Stánek Mercedesu na výstavě Techno Classica je ve znamení kabrioletů a roadsterů

 

Značka Mercedes-Benz si nenechává ujít nejen prestižní autosalóny, ale ani velké výstavy zaměřené na veterány. Na Techno Classicu do Essenu přivezl několik nových i starších otevřených vozů.

Ač se jméno Mercedes-Benz používá pouze devadesát let od spojení automobilek Daimler a Benz, jejich historie je ještě o čtyřicet let starší. Tedy pokud ji počítáme od stavby prvních silničních vozidel s více než dvěma koly. Co na tom, že až do roku 1926 si obě společnosti konkurovaly? Výrobce samozřejmě přiznává, že Carl Benz a Gottlieb Daimler „vynalezli automobil“ před třinácti dekádami nezávisle na sobě, oba muži se osobně neznali.

Letošní, už 28. ročník prestižní výstavy Techno Classica v Essenu, který se koná od 6. do 10 dubna, zasvětil výrobce s trojcípou hvězdou otevřeným vozům. V luxusně-sportovních kabrioletech a roadsterech má dlouholetou tradici, koneckonců Benzův Patent-Motorwagen a Motorkutsche pánů Daimlera a Maybacha, respektive kočárovny Wilhelma Wimpffa také střechu zcela postrádaly.

Od dvacátých let minulého věku ovšem začaly převažovat uzavřené karoserie a ty otevřené se stávaly exkluzivnějším a dražším zbožím. Výraz „kabriolet“ pochází z francouzštiny a označovaly se tak už stejné kočáry tažené ještě koňmi. V poslední době bývá zaměňován s roadsterem, ale základní odlišnost tkví v počtu sedadel: kabriolety jsou vždy vícemístné, roadstery mají prostor pouze pro řidiče a spolujezdce! Před druhou světovou válkou rovněž oblíbené faetony či tourery pak zcela postrádaly boční okna.

Řada 500 K série W29 se vyráběla v letech 1934-1936. Dodávala se s osmi druhy továrních karoserií, z toho hned trojicí různých kabrioletů (A, B a C), právě coby tourer a roadstery, běžné i speciální. Sedany měly dvojici a čtveřici dveří, unikát pak představoval aerodynamický Autobahn Kuríer Písmeno K značilo kompresor Roots, který pracoval s tlakem 0,3 baru. Řadové dvoukarburátorové osmiválce s objemem 5018 cm3 dávaly 74 kW (100 k), přeplňování se aktivovalo až po stisku plynového pedálu k podlaze, pak bylo k dispozici 118 kW (160 k). Kompresorové mercedesy klasické koncepce dokázaly upalovat až stošedesátkou a měly polonápravy s vinutými pružinami. Special Roadsterů, jeden z nich se ukáže v Essenu, bylo postaveno jen 29 kusů. Mercedes ovšem vystaví dva exempláře, ještě nejoblíbenější kabriolet s písmenem B. Následníkem se stal výkonnější 540 K, oba modely W29 jsou dnes doslova ikonami.

Slavná stosedmdesátka série W136 se začala vyrábět už před druhou světovou válkou a po ní byla produkce obnovena, nejdříve dostaly přednost uzavřené a hlavně dodávkové verze. V květnu 1949 přišly k základnímu modelu 170 V i naftový D a prostornější S. Cabriolet A se čtyřmístnou konfigurací pak doplnil levnější B. Čtyřválcových béček s motorem 1767 cm3/38 kW a maximální rychlostí 120 km/h vzniklo za dva roky jen 1.603, verzí A bylo ještě méně: 830. Nástupce 220 (W187) už poháněl šestiválec 2,2 l.

Naopak luxusní 300 S série W188 debutoval na autosalonu v Paříži v říjnu 1951. Kupé, kabriolety a roadstery se prodávaly od léta 1952, v polovině dekády přišlo na řadu vstřikování. Šestiválcový třílitr (2996 cm3) dával v této podobě 129 kW, roadster 300 Sc byl svého času nejdražším (západo)německým vozem, který bylo možné koupit, stál 36,5 tisíce marek, zatímco Gullwing 300 SL jen 29 tisíc. Nebylo divu, že Daimler-Benz postavil pouze 53 kusů tohoto typu.

