Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Suzuki Vitara vs. konkurence: Co koupit?

Ondřej Chamilla
Diskuze (42)
Novinkou mezi malými SUV je Suzuki Vitara, která je i přes své jméno vlastně nástupcem modelu SX4. Pojďme se podívat, co nabízí proti konkurenci z hlediska ceny, výbavy i techniky.


Úvod


Úvod

Suzuki je automobilkou, která v Evropě nabízí nejvíce cenově dostupných automobilů s pohonem všech kol. Posuďte sami, na výběr máte tradiční malý hatchback Swift 4x4, dále nechybí kapesní offroad Jimny s rámovým podvozkem, menší rodinný automobil S-Cross, který je však největším nyní nabízeným strojem japonské značky u nás, a teď přichází na český trh Vitara, která ale může zákazníka trochu mást.

Automobil má slavné jméno, s původní Vitarou ale nemá nic společného. Jedná se o v současnosti tolik žádaný automobil kategorie SUV, tedy se samonosnou karoserií a čtyřkolkou s automaticky připojovaným pohonem zadní nápravy. Automobil vychází z modelu S-Cross, je ale kratší a vyšší s lepší světlou výškou. V podstatě se tak jedná o právoplatného nástupce modelu SX4, který byl velmi úspěšný a přestal se vyrábět teprve nedávno.

Jaké konkurenty však do našeho papírového srovnání použít? Víme, že hlavní je u automobilu stále ještě jízda a to, jak se řídí, v čemž mimochodem Vitara vyniká. Ovšem podobné srovnání cen, výbav, interiéru a techniky vám může rovněž pomoci ve výběru. Nakonec jsme se zaměřili na malá SUV, která stejně jako Vitara nabízejí naftový i benzinový motor, pohon přední nápravy a za příplatek i všech čtyř kol.

Vitara je jednoduchým, snadno ovladatelným a obsluhovatelným vozem, a přestože nabízí modernější styl i více výbavy, rozhodli jsme se ji postavit i proti levnější Dacii Duster. Další dva automobily však svou základní cenou i výkonem Vitaře odpovídají, jedná se o Škodu Yeti a Opel Mokka. V reálném životě pak tento vůz budou někteří srovnávat i s Peugeotem 2008 nebo Renaultem Captur, ty však nemají pohon všech kol a v terénu tedy zvládnou mnohem méně než ostatní, jejich základní motory jsou slabší a počáteční ceny nižší, proto jsme se jim tentokrát vyhnuli.

Suzuki Vitara vs. konkurence - srovnání rozměrů
ModelSuzuki VitaraŠkoda YetiDacia DusterOpel Mokka
Délka [mm]4175422243154278
Šířka [mm]1775179318211777
Výška [mm]1610167116341658
Rozvor [mm]2500257826742555
Rozchod vpředu [mm]153515411526
Rozchod vzadu [mm]150515371526
Objem zavazadelníku [l]375/1120416/1580475/1636356/785

Cena

Jednoznačně nejlevnějším v našem výběru je Dacia Duster, což ovšem není nic zajímavého. Vůz totiž v základní výbavě postrádá téměř jakoukoliv dnes požadovanou a chtěnou výbavu. Místo toho však za cenu 249.900 Kč nabízí poctivou jednoduchou techniku v čele s atmosférickou šestnáctistovkou o výkonu 77 kW. Pokud byste chtěli pohon všech kol, pak ve spojení s tím samým motorem ve vyšší výbavě Cool bude váš za částku 329.900 Kč. K dispozici je pak i naftová patnáctistovka s 80 kW, která v prostřední výbavě Arctica s pohonem 4x4 vyjde na minimálně 404.900 Kč. To už bychom však doporučovali limitovanou edici Blackstorm, která je o 15.000 Kč dražší, ale nabízí lepší vybavenost vozu.

suv dacia opel suzuki skoda ceskytrh crossover suv dacia opel suzuki skoda ceskytrh crossover

