Subaru Impreza: První jízdní dojmy

Subaru Impreza: První jízdní dojmy

 
 

Evropská centrála Subaru zvolila Prahu a její okolí jako nejlepší místo modelové prezentace pro tři stovky novinářů. Tyto končiny nejsou právě známé žádnou světovou rallyovou soutěží, což trochu předznamenává velké změny, které obyčejné Imprezisty čekají.

Nová Impreza se na evropské trhy dostává s jistým zpožděním za hlavními odbytišti v USA a Japonsku a nutno přiznat, že už od zveřejnění prvních snímků panovaly jisté pochybnosti o tom, zda se automobil jako takový vůbec podívá do Evropy. Stalo se. Místo sedanu pro Imprezu tradičního, ale dostáváme hatchback, který je sice v evropské nižší střední třídě standardem, ale k Subaru jaksi nepatří. Z takřka hardcorového modelu, který se ve třídě chlubí překvapivě vysokým procentem prodaných vysokovýkonných verzí, se Subaru rozhodlo udělat populárnější model, pro široké vrstvy zákazníků.

Extravagance v podobě agresivního designu a podivně vykulených světlometů je ta tam. Vystřídala je pacifisticky klidná tvář tvořená "americkým" pásem světel a navazující masky. Zepředu se přítomnost ke značce už poznává obtížně, ale praxe posledních let zkrátka ukázala, že silná originální designová skulptura není slučitelná se zvyšováním tržních podílů.

Vzadu přeci jen zůstalo cosi z dravosti, díky koncovým svítilnám s bílým designem a brzdovými světly, která tvoří velká C ze světelných diod. Celkové vzezření vozu má několik rafinovaných propojení jednotlivých tvarů, které jednoduše na fotografiích neobjevíte. Co asi bude vadit mnoha potenciálním zájemcům jsou značně nabobtnalé nárazníky (snad dědictví americké legislativy?) a blatníky, v nichž standardní patnáctipalcová nebo šestnáctipalcová kola působí poněkud komicky. Základní verze s motorem 1.5i má jednodušší tvary předního a zadního nárazníku a méně výrazné prahy, motorizace 2.0R je ozdobena sadou plastů, jejichž úkolem bude spíše vizuální efekt než aerodynamická funkce. Prozatím se však bavíme jen o dvou motorových verzích 1.5i (79 kW) a 2.0i (110 kW), nástupci WRX a STI jsou zatím s napětím očekáváni.

Změna směřování Imprezy se asi nejpříjemněji projevila uvnitř. Vzhled i provedení interiéru patří k japonské kvalitativní špičce, i když měřítko "měkkosti" plastů nebylo na seznamu priorit příliš vysoko. Vůbec to nevadí! Je tady totiž výborný tříramenný volant s optimálním průměrem i průřezem věnce a pro verze 2.0R (zřejmě nejžádanější), také sportovně tvarovaná sedadla. Před volantem je jednoduchý přístrojový štít se třemi výsečemi. Velmi příjemně přístupný interiér se zvětšil snad všemi směry, dostatek místa je i na zadních sedadlech. Zavazadlový prostor má pravidelný tvar, ale 300 litrů dnes mají hatchbacky i o třídu níže.

