Subaru Impreza: První jízdní dojmy

Subaru Impreza: První jízdní dojmy

 
 

Evropská centrála Subaru zvolila Prahu a její okolí jako nejlepší místo modelové prezentace pro tři stovky novinářů. Tyto končiny nejsou právě známé žádnou světovou rallyovou soutěží, což trochu předznamenává velké změny, které obyčejné Imprezisty čekají.

Nová Impreza se na evropské trhy dostává s jistým zpožděním za hlavními odbytišti v USA a Japonsku a nutno přiznat, že už od zveřejnění prvních snímků panovaly jisté pochybnosti o tom, zda se automobil jako takový vůbec podívá do Evropy. Stalo se. Místo sedanu pro Imprezu tradičního, ale dostáváme hatchback, který je sice v evropské nižší střední třídě standardem, ale k Subaru jaksi nepatří. Z takřka hardcorového modelu, který se ve třídě chlubí překvapivě vysokým procentem prodaných vysokovýkonných verzí, se Subaru rozhodlo udělat populárnější model, pro široké vrstvy zákazníků.

Extravagance v podobě agresivního designu a podivně vykulených světlometů je ta tam. Vystřídala je pacifisticky klidná tvář tvořená "americkým" pásem světel a navazující masky. Zepředu se přítomnost ke značce už poznává obtížně, ale praxe posledních let zkrátka ukázala, že silná originální designová skulptura není slučitelná se zvyšováním tržních podílů.

Vzadu přeci jen zůstalo cosi z dravosti, díky koncovým svítilnám s bílým designem a brzdovými světly, která tvoří velká C ze světelných diod. Celkové vzezření vozu má několik rafinovaných propojení jednotlivých tvarů, které jednoduše na fotografiích neobjevíte. Co asi bude vadit mnoha potenciálním zájemcům jsou značně nabobtnalé nárazníky (snad dědictví americké legislativy?) a blatníky, v nichž standardní patnáctipalcová nebo šestnáctipalcová kola působí poněkud komicky. Základní verze s motorem 1.5i má jednodušší tvary předního a zadního nárazníku a méně výrazné prahy, motorizace 2.0R je ozdobena sadou plastů, jejichž úkolem bude spíše vizuální efekt než aerodynamická funkce. Prozatím se však bavíme jen o dvou motorových verzích 1.5i (79 kW) a 2.0i (110 kW), nástupci WRX a STI jsou zatím s napětím očekáváni.

Změna směřování Imprezy se asi nejpříjemněji projevila uvnitř. Vzhled i provedení interiéru patří k japonské kvalitativní špičce, i když měřítko "měkkosti" plastů nebylo na seznamu priorit příliš vysoko. Vůbec to nevadí! Je tady totiž výborný tříramenný volant s optimálním průměrem i průřezem věnce a pro verze 2.0R (zřejmě nejžádanější), také sportovně tvarovaná sedadla. Před volantem je jednoduchý přístrojový štít se třemi výsečemi. Velmi příjemně přístupný interiér se zvětšil snad všemi směry, dostatek místa je i na zadních sedadlech. Zavazadlový prostor má pravidelný tvar, ale 300 litrů dnes mají hatchbacky i o třídu níže.

Krátce jsme mohli vyzkoušet dvě ze tří verzí, které se už v říjnu dostanou na český trh. Základní motorizace s manuální pětistupňovou převodovkou a motorem 1,5i (79 kW) patří i nadále k okrajovým modelům. Limity podvozku jsou v tomto případě vzdáleny několik světelných let od toho, co dovoluje subtilní pohonná jednotka. Klidnější řidiči a ti, kdo potřebují pohon všech kol ne pro zábavu ale jako nezbytnost, třeba v horských podmínkách, ocení možnost zařadit redukci. To je funkce v dnešní době, v této třídě a této cenové kategorii, ojedinělá. Na základních kolech s pneumatikami 195/65 R15 je jízda velmi komfortní, ale přitom jistá. Těžiště je díky dále snížené poloze motoru a navzdory klasickým dveřím s okny v konvenčních rámech, stále velmi nízko a při jízdě v zatáčkách je tak cítit, že značná část ze 1300 kg nové Imprezy zůstává jen kousek nad vozovkou. I pro základní verzi je standardem mezinápravový deferenciál se zvýšenou svorností, rozdělující sílu motoru mezi nápravy v poměru 50:50. Motor samotný je odhlučněn dobře, ale na prašných a rozbitých cestách se projevuje nepříliš důkladná izolace podlahy a podběhů, od nichž se do interiéru přenáší zvuky narážejících kamínků. To nás u vozu s pohonem všech kol a redukcí překvapuje. Přesné řízení a jisté brzdy přispívají k dobré ovladatelnosti vozu, ale celkový charakter základního provedení je jednoznačně rodinný.

