19.1. 2019 David Bureš Google+ profil David Bureš

Špatná zpráva pro motoristy! Nová auta zdraží. Mohou za to nejen nová unijní pravidla

 

Ceny nových aut loni vzrostly, především v souvislosti s novými emisními normami. Další zdražování se očekává i v následujících letech.

Zájemci o nový automobil by neměli váhat, levněji rozhodně nebude. Už loni ceny nových automobilů na českém trhu vzrostly, podle výzkumu společnosti Cebia o 3,57 %, další zdražování má následovat. Souvislost hledejme v dalším zpřísňování emisních norem, důvod to ale není jediný.

O zdražování nových automobilů už otevřeně promluvily i automobilky, konkrétně Volkswagen. „Volkswagen využívá různé zdroje k neutralizování zvyšování cen, nicméně je jasné, že nebude zcela možné kompenzovat vyšší náklady,“ přiznává šéf prodeje Volkswagenu Christian Dahlheim.

Odkazuje tím hlavně na další zpřísňování emisních norem, které si vyžádá další elektrifikaci nabídky. Nejde ani tak o nadcházející emisní normu Euro 6d-TEMP, platnou od podzimu, které se množství automobilek přizpůsobilo již s předstihem, v rámci loňského příchodu Euro 6c, ale o budoucí pravidla pro nadcházející roky.

Psali jsme: Nové vozy loni zdražily o 3,6 procenta, ojetiny o 9,1 procenta

Evropská unie totiž loni rozhodla o tom, že emise oxidu uhličitého bude nutné do roku 2030 snížit o 37,5 %. Za základ k výpočtu snížení emisí se přitom považuje rok 2021. Takové snížení emisí je přitom na samé hraně fyzikálních vlastností spalovacího motoru, a tak se jistojistě nevyhneme další elektrifikaci a další expanzi elektrických a hybridních vozidel.

To by ale mohlo znamenat smrt některých kategorií, nebo minimálně významné omezení nabídky. Ohroženy jsou hlavně nejmenší segmenty.

Z důvodu přísnějších emisních norem totiž výrobci budou nuceni montovat komplikovanou techniku, jako je hybridní pohonné ústrojí nebo systémy čištění výfukových plynů, i do těch nejlevnějších automobilů na trhu, což zvýší jejich cenu. Zdražení se automobilky patrně nevyhnou už jen proto, že na takových autech mají jen nízkou marži, a tak nemají kde brát. Zákazníci jsou navíc u nich hodně citliví na cenu, což zdražování moc neumožňuje. Buď se tak stanou neprodejnými, nebo se automobilkám nevyplatí je vyrábět, v důsledku čehož tak mohou zmizet z trhu.

Právě marže se pro automobilky v následujících letech může stát velkým problémem. Mnozí výrobci se sice chvástají tím, jak v následujících letech expandují v oblasti elektromobilů. Jenže moderní technika je nákladná, a tak na nich tolik nevydělají. Elektrovozy tak budou muset alespoň částečně dotovat z prodeje konvenčních aut, která navíc poslouží k zisku nutných investic do moderních technologií. A to je další důvod toho, že automobily mohou zdražit, respektive podle všeho nijak zásadně nezlevní.

I sami zákazníci navíc chtějí stále bohatší výbavu. Ekonomika zatím stále roste, a tak si klienti mohou dovolit utrácet za stále více systémů. Jenže některé dostanou povinně, aniž by je třeba vůbec chtěli. Ostatně všimli jste si, že kvůli lepšímu hodnocení v nárazových testech Euro NCAP má dnes kdejaké auto asistent pro jízdu v pruzích už v základu? Stejně tak vozy prodražuje i povinný eCall.

Je tak zřejmé, že automobilový průmysl nečeká v následujících letech jednoduché období. Volkswagen už dokonce varuje, že je budoucnost automobilového průmyslu ohrožena, minimálně v Evropě.

„Když se podíváte na někdejší bašty automobilového průmyslu jako Detroit, Oxford nebo Turín, porozumíte tomu, co se stane s městy, když kdysi mocné korporace a přední průmyslové podniky ochabnou. Z dnešního pohledu jsou šance zhruba 50 na 50, že německý automobilový průmysl bude za 10 let stále mezi automobilovou elitou,“ varuje generální ředitel Volkswagenu Herbert Diess.

