Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tesla konečně odhalila nákladní Semi. Slibuje parádní dojezd i zrychlení na úrovni sporťáků

Stanislav Kolman
Diskuze (103)

Dočkali jsme se! Výrobce elektromobilů Tesla po několika odkladech konečně dostál slova a představil světu svůj první tahač. A rozhodně má čím zaujmout.

Když se ještě před oficiální premiérou ptali sledující Elona Muska na Twitteru na podrobné technické specifikace elektrického tahače Semi, příliš sdílný nebyl. Prozradil však, že nový produkt má lepší parametry, než se zatím kde dočetl. A jak ukázala včerejší oficiální prezentace, měl pravdu.

Tahač Tesly ujede úctyhodných 800 kilometrů na jedno nabití při konstantní rychlosti 100 km/h, dobití baterií na 650 kilometrů zvládne prostřednictvím výkonných megachargerů za půl hodiny. S naloženým návěsem a celkovou hmotností 36 tun (což je v USA povolené maximum) zrychluje novinka na stovku 20 sekund, bez něj to dělá parádních pět vteřin.

Musk během oficiální prezentace uvedl, že Semi ve srovnání s dieselovými kamiony ušetří až 20 % nákladů. Pokud půjde o jízdu v konvoji, kde několik kamionů následuje první, může dojít k úspoře až o polovinu. Tesla svým tahačům věří natolik, že garantuje jeho nepoškození během úvodního milionu mil (1,6 milionu kilometrů).

Řidič v autě sedí uprostřed, pro žádné další členy posádky tu místo není. Tahač pohání čtyři elektromotory, každý jedno ze čtveřice kol na zadní nápravě. Myslelo se i na bezpečnost. Musk uvádí, že díky nastavení podvozku s novinkou nikdy nenastane jev zvaný „jackknife“, při němž dojde k nebezpečnému rozházení tahače a návěsu.

Tesly Semi budou vybaveny systémem automatické udržování jízdního pruhu a taktéž autonomním brzděním. Jak ukázal nedávno zveřejněný incident z Norska, nasazení takového asistenta je i v nákladní dopravě krokem správným směrem.

Automobilka Tesla slíbila start výroby v roce 2019, ale po předchozích zkušenostech s „výrobním peklem“ Modelu 3 jsme s těmito optimistickými vyhlídkami opatrní.

Stanislav Kolman
Diskuze (103)
19. 11. 2017 18:39
Re: A zase marketingove kecy
Neprijde ti, ze se te masovosti s Modelem 3 dost blizi.

A co rikas na sit superchargeru?

[odkaz]
18. 11. 2017 20:21
Re: Myslím, že velké finále se rychle blíží
Vtedy na to ešte asi nedozrel správny čas. Ale raz k tomu tiež príde.
18. 11. 2017 20:19
Re: Konečne rozumné aerodynamické tvary
No neriešia, pretože je to z hľadiska kapacity nevýhodné a tiež aj z pohľadu ceny. Bočné kryty riešia minimum, preto je aj úspora PHM minimálna. Naviac keď nie je aerodynamicky dobre vyriešený ťahač, optimalizácia návesu pomôže málo, pretože tvorí len časť vznikajúcich odporov.
Samozrejme, máš pravdu, peniaze sú až na prvom mieste. Keby chcel niekto riešiť ekológiu, v prvom rade by musel určiť aj maximálnu hmotnosť a objem nákladu (nie len hmotnosť a dĺžku celej súpravy), a to v dosť rozumnom pomere na to, aby sa dala z dôvodov ekológie (a sekundárne aj ekonomiky prevádzky) riešiť aerodynamika. Pokiaľ do návrhu zapracuješ maximálny ložný objem a zostane ti pol metra priestoru, ktorý inak nevyužiješ, máš voľnejšie ruky na riešenia, ktoré predtým nepripadali do úvahy. Vidíš, kam až siahajú špinavé prsty ziskuchtivého kapitalizmu, ktorý velí zarábať stále viac a viac a ide aj cez mŕtvoly. Vo svete, kde je zisk jedinou modlou, sa ťažko presadzujú dobré veci.
Avatar - Blue Sun
18. 11. 2017 20:12
Re: Myslím, že velké finále se rychle blíží
Americká armáda testovala hybridy a EV už dávno před existencí Tesly či Priusu. Zabývala se tím i naše armáda, jenže v uvažovaných počtech to nebylo ekonomicky výhodné.
Avatar - Blue Sun
18. 11. 2017 20:11
Re: Ať si o tom myslíme
Taky není potřeba vyrábět osmdesát miliónů aut ročně.