24.3. 2018 Stanislav Kolman Stanislav Kolman - sko.png

Systém eCall míří do ostrého provozu. Připomeňte si, jak nenápadný pomocník při nehodě funguje

Od 1. dubna musí být systém automatického tísňového volání eCall ve všech nových osobních autech. Během dopravních nehod má pomoci s včasným příjezdem záchranných složek.

O systému eCall se bez přehánění hovoří už pěkných pár let. Vždyť přiložené video, které fungování systému podrobně vysvětluje, vzniklo před dlouhými pěti lety. Až nyní se ale tato funkce stane nedílnou součástí všech nových aut, naostro se služba spustí 1. dubna 2018.

„V ČR zemře ročně pět až deset lidí kvůli tomu, že se při dopravní nehodě vážně zraní, nedokážou přivolat pomoc a není ani žádný svědek nehody, který by jim pomohl,“ vysvětluje nasazení eCallu Tomáš Neřold, jenž je pověřený řízením Samostatného oddělení BESIP ministerstva dopravy. „V případě těžkého zranění rozhoduje každá minuta. Tyto ztráty ve statistikách přímo nevyčteme, ale pro další život zraněných mohou hrát zásadní roli.“

Počet dopravních nehod klesá. Prý mají vliv elektroničtí pomocníci...

Česká republika patřila k evropským lídrům projektu eCall, jenž vzniká napřič celou Evropskou unií. Zajímavé je, že na půdě Československa vznikalo něco podobného již na přelomu 70. a 80. let, tehdy šlo o službu s názvem AUTOVOC a tehdejší systém pracoval na bázi radiového spojení.

A jak vlastně funguje moderní eCall? Ve vozidle nalezneme instalovanou jednotku GNSS s vestavěnou SIM kartou a hlasovým telefonem. Spojení s operátorem na lince 112 se naváže dvěma způsoby. V případě nehody po aktivaci senzorů nárazu, případně stisknutím tlačítka SOS. To je ve vozidle pro případ, kdy se stanete svědkem dopravní nehody někoho jiného.

K pracovníkovi operačního střediska následně putují veškeré důležité informace: poloha auta, směr jízdy (klíčové zejména na dálnicích), typ pohonné jednotky, počet osob ve vozidle (vypočten na základě zapnutých bezpečnostních pásů) či VIN vozidla.

Elektronické systémy v zimě: Proč je ABS a spol. někdy na obtíž?

Povinnost nasazení systému nálež všem novým modelovým řadám osobních aut a nákladních aut do 3,5 tuny, která jsou homologována pro evropský trh. Systém nalezneme v celé Evropě, ale i v dalších částech světa, jen pod jiným názvem. Založen je na bázi GSM, tudíž zvládá odesílat data i při minimální kvalitě signálu.

Cena samotného systému se pohybuje kolem 2500 Kč na auto, takže se v hodnotě nových vozů promítne jen minimálně. Vy se o nic nestaráte, instalaci zařídí jednotliví výrobci při sestavování automobilu. Máte-li doma staré auto, ani tak nemusíte nic řešit. Nový systém se týká jen nově schválených typů vozidel, za absenci eCallu na palubě vám žádná sankce nehrozí.

Obava velké části motoristů pak panuje nad tím, že budou po celou dobu jízdy sledování. To ovšem není pravda. Systém je po dobu běžné jízdy v jakémsi „režimu spánku“, zapne se až při aktivaci senzorů, případně stisknutím tlačítka SOS.


Přidat názorDiskuse: Systém eCall míří do ostrého provozu.…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nové Suzuki Jimny natočeno v terénu. Podívejte se, co malý off-road zvládne! Nové Suzuki Jimny natočeno v terénu. Podívejte se, co malý off-road zvládne!

Nové Suzuki Jimny se nám již oficiálně představilo a nyní…

Kolo vyrobené z tisíců papírů A4? Vydrží více, než si myslíte! Kolo vyrobené z tisíců papírů A4? Vydrží více, než si myslíte!

Kluci z ruského Youtube kanálu Garage 54 se opět…

 





 
Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione: Jak se její motor vešel do třílitrového limitu?

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione: Jak se vejít do třílitrového limitu?

Dnes 16:57

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione z roku 1987 dnes představuje cenový vrchol v tradiční řadě 75. Tento homologační speciál dal 500 šťastným majitelům okusit nefalšované sportovní svezení. Nejrychlejší Alfou 75 tento vzácný typ přesto není.




Blesk.cz

Zranění zpěvačky Evy Pilarové (78): Komplikace po vážném úrazu!

Zranění zpěvačky Evy Pilarové (78): Komplikace po…

Jedním nešťastným pádem si přivodila hned dvě vážné zlomeniny! Eva Pilarová (78) si kromě levé kyčle polámala i…

Adobe chystá plnohodnotný Photoshop i pro iPad. Ještě to ale chvilku potrvá

Adobe chystá plnohodnotný Photoshop i pro iPad.…

Na mobilních zařízeních máme spoustu grafických editorů včetně několika od Adobe, bohužel ale ve značně…

 

iSport.cz

Divočina v Německu: Vettel 15 kol před koncem boural, slavil Hamilton

Divočina v Německu: Vettel 15 kol před koncem…

Startoval až ze 14. místa, ale stejně si nakonec dojel pro triumf. Lewis Hamilton ve Velké ceně Německa formule…

Zlatan v dešti

Zlatan v dešti "utopil" Dočkala a perlil: Mohl jsem…

Pověsti o něm nelhaly, zjišťuje americká MLS. Zlatan Ibrahimovic je král, umí to s míčem a má pořádnou…

 

Reflex.cz

Kopr v kuchyni: Je křehký i dominantní, milovaný i nenáviděný

Kopr v kuchyni: Je křehký i dominantní, milovaný i…

Koprovku buď milujete, nebo nesnášíte. Být vůči ní lhostejný prakticky nejde. Asi měsíc v roce koprovku bezmezně…

Kapela TH!S během posledního tajného koncertu pomáhala bourat stan Reflexu

Kapela TH!S během posledního tajného koncertu…

Poslední tajný koncert Reflexu se na Colours odehrál v režii kapely TH!S. Gang kolem herce a režiséra Vojty…