I druhý nejlevnější v tomto výběru, Opel Mokka, sází na jednoduchost atmosféricky plněného motoru, byť již ve spojení se systémem stop-start. Za 374.900 Kč získáte pětistupňovou manuální převodovku, výkon 85 kW a základní výbavu Selection. Pohon všech kol je samozřejmě až za příplatek, v tomto případě se pojí k přeplňované zážehové čtrnáctistovce o výkonu 103 kW v druhé nejnižší výbavě Enjoy, to vše za cenu 500.900 Kč. Jediným dalším motorem v nabídce je vznětová šestnáctistovka CDTI se slušným výkonem 100 kW, která je s pohonem všech kol, šestistupňovým manuálem a výbavou Enjoy dostupná za cenu 551.900 Kč.

suv dacia opel suzuki skoda ceskytrh crossover suv dacia opel suzuki skoda ceskytrh crossover

Škoda Yeti stojí s pohonem předních kol, počáteční výbavou Active a základním motorem 1.2 TSI o výkonu 81 kW o 5.000 kč více, než nejlevnější Mokka, tedy 379.900 Kč. Nejlevněji pak pohon všech kol vyjde překvapivě v kombinaci se základním dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 81 kW, který je pojen se šestikvaltem. Důvod je však jasný, tato kombinace s cenou 502.500 Kč je dostupná v nejnižším stupni výbavy, zatímco benzinový agregát 1.4 TSI se 110 kW můžete mít až od prostřední výbavy Ambition za 543.900 Kč.

suv dacia opel suzuki skoda ceskytrh crossover suv dacia opel suzuki skoda ceskytrh crossover

Suzuki Vitara je tak se svou cenou nejdražší, jenže se jedná o novinku a navíc již základní výbava není úplně chudá, jak si ukážeme v další kapitole. Za 386.700 Kč ke všemu dostanete potentní šestnáctistovku o výkonu 88 kW, která s lehkým vozem hýbe zcela dostatečně. Toužíte-li po pohonu všech kol, pak se stejným motorem a výbavou Comfort očekávejte cenu 440.450 Kč. V nabídce je také úsporný naftový agregát o totožném objemu i výkonu, který však malinko doplácí na to, že je dostupný až v druhé nejvyšší výbavě Elegance. S pohonem všech kol vůz stojí 567.650 Kč.

suv dacia opel suzuki skoda ceskytrh crossover suv dacia opel suzuki skoda ceskytrh crossover

Výbava


Výbava

Novinka od Suzuki se může pyšnit některými až luxusními prvky výbavy již v druhé výbavové linii. Jedná se kupříkladu o parkovací kameru, systém MirrorLink, automatickou klimatizaci nebo vyhřívání předních sedadel. Pokud si navíc objednáte model s pohonem všech kol, dostanete také automatické brzdění, adaptivní tempomat nebo asistent sjíždění svahu. V této druhé výbavě Premium přitom automobil s benzinovou šestnáctistovkou stojí 420.000 Kč jakožto „předokolka“, 476.000 jako 4x4 a 463.900 Kč s automatem a předním pohonem.

V základní výbavě modelu pak je manuální klimatizace, audio systém s bluetooth, palubní počítač, elektrické ovládání předních oken, tónovaná skla či multifunkční volant.

suv dacia opel suzuki skoda ceskytrh crossover suv dacia opel suzuki skoda ceskytrh crossover

To Dacia sice může bojovat cenou, ovšem výbavou ne. V základu dostanete „povinnou“ bezpečnostní výbavu, ale navíc snad jen tónovaná skla, které některé levnější Dacie nemají. Manuální klimatizace je dostupná až od druhého stupně Cool, automatickou nemůžete mít vůbec. Ideálně se jeví limitované edice Blackstorm, která již nějak vybavená je, připlácet se z často chtěných prvků musí akorát za zadní parkovací senzory, vyhřívaná přední sedadla a tempomat, přičemž každý prvek stojí 6.000 Kč. Navigace je za rozumných 7.500 Kč. U Dusteru ale není malá možnost vybavení zas až takový prohřešek, tento automobil je ceněn právě za jednoduchost a robustnost.

