Škoda Superb V6 2.5 TDI / Škoda Superb V6 2.8 - Lodě vypluly

Škoda Superb V6 2.5 TDI / Škoda Superb V6 2.8 - Lodě vypluly

 
 

Dlouho připravovaný, očekávaný a diskuse vyvolávající model Superb začíná v prvních stovkách brázdit i české silnice. Podrobnosti o tomto voze, prezentované v mediích nejrůznějšího zaměření, má tak stále více lidí možnost konfrontovat s vlastní zkušeností, byť jen vizuální.

Dlouho připravovaný, očekávaný a diskuse vyvolávající model Superb začíná v prvních stovkách brázdit i české silnice. Podrobnosti o tomto voze, prezentované v mediích nejrůznějšího zaměření, má tak stále více lidí možnost konfrontovat s vlastní zkušeností, byť jen vizuální.

K prvnímu praktickému představení jsme zvolili formu paralelního testu dvou nejvýkonnějších šestiválcových variant - turbodieselu a zážehového motoru. Není to volba náhodná, protože i mladoboleslavský výrobce se nebrání konfrontacím své vlajkové lodi například s Peugeotem 607 a nenápadně tak naznačuje uživatelům, že jde spíše o silnou a prestižní limuzínu, než o prodloužený Passat. Pojďme tedy zhodnotit Superb pohledem náročného zákazníka, kterému záleží opravdu spíše na pohodlí a prestiži spíše než na ceně.

Začněme srovnáním: Zepředu se Superb splést nedá. Mohutné nasávací otvory vzduchu v přední masce spolu s již klasickou černou mřížkou s chromovaným okrajem jsou natolik charakteristické, že si je ani s tolikrát omílaným Passatem zmýlit nelze. Bez nadsázky mohutná zaoblená příď je korunována bi-xenonovými světlomety s výsuvnými ostřikovači, přičemž celek je v rozích protažen do opět typického "úsměvu".

Při pohledu z boku je sice patrné, z jaké karosářské inspirace Superb vychází, vítězný boj, který škodovka svedla o začlenění zadního rohového okénka do zadních dveří ale dělá ze Škodovky zcela svébytné auto. Zapomenuty jsou svislé zadní hrany dveří Passatu i Audi, tady je vidět limuzína se vším všudy. Opět typicky passatovská linie střechy svede pohled na záď, kde je novinka svému koncernovému vzoru přece jen nejpodobnější. Všímáme si sice jinak tvarovaných zadních sdružených svítilen i čistě řešeného víka kufru, ale pokud se k jedoucímu Superbu přibližujete zezadu, rozdíly jsou skutečně velmi malé.

Závěr: Osobitý reprezentativní mohutný vůz s prvky "jistoty"

Uvnitř je hodnocení velmi jednoduché a nebýt několika drobností, dostává Superb svému jménu téměř beze zbytku. Nadbytek prostoru není jen reklamním sloganem a platí nejen pro tolikrát zmiňované nohy cestujících vzadu. Místa je v téhle škodovce opravdu nadbytek ve všech směrech a ani řidič, zvyklý roztahovat se po širých lánech kůže v Mercedesu S nebude mít pocit stísněnosti. Tento dojem je silnější u verze se světlým koženým čalouněním, kterým byl vybaven turbodiesel. Výčet základní výbavy je zbytečné opakovat, ale samostatné výdechy klimatizace pro cestující vzadu spolu s vyhříváním všech sedadel a již pověstnou schránkou na deštník v levých zadních dveřích hovoří za mnohé. Na zadních sedadlech najdou dost místa i dlouháni a kupodivu nebudou mít ani výrazný problém s prostorem pro hlavu.

Řidiče a spolujezdce by měla rozmazlovat elektricky nastavitelná sedadla, paměť u řidičova sedadla ale funguje bohužel jen při vypnutém zapalování. I přední sedadla jsou příkladně zpracována i když v této kategorii by jistě unesla ještě o trochu delší sedáky. Porovnáme-li verze s černou (2.8)béžovou kůží (2.5TDI), je volba nejednoznačná: světlejší varianta posunuje optický pocit luxusu ještě výše, podlaha je ale až neskutečně náchylná k zašpinění.

Celý interiér je příkladně zpracován, nešetří se zde na ničem a slícování je dokonalé. Zájemce o luxusní vůz bude možná překvapen jinak skvělým volantem, který ale svůj původ v Octavii nijak neskrývá. O koncernových ovladačích spouštění oken a sklápění zrcátek lze jen konstatovat, že jde o pravděpodobně nutnou daň unifikaci. A ještě malý dodatek: Koupíte-li si za nemalých 76.000 Kč navigační systém s výborně čitelnou obrazovkou, nenechte se zmást otvorem pro CD v jeho horní části - je to jen vstup pro CD-ROM s mapou a když chcete poslouchat hudbu, musíte přikoupit changer uložený v kufru...

