Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Špatná zpráva pro motoristy! Nová auta zdraží. Mohou za to nejen nová unijní pravidla

David Bureš
Diskuze (63)
Ceny nových aut loni vzrostly, především v souvislosti s novými emisními normami. Další zdražování se očekává i v následujících letech.

Zájemci o nový automobil by neměli váhat, levněji rozhodně nebude. Už loni ceny nových automobilů na českém trhu vzrostly, podle výzkumu společnosti Cebia o 3,57 %, další zdražování má následovat. Souvislost hledejme v dalším zpřísňování emisních norem, důvod to ale není jediný.

O zdražování nových automobilů už otevřeně promluvily i automobilky, konkrétně Volkswagen. „Volkswagen využívá různé zdroje k neutralizování zvyšování cen, nicméně je jasné, že nebude zcela možné kompenzovat vyšší náklady,“ přiznává šéf prodeje Volkswagenu Christian Dahlheim.

Odkazuje tím hlavně na další zpřísňování emisních norem, které si vyžádá další elektrifikaci nabídky. Nejde ani tak o nadcházející emisní normu Euro 6d-TEMP, platnou od podzimu, které se množství automobilek přizpůsobilo již s předstihem, v rámci loňského příchodu Euro 6c, ale o budoucí pravidla pro nadcházející roky.

Evropská unie totiž loni rozhodla o tom, že emise oxidu uhličitého bude nutné do roku 2030 snížit o 37,5 %. Za základ k výpočtu snížení emisí se přitom považuje rok 2021. Takové snížení emisí je přitom na samé hraně fyzikálních vlastností spalovacího motoru, a tak se jistojistě nevyhneme další elektrifikaci a další expanzi elektrických a hybridních vozidel.

To by ale mohlo znamenat smrt některých kategorií, nebo minimálně významné omezení nabídky. Ohroženy jsou hlavně nejmenší segmenty.

Z důvodu přísnějších emisních norem totiž výrobci budou nuceni montovat komplikovanou techniku, jako je hybridní pohonné ústrojí nebo systémy čištění výfukových plynů, i do těch nejlevnějších automobilů na trhu, což zvýší jejich cenu. Zdražení se automobilky patrně nevyhnou už jen proto, že na takových autech mají jen nízkou marži, a tak nemají kde brát. Zákazníci jsou navíc u nich hodně citliví na cenu, což zdražování moc neumožňuje. Buď se tak stanou neprodejnými, nebo se automobilkám nevyplatí je vyrábět, v důsledku čehož tak mohou zmizet z trhu.

Právě marže se pro automobilky v následujících letech může stát velkým problémem. Mnozí výrobci se sice chvástají tím, jak v následujících letech expandují v oblasti elektromobilů. Jenže moderní technika je nákladná, a tak na nich tolik nevydělají. Elektrovozy tak budou muset alespoň částečně dotovat z prodeje konvenčních aut, která navíc poslouží k zisku nutných investic do moderních technologií. A to je další důvod toho, že automobily mohou zdražit, respektive podle všeho nijak zásadně nezlevní.

I sami zákazníci navíc chtějí stále bohatší výbavu. Ekonomika zatím stále roste, a tak si klienti mohou dovolit utrácet za stále více systémů. Jenže některé dostanou povinně, aniž by je třeba vůbec chtěli. Ostatně všimli jste si, že kvůli lepšímu hodnocení v nárazových testech Euro NCAP má dnes kdejaké auto asistent pro jízdu v pruzích už v základu? Stejně tak vozy prodražuje i povinný eCall.

Je tak zřejmé, že automobilový průmysl nečeká v následujících letech jednoduché období. Volkswagen už dokonce varuje, že je budoucnost automobilového průmyslu ohrožena, minimálně v Evropě.

„Když se podíváte na někdejší bašty automobilového průmyslu jako Detroit, Oxford nebo Turín, porozumíte tomu, co se stane s městy, když kdysi mocné korporace a přední průmyslové podniky ochabnou. Z dnešního pohledu jsou šance zhruba 50 na 50, že německý automobilový průmysl bude za 10 let stále mezi automobilovou elitou,“ varuje generální ředitel Volkswagenu Herbert Diess.

Jiné automobilky před nebezpečím zatím nahlas nemluví, na problémová léta se už ale připravují. BMW na podzim dalo dopředu najevo, že jeho výdělky za loňský rok nebudou takové, jaké dopředu předpokládalo. Také Škoda už v interních materiálech varovala před propadem provozního zisku. Volkswagen se pak dohodl s Fordem na společném vývoji a výrobě dodávek a pick-upů, což není nic jiného, než další snaha, jak ušetřit.

Vedle nutných vysokých investic do nové techniky totiž automobilky mají ještě jeden problém. Dřívější jistota v podobě čínského trhu totiž padla, i v důsledku obchodní války s USA tamější prodeje loni meziročně klesly o čtyři procenta, což se stalo poprvé po dvou desetiletích. Stagnoval i americký trh. V Británii vyrábějící automobilky se pak bojí situace kolem brexitu, který může znamenat problémy s logistikou. K tomu přidejme zprávy o hrozícím příchodu ekonomické krize a je jasné, že nás čekají „zajímavá“ léta. Uvidíme, kdo z nich vyjde vítězně, a kdo na nich ztratí.

David Bureš
Diskuze (63)

Doporučujeme

20. 1. 2019 20:00
Re: Bad bad news
Teší ma. Ja som traveldrive. ;-)
Avatar - praděda7
20. 1. 2019 18:38
Re: Krize už se blíží
Je vidět, že jsi nikdy žádný byznys neprovozoval.
Avatar - white label
20. 1. 2019 17:04
Re: blablabla
I kdyby se za 10 let staly ze všech benzinek dobíjecí stanice (což je samozřejmě těžká utopie), tak by stejně neměly šanci obsloužit ani polovinu toho, co mohou dnes benzínové pumpy za stejnou dobu. A mimochodem, většina normálních lidí parkuje auto na ulici a bydlí v paneláku/bytovkách apod. Jak by pak "doma" nabíjeli oni?
Avatar - Blue Sun
20. 1. 2019 16:52
Re: Krize už se blíží
Zkusil to a se zlou se potázal. Nebo ti propad prodejů za poslední čtyři měsíce připadá jako malý důkaz toho, že ani samotný VW proti EU neobstojí?
A že by to automobilky braly jako cestu k likvidaci konkurence? Jedině tak zase ten VW, aby potopil ty menší značky, které mohou mít více problémů.
Nějak ti tam ta logika nefunguje.
Avatar - Blue Sun
20. 1. 2019 16:27
Re: blablabla
I kdyby nabíjecích stanic bylo tolik, co čerpacích, pořád na mnoha trasách potkám třeba jednu nebo dvě. Mám riskovat, že bude zrovna všechno obsazené a já nedojedu tam, kam chci nebo nestihnu start závodu? Sorry, nejsem hloupý.
Mimochodem, kam v těch svých úžasně levných kalkulacích počítáš vývoj?