Subaru Impreza: První jízdní dojmy

Subaru Impreza: První jízdní dojmy

 
 

Evropská centrála Subaru zvolila Prahu a její okolí jako nejlepší místo modelové prezentace pro tři stovky novinářů. Tyto končiny nejsou právě známé žádnou světovou rallyovou soutěží, což trochu předznamenává velké změny, které obyčejné Imprezisty čekají.

Nová Impreza se na evropské trhy dostává s jistým zpožděním za hlavními odbytišti v USA a Japonsku a nutno přiznat, že už od zveřejnění prvních snímků panovaly jisté pochybnosti o tom, zda se automobil jako takový vůbec podívá do Evropy. Stalo se. Místo sedanu pro Imprezu tradičního, ale dostáváme hatchback, který je sice v evropské nižší střední třídě standardem, ale k Subaru jaksi nepatří. Z takřka hardcorového modelu, který se ve třídě chlubí překvapivě vysokým procentem prodaných vysokovýkonných verzí, se Subaru rozhodlo udělat populárnější model, pro široké vrstvy zákazníků.

Extravagance v podobě agresivního designu a podivně vykulených světlometů je ta tam. Vystřídala je pacifisticky klidná tvář tvořená "americkým" pásem světel a navazující masky. Zepředu se přítomnost ke značce už poznává obtížně, ale praxe posledních let zkrátka ukázala, že silná originální designová skulptura není slučitelná se zvyšováním tržních podílů.

Vzadu přeci jen zůstalo cosi z dravosti, díky koncovým svítilnám s bílým designem a brzdovými světly, která tvoří velká C ze světelných diod. Celkové vzezření vozu má několik rafinovaných propojení jednotlivých tvarů, které jednoduše na fotografiích neobjevíte. Co asi bude vadit mnoha potenciálním zájemcům jsou značně nabobtnalé nárazníky (snad dědictví americké legislativy?) a blatníky, v nichž standardní patnáctipalcová nebo šestnáctipalcová kola působí poněkud komicky. Základní verze s motorem 1.5i má jednodušší tvary předního a zadního nárazníku a méně výrazné prahy, motorizace 2.0R je ozdobena sadou plastů, jejichž úkolem bude spíše vizuální efekt než aerodynamická funkce. Prozatím se však bavíme jen o dvou motorových verzích 1.5i (79 kW) a 2.0i (110 kW), nástupci WRX a STI jsou zatím s napětím očekáváni.

Změna směřování Imprezy se asi nejpříjemněji projevila uvnitř. Vzhled i provedení interiéru patří k japonské kvalitativní špičce, i když měřítko "měkkosti" plastů nebylo na seznamu priorit příliš vysoko. Vůbec to nevadí! Je tady totiž výborný tříramenný volant s optimálním průměrem i průřezem věnce a pro verze 2.0R (zřejmě nejžádanější), také sportovně tvarovaná sedadla. Před volantem je jednoduchý přístrojový štít se třemi výsečemi. Velmi příjemně přístupný interiér se zvětšil snad všemi směry, dostatek místa je i na zadních sedadlech. Zavazadlový prostor má pravidelný tvar, ale 300 litrů dnes mají hatchbacky i o třídu níže.

Krátce jsme mohli vyzkoušet dvě ze tří verzí, které se už v říjnu dostanou na český trh. Základní motorizace s manuální pětistupňovou převodovkou a motorem 1,5i (79 kW) patří i nadále k okrajovým modelům. Limity podvozku jsou v tomto případě vzdáleny několik světelných let od toho, co dovoluje subtilní pohonná jednotka. Klidnější řidiči a ti, kdo potřebují pohon všech kol ne pro zábavu ale jako nezbytnost, třeba v horských podmínkách, ocení možnost zařadit redukci. To je funkce v dnešní době, v této třídě a této cenové kategorii, ojedinělá. Na základních kolech s pneumatikami 195/65 R15 je jízda velmi komfortní, ale přitom jistá. Těžiště je díky dále snížené poloze motoru a navzdory klasickým dveřím s okny v konvenčních rámech, stále velmi nízko a při jízdě v zatáčkách je tak cítit, že značná část ze 1300 kg nové Imprezy zůstává jen kousek nad vozovkou. I pro základní verzi je standardem mezinápravový deferenciál se zvýšenou svorností, rozdělující sílu motoru mezi nápravy v poměru 50:50. Motor samotný je odhlučněn dobře, ale na prašných a rozbitých cestách se projevuje nepříliš důkladná izolace podlahy a podběhů, od nichž se do interiéru přenáší zvuky narážejících kamínků. To nás u vozu s pohonem všech kol a redukcí překvapuje. Přesné řízení a jisté brzdy přispívají k dobré ovladatelnosti vozu, ale celkový charakter základního provedení je jednoznačně rodinný.