Dotknout se limitů podvozku nové Imprezy není snadné ani s druhou vyzkoušenou motorizací. Stopadesátikoňový boxer 2.0R ztrácí spojením se čtyřstupňovým automatem dynamiku. Samočinné změny převodů jsou špičkově neznatelné, ale vzhledem ke kvalitám ručně řazené převodovky lze automat doporučit jen opravdovým milovníkům dvoupedálového ovládání automobilu. Navíc přicházíte o možnost nouzového využití redukovaných převodů, které zůstávají vyhrazeny ručně řazeným převodovkám. Motor 2.0R (110 kW) s pětistupňovou převodovkou jsme nemohli na vlastní kůži vyzkoušet, ale první ohlasy kolegů říkají, že jde o jednoznačného favorita ve skromné paletě. Při nejbližší příležitosti se na něj zaměří naše pozornost. Trochu mrzuté je, že Subaru nepřipravilo pro větší boxer šestistupňovou převodovku a vyšší výkon, jako třeba v motorech, které používá Forester a Legacy. Zájemci o nový vůz by měli o důvod méně v úvahách, zda vyměnit starou Imprezu za novou...

Subaru Impreza: přehled modelové řady
Motor1.5R1.5R2.0R2.0R
Převodovka5MTSPORTSHIFT E-4AT5MTSPORTSHIFT E-4AT
Zdvihový objem [cm3]1498149819941994
Válce/ventily4/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]79/600079/6000110/6400110/6400
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]142/3200142/3200196/3200196/3200
Max. rychlost [km/h]175167193182
Zrychlení 0-100 km/h [s]1415,19,611,6
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]7,57,58,28,4

Český dovozce nabídne novinku na trhu v říjnu, základní verze by měla mít cenu kolem 520 tisíc korun. Vedle verzí z naší tabulky se v tuto chvíli pro rok 2007 počítá s dovozem 26 vozů 2.5 WRX s přeplňovaným motorem 2,5 turbo (169 kW). Osud dalších supersilných modelů (WRX, WRX STi) pro následující roky bude značně ovlivněn flotilovými limity CO2, které ustaví Evropská unie.

Spolupracujeme s TipCars.com
Banky si kvůli intervencím ukládaly peníze u ČNB Banky si kvůli intervencím ukládaly peníze u ČNB

Masivní příliv spekulačních peněz způsobil, že banky…

Glosa Martina Čabana: Oranžová krev Glosa Martina Čabana: Oranžová krev

Volby mají mnoho poražených, ale nikdo nekrvácí víc než…

Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem

Pro Svobodu a přímou demokracii Tomia Okamury znamenají…

ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek

Volební lídr sociální demokracie Lubomír Zaorálek, jehož…

 
 

Přidat názorDiskuse: Subaru Impreza: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8 Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8

Druhá generace Audi A7 Sportback s sebou přináší evoluční…

 



Subaru Impreza WRX Club Spec pro Austrálii Subaru Impreza WRX Club Spec pro Austrálii

Japonská automobilka si pro australský trh připravila…

Subaru Impreza WRX STI na trati Isle of Man TT (video) Subaru Impreza WRX STI na trati Isle of Man TT (video)

Isle of Man TT je sice určeno pro motocykly, když se tu…

 



 
Má legendární náklaďák Praga jen pro radost. Na výletech se nadře!

Má legendární náklaďák Praga jen pro radost. Na výletech se nadře!

Dnes 09:40

Václav Hála z východních Čech má zajímavého koníčka – pořídil si starou nákladní Pragu S5T. Nepoužívá ji ovšem k práci, nýbrž pouze na víkendy k potěše své i okolí.




Blesk.cz

Vytáhněte pršipláště, do metropole přišel pravý podzim. Pražany čeká ochlazení i déšť

Vytáhněte pršipláště, do metropole přišel pravý…

Pražané, připravte se na ochlazení a konec babího léta. Dle meteoroložky Dagmar Honsové nás po většinu týdne…

Komentář: Česko zažilo volební masakr. A další ještě čekají

Komentář: Česko zažilo volební masakr. A další ještě čekají

Už jsme si zvykli říkat sněmovním volbám zemětřesení. Ty poslední ale přinesly hotový masakr, z nějž se česká…

 

iSport.cz

Mourinha naštval přístup United. Ať vám to hráči přijdou vysvětlit, zlobil se

Mourinha naštval přístup United. Ať vám to hráči…

Trenér José Mourinho zkritizoval přístup fotbalistů Manchesteru United, kteří v devátém kole Premier League…

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku trefil Šural hattrickem

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku…

Fotbalisté pražské Sparty vyhráli v 11. kole v Jablonci 3:0 a dočkali se první ligové výhry venku po čtyřech…

 

Reflex.cz

Audrey Hepburn za války málem zemřela. Utrpení si vynahradila svatbou jako z pohádky

Audrey Hepburn za války málem zemřela. Utrpení si…

Jedna z nejznámějších tváří filmového plátna druhé poloviny 20. století, žena, která se stala nezapomenutelnou…

Problémy s máslem už zasáhly i Francii. Média to líčí jako možnou „katastrofu“

Problémy s máslem už zasáhly i Francii. Média to…

Francouzská média jsou zneklidněna. Tentokráte ne politikou fanfaronského prezidenta Emmanuela Macrona, ale…