Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Subaru Impreza 2.0 WRX

Tomáš Zajíček

Málokdy se testovaný vůz těšil takové pozornosti kolemjdoucích jako nová Impreza WRX. Není divu - modernizace udělala z tohoto bezmála kultovního vozu atraktivní objekt i pro oko neznalce.

Modrá metalíza, se kterou je Impreza vidění i v automobilových soutěžích pak spolu s atraktivními 17palcovými litými koly a sportovním vzhledem přitahuje trvale pozornost i něžné poloviny lidstva.

Nový vnější design Imprezy se dle očí příznivce této svébytné japonské značky téměř nezměnil - stále nepodléhá módním trendům, stále kombinuje dravý sportovní vzhled s přizpůsobením běžnému provozu. Obě karosářské varianty - sedan i sportovní kombi jsou charakteristické prolomenou přední maskou, na jejíchž okrajích vystupují dominantní oválné světlomety s čirou optikou. Zachovány zůstaly i výrazné mlhovky v masivních náraznících. Dominantou přední části modelu WRX je přední i přídavný horní tvor přívodu vzduchu k motoru. Při pohledu z boku zaujme Impreza prakticky jen jakoby useknutou zádí (v našem případě doplněnou o elegantní přítlačné křídlo) a nezvykle umístěnými předními blikači. Ani zezadu nezdůrazňuje toto auto svůj pravý charakter - snad jen široké pneumatiky a koncovka výfuku napoví, že Impreza není jen obyčejný sedan.

Oproti předchozí verzi získal interiér na pohodlnosti, ale konstruktérům se přesto podařilo zachovat jeho sportovní vzhled. Ten charakterizují především skořepinové sedačky s bezchybným bočním vedením a sportovní volant Momo. V interiéru je tak nově výrazně zastoupen hliník, ať už na obložení středového panelu, nebo na vrtaných sportovních pedálech. Z ergonomického hlediska se nové Impreze nedá vytknout nic - tady proběhly podle mého jedny z nejužitečnějších změn. Všechny ukazatele a ovládací prvky jsou nyní nejen snadno dosažitelné, ale i ovladatelné, což se u předchozího modelu říci nedalo. Výbava vozu pak posouvá využitelnost vozu i jako běžného rodinného sedanu - kromě klimatizace a tónovaných skel je tu například i překvapivě velké množství odkládacích prostor.

I na zadních sedadlech lze ve sportovní Impreze cestovat pohodlně - krátké zadní sedáky jsou vyváženy velmi pohodlnými vysokými opěradly a i prostor pro kolena lze označit za přijatelný. Zavazadlový prostor pak disponuje u sedanu slušným objemem 401 litrů. Víko kufru však postrádá jakékoli čalounění. Daní za větší zavazadlový prostor je pouze úzká dojezdová rezerva, protože široká plnohodnotná rezerva (rozměr pneu 215/45 R17) by jej neúměrně zmenšila.

Pod kapotou Imprezy WRX je známý čtyřválcový boxer, který poskytuje maximální výkon 160 kW při 5600 ot/min. Oproti předchozí verzi došlo u tohoto motoru pouze ke zvýšení maxima točivého momentu při nižších otáčkách (290 Nm při 3600 ot/min) Naladění turbodmychadla však způsobuje, že v nízkém spektru otáček se motor chová jako běžný pružný dvoulitr a svůj sportovní charakter dává najevo jen ostřejším zvukem. Po překročení hranice 3000 otáček však turbodmychadlo udělí vozu takovou razanci, že slovní obrat o "zatlačení do sedadel" přestane být frází. Jadrný zvuk ve vysokých otáčkách doprovázený hvízdáním turba pak připomíná, že konstruktéři měli na paměti i ty řidiče, kteří chtějí svezení s tímto vozem prožívat více smysly. Téměř ideálně odstupňovaná převodovka s krátkými dráhami řazení pak umožňuje řidiči volit jízdní režimy skutečně podle aktuální potřeby - motor si nechá líbit téměř všechno, pokud je udržován v otáčkách.

Podvozek Imprezy, založený na systému stálého pohonu všech kol, poskytuje i při velmi dynamické jízdě dostatek stability i možnost kontroly nad vozidlem. Do zatáček je možno najíždět rychleji, auto si nechá líbit i náhlá trhnutí volantem. Boční náklon v zatáčkách je sice znatelný, ale díky nízko položenému těžišti se není třeba obávat nestability. Díky "obejmutí" sportovních sedadel má řidič intenzivní kontakt s vozem a může tak lépe předvídat jeho příští reakce. Strhnout vůz úmyslně do neovladatelnosti je však velmi těžké. Zážitek, kdy se Impreza řítí ostrou zatáčkou v řízeném smyku, a přesto jede tam, kam volant přikáže, je nezapomenutelný. Výhodou je zde strmé řízení - i ve vyšších rychlostech stačí otočit volantem a auto poslušně a s kvílejícím pneumatikami jede tam, kam je třeba. Brzdy mají subjektivně progresivní účinek - nijak jedovaté, ale při intenzivním brázdění dostatečně účinné.

Dynamické jízdě s takto dimenzovaným vozem odpovídá i spotřeba, která se v námi testovaném relativně "syrovém" voze pohybovala okolo 15 l/100 km. Je ovšem pravda, že 90% provozu připadlo na jízdy po městě, případně velmi dynamické příměstské jízdy s plným využíváním výkonového potenciálu vozu.

Subaru Impreza představuje ve variantě WRX osobitý sportovně laděný vůz, který může díky výbavě a vnitřnímu komfortu sloužit i jako plnohodnotné rodinné auto. Vzhledem k výjimečnosti konstrukce, jízdním vlastnostem a míře aktivní i pasivní bezpečnosti lze považovat prodejní cenu přes milion korun za odpovídající.

Tomáš Zajíček
Cena základní sestavy 1 168 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS, 4x airbag, výškově stavitelný volant a sedačka řidiče, ISOFIX úchyt dětských sedaček, tříbodové pásy na pěti sedadlech, samosvorný zadní diferenciál, otáčkoměr, digitální hodiny, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání oken a vyhřívaných zrcátek, příprava pro rádio, 4x repro, manuální klimatizace, 17" kola z lehkých slitin, přední mlhovky Kč
Cena testované sestavy 1 180 000 Kč
Výbava testované sestavy základní + metalíza (+ 12.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1994
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 160 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 290 / 3600 - 3600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.2 / 10.2 / 10.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 401 / 401
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1365 / 455
Rozměr pneu: 215/45 R17
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4405
b) šířka (mm): 1730
c) výška (mm): 1440
d) rozvor (mm): 2525
e) rozchod vpředu (mm): 1485
f) rozchod vzadu (mm): 1480
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: ano