Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Suzuki Swift Sport: Jízdní dojmy, česká cena

Diskuze (54)
100kW japonský hot hatch se prodává za necelých 370 tisíc. A jezdí skvěle!

Na dráze v bývalém vojenském prostoru v Milovicích se v české premiéře představila nové generace Suzuki Swift Sport. Malý hot hatch se mezigeneračně protáhl o 13 cm, přibral přitom ale pouhých 15 kg, a tak váží 1045 kg.

Pod kapotou mu navíc bije vysokootáčková atmosférická šestnáctistovka, která dává rovných 100 kW při 6900 min-1. Motor je odvozen od předchůdce, prošel ale důkladnou optimalizací – především časování ventilů a tvaru sání. Díky tomu výrazně vzrostlo maximum točivého momentu, o 18 Nm, resp. 8 % na 160 Nm. Navíc jej motor dosahuje o 400 otáček níž než dosud, už při 4400 min-1.

K tomu se přidává nová šestistupňová manuální převodovka, předchůdce měl jen pětikvalt. Standardem zůstávají 17palcová kola, u Suzuki ale vsadili na menší rozměr. Místo dosavadních 205/40 nazuli na nový Swift Sport 195/45.

Suzuki Swift Sport - srovnání generací
Modelnovýpředchozí
MotorAtmosférický čtyřválec
Zdvihový objem [cm3]15861586
Největší výkon [kW/min-1]100/690092/6800
Největší toč. mom. [Nm/min-1]160/4400148/4800
Převodovka6M5M
Max. rychlost [km/h]195200
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,78,9
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]6,47,0
Poh. hmotnost [kg]10451030

Ve srovnání s předchozím Swiftem Sport se vlastně nejméně ze všeho změnil design. I když se kompletně změnila celá karoserie, návaznost designu je hodně silná. Verze Sport si uchovala specifický design nárazníků a dvě koncovky výfuku, novinkou jsou xenonové světlomety s černým pozadím.

Kvalitně provedený interiér výchozího Swiftu dostal navíc sportovní sedadla, hliníkový povrch pedálů, volant s tlustším anatomicky tvarovaným věncem a sportovní design přístrojového štítu.

Suzuki Swift - přehled cen na českém trhu
Motor1,2 VVT 3dv.1,2 VVT 5dv.1,2 VVT 4x4 5dv.1,3 DDiS 5dv.1,6 VVT 3dv.
Převodovka5M5M (4A)5M5M6M
Zdvihový objem [cm3]12421242124212481586
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]69/600069/600069/600055/4000100/6900
Největší toč. mom. [Nm/min-1]118/4800118/4800118/4800190/1750160/4400
Max. rychlost [km/h]165165 (160)165165195
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,312,3 (13,5)13,412,78,7
Komb. spotřeba [l/100 km]5,05,0 (5,6)5,54,26,4
Poh. hmotnost [kg]960960103510651045
Cena GA [Kč]234.900,-219.900,----
Cena GL/AC [Kč]279.900,-249.900,-349.900,-349.900,--
Cena GLX [Kč]-294.900,----
Cena Sport [Kč]----369.900,-

Testovací dráha, dlouhá asi 1,3 kilometru, důkladně prověřila schopnosti Swiftu při akceleraci, brzdění i jízdě v ostrých zatáčkách. Lehký třídveřák potěšil obratností a stabilitou. Řízení sice trochu změklo a podvozek je také komfortnější než dříve, přesto se Swift Sport chová jako motokára. Téměř nezná boční náklony a přesně poslouchá pokyny od volantu.

Trakce na výjezdu ze zatáček není kvůli otevřenému diferenciálu zrovna perfektní. Ale kdo chce maximální akceleraci bez protáčení vnitřního kola, ten může zkusit jízdu se zapnutou stabilizací. Díky ní dokáže Swift pečlivě regulovat přenos síly na vozovku. ESP je přitom dostatečně benevolentní, aby nechalo řidiči důvěru i při opravdu ostrých manévrech.

TEST Suzuki Swift Sport - Dokonale nedokonalý (08/2009)

Přes rozmáhající se turbomotory u konkurence zůstává Suzuki věrné atmosférickému čtyřválci. Posílený motor ale překvapí mocným středním pásmem otáček, které zlepšuje jeho využitelnost. Není proto nutné za každou cenu hnát motor k omezovači otáček, naopak je často efektivnější akcelerace od čtyř tisíc na trojku než s vytočenou dvojkou.

A dvojka vystačí až do rovných 100 km/h , takže se toho na zpřevodování proti předchůdci nezměnilo tolik, jak by se dalo od šestistupňové převodovky očekávat. Dlouhá šestka by měla přispět k nízké spotřebě paliva, alespoň lidé ze Suzuki se dušují, že tomu tak je. Motor má navíc hrubší a lépe utlumený zvuk, takže bude nejspíš příjemnějším parťákem i při dálničních přesunech.

Jak funguje Swift Sport v realitě každodenního používání, budeme ale zjišťovat později ve standardním redakčním testu. Zatím si z prvního svezení odnášíme poznání, že v zatáčkách je nejostřejší Suzuki mimořádně talentované.



Diskuze (54)
6. 4. 2012 13:55
Ještě bych prosil Alto Sport
Moje milé Suzuki, ještě prosím začni vyrábět Alto Sport. Vem dnešní Alto a vraž do toho něco ze Splashe GLX: kola patnáctky, čtyřválec 1.2 69 kW, vypínatelné ESP. A ať to neváží víc jak 900 kilo. Já pak rád k současné ceně Alta přihodím 30000. Dík :-)
Avatar - lamal
5. 4. 2012 19:04
Re: Prosím o ujasnění
to mi je jasne, v tomto pripade maju tie testovacie kusky smolu
5. 4. 2012 16:26
Re: Povedené...
Motor, převodovka a části podvozku jsou Made in Japan.
Avatar - Lukáš Vaverka (Auto.cz)
Re: Prosím o ujasnění
To bychom ale na první svezení museli čekat ještě třeba půl roku >:D
5. 4. 2012 13:48
Re: Prosím o ujasnění
Mě se tomu moc nechce věřit. Beztak má na rychlost výjezdu ze zatáčky mnohem větší vliv hodně jiných věcí, stačí třeba jen o malinko víc přibrzdit, tím trochu ztratit rychlost a podobné rozdíly v řazení jsou pak zanedbatelné. Bylo by to poznat líp na lineárním zrychlení z klidu. Moment na kolech bude vždy nejvyšší s takovým rychlostním stupněm, kde budu na motoru nejblíž max výkonu. Jednoduše proto, že výkon = moment * otáčky * nějaká konstanta. Moment na kolech odpovídá momentu na motoru krát převodový poměr podle právě zařazeného kvaltu, kdežto výkon zůstane stejný (když pomineme třecí ztráty). Takže pokud máme dané otáčky kola a chceme co nejvyšší moment na kolech, bude to takovým kvaltem, ve kterém je motor nejblíže nejvyššímu výkonu.

Jiná možnost je, jak tu někdo napsal níže, že nezajetý motor má nejvyšší výkon v 6000 (a zřejmě tedy méně než 100 kW) a teprve se zajetím se rozsah otáček a dosažitelný výkon zvýší.