24.3. 2018 Stanislav Kolman Stanislav Kolman - sko.png

Systém eCall míří do ostrého provozu. Připomeňte si, jak nenápadný pomocník při nehodě funguje

Od 1. dubna musí být systém automatického tísňového volání eCall ve všech nových osobních autech. Během dopravních nehod má pomoci s včasným příjezdem záchranných složek.

O systému eCall se bez přehánění hovoří už pěkných pár let. Vždyť přiložené video, které fungování systému podrobně vysvětluje, vzniklo před dlouhými pěti lety. Až nyní se ale tato funkce stane nedílnou součástí všech nových aut, naostro se služba spustí 1. dubna 2018.

„V ČR zemře ročně pět až deset lidí kvůli tomu, že se při dopravní nehodě vážně zraní, nedokážou přivolat pomoc a není ani žádný svědek nehody, který by jim pomohl,“ vysvětluje nasazení eCallu Tomáš Neřold, jenž je pověřený řízením Samostatného oddělení BESIP ministerstva dopravy. „V případě těžkého zranění rozhoduje každá minuta. Tyto ztráty ve statistikách přímo nevyčteme, ale pro další život zraněných mohou hrát zásadní roli.“

Počet dopravních nehod klesá. Prý mají vliv elektroničtí pomocníci...

Česká republika patřila k evropským lídrům projektu eCall, jenž vzniká napřič celou Evropskou unií. Zajímavé je, že na půdě Československa vznikalo něco podobného již na přelomu 70. a 80. let, tehdy šlo o službu s názvem AUTOVOC a tehdejší systém pracoval na bázi radiového spojení.

A jak vlastně funguje moderní eCall? Ve vozidle nalezneme instalovanou jednotku GNSS s vestavěnou SIM kartou a hlasovým telefonem. Spojení s operátorem na lince 112 se naváže dvěma způsoby. V případě nehody po aktivaci senzorů nárazu, případně stisknutím tlačítka SOS. To je ve vozidle pro případ, kdy se stanete svědkem dopravní nehody někoho jiného.

K pracovníkovi operačního střediska následně putují veškeré důležité informace: poloha auta, směr jízdy (klíčové zejména na dálnicích), typ pohonné jednotky, počet osob ve vozidle (vypočten na základě zapnutých bezpečnostních pásů) či VIN vozidla.

Elektronické systémy v zimě: Proč je ABS a spol. někdy na obtíž?

Povinnost nasazení systému nálež všem novým modelovým řadám osobních aut a nákladních aut do 3,5 tuny, která jsou homologována pro evropský trh. Systém nalezneme v celé Evropě, ale i v dalších částech světa, jen pod jiným názvem. Založen je na bázi GSM, tudíž zvládá odesílat data i při minimální kvalitě signálu.

Cena samotného systému se pohybuje kolem 2500 Kč na auto, takže se v hodnotě nových vozů promítne jen minimálně. Vy se o nic nestaráte, instalaci zařídí jednotliví výrobci při sestavování automobilu. Máte-li doma staré auto, ani tak nemusíte nic řešit. Nový systém se týká jen nově schválených typů vozidel, za absenci eCallu na palubě vám žádná sankce nehrozí.

Obava velké části motoristů pak panuje nad tím, že budou po celou dobu jízdy sledování. To ovšem není pravda. Systém je po dobu běžné jízdy v jakémsi „režimu spánku“, zapne se až při aktivaci senzorů, případně stisknutím tlačítka SOS.


Přidat názorDiskuse: Systém eCall míří do ostrého provozu.…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové…

 





 
BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

Dnes 17:31

Přestože mnichovská značka plánuje v budoucnu stavět stále inteligentnější vozy, plně autonomní auta jsou prý ještě hodně vzdálená.




Blesk.cz

3G je u nás mizerné, ale vypínat se zatím nebude. Na vině jsou zastaralé mobily

3G je u nás mizerné, ale vypínat se zatím nebude. Na…

Cca před pěti lety T-Mobile oznámil, že v roce 2018 začne vypínat 3G síť. V roce 2015 operátor upřesnil, že do…

Ohořelá psí těla s provazy kolem krku: Zvířata mučí děti?

Ohořelá psí těla s provazy kolem krku: Zvířata mučí děti?

Uhořelá těla pohozená v potoce a na poli s provazy kolem krku…V osadě u slovenského města Trebišov se našla…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Sekáč slaví titul v KHL! Kazaň zdolala CSKA a vyhrála Gagarinův pohár

Sekáč slaví titul v KHL! Kazaň zdolala CSKA a…

Český útočník Jiří Sekáč získal v dresu Kazaně Gagarinův pohár. Tým Ak Bars porazil v dnešním pátém finále…

 

Reflex.cz

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

PAVEL ŠRUT A GALINA MIKLÍNOVÁ jsou, pokud jde o dětské knížky, dvojjediná bytost – za posledních deset let jich…

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří nechtěli bojovat. Kdo skutečně byli?

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří…

Legendární japonští bojovníci jsou opředeni řadou mýtů a polopravd. Nindžům jsou často přisuzovány téměř…