9.2. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

10 tajemství modernizované Škody Octavia. Jak je to se světly? A proč se rozšířil rozchod?

 

Modernizovaná octavia skrývá několik tajemství. K čemu slouží jednotlivé části rozdělených světel? A proč dostala širší rozchod? I na tyto otázky odpovíme tímto článkem.

Třetí generace Škody Octavia, nejprodávanější auto na českém trhu a nejprodávanější kombík v Evropské unii vůbec, se po čtyřech letech působení na trhu dočkala zásadní modernizaci. Jak jezdí, už víte z jízdních dojmů z mezinárodní prezentace v Portugalsku, nyní se nyní se zaměřme na detaily auta, kterými jsme se zatím nezabývali. A také odpovíme na vybrané dotazy, které vás ohledně čtyřoké octavie nejvíce zajímaly.

Jak je to s těmi světly?

Modernizovanou octavii jasně rozeznáte podle přídě s rozdělenými hlavními světlomety. Jedná se ale jen o designový prvek, ve skutečnosti jsou světlomety jedním modulem a rozděleny jsou pouze opticky, vertikální příčkou nárazníku. Zatímco ve vnitřních částech navazujících na masku chladiče jsou umístěna dálková světla, ve vnějších částech jsou světla potkávací. A jestliže vás zajímá, proč obě části na sebe opticky nenavazují, ale tvoří jakýsi zub, vězte, že je to kvůli výrobě. Přestože dnešní moderní továrny umí pracovat velice přesně, stále konstruktéři musí počítat s jistými tolerancemi. A pokud by se tolerance nárazníku, blatníku a kapoty u některého z vyrobených aut sešly nevhodně, nemusely by výlisky s přesně navazujícími partiemi světel přesně pasovat. Proto bylo jednodušší záměrně udělat části světel nesouladně, protože v takovém případě by jistá odchylka v toleranci nebyla tolik vidět.

Jozef Kabaň o modernizované Škodě Octavia: Musíte ji vidět naživo!

Budou čtyřoké i další modely Škoda?

Po příchodu kodiaqu a modernizované octavie, které oba mají příď s rozdělenými světlomety, by se mohlo zdát, že se čtyřoká příď stane hlavním poznávacím znakem chystaných škodovek. Pravda to ale není, octavie dostala čtyři oči hlavně z toho důvodu, aby se více odlišila od podobně tvarovaného rapidu. Automobilka si všimla poznámek veřejnosti, že rapid a octavia jsou si až příliš podobné, a nyní plánuje zřetelně odlišit jednotlivé zástupce své modelové řady. Z toho důvodu nečekejme, že by se podobné přídě dočkal právě třeba rapid...

Lze nahradit přední partie za verzi před faceliftem?

Design modernizované octavie vyvolal rozporuplné reakce, a i proto se mnozí z vás v diskuzi ptali, zda bude možné nahradit novou příď za tu dosavadní – třeba v rámci opravy vozu po dopravní nehodě. Neříkáme, že to nepůjde, protože někteří garážoví mistři si umí poradit s různě náročnými úkoly, jednoduchá práce to ale rozhodně nebude. Modernizovaná octavia totiž nemá jen jiná světla a širší masku chladiče, ale také odlišný nárazník se širšími chladicími otvory nebo kapotu. A všechny tyto prvky by v případě zájmu o dosavadní příď bylo potřeba nahradit.

Proč z nabídky zmizelo základní 1.2 TSI (63 kW)?

Octavia sice v rámci modernizace dostala množství nových prvků, zároveň ale o něco přišla – na českém trhu už není dostupná se základním 1.2 TSI (63 kW) a 1.6 TDI (66 kW). Důvodem jsou především nízké prodeje těchto jednotek, a tak se Škoda rozhodla z české nabídky vyřadit, byť třeba v Německu stále k dispozici jsou. Druhotným důvodem je také obecná snaha octavii více odlišit od rapidu, a to nejen již zmíněným vzhledem, ale právě i nabízenými motory. Kdo bude tudíž chtít slabý motor, bude muset sáhnout po rapidu, nebo hledat v jiném showroomu.