Dotknout se limitů podvozku nové Imprezy není snadné ani s druhou vyzkoušenou motorizací. Stopadesátikoňový boxer 2.0R ztrácí spojením se čtyřstupňovým automatem dynamiku. Samočinné změny převodů jsou špičkově neznatelné, ale vzhledem ke kvalitám ručně řazené převodovky lze automat doporučit jen opravdovým milovníkům dvoupedálového ovládání automobilu. Navíc přicházíte o možnost nouzového využití redukovaných převodů, které zůstávají vyhrazeny ručně řazeným převodovkám. Motor 2.0R (110 kW) s pětistupňovou převodovkou jsme nemohli na vlastní kůži vyzkoušet, ale první ohlasy kolegů říkají, že jde o jednoznačného favorita ve skromné paletě. Při nejbližší příležitosti se na něj zaměří naše pozornost. Trochu mrzuté je, že Subaru nepřipravilo pro větší boxer šestistupňovou převodovku a vyšší výkon, jako třeba v motorech, které používá Forester a Legacy. Zájemci o nový vůz by měli o důvod méně v úvahách, zda vyměnit starou Imprezu za novou...

Subaru Impreza: přehled modelové řady
Motor1.5R1.5R2.0R2.0R
Převodovka5MTSPORTSHIFT E-4AT5MTSPORTSHIFT E-4AT
Zdvihový objem [cm3]1498149819941994
Válce/ventily4/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]79/600079/6000110/6400110/6400
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]142/3200142/3200196/3200196/3200
Max. rychlost [km/h]175167193182
Zrychlení 0-100 km/h [s]1415,19,611,6
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]7,57,58,28,4

Český dovozce nabídne novinku na trhu v říjnu, základní verze by měla mít cenu kolem 520 tisíc korun. Vedle verzí z naší tabulky se v tuto chvíli pro rok 2007 počítá s dovozem 26 vozů 2.5 WRX s přeplňovaným motorem 2,5 turbo (169 kW). Osud dalších supersilných modelů (WRX, WRX STi) pro následující roky bude značně ovlivněn flotilovými limity CO2, které ustaví Evropská unie.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Nestlé prodává část svých aktivit  Ferreru za desítky miliard korun Nestlé prodává část svých aktivit Ferreru za desítky miliard korun

Švýcarská potravinářská skupina Nestlé se dohodla, že…

Do IT má letos jít o 150 miliard více. Klaus má takové investice za zbytečné Do IT má letos jít o 150 miliard více. Klaus má takové investice za zbytečné

Investice do IT v loňském roce rostly, firmy za ně…

Nájemné dál znatelně poroste, poptávku zvyšují drahé byty Nájemné dál znatelně poroste, poptávku zvyšují drahé byty

Ve střední Evropě vydělává člověk na průměrný byt nejdéle…

OBRAZEM: Hřbitov kol. Čínské město si nakládání s vyřazenými bicykly nekomplikuje OBRAZEM: Hřbitov kol. Čínské město si nakládání s vyřazenými bicykly nekomplikuje

Příjemné podnebí, koloniální architektura kontrastující s…

 
 

Přidat názorDiskuse: Subaru Impreza: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

 



Jako vždy kontroverzní Clarkson. Čím naštval tentokrát? Jako vždy kontroverzní Clarkson. Čím naštval tentokrát?

Trio Clarkson, Hammond, May ve své show neustává v…

Subaru Impreza WRX Club Spec pro Austrálii Subaru Impreza WRX Club Spec pro Austrálii

Japonská automobilka si pro australský trh připravila…

 



 
Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Včera

Značku BMW si s pick-upy obvykle nespojíme, a přece pár takových aut vzniklo. Vedle děl z Mnichova jedno navrhlo slavné studio Bertone.




Blesk.cz

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory? Zeptejte se odborníka

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory?…

Nejlepší půjčkou je žádná půjčka, řada Čechů ale toto pravidlo nectí. Lidé si půjčují bez ohledu na to, aby si…

Outlook.com testuje Plány, umožní sdílení více událostí zároveň

Outlook.com testuje Plány, umožní sdílení více…

Používáte-li webovou verzi Outlook.com, dozajista víte, že její součástí je i klasický kalendář. 

 

iSport.cz

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v Koreji, co a kdy sledovat?

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v…

Zimní olympijské hry v korejském Pchjongčchangu odstartují v pátek 9. února 2018 slavnostním zahájením. Už v…

United jsou Pogbovým týmem! Hrají podle not hvězdy, která vede statistiky

United jsou Pogbovým týmem! Hrají podle not hvězdy,…

Vítězný rváč se začíná projevovat. Už 35 zápasů v řadě, do kterých Paul Pogba nastoupil, nezažil porážku.…

 

Reflex.cz

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky. Přejmenováním ale realitu nezměníme

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky.…

Móda politické korektnosti dosáhla takových výšin absurdity, že to na první pohled budí dojmem karikatury,…

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video vám vysvětlí postup při úmrtí hlavy státu

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video…

Ústava České republiky samozřejmě počítá s možností, že by prezident zemřel ve výkonu úřadu. Ostatně za bývalého…