Závěr: Ohromný prostor, příkladné zpracování a pár detailů poplatných koncernu

Z praktického využití připadá u tohoto segmentu aut větší část na pohodlnou dopravu osob než na objem nákladu, přesto i zde obstojí Superb se ctí. Zavazadlový prostor o objemu 462 litrů patří k průměru třídy, jeho vstupní otvor je po pohodlném odklopení víka spíše menší, ale nijak manipulaci se zavazadly neomezuje. Praktické jsou sklopné háčky a úchyty pro síť a přestože v testovaných vozech nebyl namontován, z předváděcích jízd můžeme doporučit i praktický skládací příhradový systém Cargo-flex. Daní tuhosti karoserie je pak nemožnost sklápění zadních sedadel, v loketní opěrce ovšem nechybí otvor s integrovaným vakem na lyže.

Závěr: Superb uveze vše, co se od jeho třídy očekává

Nejsilnější možné varianty motorizace spojuje relativní stáří: jak zážehový šestiválec 2.8, tak především dvouapůllitrový turbodiesel patří v koncernu ke klasice bez výrazných nedostatků. A jak se projevují ve Škodovce?

Auto s benzínovým motorem má tendenci trhat asfalt a síla 142 kW je znát již od volnoběžných otáček. Projev je kultivovaný, odhlučnění výborné a největší devizou této pohonné jednotky je zjevně klid a "rozvážný temperament", navíc využitelný v širokém rozsahu otáček. Těžší zpřevodování při jízdě nepůsobí problém, na dvojku lze jet až 110km/h, na trojku pak 160 km/h! Lehké řazení v přesných, ale delších drahách umožňuje jak sportovní, tak distingovaný styl jízdy bez pocitů zápasení s vozem. Při poměrně razantním stylu jízdy jsme i v městském provozu nepřekročili průměrnou spotřebu 11 l/100Km, což je přijatelná hodnota.

Naopak turbodiesel je králem středních otáček. Motor, kterého se ještě nedotkly vymoženosti systému Common-Rail nebo Pumpe-Düse, slouží naprosto spolehlivě s jedinou chybou: než spustí turbodmychadlo, auto nejede. Držíte-li ale otáčky nad 1500/min, máte v ruce řízenou střelu, která i přes značnou hmotnost dokáže zahanbit leckteré naparující se soupeře -a to vše při průměrné spotřebě 7,5 litru nafty. Hluk je přiměřený, brumlavý šestiválec o sobě dává nejvíce vědět hlavně při volnoběhu, při jízdě je rozdíl od benzínové verze nepostřehnutelný.

U obou motorů se nám ale chce zvolat: Automat! Bez rázů a s dostatečnou silou by oběma těmto motorům padl Tiptronic jako ulitý - jen krátké svezení s turbdieselovou variantou a automatem u dealera potvrdilo naši domněnku: Hluché pásmo otáček zmizelo, auto ztichlo a síla se neztratila.

Závěr: Oba motory jsou dostatečně silné, úsporné a "reprezentativní", o automatické převodovce ale doporučujeme uvažovat i těm, kteří jí jinak nedůvěřují.

Jízda se Superbem neskýtá žádná negativní překvapení. Tvrdé odpružení v kombinaci se super nízkoprofilovými pneumatikami způsobuje lepší kontakt řidiče s vozovkou a sportovnější využití potenciálu motorů. Těžší příď způsobuje vrozený sklon k nedotáčivosti trocha cviku ale vše napraví a ESP hlídá i ty nepozorné... Velká citlivost na příčné nerovnosti odpovídá použitým pneumatikám, ve vyjetých kolejích se pak Superb chová kultivovaně.

Manévrovací schopnosti jsou u mohutného vozu překvapivě dobré, konstruktéři dopřáli díky uložení motoru kolům mimořádně velký rejd. Pojem aerodynamický hluk si osvěžíte až při rychlostech nad 150 km/hod a i potom je ve voze příjemno...

Závěr: Klid, snadná ovladatelnost, výborné manévrovací schopnosti a stabilita - budiž limuzína!

Samostatnou kapitolou je úroveň výbavy, kterou máme občas tendenci mladoboleslavským autům vytýkat. Nemluvím teď o deštníku nebo o příplatkovém otvoru pro nohy v pravém předním opěradle, ale o standardech dané třídy - podívejte se na seznam pod testem a snad nebudete považovat za reklamu, když řeknu - výborné. Ale přece jen: V základu by Superbu slušela ještě dvojice airbagů navíc a absenci červeného pozičního světla v předních dveřích považuji osobně za velký nedostatek.