Proč u nás není k dispozici kombinace 2.0 TDI (110 kW) s 4x4 a DSG?

V souvislosti s premiérou modernizované octavie se někdy zmiňovala kombinace vznětového čtyřválce o výkonu 110 kW s pohonem všech kol a sedmistupňovou převodovkou DSG. Na českém trhu však tento model nabízen nebude. Důvodem je podle dostupných zpráv jeho cena. Tu by se údajně nepodařilo nastavit tak, aby tato varianta prodejně dávala smysl. Byla by totiž cenově tak blízko silnějšímu provedení 2.0 TDI (135 kW), že by stejně zákazníci raději sáhli po něm, a tak by se u nás kombinaci 2.0 TDI (110 kW), 4x4 a DSG nedařilo. Ze zákulisních zpráv ale vyplývá, že sedmistupňového DSG se u některého z turbodieselů dočkáme také u nás.

Kdy přijde 1.5 TSI?

Už loni na podzim jsme vás informovali o tom, že modernizovaná octavia dostane nový koncernový motor 1.5 TSI, který se poprvé objevil ve faceliftovaném VW Golf. Proč jsme ho však v inovované octavii zatím nevyzkoušeli a proč o něm sama Škoda dosud vůbec nemluví? Je to tím, že 1.5 TSI se v nabídce octavie objeví až v rámci nadcházející „modelové péče,“ která v případě mladoboleslavských modelů obvykle přichází v polovině roku. Nově vyvinuté jedna pětka s vypínáním válců o výkonu 110 kW se tak dočkáme někdy v létě. Ve stejné době by měla dorazit i nová vrcholná verze Octavia RS 245 poháněná benzinovým 2.0 TSI o výkonu 180 kW.

Jak vypadá základní čtyřoká Škoda Octavia za 407.900 Kč? A jak ta nejdražší za milion?

Jak je to s tím rozšířeným rozchodem?

Důležitou proměnou prošel u modernizované octavie také její podvozek, rozchod zadní nápravy byl totiž v závislosti na verzi rozšířen o 20 až 30 mm. První hodnota platí pro modely s vlečenou zadní nápravou, kterou využívají auta do výkonu 110 kW. O 30 mm se pak rozchod zadní nápravy rozšířil u aut s víceprvkovou zadní nápravou, kterou najdeme u nejsilnějších zážehových motorů, verze G-TEC na stlačený zemní plyn a u aut s pohonem zadních kol. Konstruktéři se přitom tímto krokem, kterým vlastně vyrovnali hodnoty rozchodu kol vpředu a vzadu, nesnažili zlepšit jen jízdní vlastnosti auta. Výrobce reagoval i na kritiku, že zadní kola octavie jsou v podbězích příliš zapadlá a rozhodl se je dát více na odiv. Širšího rozchodu se přitom dosáhlo upravením jednotlivých komponentů zavěšení, čímž se postupně nasčítaly až tři centimetry.

Co hluk od podvozku a celkový komfort?

Právě s odkazem na přepracovaný podvozek jste se často ptali, jak je to nyní s komfortem a odhlučněním práce zavěšení. Už ve zveřejněných jízdních dojmech jsem psal o tom, že se octavia nyní jeví komfortnější, na čemž jsme se shodli i s dalšími kolegy. To přitom platilo jak pro vozy s jednoduchou zadní nápravou, tak pro auta s vyspělejším multilinkem. Zároveň ale zůstává agilní, jak jsme zvyklí. Komfortu je navíc možné dále pomoci prostřednictvím adaptivních tlumičů, kterých se octavia dočkala už v rámci loňské modelové péče. Dostupný je od verze Style, a to pro motory nad 110 kW (včetně). V tomto případě se totiž octavia stane houpavým vozem, to když nastavení podvozku přepnete do režimu Comfort. A jak je to s ním odhlučněním podvozku? Musím přiznat, že se mně a několika kolegům zdálo, že je na tom octavia o něco lépe než dosud. Podle všeho ale za to mohly jen hladší portugalské silnice, konstruktéři nám přiznali, že se v oblasti hluku a vibrací nic nevylepšovalo.

