Subaru SVX oslaví 25 let a chystá návrat

 

Pamatujete se na kupé Subaru SVX z devadesátých let minulého věku? Model se vrátí zpět v roce 2017, ale na rozdíl od toho prvního bude hybridem.

Comeback SVX si vynutili američtí dealeři, kteří bombardují japonskou centrálu požadavky, aby se vrátilo do nabídky výkonné GT. Potenciálních zákazníků mají prý za mořem dost a image značky je třeba navyšovat! SVX se podle australského serveru Motoring a jím citovaných zdrojů vrátí v roce 2017 a má se jednat o radikální shooting brake s nízkým bočním profilem a opravdu širokými blatníky. Uvidíme na něm i stylistické prvky ze studie Viziv 2, hlavně přední světla. Bude postaveno na platformě SGP (Subaru Global Platform) sdílené s chystanou Tribecou, tým konstruktérů vede Mamoru Ishii. Pod kapotou čekejme šestiválcový boxer s elektromotorem. Pochopitelně se počítá i s prodejem jinde, například u protinožců nebo v Albionu. A když už bude mít Subaru verzi s levostranným řízením, pevně doufáme, že ji hodlá po úpravách nabídnout i Evropanům. Tahounem ale budou Spojené státy, kde, konkrétně v Indianě se má novinka dokonce vyrábět.

Pohon všech kol je jaksi samozřejmostí, nově vyvinutý boxer bude mít přímý vstřik a objem 3,3 l. Na hybridním systému pracují u Lexusu, spolupráce mezi Toyotou a Subaru tak rozhodně nekončí a úspora nákladů je prvořadá. Kombinovaný výkon se má pohybovat kolem 280 kW a současný vlastními silami vyvinutý plug-in hybrid je na takový zážehový motor málo. Instalaci tohoto poháněcího ústrojí si však vyžádají rovněž čím dál větší emisní tlaky. Prostě to aktuálně jinak nejde. Soupeře představuje třeba Tesla Model S, byť to je čtyřdveřový sedan. A auto se samozřejmě nemusí jmenovat SVX... Ale proč ne?

Originál

Prapůvodní koncept Subaru SVX se představil koncem roku 1989 na domácím autosalonu v Tokiu. Jeho originální a futuristické oblé linie se součinitelem odporu vzduchu 0,29 navrhl Giorgetto Giugiaro, zakladatel Italdesignu. Zaujala hlavně dvoudílná boční elektrická okna, která překvapivě přežila do sériové produkce, stejně jako základní vnější tvary. Uzounký pás koncových světel byl protažen hluboko do boků karoserie, což dávalo vozu nezaměnitelný vzhled. Kupé se vyrábělo od července 1991 do roku 1997 a bylo vlastně nástupcem řady XT/Alcyone. Hranatý předchůdce uspěl v náročných automobilových soutěžích. SVX se tohoto nasazení nedočkalo, vynikalo ale propracovanou technikou. Dalo by se říci, že do něj Plejády „nacpaly“ to nejlepší, co měly. Včetně šestiválcového „boxeru“ EG33 o objemu přes 3,3 l (přesně 3318 cm3). Jednalo se o další vývoj menšího agregátu ER27 právě ze zmíněného XT.

Podélně umístěný plochý agregát snižoval těžiště. Měl rozvod DOHC a čtyřventilovou techniku. Dával 172 kW v 5400 otáčkách a na všechna kola se přenášelo 309 N.m/4400 min-1. Nepostrádal vícebodový sekvenční vstřik, i zapalování řídila elektronika. Jedinou převodovkou v nabídce byl čtyřstupňový automat, což se ke sportovnímu charakteru moc nehodilo. Pro některé trhy navíc divize koncernu FHI (Fuji Heavy Industries) dodávala i vozy s pohonem pouze přední nápravy. Čtyřkolky byly ale technicky dvě. První systém ACT-4 se spojkou a centrálním diferenciálem rozděloval točivý moment na obě nápravy v poměru 90:10. Pokud ale pření kola proklouzla, změnil se na polovinu. V případě VTD se jednalo o permanentní pohon všech kol s neměnným rozdělením síly 36:64. Japonci si mohli koupit dokonce modely s řízením 4WS, tedy všech kol. 4625 mm dlouhá, 1770 mm široká a pouhých 1229 mm nízká stylová kupé dokázala uhánět 248 km/h, pozdější modely od roku 1994 měly omezovač na 230 km/h. Z klidu na stovku sprintovala za 7,4 s, ale za své služby na každých sto kilometrů z požadovala takřka 13 litrů benzinu. Výkony každopádně nebyly vůbec špatné, i když japonské gétéčko bylo docela otesánek, vážilo přes 1620 kg. Obě nápravy od sebe dělilo 2611 mm. Ač se, jak jsme již naznačili, nedočkalo nasazení v MS rallye, přesto jednu soutěž vyhrálo. Šlo o náročný podnik Alcan Winter Rally ze Seattlu na polární kruh a zpět. V něm v roce 1991 zvítězila posádka Ken Knight/Bob Dart.

