánistánu, další dva jsou zraněni

Při útoku na vozidlo české armády na základně Šindánd v…

Virgin Hyperloop už nepovede miliardář Branson, firma potřebuje aktivnějšího lídra Virgin Hyperloop už nepovede miliardář Branson, firma potřebuje aktivnějšího lídra

Britský miliardář Richard Branson odchází z funkce…

Kania: Bojíme se přiznat, že kantoři učí jako za minulého režimu Kania: Bojíme se přiznat, že kantoři učí jako za minulého režimu

Jak připravit Česko na budoucnost? Zásadní roli bude mít…

Mayová: Dohoda s Unií o brexitu je téměř hotová Mayová: Dohoda s Unií o brexitu je téměř hotová

Britská premiérka Theresa Mayová potvrdila, že dohoda s…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1896
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 74 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 189
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.1 / 4.6 / 5.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 462 / -
Objem nádrže (l):62
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1458 / 585
Rozměr pneu:225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4803
b) šířka (mm): 1765
c) výška (mm): 1469
d) rozvor (mm): 2803
e) rozchod vpředu (mm): 1515
f) rozchod vzadu (mm): 1515
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1150
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 710 / 1000
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1070
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 6
Hlučnost v nižších otáčkách: 4
Hlučnost v vyšších otáčkách: 6
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,23
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
V Česku dnes koupíte nové auto se zárukou už za 170.000 Kč. Co od něj čekat? V Česku dnes koupíte nové auto se zárukou už za 170.000 Kč. Co od něj čekat?

Pořídit dnes nové auto se zárukou za méně než 200.000…

Čekáte na Volkswagen Golf osmé generace? Už nemusíte, tady je Čekáte na Volkswagen Golf osmé generace? Už nemusíte, tady je

Oficiální představení čeká novou generaci Volkswagenu…

 



Ojetá Škoda Suberb I (3U): Vyplatí se vůbec ještě kupovat jedničkový superb? Ojetá Škoda Suberb I (3U): Vyplatí se vůbec ještě kupovat jedničkový superb?

Čas letí, takže i nejmladším ojetým superbům první…

Škoda Superb před 15 lety: V základu stála i 1,2 milionu korun, měla však V6 Škoda Superb před 15 lety: V základu stála i 1,2 milionu korun, měla však V6

Novodobá Škoda Superb první generace se začala vyrábět…

 



 
Svezli jsme se Škodou Vision RS: Takto bude vypadat Scala!

Svezli jsme se Škodou Vision RS: Takto bude vypadat Scala!

Včera

Koncept Vision RS jsme si prohlédli v Paříži, teď jsme se ale i kousek svezli.




Blesk.cz

Je skoro hotovo, oznámí Mayová k dohodě o brexitu. „Doma“ je premiérka pod palbou

Je skoro hotovo, oznámí Mayová k dohodě o brexitu.…

Britská premiérka Theresa Mayová v pondělí britským poslancům řekne, že dohoda Londýna s Bruselem o odchodu…

Nakoupíte poslední říjnovou neděli? Podívejte se, kdy musíte na nákupy zapomenout

Nakoupíte poslední říjnovou neděli? Podívejte se,…

Během podzimu si připomínáme hned dva významné dny pro Českou republiku. Prvním je Den české státnosti 28. září,…

 

iSport.cz

Spokojený střelec Pulkrab: Doufám, že trenér má o čem přemýšlet

Spokojený střelec Pulkrab: Doufám, že trenér má o…

Při absenci kapitána Josefa Šurala dostal velkou příležitost. A útočník Matěj Pulkrab jí využil dokonale. Mladý…

SESTŘIH: Sparta – Boleslav 4:1. Jasný triumf Pražanů, v akci bylo video

SESTŘIH: Sparta – Boleslav 4:1. Jasný triumf…

Fotbalisté Sparty porazili v dohrávce 12. kola FORTUNA:LIGY Mladou Boleslav jednoznačně 4:1 a vrátili se na…

 

Reflex.cz

Při útoku v Afghánistánu zemřel český voják, další dva jsou zranění

Při útoku v Afghánistánu zemřel český voják, další…

Při útoku na vozidlo české armády na základně Šindánd v afghánské provincii Herát dnes zemřel český voják. Další…

Propiska a krásná žena: Podívejte se na unikátní akty malované pouze kuličkovým perem

Propiska a krásná žena: Podívejte se na unikátní…

Na první pohled vypadají jako obyčejné fotografie. Zdání ale klame, jedné se o obrazy malované pouze běžnou…