Subaru WRX STI: Nově jako samostatný model, mimo Imprezu
Nová generace Subaru Impreza už nebude stavěna na vrcholné variantě WRX STI. Subaru WRX STI se totiž v roce 2014 stane samostatným modelem, který se bude svým vzhledem a motorem lišit od Imprezy. Tvrdí to americký měsíčník Motor Trend.
Příští Subaru WRX STI sice použije platformu nové Imprezy, představené na letošním autosalonu v New Yorku, bude ale radikálně modifikována a zkrácena. Automobil má být o málo větší než Toyota Yaris, oproti malé Toyotě však bude mít WRX STI mnohem delší rozvor.
Současná generace Imprezy byla stavěna tak, aby mohla být jednoduše upravena do vrcholné varianty WRX STI, což kvůli použití dražších součástek, například v šasi a zavěšení, zvyšovalo její cenu. Zákazníci základní Imprezy podle Subaru však tyto díly nepotřebují, protože jsou pro slabší motorizace nadbytečné. Proto se automobilka rozhodla jít jinou cestou a z WRX STI udělat samostatný model.
WRX STI naopak použije to nejlepší, co Subaru může nabídnout. Očekává se modernizovaný systém stálého pohonu všech kol a upravený přeplňovaný motor s protiběžnými písty typu boxer.
Automobil bude nasazen do národních šampionátů rallye, je zvažována i účast v mistrovství světa cestovních vozů (WTCC) a návrat do mistrovství světa v rallye (WRC). To je důvodem pro zkrácený rozvor WRX STI a nízkou hmotnost.
To, že Subaru přemýšlí nad návratem do WRC je dáno i motorem, který má WRX STI použít. Má se jednat o přeplňovaný 1,6litrový motor typu boxer. Základní WRX bude mít výkon asi 201 kW (270 k), výkon vrcholné WRX STI má být vyšší než 224 kW (300 k). Současná pravidla šampionátu WRC vyžadují přeplňovanou šestnáctistovku o 225 kW, aktuální WRX STI pohání plochý čtyřválec o objemu 2,5 litru a výkonu 221 kW.
Japonská automobilka vynechává slovíčko Impreza z vrcholné varianty WRX STI už nyní, přestože základem této verze Impreza skutečně je. Označení Impreza WRX STI je však nadále běžné používáno. Subaru tímto řešením následovalo Nissan, který ze současné generace GT-R vynechal původní název Skyline.
Impreza WRX STI byla poprvé představena v roce 1994 jako „STI verze“ Imprezy. Byla to zesílená modifikace, vyvinutá společností Subaru Tecnica International (STI), dceřinou společností FHI, specializovanou na aktivity v motorsportu. V dalších letech FHI stále více participovala na vývoji konceptu WRX STI, během této doby byl výkon vozu neustále zvyšován a model se stal také více dostupným.
Nakonec byl model plně zařazen do výrobního programu Subaru jako sportovní verze a představen na evropském trhu v roce 2001 jako „Impreza WRX STI“ na základech druhé generace Imprezy.