SVX se prodávalo svého času i u nás, doma v Japonsku se jmenovalo Alcyone SVX, i tímto názvem navazovalo na předchůdce. Jméno pochází od nejzářivější hvězdy z Plejád, které má Subaru ve znaku. Pro poslední modelový rok dostalo střechu v barvě karoserie, do té doby byla černá, i když z dálky auto vypadalo, že má celou horní část prosklenou. Celkem bylo prodáno po celém světě na 25 tisíc kusů, tedy poměrně málo. Nejvíce jich odebrali Američané, přes 14,2 tisíce, v Evropě našlo zákazníky necelých 2,5 tisíce aut. Projekt byl bohužel silně ztrátový. Dnes je SVX trochu pozapomenutým youngtimerem, nicméně se dá potkat i s českými registračními značkami.

Perlička na závěr: Shooting brake existoval rovněž u prvního SVX, dvou- a čtyřdveřové (!) prototypy Amadeus z let 1991-1992 ale nakonec na výrobní linky ani do prodejen nezamířily.

Psali jsme: Subaru 4x4 (1972-2012): Plejáda čtyřkolek

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
E15 pokřtila magazín Elita byznysu. Na oslavu dorazili špičkoví podnikatelé i designéři E15 pokřtila magazín Elita byznysu. Na oslavu dorazili špičkoví podnikatelé i designéři

Elita byznysu, exkluzivní magazín deníku E15 pod značkou…

Konečné stanice metra B se stanou dopravními uzly Konečné stanice metra B se stanou dopravními uzly

Ačkoli se Praha 13 a Praha 14 nacházejí na opačných…

Na varování před Huawei a ZTE reaguje i část bank, Moneta prověřuje své systémy Na varování před Huawei a ZTE reaguje i část bank, Moneta prověřuje své systémy

K technologiím čínských firem Huawei a ZTE se po varování…

Novým předsedou Starostů chce být Rakušan. Farský kandidovat odmítl Novým předsedou Starostů chce být Rakušan. Farský kandidovat odmítl

V příštím roce čeká pět sněmovních stran volební sjezd,…

 
Zdroj: Motoring, Supercars.net, NCS

Štítky Subaru Sportovní Kupé

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Američanka chtěla natankovat do elektrické Tesly. A snažila se dlouho Američanka chtěla natankovat do elektrické Tesly. A snažila se dlouho

Je to opravdu náhodný záznam z čerpací stanice, nebo si…

Lincoln vrací do hry sebevražedné dveře. Oslavuje výročí Continentalu Lincoln vrací do hry sebevražedné dveře. Oslavuje výročí Continentalu

Lincoln se po letech rozhodl svou limuzínu Continental…

 



Ojeté Subaru SVX: Úžasné auto, na které už skoro nic neseženete Ojeté Subaru SVX: Úžasné auto, na které už skoro nic neseženete

Nejlepším vozem Subaru v kontextu doby není ani Impreza…

Legendy na Moje.auto.cz: Subaru SVX Legendy na Moje.auto.cz: Subaru SVX

Jaké jsou zkušenosti majitelů Subaru SVX? Na Moje.auto.cz…

 



 
Škodu Octavii opět pořídíte na CNG. Na kolik přijde nový motor 1.5 TSI?

Škodu Octavii opět pořídíte na CNG. Na kolik přijde nový motor 1.5 TSI?

Dnes 18:50

Škoda Octavia G-Tec letos prodělala více změn než před dvěma lety v rámci faceliftu. Nový motor je jen jednou z provedených úprav.




Blesk.cz

Žádný soucit, jen prachy, botox a hezké nehty. I tohle štěně málem zabila překupnice Brixová

Žádný soucit, jen prachy, botox a hezké nehty. I…

Pro svou maminku, které umřel zvířecí parťák, sháněla štěně Jana Šťastná (52) z Karlových Varů. Nakonec jej…

Zhrzený Piškula nevydýchal finále StarDance? Otrávené ksichty divákům neušly!

Zhrzený Piškula nevydýchal finále StarDance?…

Po dvou letech »kralování« předal Zdeněk Piškula (20) žezlo dalšímu vítězi StarDance Jiřímu Dvořákovi (51) a…

 

iSport.cz

SESTŘIH: Chomutov - Kometa 6:4. Piráti se odlepili od dna, Plekanec bodoval

SESTŘIH: Chomutov - Kometa 6:4. Piráti se odlepili…

V předehrávce 27. kola Tipsport extraligy mezi Chomutovem a obhájcem titulu Brna se děly věci! Chomutovští vedli…

Slavia hlásí posily: Jistí už jsou Masopust a Ševčík, blízko je Král

Slavia hlásí posily: Jistí už jsou Masopust a…

První dvě zimní posily fotbalistů Slavie Lukáš Masopust a Petr Ševčík podepsali v Edenu smlouvy na tři a půl…

 

Reflex.cz

Mejdany, večírky a zahradní slavnosti. I tak žil prezident Václav Havel

Mejdany, večírky a zahradní slavnosti. I tak žil…

Žádný jiný fotograf neznal Václava Havla tak dobře jako Oldřich Škácha. Od 70. let zvěčnil prvního…

Europranýřování Babiše je lákavé, ale neprozíravé

Europranýřování Babiše je lákavé, ale neprozíravé

Andrej Babiš se nikdy neměl stát ministrem financí, natož premiérem. Jak kvůli svému byznysu, který je nezdravě…