Systém quattro pohání už 5 milionů Audi
Automobilka Audi už vyrobila pět milionů automobilů se systémem quattro. Jubilejním vozem se stal bílý exemplář modelu A6 Allroad s turbodieselem 3,0 TDI pod kapotou, který sjel z výrobní linky v továrně Neckarsulm.
Vývoj systému quattro ingolstadtská automobilka zahájila v zimě na přelomu let 1976 a 1977. Vývojáři byli tehdy nadšeni terénním vozem Volkswagen Iltis s pohonem všech kol, který na sněhu překonával mnohem silnější prototypy Audi s pohonem předních kol. Skupinu inženýrů tehdy vedl Ferdinand Piëch, dnešní předseda dozorčí rady koncernu VW Group.
Prvním sériovým Audi s pohonem všech kol quattro se stala vrcholná verze modelu Coupé označená jako Quattro (dnes přezdívaná jako Ur-Quattro), která debutovala na ženevském autosalonu v roce 1980. Původně se mělo jednat o malosériový model, díky velkému zájmu zákazníků však vůz ve výrobě vydržel do roku 1991. Od roku 1984 se vyrábělo i Sport Quattro se silnějším motorem a kratším rozvorem.
Dnes Audi nabízí více než 140 modelových variant se systémem quattro, pokud se v potaz vezmou různé karosářské verze a různé pohonné jednotky.
Zákazníci o quattro mají zájem, přes 43 procent loni prodaných Audi disponovalo pohonem všech kol. Systém quattro nejvíce žádali zákazníci modelu Q5, loni bylo vyrobeno 205.600 exemplářů tohoto SUV ve verzi s poháněnými oběma nápravami. Systém quattro je nadmíru oblíbený mezi zákazníky z Ruska, USA, Kanady nebo Středního východu.
Označení quattro nesou v současnosti různé systémy. Modely A3, Q3 a TT používají elektronicky řízenou mezinápravovou spojku Haldex. Síla motoru je u těchto vozů primárně posílána na přední kola. Ostatní Audi využívají tradiční mezinápravový diferenciál Torsen.