Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Škoda Octavia
Škoda Octavia
Škoda Octavia
Škoda Octavia
10 Fotogalerie

Škodovka je lepší než ferrari, Octavia RS porazila v Rumunsku 458 Italia

Aleš Dragoun
I papírově mnohem slabší auto může pokořit supersport. Stačí jen správně zatáčkovitá silnice a trocha toho řidičského umu...

Rumunská horská silnice Transfăgărășan je Mekkou automobilových nadšenců. Do té doby, než ji jakýsi Jeremy Clarkson prohlásil za nejlepší na světě, o ní ovšem věděl málokdo. Od loňského roku se zde mohou měřit i oficiální časy. Ital Fabio Barone v srpnu 2015 zvládl projet úsek od vodopádu Balea ke stejnojmennému jezeru za 9:13,442 min, tahle část šedivého hada vinoucího se směrem k horskému průsmyku v pohoří Faragaš měří 12,3 km.

Barone seděl za volantem naprosto sériového Ferrari 458 Italia a pochopitelně byla silnice předtím uzavřena. První oficiální rekord však stanovil, aby ne! Pokořil jej až místní pilot Adrei Mitrasca na konci září letošního roku. Možná jste to jméno nikdy neslyšeli, ale on má s takovými výzvami už docela dost zkušeností. Je třeba jediným Rumunem, který startoval na Pikes Peaku v Coloradu.

Zajímavé ovšem bylo i auto, které ke svému pokusu použil. Šlo totiž o neupravený produkční liftback Octavia RS 230 obutý do pneumatik Dunlop SP Sport Maxx. Do kopce nevyrazil navíc úplně sám, nýbrž ve dvojici, navigovala jej spolujezdkyně Magda Matei. Posádce se podařilo rekord zlomit o více než 47 sekund, dosáhla času 8:26,160 min.

Výkon byl změřen na homologované, tedy mezinárodně schválené časomíře značky TAG Heuer a posvěcen rumunskou federací motoristického sportu. „Jsem rád, že byl pokus úspěšný,“ řekl po jízdě pilot a dodal: „Nejel jsem extrémně rychle, ale udržel jsem tempo a tlačil hlavně v zatáčkách. Počasí bylo na mé straně.“ Na své facebookové zdi pak podotkl, že by byla škoda, kdyby se někdo další nepokusil jeho čas překonat. Vcelku optimistický pohled, ne?

Jistě, že nedošlo k přímému porovnání ferrari se škodovkou, to by mohlo skončit na relativně úzké cestě tragicky. Octavia se čtyřválcem 2.0 TSI/169 kW je ale zkrátka a dobře v tomto ohledu úspěšnější než takřka dvaapůlkrát silnější dvoumístné kupé z Maranella. Pomohla jí však určitě nejen elektronická uzávěrka diferenciálu, ale i umění muže za volantem. Už nevyráběnou Italii 458 přitom poháněl v základu uprostřed umístěný vidlicový osmiválec 4,5 l se 419 kW...