TEST Škoda Octavia RS 230 – Nejlepší ze všech
V minulosti jsme se už několikrát přesvědčili o tom, že mnohdy stačí relativně malý zásah do techniky a automobil zcela změní charakter. Vzpomeňme například na Volkswagen Golf GTI Performance nebo Seat Leon Cupra 280 – oba tyto kompakty pojí dvoulitrové turbomotory a především diferenciál VAQ na přední nápravě, který přidává jízdě pořádné grády. Nyní stejný systém dostala i Octavia RS, která z mého pohledu dosud byla „pouze“ rychlá Škoda. Dokáže z ní „haldex“ mezi předními koly udělat řádně sportovní náčiní?
Změny jsou pouze v detailech
Pokud vedle sebe postavíte Octavie RS a RS 230, máte dost vodítek k rozlišení, která je která. Novinka například standardně vyjíždí na devatenáctipalcových kolech s pneumatikami o rozměru 225/35 (běžné RS má 17“ kola a „osmnáctky“ za příplatek), dostala černé provedení masky chladiče a krytů vnějších zpětných zrcátek (jinak za příplatek 800 Kč), červené brzdové třmeny a o 15 procent větší znáček vRS na víku zavazadelníku. Jsou to sice detaily, celek ale působí citelně dravějším dojmem – obzvláště v bílém laku karoserie. Neškodilo by však lehce povytáhnout zadní kola, protože se v mohutných zadních blatnících docela ztrácejí.
skoda octavia testy video nizsistredni redakcnivideo
Škodováci ladili také v interiéru, ani zde ale nečekejte žádnou divočinu. Nové je například černé obložení výplní dveří nebo červené prošívání místo bílého. Nejdůležitější však je, že atraktivní a překvapivě funkční kožená sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou a elektrickým posuvem dostanete už ve standardu, stejně jako tlačítko pro nastavení jízdních režimů. Jenom za tyto prvky byste jinak museli připlácet 41.700 Kč, a to jsme se ještě nebavili o předních a zadních parkovacích senzorech za 17.400 Kč. Nadpoloviční část z celkového příplatku 75.000 Kč oproti běžnému „eresu“ tedy už v prvopočátku vynahrazuje bohatá standardní výbava.
I přes všechny prvky navozující sportovní atmosféru je ale Octavia RS 230 pořád tím „starým“ dobrým praktickým liftbackem. Aby byl pocit z jízdy dynamičtější, neškodilo by ukotvit přední sedadla o něco níž nebo si pohrát s grafikou přístrojového štítu. Ne každý je ale „okreskový závodník“ 24 hodin denně, trocha umírněnosti určitě není na škodu.
10 koní k dobru a 250 km/h je na světě
Označení 230 nedostala vyšperkovaná Octavia RS náhodou. Dvoulitrový zážehový turbomotor tím totiž upozorňuje na zvýšení výkonu z původních 162 na 169 kW, nebo chcete-li z 220 na 230 koní. Někdo by nad tím možná mávl rukou, mírný doping způsobený přeladěním řídicí jednotky a upraveným výfukem však znamená zvýšení maximální rychlosti z 248 na 250 km/h a zkrácení doby akcelerace z 0-100 km/h na 6,7 sekundy (RS s manuální převodovkou je o desetinu sekundy pomalejší). Zvýšení výkonu ale rozhodně není hlavním bonusem.
Jde totiž hlavně o novinku v podobě diferenciálu VAQ, který už dobře známe z předchozích testů Volkswagenu Golf GTI Performace a Seatu Leon Cupra 280. V podstatě hovoříme o elektronicky řízené lamelové spojce, jež plní funkci mechanického samosvoru. Avšak pouze, když je potřeba (pokud u mechanických samosvorů nedojde k nadlehčení vnitřního kola, je vůz naopak nedotáčivý). Dosud si Octavia RS musela vystačit pouze se systémem přibrzďování kol XDS+, především při jízdě na okruhu, kde si dovolíte jet mnohem ostřeji než na okreskách, ale toto řešení v nezkušených rukou poměrně brzo dosahovalo svých limitů a přišla nedotáčivost. Na tu ale u RS 230 rovnou zapomeňte!
skoda octavia testy video nizsistredni redakcnivideo
Vedle zvýšení výkonu dvoulitrového turbomotoru si výrobce pohrál také s jeho naladěním. Maximum 230 koní naplno zabírá až ve 4700 otáčkách za minutu, tedy o 200 otáček později než u standardního „eresa“, a nejvyšší točivý moment 350 N.m je nyní dostupný v rozmezí od 1500 do 4600 otáček (znovu o 200 otáček později). Možná byste čekali také určitou redukci hmotnosti, na tu však nedošlo – obě karosářské varianty RS 230 naopak 25 kilogramů nabraly (výbava navíc a diferenciál VAQ zkrátka něco váží), nicméně tabulková spotřeba paliva se nezměnila.
Škoda Octavia RS vs. Škoda Octavia RS 230 - srovnání technických údajů | ||
Model | Octavia RS 230 | Octavia RS |
Motor | 2.0 TSI | 2.0 TSI |
Zdvihový objem [cm3] | 1984 | 1984 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 169/4700-6200 | 162/4500-6200 |
Točivý moment [N.m/min] | 350/1500-4600 | 350/1500-4400 |
Max. rychlost [km/h] | 250(249) | 248(245) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 6,7(6.8) | 6,8(6.9) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,2(6.4) | 6,2(6.4) |
Diferenciál | Samosvorný VAQ s XDS+ | Otevřený s XDS+ |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1445(1465) | 1420(1440) |
Základní cena [Kč] | 726.900 | 651.900 |
*Údaje v závorkách platí pro převodovku DSG |
Tohle není tuning!