V roce 1952 se oficiálně vrátil do nejvyšších pater motoristického sportu s kupé 300 SL W194. To vyhrálo 24 hodin Le Mans, Velkou cenu ve švýcarském Bernu a Carreru Panamericanu. 3100 km dlouhý mexický závod ovládli Karl Kling s Hansem Klenkem i přesto, že se potkali s ptákem, který jim rozbil čelní sklo. Ve Velké jubilejní ceně na Nürburgringu se dařilo i odlehčeným roadsterům, mercedesy tady obsadily první čtyři místa. Třílitry měly 125 kW a jely až 230 km/h.

Sériový otevřený W198 z březnové Ženevy 1957 navázal na slavný „Gullwing“ téže série, který z původních sportovních prototypů vycházel a jeho vývoj začal v závěru sezóny 1953. Sdílel sice prostorový trubkový rám, ale dveře měl pochopitelně konvenční. Výkon 158 kW mu umožňoval dosáhnout 250 km/h, šlo tedy o jeden z nejrychlejších automobilů planety, které bylo možné koupit. Od roku 1958 se dodávala i odnímatelná pevná střecha, tedy hardtop, během šesti let se zrodilo pouze 1.858 kusů. S polozapomenutým odvozeným závodním 300 SLS uspěl Paul O‘Shea na amerických okruzích.

Řada W111/112 v americkém stylu s typickými svislými hlavními světly, tzv. velký křídlák, využívala od srpna 1959 deformačních zón vpředu a vzadu. Dvoudveřové kabriolety a kupé pochopitelně neměly tak tuhou karoserii jako základní sedany a postrádaly i ploutvičky. Vrcholný otevřený 280 SE 3.5 představený v říjnu 1969 nabídl posilovač řízení, automatickou převodovku a hlavně tříapůllitrový vidlicový osmiválec se 147 kW. K základní ceně 34.000 DM bylo možno dále připlatit za elektrická okna a klimatizaci, nešlo už o sporťák, ale luxusní a poměrně drahé auto, také našlo jen 1.232 zákazníků.

Hodně zajímavým kusem je funkční prototyp kabrioletu na bázi Baby-Benzu W201 z úvodu 90. let. Ten se do série nedostal, ale posloužil jako testovací laboratoř pro vývoj „čtyřky“, tedy série 124 bez pevné střechy. Zadní nouzová sedadla neměla opěrky, složená střecha nijak nerušila vzhled, protože se nacházela pod kovovým krytem. Zůstal mu pochopitelně pouze jeden pár dveří a záď byla pouze lehce zvýšená. Tehdejší Daimler Benz použil pro jeho pohon řadový šestiválec 2597 cm3/122 kW. Existují dva exempláře, více jich nepostavil.

Všechny výše popsané vozy jsou v Essenu k vidění naživo. V hale 1 tamního výstaviště se objeví i nové kabriolety tříd C a S (A217) a roadster SL modernizované řady R231, představený loni v Los Angeles. Nejnovější je „céčko“ A205, které se objevilo až letos v Ženevě a začne se prodávat ještě tento měsíc. Mimochodem, oficiálně uznaných značkových klubů má Mercedes-Benz po celém světě šestnáct. Síť partnerů věnujících se klasickým vozům včetně servisu a dodávky náhradních dílů čítá jen v Německu 25 zástupců. Trojcípá hvězda na svou historii myslí, i když pochopitelně nikoli zadarmo... Letošního ročníku výstavy Techno Classica se oficiálně účastní 25 automobilek a přes dvě stovky klubů, vystavovatelů včetně těch motocyklových je celkem 1.250.

