14.8. 2018 David Bureš Google+ profil David Bureš

Střední třída v Evropě skomírá. Ford se jí proto vzdá, Toyota naopak překvapivě zůstává

 

Passat, Mondeo, Vectra nebo Laguna, to bývaly králové střední třídy. Časy se ale mění, a tak dva nahradily jiné vozy a jeden se patrně změní, a tak zůstane jen Passat.

Mainstreamová střední třída patřila mezi nejdůležitější automobilové segmenty na evropském trhu, její význam ale v posledních letech postupně klesá. A klesat bude i nadále. Značky reagují na zákaznický nezájem, a tak od některých modelů opouštějí, což trend klesajících prodejů střední třídy dále posiluje.

Klesající zájem evropských zákazníků o mainstreamové modely střední třídy jasně dokazují čísla. Loni se roční evropské prodeje takových aut podle analytické společnosti LMC Automotive propadly o 12 % na 540.000 automobilů, přičemž firma odhaduje, že tento trend vydrží i v následujících letech. LMC Automotive tak předvídá, že do roku 2021 roční prodeje v této kategorii klesnou pod hranici 400.000 vozů.

Velký kus prodejů střední třídy ukrajují SUV, což je patrné i na vůbec nejprodávanějším modelu této kategorie, Volkswagenu Passat. I na českém trhu je znatelný trend, že ve fleetech (v nichž je Passat tak populární) je tento vůz často nahrazován Tiguanem. Část zákazníků patrně volí i luxusní zástupce střední třídy.

Právě z tohoto důvodu automobilky reagují na trendy a hledají různé způsoby, jak ve střední třídě zaujmout. Část své klientely si totiž nadále uchovávají, třeba mezi taxikáři nebo řidiči Uberu jsou klasické sedany nebo kombíky střední třídy nadále velmi populární. Vidí totiž jejich výhody proti SUV, ať už v podobě nižší spotřeby paliva nebo v praxi prostornější kabině.

Peugeot šel na to cestou zesportovnění vzhledu, a tak přišel s novou šmrncovní 508. Ta místo tradičního sedanu přišla jako krásný fastback, tradiční kombík nahradil švihácký shooting brake. Podobnou cestou šel už dříve i Opel se svojí Insignií, který ji navíc mezigeneračně dost zvětšil. Insignia ST s délkou na dosah pěti metrů tak už má velice blízko vyšší střední třídě.

Právě na velikost vsadí také Toyota, která podle očekávání končí s Avensisem, jehož prodeje v posledních letech pravidelně klesaly, i kvůli jeho stáří. Střední třídu však nevyklidí zcela, místo Avensisu totiž i v Evropě nabídne jinde ve světě úspěšné Camry, 4,8 metru dlouhý sedan. U nás bude dostupný výhradně jako hybrid, s 2,5litrovým čtyřválcem pod kapotou.

K tématu: Toyota Camry se vrací do Evropy! Na Superb či Insignii tasí moderní hybridní pohon

Nejprodávanější modely mainstreamové střední třídy v Evropě
Poř.ModelEvropské prodeje 1-5/2018 [ks]Meziroční změna [%]
1.VW Passat74.791-4
2.Škoda Superb34.659-8
3.Opel/Vauxhall Insignia34.531+49
4.Ford Mondeo22.486-15
5.VW Arteon10.066-
6.Toyota Avensis9.551-20
7.Renault Talisman8.702-45
8.Mazda 68.261-23
9.Kia Optima6.721-1
10.Peugeot 5086.109-46
Zdroj: JATO Dynamics

Jiní výrobci naopak střední třídu v Evropě opouštějí. Dnes už tak můžeme jen vzpomínat na Hondu Accord, Suzuki Kizashi nebo třeba Fiat Croma. Tyto řady přitom podle všeho rozšíří i Ford Mondeo. Jeho americký bratr, Ford Fusion, skončí, a tak si evropský model svoje pokračování patrně neobhájí. Respektive do budoucna už nepůjde o tradiční vůz střední třídy, ale o crossover. Ford takové auto chystá, přičemž by pro něj mohl použít právě tak renomované jméno.

K tématu: Přežije Ford Mondeo? Slavné jméno by mohl nést chystaný crossover

Mondeo přitom dodnes, navzdory klesajícím prodejům, zůstává jedním z nejprodávanějších aut střední třídy v Evropě. Po pěti měsících roku mu patří pátá příčka mezi modely. Neohroženě vládne Volkswagen Passat, za ním následují Škoda Superb a Opel/Vauxhall Insignia.

