14.8. 2018 David Bureš Google+ profil David Bureš

Střední třída v Evropě skomírá. Ford se jí proto vzdá, Toyota naopak překvapivě zůstává

 

Passat, Mondeo, Vectra nebo Laguna, to bývaly králové střední třídy. Časy se ale mění, a tak dva nahradily jiné vozy a jeden se patrně změní, a tak zůstane jen Passat.

Mainstreamová střední třída patřila mezi nejdůležitější automobilové segmenty na evropském trhu, její význam ale v posledních letech postupně klesá. A klesat bude i nadále. Značky reagují na zákaznický nezájem, a tak od některých modelů opouštějí, což trend klesajících prodejů střední třídy dále posiluje.

Klesající zájem evropských zákazníků o mainstreamové modely střední třídy jasně dokazují čísla. Loni se roční evropské prodeje takových aut podle analytické společnosti LMC Automotive propadly o 12 % na 540.000 automobilů, přičemž firma odhaduje, že tento trend vydrží i v následujících letech. LMC Automotive tak předvídá, že do roku 2021 roční prodeje v této kategorii klesnou pod hranici 400.000 vozů.

Velký kus prodejů střední třídy ukrajují SUV, což je patrné i na vůbec nejprodávanějším modelu této kategorie, Volkswagenu Passat. I na českém trhu je znatelný trend, že ve fleetech (v nichž je Passat tak populární) je tento vůz často nahrazován Tiguanem. Část zákazníků patrně volí i luxusní zástupce střední třídy.

Právě z tohoto důvodu automobilky reagují na trendy a hledají různé způsoby, jak ve střední třídě zaujmout. Část své klientely si totiž nadále uchovávají, třeba mezi taxikáři nebo řidiči Uberu jsou klasické sedany nebo kombíky střední třídy nadále velmi populární. Vidí totiž jejich výhody proti SUV, ať už v podobě nižší spotřeby paliva nebo v praxi prostornější kabině.

Peugeot šel na to cestou zesportovnění vzhledu, a tak přišel s novou šmrncovní 508. Ta místo tradičního sedanu přišla jako krásný fastback, tradiční kombík nahradil švihácký shooting brake. Podobnou cestou šel už dříve i Opel se svojí Insignií, který ji navíc mezigeneračně dost zvětšil. Insignia ST s délkou na dosah pěti metrů tak už má velice blízko vyšší střední třídě.

Právě na velikost vsadí také Toyota, která podle očekávání končí s Avensisem, jehož prodeje v posledních letech pravidelně klesaly, i kvůli jeho stáří. Střední třídu však nevyklidí zcela, místo Avensisu totiž i v Evropě nabídne jinde ve světě úspěšné Camry, 4,8 metru dlouhý sedan. U nás bude dostupný výhradně jako hybrid, s 2,5litrovým čtyřválcem pod kapotou.

K tématu: Toyota Camry se vrací do Evropy! Na Superb či Insignii tasí moderní hybridní pohon

Nejprodávanější modely mainstreamové střední třídy v Evropě
Poř.ModelEvropské prodeje 1-5/2018 [ks]Meziroční změna [%]
1.VW Passat74.791-4
2.Škoda Superb34.659-8
3.Opel/Vauxhall Insignia34.531+49
4.Ford Mondeo22.486-15
5.VW Arteon10.066-
6.Toyota Avensis9.551-20
7.Renault Talisman8.702-45
8.Mazda 68.261-23
9.Kia Optima6.721-1
10.Peugeot 5086.109-46
Zdroj: JATO Dynamics

Jiní výrobci naopak střední třídu v Evropě opouštějí. Dnes už tak můžeme jen vzpomínat na Hondu Accord, Suzuki Kizashi nebo třeba Fiat Croma. Tyto řady přitom podle všeho rozšíří i Ford Mondeo. Jeho americký bratr, Ford Fusion, skončí, a tak si evropský model svoje pokračování patrně neobhájí. Respektive do budoucna už nepůjde o tradiční vůz střední třídy, ale o crossover. Ford takové auto chystá, přičemž by pro něj mohl použít právě tak renomované jméno.

K tématu: Přežije Ford Mondeo? Slavné jméno by mohl nést chystaný crossover

Mondeo přitom dodnes, navzdory klesajícím prodejům, zůstává jedním z nejprodávanějších aut střední třídy v Evropě. Po pěti měsících roku mu patří pátá příčka mezi modely. Neohroženě vládne Volkswagen Passat, za ním následují Škoda Superb a Opel/Vauxhall Insignia.