U ostřejších verzí rodinných automobilů si většinou pochvalujeme schopnost efektivně kombinovat sportovnost s praktičností, což byla díky velkému vnitřnímu prostoru vždycky deviza právě Octavie RS. Zprvu trochu panovaly obavy, že větší kola citelně zhorší jízdní komfort, ve srovnání s běžným „eresem“ byste ale rozdíly hledali marně.
Jistě, oproti běžné Octavii je sportovní podvozek pochopitelně tvrdší, avšak ne natolik, abych po delší jízdě byť na vteřinu uvažoval o nutnosti návštěvy chiropraktika. Dokonce ani motor není v režimu Normal či Eco prakticky vůbec slyšet (zvuk prostupující do interiéru stále okořeňuje rezonátor, Škodovka však nově větší prostor poskytuje výfuku), natož pak přepracovaný výfukový systém s novými koncovými tlumiči. Pro sportovní sound musíte zkrátka přitlačit na pilu.
Rozdíl je ale v tom, jak RS 230 vnímá vaše okolí. Tohle auto totiž budí dojem i po dvou letech od zahájení výroby (celkem bylo vyrobeno více než 57.000 exemplářů), přičemž nejvíce otázek směřuje hlavně k devatenáctipalcovým kolům a červeným brzdovým třmenům. „Nene, tohle není tuning, takhle se to normálně prodává,“ odpovídal jsem skoro při každé zastávce…
Ani dvoulitrový turbomotor o výkonu 230 koní nekazí Octavii léty prověřenou pověst automobilu pro každý den. Při šlapání na pedály se díky lehce nastaveným ovládacím silám rozhodně nezapotíte, a pokud udržíte sportovní ambice na uzdě, nezhrozíte se ani z dosahované spotřeby. V kombinovaném cyklu není problém jezdit za 7,5 l/100 km a pod desíti litry setrváte i ve městě. Dálniční stotřicítka pak na šestý rychlostní stupeň znamená 2900 otáček za minutu a 7,6 l/100 km, takže ani zde si rozhodně není nač stěžovat.
skoda octavia testy video nizsistredni redakcnivideo
Jenže kdo by s tímto autem jezdil pomalu, když se mezi předními koly nachází diferenciál, který by naučil zatáčet snad i dodávku se zmrzlinou? Octavii RS 230 jsem v tomto ohledu nešetřil a srovnával ji především se Seatem Leon Cupra 280 ST (proporčně jsou si oba vozy velmi blízko). Už po několika projetých zatáčkách bylo znát méně agresivní naladění VAQ, které se nemusí prát s tak velkým výkonem. Sevření lamel tady nepůsobí skokově (ani ve sportovním módu, kdy reagují rychleji) a řízení s progresivním převodem ke středu oblouku nenavádí s takovou razancí, vždy se ale můžete spolehnout na maximální trakci vnitřního předního kola (i na mokrém povrchu) a výborný přehled o tom, kam karoserie směřuje. Výkon 230 koní zkrátka není ani málo, ani moc, a dovoluje diferenciálu pracovat podobně jako mechanické samosvory. Škoda jen, že řízení pohltilo takřka veškerou zpětnou vazbu…
Ale co na to Golf GTI Performance, který je o 63 kilogramů lehčí, rychlejší (akceleraci z 0-100 km/h zvládne za 6,4 sekundy) a v základu stojí o 45.000 korun méně? Rozdíl ani tak nehledejme v dynamice, ale především ve vyváženosti podvozků. Octavia RS 230 má kvůli delšímu zadnímu převisu pocitově utaženější tlumiče, o 43 milimetrů delší rozvor se ale zase podepsal na rozvážnějším postoji v krizových situacích. Zatáčky Golf rozhodně projíždí rychleji, nicméně na brzdách je rozvernější. Ne každý ale dokáže roztančenou záď akceptovat a efektivně ji využít, což kvůli nevypínatelnému stabilizačnímu systému (dovolí to pouze Golf R) vlastně ani moc nejde.
VAQ do každé rodiny
Stačilo nainstalovat elektronicky řízený lamelový diferenciál VAQ a rázem je z Octavie RS citelně jistější a sportovnější auto. Neříkám, že by standardní „ereso“ jezdilo špatně, na limity jeho podvozku ale dosáhnete o poznání dříve a v krajním případě se budete muset vypořádat s nedotáčivostí.
Možná se jedná o nejsilnější Octavii všech dob, nedává to ale na sobě až tak znát. Při běžné jízdě ke sportovnímu zacházení nikterak nevybízí, není agresivní a většinu času bude odpovědně plnit roli rodinného dostavníku s obrovským zavazadelníkem. Pokud ale dojde na závodnické choutky, dokáže se stisknutím jediného tlačítka proměnit v perfektní náčiní pro víkendové řádění. Je vcelku jedno, zda budete krájet zatáčky na oblíbené okresce nebo okruhu, bavit vás to bude spolehlivě vždy!
skoda octavia testy video nizsistredni redakcnivideo
Nejlevnější verze modelu | 347.900 Kč (1.2 TSI/63 kW Active) |
Základ s testovaným motorem | 726.900 Kč (2.0 TSI/169 kW RS 230) |
Testovaný vůz s výbavou | 876.600 Kč (2.0 TSI/169 kW RS 230) |
Plusy
- Znatelně lepší vlastnosti v zatáčkách ve srovnání s RS
- Slušný jízdní komfort i na 19“ kolech
- Vzhledem k bohaté výbavě přijatelná cena
- Spotřeba paliva při běžné jízdě
Minusy
- Zbytečně vysoký posaz za volantem
- Méně komunikativní řízení
- Nevypínatelný stabilizační systém
Foto: Petr Homolka