suv dacia opel suzuki skoda ceskytrh crossover suv dacia opel suzuki skoda ceskytrh crossover

Základní Škodě Yeti chybí také některé běžné prvky jako rádio s MP3, centrální zamykání s dálkovým ovládáním či palubní počítač, tyto prvky ale obsahuje paket Active Plus za 10.000 Kč. My bychom však určitě doporučovali výbavu Fresh Ambition za cenu od 419.900 Kč, která již má zadní parkovací čidla, dvouzónovou automatickou klimatizaci, vyhřívání předních sedadel či světelný a dešťový senzor. Vitara může mít světlomety diodové, ovšem pouze potkávací, zatímco Yeti má v nabídce sice xenony, ale i natáčecí a rovněž pro dálková světla. Úroveň možného dovybavení je tedy rovněž slušná, ačkoliv třeba adaptivní tempomat u Yetiho nenajdete.

suv dacia opel suzuki skoda ceskytrh crossover suv dacia opel suzuki skoda ceskytrh crossover

Opel Mokka pak vychází v poměru cena/výbava překvapivě dobře, protože již za základní cenu získáte manuální klimatizaci, tempomat, audiosystém se šesti reproduktory, palubní počítač či elektricky ovládaná přední okna. Ve výbavě Enjoy, která jako první nabízí modely s pohonem všech kol, je k dispozici i kožený volant, sedmnáctipalcová litá kola, asistent sjíždění kopců (s 4x4) nebo elektrické ovládání oken vzadu a další.

suv dacia opel suzuki skoda ceskytrh crossover suv dacia opel suzuki skoda ceskytrh crossover

Interiér


Interiér

Všechna auta v dnešním srovnání jsou malými SUV, k interiéru však přistupují po svém. Vitara je vzdušná a prostorná, zpracováním palubní desky ji však Yeti i Mokka strčí do kapsy. Na druhou stranu vždy chválíme interiér Suzuki za přehlednost a velká tlačítka, která budou vyhovovat i starším lidem. Sedadla Vitary by mohla být pohodlnější, pozice za volantem však je dobrá a auto se tak snadno řídí. Zavazadlový prostor má slušný objem 375 litrů bez ohledu na typ pohonu.

suv dacia opel suzuki skoda ceskytrh crossover suv dacia opel suzuki skoda ceskytrh crossover

Dacii Duster máme rádi, ale nejnižší cena je uvnitř vozu poznat. Jenže pokud vám jde o praktičnost, není na tom Duster vůbec špatně. Má velký zavazadelník s 475 litry objemu (408 l u modelu s pohonem všech kol), a uvnitř je relativně prostorný. Nenáročného, prakticky zaměřeného zákazníka takovýto vůz může zaujmout a chápeme, proč si jej někdo koupí.

suv dacia opel suzuki skoda ceskytrh crossover suv dacia opel suzuki skoda ceskytrh crossover

Škoda Yeti je osvědčenou klasikou, kterou patrně všichni známe. Z této čtveřice má kvalitní, variabilní a chytře využitý interiér, který neurazí, ale patrně ani nijak nenadchne. Svou úlohu však splňuje velmi dobře, auto je uvnitř prostorné a i zavazadlový prostor s objemem 416 litrů bez ohledu na typ pohonu patří k tomu lepšímu. S rezervním kolem jsou však hodnoty o 95 litrů nižší.

suv dacia opel suzuki skoda ceskytrh crossover suv dacia opel suzuki skoda ceskytrh crossover

