Subaru Impreza: První jízdní dojmy

Subaru Impreza: První jízdní dojmy

 
 

Evropská centrála Subaru zvolila Prahu a její okolí jako nejlepší místo modelové prezentace pro tři stovky novinářů. Tyto končiny nejsou právě známé žádnou světovou rallyovou soutěží, což trochu předznamenává velké změny, které obyčejné Imprezisty čekají.

Nová Impreza se na evropské trhy dostává s jistým zpožděním za hlavními odbytišti v USA a Japonsku a nutno přiznat, že už od zveřejnění prvních snímků panovaly jisté pochybnosti o tom, zda se automobil jako takový vůbec podívá do Evropy. Stalo se. Místo sedanu pro Imprezu tradičního, ale dostáváme hatchback, který je sice v evropské nižší střední třídě standardem, ale k Subaru jaksi nepatří. Z takřka hardcorového modelu, který se ve třídě chlubí překvapivě vysokým procentem prodaných vysokovýkonných verzí, se Subaru rozhodlo udělat populárnější model, pro široké vrstvy zákazníků.

Extravagance v podobě agresivního designu a podivně vykulených světlometů je ta tam. Vystřídala je pacifisticky klidná tvář tvořená "americkým" pásem světel a navazující masky. Zepředu se přítomnost ke značce už poznává obtížně, ale praxe posledních let zkrátka ukázala, že silná originální designová skulptura není slučitelná se zvyšováním tržních podílů.

Vzadu přeci jen zůstalo cosi z dravosti, díky koncovým svítilnám s bílým designem a brzdovými světly, která tvoří velká C ze světelných diod. Celkové vzezření vozu má několik rafinovaných propojení jednotlivých tvarů, které jednoduše na fotografiích neobjevíte. Co asi bude vadit mnoha potenciálním zájemcům jsou značně nabobtnalé nárazníky (snad dědictví americké legislativy?) a blatníky, v nichž standardní patnáctipalcová nebo šestnáctipalcová kola působí poněkud komicky. Základní verze s motorem 1.5i má jednodušší tvary předního a zadního nárazníku a méně výrazné prahy, motorizace 2.0R je ozdobena sadou plastů, jejichž úkolem bude spíše vizuální efekt než aerodynamická funkce. Prozatím se však bavíme jen o dvou motorových verzích 1.5i (79 kW) a 2.0i (110 kW), nástupci WRX a STI jsou zatím s napětím očekáváni.

Změna směřování Imprezy se asi nejpříjemněji projevila uvnitř. Vzhled i provedení interiéru patří k japonské kvalitativní špičce, i když měřítko "měkkosti" plastů nebylo na seznamu priorit příliš vysoko. Vůbec to nevadí! Je tady totiž výborný tříramenný volant s optimálním průměrem i průřezem věnce a pro verze 2.0R (zřejmě nejžádanější), také sportovně tvarovaná sedadla. Před volantem je jednoduchý přístrojový štít se třemi výsečemi. Velmi příjemně přístupný interiér se zvětšil snad všemi směry, dostatek místa je i na zadních sedadlech. Zavazadlový prostor má pravidelný tvar, ale 300 litrů dnes mají hatchbacky i o třídu níže.

Krátce jsme mohli vyzkoušet dvě ze tří verzí, které se už v říjnu dostanou na český trh. Základní motorizace s manuální pětistupňovou převodovkou a motorem 1,5i (79 kW) patří i nadále k okrajovým modelům. Limity podvozku jsou v tomto případě vzdáleny několik světelných let od toho, co dovoluje subtilní pohonná jednotka. Klidnější řidiči a ti, kdo potřebují pohon všech kol ne pro zábavu ale jako nezbytnost, třeba v horských podmínkách, ocení možnost zařadit redukci. To je funkce v dnešní době, v této třídě a této cenové kategorii, ojedinělá. Na základních kolech s pneumatikami 195/65 R15 je jízda velmi komfortní, ale přitom jistá. Těžiště je díky dále snížené poloze motoru a navzdory klasickým dveřím s okny v konvenčních rámech, stále velmi nízko a při jízdě v zatáčkách je tak cítit, že značná část ze 1300 kg nové Imprezy zůstává jen kousek nad vozovkou. I pro základní verzi je standardem mezinápravový deferenciál se zvýšenou svorností, rozdělující sílu motoru mezi nápravy v poměru 50:50. Motor samotný je odhlučněn dobře, ale na prašných a rozbitých cestách se projevuje nepříliš důkladná izolace podlahy a podběhů, od nichž se do interiéru přenáší zvuky narážejících kamínků. To nás u vozu s pohonem všech kol a redukcí překvapuje. Přesné řízení a jisté brzdy přispívají k dobré ovladatelnosti vozu, ale celkový charakter základního provedení je jednoznačně rodinný.

