Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škodovka je lepší než ferrari, Octavia RS porazila v Rumunsku 458 Italia

Aleš Dragoun
Diskuze (96)
I papírově mnohem slabší auto může pokořit supersport. Stačí jen správně zatáčkovitá silnice a trocha toho řidičského umu...

Rumunská horská silnice Transfăgărășan je Mekkou automobilových nadšenců. Do té doby, než ji jakýsi Jeremy Clarkson prohlásil za nejlepší na světě, o ní ovšem věděl málokdo. Od loňského roku se zde mohou měřit i oficiální časy. Ital Fabio Barone v srpnu 2015 zvládl projet úsek od vodopádu Balea ke stejnojmennému jezeru za 9:13,442 min, tahle část šedivého hada vinoucího se směrem k horskému průsmyku v pohoří Faragaš měří 12,3 km.

Barone seděl za volantem naprosto sériového Ferrari 458 Italia a pochopitelně byla silnice předtím uzavřena. První oficiální rekord však stanovil, aby ne! Pokořil jej až místní pilot Adrei Mitrasca na konci září letošního roku. Možná jste to jméno nikdy neslyšeli, ale on má s takovými výzvami už docela dost zkušeností. Je třeba jediným Rumunem, který startoval na Pikes Peaku v Coloradu.

Zajímavé ovšem bylo i auto, které ke svému pokusu použil. Šlo totiž o neupravený produkční liftback Octavia RS 230 obutý do pneumatik Dunlop SP Sport Maxx. Do kopce nevyrazil navíc úplně sám, nýbrž ve dvojici, navigovala jej spolujezdkyně Magda Matei. Posádce se podařilo rekord zlomit o více než 47 sekund, dosáhla času 8:26,160 min.

Výkon byl změřen na homologované, tedy mezinárodně schválené časomíře značky TAG Heuer a posvěcen rumunskou federací motoristického sportu. „Jsem rád, že byl pokus úspěšný,“ řekl po jízdě pilot a dodal: „Nejel jsem extrémně rychle, ale udržel jsem tempo a tlačil hlavně v zatáčkách. Počasí bylo na mé straně.“ Na své facebookové zdi pak podotkl, že by byla škoda, kdyby se někdo další nepokusil jeho čas překonat. Vcelku optimistický pohled, ne?

Jistě, že nedošlo k přímému porovnání ferrari se škodovkou, to by mohlo skončit na relativně úzké cestě tragicky. Octavia se čtyřválcem 2.0 TSI/169 kW je ale zkrátka a dobře v tomto ohledu úspěšnější než takřka dvaapůlkrát silnější dvoumístné kupé z Maranella. Pomohla jí však určitě nejen elektronická uzávěrka diferenciálu, ale i umění muže za volantem. Už nevyráběnou Italii 458 přitom poháněl v základu uprostřed umístěný vidlicový osmiválec 4,5 l se 419 kW...

Aleš Dragoun
Diskuze (96)
Avatar - Emel
5. 10. 2016 22:06
Re: Škoda Octavia RS =
Ta zkratka se prostě v té původní podobě převezme a pak se tak i používá. Řekněme třeba... DSG, to je Direktschaltgetriebe. Taky se to obvykle píše všechno velké, protože to tak prezentuje VW ve svých materiálech.
5. 10. 2016 07:19
Re: Škoda Octavia RS =
Jestli to náhodou nebude mít co do činění s tím, že se v němčině píší podstatná jména s velkým počátečním písmenem. ;-) GmbH = Gesellschaft mit beschränkter Haftung nebo z.B. = zum Beispiel. Nevzpomenu si na podstatné jméno přejaté z němčiny (a že jich je), kde by bylo tohle dodržováno i v češtině. Je otázka, jak bychom psali například zkratku pro stabilizační systém, kdyby to byla jedna z těch typicky německých. Pravidla češtiny připouští použití cizího pravopisu. Nikdy jsem však nečetl, jak to aplikovat na zkratky (pokud vím, zkratka není slovo, tedy pokud to není zkratkové slovo).

Že něco píše výrobce, ještě neznamená, že je to v souladu s pravidly (jakéhokoli jazyka na planetě) a že to má vůbec nějaký význam. V praxi to neřeším.
Avatar -
anonym
5. 10. 2016 01:11
Re: Škoda Octavia RS =
S tím nemohu souhlasit. Žádné obecné označení ferrari totiž není, protože podstatné jméno ferrari v češtině neexistuje. Ferrari je vlastní jméno a jako takové jej vždy píšeme s velkým F. Pojmem ferrari nelze myslet totiž nic jiného, než jen a pouze Ferrari.
Avatar -
anonym
5. 10. 2016 01:04
Proboha!
Autor by se měl nechat léčit.
Avatar - Emel
4. 10. 2016 10:26
Re: Škoda Octavia RS =
Velká nebo malá písmena se píšou tak, jak to ta která automobilka používá... viz třeba GTi vs. GTI... a tam může mít vliv i to, jak se píšou malá / velká v tom původním jazyce... a nebo taky ne. Němci jsou třeba odborníci na zkratky obsahující malá i velká písmena, GuV a MWSt apod....