Největší trhy mainstreamové střední třídy v Evropě
Poř.TrhProdeje 1-5/2018 [ks]Meziroční změna [%]
1.Německo68.646+4
2.Velká Británie28.263-9
3.Francie16.402-29
4.Polsko16.000+2
5.Španělsko13.451-6
6.Švédsko13.184+24
7.Belgie8.275-6
8.Itálie8.150-8
9.Česká republika6.746-16
10.Dánsko5.683+16
Zdroj: JATO Dynamics

Právě německé značky přitom segment zřejmě jen tak neopustí. Německo je nejen největší evropský trh vůbec, ale také i jasně největší evropský trh modelů střední třídy. Prodeje takových aut tam po pěti měsících roku rostou o čtyři procenta. Naopak ve Velké Británii klesají o devět procent a ve Francii dokonce o 29 %. To ale může být zdůvodněno letošní mezigenerační výměnou Peugeotu 508. Na druhou stranu, dalšímu francouzskému zástupci kategorie, relativně novému Renaultu Talisman se moc nedaří. Jeho evropské prodeje letos zatím klesají o 45 %.

Je tak možné, že se střední třída v následujících letech dále pročistí. A nebo ne? Třeba si zákazníci uvědomí ty nevýhody SUV a zase se k ní vrátí... Jaký máte názor vy? Sdělte nám svůj názor v diskuzi pod článkem.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zemřel spoluzakladatel Microsoftu Paul Allen, podlehl rakovině Zemřel spoluzakladatel Microsoftu Paul Allen, podlehl rakovině

Spoluzakladatel firmy Microsoft Paul Allen zemřel ve věku…

Zápisník Pavla Otta: Zbytečný Senát? Zápisník Pavla Otta: Zbytečný Senát?

Senát se změnil v nástroj boje s prezidentem Milošem…

Staňkova GoodData má nově vývoj ve Vietnamu Staňkova GoodData má nově vývoj ve Vietnamu

Společnost, která se zabývá analýzou firemních dat,…

V Plzni se dohodlo ANO, ODS, TOP 09 a ČSSD, primátor bude z ODS V Plzni se dohodlo ANO, ODS, TOP 09 a ČSSD, primátor bude z ODS

V Plzni se po mnohahodinovém jednání dohodly na vytvoření…

 
 

Přidat názorDiskuse: Střední třída v Evropě skomírá. Ford se jí…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank

Morálně i fakticky zastaralý hasičský tank má nahradit…

Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 





 
FSO Polonez: Polský hatchback od Giugiara slaví 40 let

FSO Polonez: Polský hatchback od Giugiara slaví 40 let

Včera

Hatchback polské značky s italskou technikou i designem patřil mezi automobilové vytrvalce. Vyráběl se dlouhých 24 let.




Blesk.cz

Odborníci z úřadu práce na telefonu Blesku! Na co se nejvíc ptáte? Jak dlouho můžete volat?

Odborníci z úřadu práce na telefonu Blesku! Na co se…

Pozor! Je to tady. Startuje další ročník unikátního projektu Blesku Odborníci na telefonu. DNES od 10 do 12…

Tajemné londýnské podzemí: Co všechno se skrývá pod britskou metropolí? Stanice duchů, válečné bunkry a další!

Tajemné londýnské podzemí: Co všechno se skrývá pod…

Podzemní poštovní železnice, »stanice duchů«, či římské lázně a amfiteátr. Londýn turistům nenabízí jen tuctové…

 

iSport.cz

Hübschman o Ukrajině, válce i Ševčenkovi: Proč k sobě mají blízko?

Hübschman o Ukrajině, válce i Ševčenkovi: Proč k…

Česká reprezentace se může v úterý vrátit do boje o vítězství ve skupině v Lize národů. Navázat na Ukrajině na…

Kdo hlídá vítěze Velké pardubické? Pozor, koza Vlasta je drsná!

Kdo hlídá vítěze Velké pardubické? Pozor, koza…

Kopce zalité sluncem, zdánlivá pohoda a klid. Koně za miliony ve stájích hlídá rohatá koza Vlasta. „Radši jsem…

 

Reflex.cz

Jasná zpráva z voleb: Referendum v Česku projde nejdřív za čtyři roky

Jasná zpráva z voleb: Referendum v Česku projde…

Obecné referendum patří mezi hlavní témata české politiky posledních let. Přestože by v současném rozložení sil…

Pohřeb Kočkových: Jak jsem se styděl za své spoluobčany

Pohřeb Kočkových: Jak jsem se styděl za své spoluobčany

Byl jsem v pátek – na jako čumil, ale pracovně – na pohřbu Jana Kočky, mladého kluka, který z blbosti sedl do…