Opel Mokka sice nabízí hodnotný interiér z pěkných měkčených materiálů, přesto se nedá považovat za ten nejlepší. Důvod je jednoduchý, člověk se uvnitř cítí stísněně, zejména vzadu není mnoho prostoru. Ani objem zavazadelníku 356 litrů zrovna nezaujme. Pokud však člověk nejezdí často s mnoha pasažéry a zavazadly, nebude mít s Moccou pravděpodobně žádný velký problém.

suv dacia opel suzuki skoda ceskytrh crossover suv dacia opel suzuki skoda ceskytrh crossover

Technika


Technika

Menším záporem nové Vitary je malá nabídka motorů. Oba jsou s objemem 1.6 litru, oba mají výkon 88 kW a nic silnějšího ani slabšího mít nemůžete. Benzinový vůz je spojen s pětistupňovým manuálem, naftový turbomotor se šestikvaltem. Výhoda zážehové jednotky však spočívá v možnosti připlatit si za automatickou šestistupňovu převodovku, která k dieselu není. Základem pohonu všech kol je elektromagnetická lamelová spojka ve funkci mezinápravového diferenciálu. Podobně jako u konkurentů je připojována zadní náprava k té přední.

suv dacia opel suzuki skoda ceskytrh crossover suv dacia opel suzuki skoda ceskytrh crossover

Po přechodu na motory splňující emisní normu Euro 6 z nabídky Yetiho vypadly nejsilnější z naftových a benzinových agregátů. Současný vrchol tak má výkon 110 kW ve dvou podobách – z motoru 1.4 TSI nebo 2.0 TDI. Yeti jako jediný v tomto srovnání nenabízí jednoduchý atmosférický agregát, což může být pro někoho jasným záporem. Celkově je však nabídka jednotek docela pestrá. Pohon všech kol je řešen spojkou Haldex páté generace.

suv dacia opel suzuki skoda ceskytrh crossover suv dacia opel suzuki skoda ceskytrh crossover

Opel Mokka nabízí nejen atmosférickou jednotku, ale také alternativní palivo v podobě modelu 1.4 Turbo LPG 103 kW. Zmíněná hodnota výkonu je rovněž ta nejvyšší, kterou může Mokka mít. Diesel je bohužel pouze jediný, a to 1.6 CDTI se 100 kW. Pohon všech kol se rovněž připojuje pomocí mezinápravové spojky.

suv dacia opel suzuki skoda ceskytrh crossover suv dacia opel suzuki skoda ceskytrh crossover

Dacia Duster je sice celkově nejslabší a nejpomalejší, nabízí ale jak model na LPG, tak přeplňovaný downsizovaný agregát 1.2 TCe a dvě verze naftové patnáctistovky dCi s výkonem 66 a 80 kW, takže si s trochou nadsázky vybere každý. Škoda jen, že nejmenší a zároveň nejsilnější motor je k dispozici jen s pohonem předních kol, ačkoliv Dacia již variantu 4x4 oficiálně představila.

suv dacia opel suzuki skoda ceskytrh crossover suv dacia opel suzuki skoda ceskytrh crossover

Suzuki Vitara vs. konkurence - Srovnání základních benzinových motorů a ceny
ModelSuzuki VitaraŠkoda YetiDacia DusterOpel Mokka
Motor1.6 VVT FWD1.2 TSI FWD1.6 16V FWD1.6 FWD
Převodovka5 MT6 MT5 MT5 MT
Výkon [kW/min]88/600081/500077/575085/6000
Točivý moment [N.m/min]156/4400175/1550-4100148/3750155/4000
Max. rychlost [km/h]180179165170
Zrychlení 0-100 km/h [s]11.110.911.812.5
Kombinovaná spotřeba [l]5,35,57,16,6
Cena [Kč]286.700379.900249.900374.900
Srovnávaná výbavaComfortActiveAccessSelection

Závěr


Závěr

Zdá se, že Suzuki se Vitarou trefilo opravdu do černého. Automobil je sice spíše jednodušší uvnitř a základní cena je poněkud vyšší, nicméně nabízí velmi dobrou výbavu, s pohonem všech kol stojí rozumných 440.450 Kč a disponuje i prostorným interiérem. Škoda jenom úzké nabídky agregátů.