K tématu: Šéf VW se bojí, že německý automobilový průmysl dopadne jak Detroit. Kvůli emisím

Jiné automobilky před nebezpečím zatím nahlas nemluví, na problémová léta se už ale připravují. BMW na podzim dalo dopředu najevo, že jeho výdělky za loňský rok nebudou takové, jaké dopředu předpokládalo. Také Škoda už v interních materiálech varovala před propadem provozního zisku. Volkswagen se pak dohodl s Fordem na společném vývoji a výrobě dodávek a pick-upů, což není nic jiného, než další snaha, jak ušetřit.

Vedle nutných vysokých investic do nové techniky totiž automobilky mají ještě jeden problém. Dřívější jistota v podobě čínského trhu totiž padla, i v důsledku obchodní války s USA tamější prodeje loni meziročně klesly o čtyři procenta, což se stalo poprvé po dvou desetiletích. Stagnoval i americký trh. V Británii vyrábějící automobilky se pak bojí situace kolem brexitu, který může znamenat problémy s logistikou. K tomu přidejme zprávy o hrozícím příchodu ekonomické krize a je jasné, že nás čekají „zajímavá“ léta. Uvidíme, kdo z nich vyjde vítězně, a kdo na nich ztratí.

Spolupracujeme s TipCars.com
Bohemia Energy prosazuje větší ochranu spotřebitelů Bohemia Energy prosazuje větší ochranu spotřebitelů

Etický kodex podle doporučení Energetického regulačního…

Británie zvládá rizika kolem Huawei a nemá důkazy o špehování Británie zvládá rizika kolem Huawei a nemá důkazy o špehování

Británie je schopna zvládat bezpečnostní rizika spojená s…

Šéf zbankrotovaných aerolinek Germania čelí obvinění z podvodu Šéf zbankrotovaných aerolinek Germania čelí obvinění z podvodu

Jednatel aerolinek Germania Karsten Balke čelí několika…

 

Štítky Ekonomika Výroba

 

Přidat názorDiskuse: Špatná zpráva pro motoristy! Nová auta…







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nový SsangYong Korando se odhaluje. Nabídne kufr o objemu 551 litrů Nový SsangYong Korando se odhaluje. Nabídne kufr o objemu 551 litrů

Ještě před oficiální premiérou v Ženevě nám SsangYong…

Minitest Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet 4x4: Jediné svého druhu? Minitest Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet 4x4: Jediné svého druhu?

Na kombinaci litrového tříválce a pohonu všech kol jenom…

 





 
Kia v Ženevě rozšíří nabídku modelu Ceed. Tohle je první nákres crossoveru Xceed

Kia v Ženevě rozšíří nabídku modelu Ceed. Tohle je první nákres crossoveru Xceed

Včera

Modelová řada Ceed se ještě letos rozšíří o čtvrtou karosářskou verzi. Pětidveřový hatchback, kombi a shooting brake doplní crossover.




Blesk.cz

Smutná dohra Výměny manželek: Potrat kvůli stresu a stěhování!

Smutná dohra Výměny manželek: Potrat kvůli stresu a…

V premiérové Výměně manželek se představila rodina z Liberce, kterou tvoří Andrea (30), Arne (47), Roman (12),…

Pornoherečka Tarra White: Souložit před kamerou nebudu kvůli hrozbě HIV ještě měsíc

Pornoherečka Tarra White: Souložit před kamerou…

Je zvyklá souložit před kamerou ostošest, ale nyní má utrum. Česká pornoherečka Tarra White (31) alias Martina…

 

iSport.cz

Všechno na Gulaše! S pěti góly útočil na rekord: Takový zápas nepamatuji

Všechno na Gulaše! S pěti góly útočil na rekord:…

Všechno hrát na Guliho! Rozkazy na plzeňské střídačce v posledních minutách zněly jasně. V dohrávce 46. kola…

SESTŘIHY LM: Atlético porazilo Juventus 2:0, Schalke - City 2:3

SESTŘIHY LM: Atlético porazilo Juventus 2:0, Schalke…

Fotbalisté Atlétika Madrid v úvodním osmifinále Ligy mistrů porazili doma Juventus Turín 2:0 a sahají po postupu…

 

Reflex.cz

Proměny měny aneb 10 zajímavostí, které možná nevíte o našich bankovkách

Proměny měny aneb 10 zajímavostí, které možná nevíte…

Právě před sto lety začali naši předkové platit díky nezlomné vůli prvního československého ministra financí…

Daenerys Targaryen, královna s vizáží holčičky. Podívejte se na další role herecké hvězdy seriálu Hra o trůny

Daenerys Targaryen, královna s vizáží holčičky.…

Daenerys za bouře zrozená. Matka draků. Je jasné, že v poslední sérii seriálu hra o trůny sehraje blonďatá…