Spolupracujeme s TipCars.com
Z Afghánistánu se nestahujme, říkají bývalý ministr a exnáčelník armády Z Afghánistánu se nestahujme, říkají bývalý ministr a exnáčelník armády

Česká republika by se z Afghánistánu stahovat neměla,…

Blockchain jako šance: nová iniciativa s podporou Kysilky chce dostat Česko na špičku Blockchain jako šance: nová iniciativa s podporou Kysilky chce dostat Česko na špičku

Technologie, na které stojí virtuální měny typu bitcoin,…

ODS a Starostové srovnali v Senátu síly ODS a Starostové srovnali v Senátu síly

Senátoři Ivo Valenta a Ladislav Faktor přešli do klubu…

 
Zdroj: Daimler, Svět motorů

Štítky Mercedes-Benz Kabriolet Roadster

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Divák narušil přenosy F1 po celém světě. Mňoukáním imitoval zvuk formulí Divák narušil přenosy F1 po celém světě. Mňoukáním imitoval zvuk formulí

Také jste jako malí imitovali zvuk monopostů Formule 1?…

Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout

Nový ceník Škody Karoq platný od 19. října přinesl hodně…

 



Brabus 190E 3.6S je jedinečný a pekelně rychlý Mercedes-Benz 190E Brabus 190E 3.6S je jedinečný a pekelně rychlý Mercedes-Benz 190E

Mercedes-Benz 190 patří mezi sedany, které mají díky…

V Severní Koreji se pokusili okopírovat Mercedes. Dopadlo to bídně V Severní Koreji se pokusili okopírovat Mercedes. Dopadlo to bídně

Severokorejci se v osmdesátých letech snažili o výrobu…

 



 
Audi R8 se představuje po faceliftu, má vyšší výkon i dravější design

Audi R8 se představuje po faceliftu, má vyšší výkon i dravější design

Dnes 00:01

Supersport se čtyřmi kruhy ve znaku prošel faceliftem. Kromě několika pozměněných křivek má i výkonnější motor. Naštěstí je to pořád atmosférický desetiválec.




Blesk.cz

Jakoubek (†2) zemřel po šesti klystýrech. Máma se setkala tváří v tvář se sestrou, kterou viní z jeho smrti

Jakoubek (†2) zemřel po šesti klystýrech. Máma se…

Střetly se tváří v tvář. Zdrcená maminka Dagmar Komanová (24) z Oravy, jejíž synek Jakoubek (†2) zemřel…

Přepychový vkus těhotné Meghan: Bříško vystavuje v outfitech za statisíce

Přepychový vkus těhotné Meghan: Bříško vystavuje v…

Od svatby s princem Harrym přitahuje stále větší pozornost, která ještě zesílila poté, co se potvrdilo, že…

 

iSport.cz

Dal dvoustý gól, ale neslavil. Byli jsme hrozní, nechápal sparťan Pech

Dal dvoustý gól, ale neslavil. Byli jsme hrozní,…

Dlouho byl jediným střelcem večera. Šťastnou brankou od brusle zapsal Lukáš Pech dvoustý gól v extralize. Po…

Liga mistrů: Ronaldo s Juventusem vyloupil Old Trafford, Džeko zářil

Liga mistrů: Ronaldo s Juventusem vyloupil Old…

Bosenský fotbalista Edin Džeko dvěma góly a asistencí zařídil AS Řím v Lize mistrů výhru 3:0 nad CSKA Moskva.…

 

Reflex.cz

Kdo ji kritizuje, je belzebub, který nemá rád ženy. Instantní Istanbulská úmluva jako cesta k lepším zítřkům?

Kdo ji kritizuje, je belzebub, který nemá rád ženy.…

V článku „Svoboda slova v ohrožení: To už ani kněz nesmí svobodně veřejně hovořit?“ jsem se věnoval tématice…

Žádné SMS za volantem! Emotivní klip Rande ukazuje, jak je psaní zpráv za volantem nebezpečné

Žádné SMS za volantem! Emotivní klip Rande ukazuje,…

Používání mobilu za jízdy, psaní textových zpráv a s tím spojená nepozornost při řízení patří v posledních…