Největší trhy mainstreamové střední třídy v Evropě
Poř.TrhProdeje 1-5/2018 [ks]Meziroční změna [%]
1.Německo68.646+4
2.Velká Británie28.263-9
3.Francie16.402-29
4.Polsko16.000+2
5.Španělsko13.451-6
6.Švédsko13.184+24
7.Belgie8.275-6
8.Itálie8.150-8
9.Česká republika6.746-16
10.Dánsko5.683+16
Zdroj: JATO Dynamics

Právě německé značky přitom segment zřejmě jen tak neopustí. Německo je nejen největší evropský trh vůbec, ale také i jasně největší evropský trh modelů střední třídy. Prodeje takových aut tam po pěti měsících roku rostou o čtyři procenta. Naopak ve Velké Británii klesají o devět procent a ve Francii dokonce o 29 %. To ale může být zdůvodněno letošní mezigenerační výměnou Peugeotu 508. Na druhou stranu, dalšímu francouzskému zástupci kategorie, relativně novému Renaultu Talisman se moc nedaří. Jeho evropské prodeje letos zatím klesají o 45 %.

Je tak možné, že se střední třída v následujících letech dále pročistí. A nebo ne? Třeba si zákazníci uvědomí ty nevýhody SUV a zase se k ní vrátí... Jaký máte názor vy? Sdělte nám svůj názor v diskuzi pod článkem.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
E15 pokřtila magazín Elita byznysu. Na oslavu dorazili špičkoví podnikatelé i designéři E15 pokřtila magazín Elita byznysu. Na oslavu dorazili špičkoví podnikatelé i designéři

Elita byznysu, exkluzivní magazín deníku E15 pod značkou…

Konečné stanice metra B se stanou dopravními uzly Konečné stanice metra B se stanou dopravními uzly

Ačkoli se Praha 13 a Praha 14 nacházejí na opačných…

Na varování před Huawei a ZTE reaguje i část bank, Moneta prověřuje své systémy Na varování před Huawei a ZTE reaguje i část bank, Moneta prověřuje své systémy

K technologiím čínských firem Huawei a ZTE se po varování…

Novým předsedou Starostů chce být Rakušan. Farský kandidovat odmítl Novým předsedou Starostů chce být Rakušan. Farský kandidovat odmítl

V příštím roce čeká pět sněmovních stran volební sjezd,…

 
 

Přidat názorDiskuse: Střední třída v Evropě skomírá. Ford se jí…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Američanka chtěla natankovat do elektrické Tesly. A snažila se dlouho Američanka chtěla natankovat do elektrické Tesly. A snažila se dlouho

Je to opravdu náhodný záznam z čerpací stanice, nebo si…

Lincoln vrací do hry sebevražedné dveře. Oslavuje výročí Continentalu Lincoln vrací do hry sebevražedné dveře. Oslavuje výročí Continentalu

Lincoln se po letech rozhodl svou limuzínu Continental…

 





 
Škodu Octavii opět pořídíte na CNG. Na kolik přijde nový motor 1.5 TSI?

Škodu Octavii opět pořídíte na CNG. Na kolik přijde nový motor 1.5 TSI?

Dnes 18:50

Škoda Octavia G-Tec letos prodělala více změn než před dvěma lety v rámci faceliftu. Nový motor je jen jednou z provedených úprav.




Blesk.cz

Žádný soucit, jen prachy, botox a hezké nehty. I tohle štěně málem zabila překupnice Brixová

Žádný soucit, jen prachy, botox a hezké nehty. I…

Pro svou maminku, které umřel zvířecí parťák, sháněla štěně Jana Šťastná (52) z Karlových Varů. Nakonec jej…

Zhrzený Piškula nevydýchal finále StarDance? Otrávené ksichty divákům neušly!

Zhrzený Piškula nevydýchal finále StarDance?…

Po dvou letech »kralování« předal Zdeněk Piškula (20) žezlo dalšímu vítězi StarDance Jiřímu Dvořákovi (51) a…

 

iSport.cz

SESTŘIH: Chomutov - Kometa 6:4. Piráti se odlepili od dna, Plekanec bodoval

SESTŘIH: Chomutov - Kometa 6:4. Piráti se odlepili…

V předehrávce 27. kola Tipsport extraligy mezi Chomutovem a obhájcem titulu Brna se děly věci! Chomutovští vedli…

Slavia hlásí posily: Jistí už jsou Masopust a Ševčík, blízko je Král

Slavia hlásí posily: Jistí už jsou Masopust a…

První dvě zimní posily fotbalistů Slavie Lukáš Masopust a Petr Ševčík podepsali v Edenu smlouvy na tři a půl…

 

Reflex.cz

Mejdany, večírky a zahradní slavnosti. I tak žil prezident Václav Havel

Mejdany, večírky a zahradní slavnosti. I tak žil…

Žádný jiný fotograf neznal Václava Havla tak dobře jako Oldřich Škácha. Od 70. let zvěčnil prvního…

Europranýřování Babiše je lákavé, ale neprozíravé

Europranýřování Babiše je lákavé, ale neprozíravé

Andrej Babiš se nikdy neměl stát ministrem financí, natož premiérem. Jak kvůli svému byznysu, který je nezdravě…