Systém eCall míří do ostrého provozu. Připomeňte si, jak nenápadný pomocník při nehodě funguje
O systému eCall se bez přehánění hovoří už pěkných pár let. Vždyť přiložené video, které fungování systému podrobně vysvětluje, vzniklo před dlouhými pěti lety. Až nyní se ale tato funkce stane nedílnou součástí všech nových aut, naostro se služba spustí 1. dubna 2018.
„V ČR zemře ročně pět až deset lidí kvůli tomu, že se při dopravní nehodě vážně zraní, nedokážou přivolat pomoc a není ani žádný svědek nehody, který by jim pomohl,“ vysvětluje nasazení eCallu Tomáš Neřold, jenž je pověřený řízením Samostatného oddělení BESIP ministerstva dopravy. „V případě těžkého zranění rozhoduje každá minuta. Tyto ztráty ve statistikách přímo nevyčteme, ale pro další život zraněných mohou hrát zásadní roli.“
Česká republika patřila k evropským lídrům projektu eCall, jenž vzniká napřič celou Evropskou unií. Zajímavé je, že na půdě Československa vznikalo něco podobného již na přelomu 70. a 80. let, tehdy šlo o službu s názvem AUTOVOC a tehdejší systém pracoval na bázi radiového spojení.
A jak vlastně funguje moderní eCall? Ve vozidle nalezneme instalovanou jednotku GNSS s vestavěnou SIM kartou a hlasovým telefonem. Spojení s operátorem na lince 112 se naváže dvěma způsoby. V případě nehody po aktivaci senzorů nárazu, případně stisknutím tlačítka SOS. To je ve vozidle pro případ, kdy se stanete svědkem dopravní nehody někoho jiného.
K pracovníkovi operačního střediska následně putují veškeré důležité informace: poloha auta, směr jízdy (klíčové zejména na dálnicích), typ pohonné jednotky, počet osob ve vozidle (vypočten na základě zapnutých bezpečnostních pásů) či VIN vozidla.
Povinnost nasazení systému nálež všem novým modelovým řadám osobních aut a nákladních aut do 3,5 tuny, která jsou homologována pro evropský trh. Systém nalezneme v celé Evropě, ale i v dalších částech světa, jen pod jiným názvem. Založen je na bázi GSM, tudíž zvládá odesílat data i při minimální kvalitě signálu.
Cena samotného systému se pohybuje kolem 2500 Kč na auto, takže se v hodnotě nových vozů promítne jen minimálně. Vy se o nic nestaráte, instalaci zařídí jednotliví výrobci při sestavování automobilu. Máte-li doma staré auto, ani tak nemusíte nic řešit. Nový systém se týká jen nově schválených typů vozidel, za absenci eCallu na palubě vám žádná sankce nehrozí.
Obava velké části motoristů pak panuje nad tím, že budou po celou dobu jízdy sledování. To ovšem není pravda. Systém je po dobu běžné jízdy v jakémsi „režimu spánku“, zapne se až při aktivaci senzorů, případně stisknutím tlačítka SOS.