Závěr závěrů:

Superb není kopie, ale svébytný model, který nemá výrazné nedostatky a v mnoha ohledech převyšuje parametry vyšší střední třídy. Námi zvolený virtuální zákazník požadující komfortní limuzínu může být spokojen a pak už jen zbývá zvážit cenu. Nikterak malá částka vypadá ale hned jinak, pokud si dáte tu práci a sestavíte si například Passat či Peugeot či Volvo s obdobnou výbavou....

Příště se podíváme na Superb z opačného konce - tedy pohledem ekonomickým s motory 2.0 a 1.9 TDI.

Spolupracujeme s TipCars.com

2.5 TDI

Cena v základní výbavě: 1 147 900 Kč Cena v testované výbavě: 1 323 900 Kč

Základní výbava:(Elegance): čelní a boční airbagy, příprava na sedačky ISOFIX, ABS, EDS, ASR, MSR, ESP, mlhové světlomety integrované do hlavních světlometů, dvouose nastavitelný volant, Bi-xenonové světlomety s dynamickou regulací sklonu s výsuvnými integrovanými ostřikovači, klimatizovaná schránka před spolujezdcem a v centrální loketní opěrce vpředu, vyjímatelný vak na lyže v zadní loketní opěrce, přístrojový panel s displejem Maxi-DOT, osvětlení prostoru pro nohy vpředu i vzadu, upínací okna a sklopné háčky v zavazadlovém prostoru, osvětlení a zásuvka 12V v zavazadlovém prostoru, centrální zamykání, sklopný klíček s dálkovým ovládáním, automatická klimatizace, Coming-home, senzor spouštění stěračů, příprava pro autorádio (anténa +8x repro), autorádio Škoda s CD přehrávačem, výškově nastavitelné sedadlo řidiče i spolujezdce, difúzní osvětlení interiéru, chromované vnitřní kličky dveří s osvětlením, čtecí lampičky vpředu a vzadu, schránka pro deštník v levých zadních dveřích, vyhřívaná přední a zadní sedadla, elektricky ovládaná sedadla řidiče a spolujezdce s pamětí, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým cloněním, elektricky synchronně nastavitelná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka s osvětlením nástupního prostoru, elektrické ovládání vpředu i vzadu s dětskou pojistkou, popelníky a zapalovače cigaret s prosvětlením vpředu i vzadu, kola CUBIC 225/45 R17, nárazníky v barvě vozu s černými ochrannými lištami a chromovanou lištou, boční ochranné lišty dveří černé, s chromovanou linkou, ozdobné prahové lišty s označením modelu, interiér čalouněný kombinací kůže-látka, malý kožený paket (volant, řadicí páka, ruční brzda)

Výbava testovaného vozu:základní + hlavový airbag (+13.000,-), kožený paket (+25.000,-), navigační systém s dynamickým modulem (+76.000,-), CD měnič v zavazadlovém prostoru (+14.000,-), signalizace vzdálenosti při parkování (+12.000,-), elektricky ovládané střešní okno (+22.000,-), metalický lak (+14.000,-)

V6 2.8

Cena v základní výbavě: 1 067 900 Kč Cena v testované výbavě: 1 204 500 Kč

Základní výbava:(Elegance): čelní a boční airbagy, příprava na sedačky ISOFIX, ABS, EDS, ASR, MSR, ESP, mlhové světlomety integrované do hlavních světlometů, dvouose nastavitelný volant, Bi-xenonové světlomety s dynamickou regulací sklonu s výsuvnými integrovanými ostřikovači, klimatizovaná schránka před spolujezdcem a v centrální loketní opěrce vpředu, vyjímatelný vak na lyže v zadní loketní opěrce, přístrojový panel s displejem Maxi-DOT, osvětlení prostoru pro nohy vpředu i vzadu, upínací okna a sklopné háčky v zavazadlovém prostoru, osvětlení a zásuvka 12V v zavazadlovém prostoru, centrální zamykání, sklopný klíček s dálkovým ovládáním, automatická klimatizace, Coming-home, senzor spouštění stěračů, příprava pro autorádio (anténa +8x repro), autorádio Škoda s CD přehrávačem, výškově nastavitelné sedadlo řidiče i spolujezdce, difúzní osvětlení interiéru, chromované vnitřní kličky dveří s osvětlením, čtecí lampičky vpředu a vzadu, schránka pro deštník v levých zadních dveřích, vyhřívaná přední a zadní sedadla, elektricky ovládaná sedadla řidiče a spolujezdce s pamětí, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým cloněním, elektricky synchronně nastavitelná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka s osvětlením nástupního prostoru, elektrické ovládání vpředu i vzadu s dětskou pojistkou, popelníky a zapalovače cigaret s prosvětlením vpředu i vzadu, kola CUBIC 225/45 R17, nárazníky v barvě vozu s černými ochrannými lištami a chromovanou lištou, boční ochranné lišty dveří černé, s chromovanou linkou, ozdobné prahové lišty s označením modelu, interiér čalouněný kombinací kůže-látka, malý kožený paket (volant, řadicí páka, ruční brzda)