Škoda Yeti je stále nesmírně atraktivním modelem, který umí zaujmout variabilitou, širokou nabídkou verzí, poměrně kvalitním a prostorným interiérem i možnostmi dodatečného vybavení. Je to sice již poněkud starší model a stále nepatří k nejlevnějším, není ale důvod jej i nadále nedoporučovat.

Dacia Duster to má těžší, její cena je velmi příznivá, ale na úkor výbavy a jistého pocitu luxusu. Ne každý ale tyto věci potřebuje a proto má robustní vůz takový úspěch. Oceňujeme slušnou nabídku variant, byť na rozdíl od ostatních nenajdete Duster s automatickou převodovkou. Otázkou je, jestli ji někdo vůbec u tohoto spíše spartánského, ale ve výsledku sympatického modelu vyžaduje. Duster je navíc praktický a s velkým zavazadelníkem.

Opel Mokka boduje slušnou základní výbavou a kvalitním interiérem. Postrádáme však špetku prostornosti a navíc jsou k dispozici pouze tři agregáty, byť nechybí verze na pohon LPG nebo s automatem. Nejedná se rozhodně o špatný automobil, ale prakticky smýšlející zákazník raději sáhne jinam.

Suzuki Vitara

Plusy

  •       Bohatá výbava
  •       Prostorný interiér
  •       Nízká cena vozu s pohonem 4x4

Minusy

  • Méně kvalitní uvnitř
  • Jen dva motory

Škoda Yeti

Plusy

  • Prostorný variabilní interiér
  • Široká nabídka verzí
  • Kvalitní palubní deska
  • Moderní pohonné jednotky

Minusy

  • Chybí atmosférický motor
  • Vyšší cena

Dacia Duster

Plusy

  • Nízká cena
  • Dobrá nabídka motorů
  • Velký zavazadelník
  • Robustní stavba

Minusy

  • Méně kvalitní palubní deska
  • Omezené možnosti výbavy

Opel Mokka

Plusy

  • Dobrá základní výbava
  • Kvalitní interiér

Minusy

  • Méně prostoru uvnitř
  • Menší zavazadelník

Zobrazit celý článek
Ondřej Chamilla
Diskuze (42)
18. 5. 2015 08:11
Re: Suzuki Vitara jednoznačně
Yeti je dobrý, ale Škoda v ČR má takové ceny, jaké má. Jinak se nedivím, že Yeti je ve Velké Británii tak prodávaný a chválený.
18. 5. 2015 08:09
Re: Suzuki Vitara jednoznačně
Máš pravdu Buick je jako Acura, trochu lepší ale nic výjimečného, jen mám rád Opel a chtěl jsem, ať to vyzní lépe. Jinak Buick má jen 2 modely, které jsou trochu dražší a snesou srovnání s výrobci prestižních aut. Na druhou stranu už představil pár zajímavých konceptů, takže spíš taková poloprémie něco jako Alfa nebo Lancia.
18. 5. 2015 08:04
Re: 500X
Nereaguji na článek, ale Tvůj příspěvek ohledně 500ky ;-)
18. 5. 2015 01:59
Re: Suzuki Vitara jednoznačně
Buick bych nebral jako argument. Luxus v jeho podání spočívá v tom, že prodává úplně běžná auta s lepším interiérem a silnějšími motory. Všechny modely Buick můžete mít jako Chevy, případně Opel (třeba Insignia). Akorát Buick vynechává základní motorizace a má lepší interiér. A za to si nechá adekvátně zaplatit. Jestli je tohle luxus, to nevím.
Avatar - Ja Prvni 123
17. 5. 2015 21:59
Re: 500X
a "jety" ji nabízí...?
A mezi konkurenty je.
;-)