Škoda Vision RS: Vize nástupce Rapidu se ukazuje na prvních skicách
Novinka okřídleného šípu se nejdříve představí jako studie Škoda Vision RS na autosalonu v Paříži letos v říjnu, takže očekávejme ostrý pětidveřový hatchback. Škodovka každopádně konečně ukazuje alespoň v náznacích, jak vypadá nástupce Rapidu. Liftback skutečně skončí bez náhrady. Vision RS zároveň dává najevo, kam se budou upírat v blízké budoucnosti tvary ostatních modelů se stejným názvem.
Týmu designérů, kteří ladili konečný vzhled konceptu, už velel nový šéf Oliver Stefani. Návrháři mimochodem sídlí na břehu Jizery v rezidenci továrníka Franze Hillera z roku 1890. Hiller vyráběl česanou přízi, proto se celému vývojovému areálu Škodovky říká Česana. Na designu exteriérů i interiérů budoucích modelů značky pracuje 150 lidí z 26 zemí světa.
Skici Vision RS představují nízká hlavní světla, která dominují dynamické přídi. Ani zadním partiím nechybí patřičný sportovní šmrnc včetně střešního spoileru a difuzoru. Zveřejněny byly také rozměry: hatchback je 4356 mm dlouhý, 1810 mm široký a 1431 mm vysoký. Tato čísla i podvozek s rozvorem 2650 mm jasně říkají, že jde o zástupce segmentu kompaktů, tedy nižší střední třídy. Konečně využije koncernovou platformu MQB.
Přebírá stylistické linky současných škodovek, maska chladiče je posazená nízko, spodní hrana bočních oken směrem dozadu stoupá, koncové reflektory jsou umístěny pod zadním sklem a nápisem Škoda. Ten zůstane i produkčnímu vozu, zato světla se změní na svislá. Co je pod kapotou Vision RS, bohužel zatím nevíme, auto, které si budeme moci koupit, dostane tříválce 1.0 TSI a čtyřválce 1.5 TSI, zřejmě také turbodiesel 1.6 TDI. Hybridy ani elektromobily nečekejme. Prototypy už jsou k vidění na českých silnicích.
Sériová verze Vision RS se určitě nebude jmenovat pouze Spaceback a neponese ani historické názvy Felicia a Rapid. Nad tím už není třeba spekulovat. Nicméně na potvrzení nového (případně jiného, už dříve použitého) názvu si budeme muset ještě počkat. Každopádně z boku se víceméně díváme na podobu produkčního modelu, totéž platí o již vzpomínané přední části.
Označení RS má u Škodovky tradici, která sahá až do roku 1974, kdy měly premiéru soutěžní vozy 180/200 RS, po nich přišly na okruzích i v rallye úspěšné 130 RS. Prvním modelem určeným zákazníkům s těmito písmeny byla na přelomu tisíciletí Octavia RS první generace.