Krátce jsme mohli vyzkoušet dvě ze tří verzí, které se už v říjnu dostanou na český trh. Základní motorizace s manuální pětistupňovou převodovkou a motorem 1,5i (79 kW) patří i nadále k okrajovým modelům. Limity podvozku jsou v tomto případě vzdáleny několik světelných let od toho, co dovoluje subtilní pohonná jednotka. Klidnější řidiči a ti, kdo potřebují pohon všech kol ne pro zábavu ale jako nezbytnost, třeba v horských podmínkách, ocení možnost zařadit redukci. To je funkce v dnešní době, v této třídě a této cenové kategorii, ojedinělá. Na základních kolech s pneumatikami 195/65 R15 je jízda velmi komfortní, ale přitom jistá. Těžiště je díky dále snížené poloze motoru a navzdory klasickým dveřím s okny v konvenčních rámech, stále velmi nízko a při jízdě v zatáčkách je tak cítit, že značná část ze 1300 kg nové Imprezy zůstává jen kousek nad vozovkou. I pro základní verzi je standardem mezinápravový deferenciál se zvýšenou svorností, rozdělující sílu motoru mezi nápravy v poměru 50:50. Motor samotný je odhlučněn dobře, ale na prašných a rozbitých cestách se projevuje nepříliš důkladná izolace podlahy a podběhů, od nichž se do interiéru přenáší zvuky narážejících kamínků. To nás u vozu s pohonem všech kol a redukcí překvapuje. Přesné řízení a jisté brzdy přispívají k dobré ovladatelnosti vozu, ale celkový charakter základního provedení je jednoznačně rodinný.

Dotknout se limitů podvozku nové Imprezy není snadné ani s druhou vyzkoušenou motorizací. Stopadesátikoňový boxer 2.0R ztrácí spojením se čtyřstupňovým automatem dynamiku. Samočinné změny převodů jsou špičkově neznatelné, ale vzhledem ke kvalitám ručně řazené převodovky lze automat doporučit jen opravdovým milovníkům dvoupedálového ovládání automobilu. Navíc přicházíte o možnost nouzového využití redukovaných převodů, které zůstávají vyhrazeny ručně řazeným převodovkám. Motor 2.0R (110 kW) s pětistupňovou převodovkou jsme nemohli na vlastní kůži vyzkoušet, ale první ohlasy kolegů říkají, že jde o jednoznačného favorita ve skromné paletě. Při nejbližší příležitosti se na něj zaměří naše pozornost. Trochu mrzuté je, že Subaru nepřipravilo pro větší boxer šestistupňovou převodovku a vyšší výkon, jako třeba v motorech, které používá Forester a Legacy. Zájemci o nový vůz by měli o důvod méně v úvahách, zda vyměnit starou Imprezu za novou...

Subaru Impreza: přehled modelové řady
Motor1.5R1.5R2.0R2.0R
Převodovka5MTSPORTSHIFT E-4AT5MTSPORTSHIFT E-4AT
Zdvihový objem [cm3]1498149819941994
Válce/ventily4/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]79/600079/6000110/6400110/6400
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]142/3200142/3200196/3200196/3200
Max. rychlost [km/h]175167193182
Zrychlení 0-100 km/h [s]1415,19,611,6
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]7,57,58,28,4

Český dovozce nabídne novinku na trhu v říjnu, základní verze by měla mít cenu kolem 520 tisíc korun. Vedle verzí z naší tabulky se v tuto chvíli pro rok 2007 počítá s dovozem 26 vozů 2.5 WRX s přeplňovaným motorem 2,5 turbo (169 kW). Osud dalších supersilných modelů (WRX, WRX STi) pro následující roky bude značně ovlivněn flotilovými limity CO2, které ustaví Evropská unie.

Spolupracujeme s TipCars.com
Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

 
 

Přidat názorDiskuse: Subaru Impreza: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 




Subaru Impreza WRX Club Spec pro Austrálii Subaru Impreza WRX Club Spec pro Austrálii

Japonská automobilka si pro australský trh připravila…

Subaru Impreza WRX STI na trati Isle of Man TT (video) Subaru Impreza WRX STI na trati Isle of Man TT (video)

Isle of Man TT je sice určeno pro motocykly, když se tu…

 



 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Dnes 18:59

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro Nintendo Switch

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro…

S příchodem každé nové herní konzole se hráči těší nejvíce na nové a exkluzivní tituly. Jenže i na nové mašince…

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl zřejmě výplaty horníkům

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl…

V odlehlé části Čadu blízko hranice se súdánským Dárfúrem byl ve čtvrtek unesen francouzský občan. K činu se…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…