Dotknout se limitů podvozku nové Imprezy není snadné ani s druhou vyzkoušenou motorizací. Stopadesátikoňový boxer 2.0R ztrácí spojením se čtyřstupňovým automatem dynamiku. Samočinné změny převodů jsou špičkově neznatelné, ale vzhledem ke kvalitám ručně řazené převodovky lze automat doporučit jen opravdovým milovníkům dvoupedálového ovládání automobilu. Navíc přicházíte o možnost nouzového využití redukovaných převodů, které zůstávají vyhrazeny ručně řazeným převodovkám. Motor 2.0R (110 kW) s pětistupňovou převodovkou jsme nemohli na vlastní kůži vyzkoušet, ale první ohlasy kolegů říkají, že jde o jednoznačného favorita ve skromné paletě. Při nejbližší příležitosti se na něj zaměří naše pozornost. Trochu mrzuté je, že Subaru nepřipravilo pro větší boxer šestistupňovou převodovku a vyšší výkon, jako třeba v motorech, které používá Forester a Legacy. Zájemci o nový vůz by měli o důvod méně v úvahách, zda vyměnit starou Imprezu za novou...

Subaru Impreza: přehled modelové řady
Motor1.5R1.5R2.0R2.0R
Převodovka5MTSPORTSHIFT E-4AT5MTSPORTSHIFT E-4AT
Zdvihový objem [cm3]1498149819941994
Válce/ventily4/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]79/600079/6000110/6400110/6400
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]142/3200142/3200196/3200196/3200
Max. rychlost [km/h]175167193182
Zrychlení 0-100 km/h [s]1415,19,611,6
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]7,57,58,28,4

Český dovozce nabídne novinku na trhu v říjnu, základní verze by měla mít cenu kolem 520 tisíc korun. Vedle verzí z naší tabulky se v tuto chvíli pro rok 2007 počítá s dovozem 26 vozů 2.5 WRX s přeplňovaným motorem 2,5 turbo (169 kW). Osud dalších supersilných modelů (WRX, WRX STi) pro následující roky bude značně ovlivněn flotilovými limity CO2, které ustaví Evropská unie.

Spolupracujeme s TipCars.com
V Arménii odstoupil po masových protivládních protestech premiér V Arménii odstoupil po masových protivládních protestech premiér

Arménský premiér Serž Sargsjan dnes oznámil, že odstoupí…

Škoda Auto v Číně představí další SUV, zdvojnásobí dodávky Škoda Auto v Číně představí další SUV, zdvojnásobí dodávky

Automobilka Škoda Auto představí do konce letošního roku…

Tak trochu jiný Favorit. Rusko daruje Asadovi protiletadlové baterie Tak trochu jiný Favorit. Rusko daruje Asadovi protiletadlové baterie

Rusko už v nejbližší době dodá do Sýrie zdarma…

Poměr vládního dluhu k HDP je v Česku jedním z nejnižších v Evropské unii Poměr vládního dluhu k HDP je v Česku jedním z nejnižších v Evropské unii

Zadlužení členských zemí Evropské unie loni kleslo na…

 
 

Přidat názorDiskuse: Subaru Impreza: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak

Před zadní nápravou přepracovaný vidlicový šestiválec…

Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

 



Jako vždy kontroverzní Clarkson. Čím naštval tentokrát? Jako vždy kontroverzní Clarkson. Čím naštval tentokrát?

Trio Clarkson, Hammond, May ve své show neustává v…

Subaru Impreza WRX Club Spec pro Austrálii Subaru Impreza WRX Club Spec pro Austrálii

Japonská automobilka si pro australský trh připravila…

 



 
Jaguar F-Type 2.0 Turbo – Žít, či nechat zemřít?

TEST: Jaguar F-Type 2.0 Turbo – Žít, či nechat zemřít?

Dnes 13:51

V době uvedení Jaguaru F-Type na trh jsme si jenom stěží dovedli představit, že by se automobilka jednou rozhodla pro něco menšího než šestiválce. Stalo se.




Blesk.cz

Oslavte Světový den knihy. Jak? S knížkou v ruce!

Oslavte Světový den knihy. Jak? S knížkou v ruce!

Zasmát se, uronit slzu, vypátrat zločince nebo se setkat s UFO? Díky knížkám žádný problém! Za pár desítek korun…

Při hororové nehodě přišla o dcerku: Holčičku (†18 měs.) zavalil plyšák a udusil ji

Při hororové nehodě přišla o dcerku: Holčičku (†18…

Noční můru každé matky si prožila 23letá Dexy Leigh Walsh ze skotského Dundee. V noci uložila svou 18měsíční…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Loučící se Wenger: Měl jsem občas pocit, že  asistuji u svého pohřbu

Loučící se Wenger: Měl jsem občas pocit, že…

Poprvé od pátečního překvapivého oznámení, že po sezoně po téměř 22 letech skončí na lavičce fotbalistů…

 

Reflex.cz

Je to kluk! Vévodkyně Kate a princ William mají třetího potomka

Je to kluk! Vévodkyně Kate a princ William mají…

Očekávaný třetí porod vévodkyně Kate (36) je tu. Vévodkyně v pondělí porodila třetího potomka, druhého syna. Na…

Nový český film Metanol: Story o převeliké blbosti

Nový český film Metanol: Story o převeliké blbosti

Česká televize připravila na dvě po sobě jdoucí neděle ambiciózní, ale dramaturgicky naprosto správný projekt.…