Výbava testovaného vozu:základní + kožený paket (+25.000,-), navigační systém s dynamickým modulem (+76.000,-), signalizace vzdálenosti při parkování (+12.000,-), příprava pro telefon GSM (+9.600,-), metalický lak (+14.000,-)

Technické údaje
Motor 2.5 TDIV6 2.8
Typ motoru: přeplňovaný vznětovýzážehový
Válce / ventily: 6 / 46 / 4
Zdvihový objem (ccm): 24962771
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 114 / 4000142 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 310 / 1400280 / 3200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 219237
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.58
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 10 / 5.4 / 714.3 / 7.3 / 9.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 462 / -462 / -
Objem nádrže (l):6262
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1565 / 5851501 / 577
Rozměr pneu:225/45 R17225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 48034803
b) šířka (mm): 17651765
c) výška (mm): 14691469
d) rozvor (mm): 28032803
e) rozchod vpředu (mm): 15151515
f) rozchod vzadu (mm): 15151515
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1150920 / 1150
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 710 / 1000710 / 1000
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 10701070
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930930
k) šířka vpředu (mm): 14901490
l) šířka vzadu (mm): 14601460
délka sedáku vpředu (mm): 520520
délka sedáku vzadu (mm): 500500
výška opěradla vpředu (mm): 600600
výška opěradla vzadu (mm): 600600
místo vzadu pod předním sedadlem: anoano
Hodnocení 2.5 TDI V6 2.8
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9 9
Odkládací plochy: 9 9
Dojem z řízení: 9 9
Výhled vpřed: 8 8
Výhled vzad: 7 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8 9
Tah v nižších otáčkách: 7 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9 9
Spotřeba: 9 8
Odstupňování převodovky: 9 9
Snadnost řazení: 9 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 7 7
Jízdní vlastnosti v extrému: 9 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8 8
Účinnost brzd: 9 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,30 8,50
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue




Crash test na vlastní oči: Když tramvaj narazí do auta (video) Crash test na vlastní oči: Když tramvaj narazí do auta (video)

Dne 31. května proběhl na zkušebním polygonu v…

Facelift Škody Superb: Bude vypadat takto? Facelift Škody Superb: Bude vypadat takto?

Nová generace automobilů značky Škoda ponese již zcela…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Plíšková přiznala problémy ve vztahu s Hrdličkou! Její prohlášení přesto slavného metrosexuála potěší

Plíšková přiznala problémy ve vztahu s Hrdličkou!…

Tenistka Karolína Plíšková (24) se sportovním moderátorem Michalem Hrdličkou (27) randí už tři čtvrtě roku. Za…

Test párků: Kupujeme si maso nebo pouze tuk?

Test párků: Kupujeme si maso nebo pouze tuk?

Čekáte, že kuřecí nebo krůtí párky budou vyrobené z masa a budou zdravější, ba dokonce dietnější než obyčejné…

 

iSport.cz

Hrdina Kadlec: Měli jsme radost ze hry. Teď to předvádět každý zápas

Hrdina Kadlec: Měli jsme radost ze hry. Teď to…

Po návratu do Sparty poprvé v plné kráse předvedl svůj potenciál. Střelec dvou gólů Václav Kadlec měl zásadní…

Pocity po výhře nad Interem? Je to hodně návykové, tvrdil Holoubek

Pocity po výhře nad Interem? Je to hodně návykové,…

Lepší úvod svého angažmá na lavičce Sparty si snad nemohl těžko přát. Trenér David Holoubek slavil ve svém…

 

Reflex.cz

Zapomenuté tajemství Eiffelovy věže: Na jejím vrcholu si majitel postavil luxusní penthouse

Zapomenuté tajemství Eiffelovy věže: Na jejím…

Se stavbou současného symbolu Paříže se začalo v roce 1887 a přesně podle plánů konstruktéra Alexandra Gustava…

Otázky u filmu Anthropoid: Dokážou být Češi ještě neohrožení vlastenci? Dokážou za svobodu umírat?

Otázky u filmu Anthropoid: Dokážou být Češi ještě…

V sále číslo 11 multikina na pražském Andělu se po úterní české premiéře filmu Anthropoid rozhostilo ticho.…