Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Systém eCall míří do ostrého provozu. Připomeňte si, jak nenápadný pomocník při nehodě funguje

Stanislav Kolman
Diskuze (64)
Od 1. dubna musí být systém automatického tísňového volání eCall ve všech nových osobních autech. Během dopravních nehod má pomoci s včasným příjezdem záchranných složek.

Video se připravuje ...

O systému eCall se bez přehánění hovoří už pěkných pár let. Vždyť přiložené video, které fungování systému podrobně vysvětluje, vzniklo před dlouhými pěti lety. Až nyní se ale tato funkce stane nedílnou součástí všech nových aut, naostro se služba spustí 1. dubna 2018.

„V ČR zemře ročně pět až deset lidí kvůli tomu, že se při dopravní nehodě vážně zraní, nedokážou přivolat pomoc a není ani žádný svědek nehody, který by jim pomohl,“ vysvětluje nasazení eCallu Tomáš Neřold, jenž je pověřený řízením Samostatného oddělení BESIP ministerstva dopravy. „V případě těžkého zranění rozhoduje každá minuta. Tyto ztráty ve statistikách přímo nevyčteme, ale pro další život zraněných mohou hrát zásadní roli.“

Česká republika patřila k evropským lídrům projektu eCall, jenž vzniká napřič celou Evropskou unií. Zajímavé je, že na půdě Československa vznikalo něco podobného již na přelomu 70. a 80. let, tehdy šlo o službu s názvem AUTOVOC a tehdejší systém pracoval na bázi radiového spojení.

A jak vlastně funguje moderní eCall? Ve vozidle nalezneme instalovanou jednotku GNSS s vestavěnou SIM kartou a hlasovým telefonem. Spojení s operátorem na lince 112 se naváže dvěma způsoby. V případě nehody po aktivaci senzorů nárazu, případně stisknutím tlačítka SOS. To je ve vozidle pro případ, kdy se stanete svědkem dopravní nehody někoho jiného.

K pracovníkovi operačního střediska následně putují veškeré důležité informace: poloha auta, směr jízdy (klíčové zejména na dálnicích), typ pohonné jednotky, počet osob ve vozidle (vypočten na základě zapnutých bezpečnostních pásů) či VIN vozidla.

Povinnost nasazení systému nálež všem novým modelovým řadám osobních aut a nákladních aut do 3,5 tuny, která jsou homologována pro evropský trh. Systém nalezneme v celé Evropě, ale i v dalších částech světa, jen pod jiným názvem. Založen je na bázi GSM, tudíž zvládá odesílat data i při minimální kvalitě signálu.

Cena samotného systému se pohybuje kolem 2500 Kč na auto, takže se v hodnotě nových vozů promítne jen minimálně. Vy se o nic nestaráte, instalaci zařídí jednotliví výrobci při sestavování automobilu. Máte-li doma staré auto, ani tak nemusíte nic řešit. Nový systém se týká jen nově schválených typů vozidel, za absenci eCallu na palubě vám žádná sankce nehrozí.

Obava velké části motoristů pak panuje nad tím, že budou po celou dobu jízdy sledování. To ovšem není pravda. Systém je po dobu běžné jízdy v jakémsi „režimu spánku“, zapne se až při aktivaci senzorů, případně stisknutím tlačítka SOS.

Stanislav Kolman
Diskuze (64)
Avatar - wakantanka
27. 3. 2018 18:21
Re: Zistenie smeru jazdy
Na konancov nenajdem vela peknych slov, ale v cine vladnu stale. A nielenze neskrachovali ale skupuju aj zvysok sveta.
Avatar - wakantanka
27. 3. 2018 18:12
Re: Spiclovani
Mam taky pocit ze v USA podobny system funguje minimalne 10 rokov a signal to vysle len po nehode, po detekcii kradeze ci po manualnom aktivovani. Inak by to malo byt offline.
Avatar - Hammunasakra
26. 3. 2018 23:40
Re: Zistenie smeru jazdy
To sou děsný pindy [odkaz] :-)

Kdyby komanči měli současný technický prostředky = padli by stejně = všechny státy kde převzali moc dovedli ke krachu. Ne politickýmu = ekonomickýmu! :-!

Proto to pustili ;-)

Nebuď trdlo = a mysli = a nevymejšlej ptákoviny o VUML :-)
Avatar - Hammunasakra
26. 3. 2018 23:39
Re: Zistenie smeru jazdy
To sou děsný pindy [odkaz] konspirátore :-)

Kdyby komanči měli současný technický prostředky = padli by stejně = všechny státy kde převzali moc dovedli ke krachu. Ne politickýmu = ekonomickýmu! :-!

Proto to pustili ;-)

Nebuď trdlo = a mysli = a nevymejšlej ptákoviny o VUML :-)
26. 3. 2018 21:18
Re: Zistenie smeru jazdy
Opět hledáš konspirace tam kde lze najít jednoduché odpovědi. Pokud chceš dělat mobily ze skla, kovu, mají být pevné na ohyb, mnohdy i vodotěsné, tak to těžko provedeš s uživatelsky vyjímatelnou baterií. Vyjímatelná baterie se dá snadno vyřešit u plasťáků, móda dnešní doby ale velí co nejvíce skla a kovu, kam se těžko dá sloučit vrzající plastový kryt baterie, případně baterie samotná jako součást obalu. A pevná vnitřní baterie má i tu výhodu, že lépe využiješ vnitřní prostor, který je stále menší a menší. Vygooglujte si třeba otevřený iPhone X, abyste viděl, jak výrobce defacto "vylil" vnitřní prostor dvěma bateriemi, což vyjímatelnou variantou prakticky nelze vyřešit při zachování stejných technických parametrů.