A co dalšího se změnilo?

V případě modernizované přídě se hovoří hlavně o čtyřoké přídi, větších obrazovkách multimediálního systému nebo nových bezpečnostních asistentech, které jsme popisovali už v jízdních dojmech. V rámci faceliftu se ale ladily i detaily. Novinkou je třeba zadní parkovací kamera, která nově při parkování ukazuje vodicí čáry kol. Specialitou je i ostřikovač, díky němuž se kamera neušpiní. Uvnitř se objevují odlišné dekory nebo třeba pozměněné sedačky, které mají díky novým výplním lépe odvádět pot z těla, což se bude hodit hlavně v létě. Naopak v zimě se bude hodit vyhřívaný věnec volantu. Jen škoda, že si jeho ovládání nenašlo samostatné tlačítko na středové konzoli – zapnout se musí prostřednictvím multimediálního systému, který při sepnutí vyhřívání sedadel nabídne i tuto možnost. Jelikož octavia často slouží jako služební auto, v němž se střídají různí řidiči, je praktickým prvkem i příplatkovým personalizovaný klíč. Pomocí něj si auto zapamatuje individuální nastavení sedadla, hlasitosti rádia nebo jízdního režimu až pro tři osoby. Stačí jen odemknout tím konkrétním klíčem a automobil se přizpůsobí.

A kdy bude v prodeji?

Podobu modernizované třetí generace octavie známe již od loňského podzimu, kdy Škoda postupně odhalila podobu běžných verzí a pak i modelů Scout a RS. U prvních zákazníků se ale vůz objeví až v následujících týdnech, teprve v těchto dnech se totiž rozbíhá výroba modernizovaného provedení. První kus z výrobní linky sjel ve středu 8. února. Ceny však už známe, liftback startuje na 407.900 Kč za 1.0 TSI (85 kW), kombík je v závislosti na výbavě a motoru o 30.000 až 35.000 dražší. Objednávat už je možné i inovované deriváty RS a Scout, ty se ale u prodejců objeví až později. Jejich sériová výroba se má totiž rozběhnout až v dubnu.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Jana Stuchlíka: Na odchodnou Zápisník Jana Stuchlíka: Na odchodnou

Před odchodem z úřadu dala vláda Bohuslava Sobotky pár…

Příklon k Západu? Ázerbájdžán koupil české houfnice Dana, vyvezli je Izraelci Příklon k Západu? Ázerbájdžán koupil české houfnice Dana, vyvezli je Izraelci

Kavkazská země dosud získávala těžké zbraně hlavně…

Džínový krejčí Patrik Diamant: „Džíny perte až po 6 měsících nošení“ Džínový krejčí Patrik Diamant: „Džíny perte až po 6 měsících nošení“

Patrik Diamant, první muž, který v Česku začal šít džíny…

 
 

Přidat názorDiskuse: 10 tajemství modernizované Škody Octavia.…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Takto v Brandýse dělají rádia a tachometry. Asi je má i vaše auto Takto v Brandýse dělají rádia a tachometry. Asi je má i vaše auto

O čtyřicet procent větší tržby než vloni očekává letos…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 



Škoda dobývá Afriku, v Alžírsku začíná montovat Octavii Škoda dobývá Afriku, v Alžírsku začíná montovat Octavii

Vedle Octavie se v továrně v alžírském městě Relizane…

Škoda Octavia G-Tec už nebude, co bývala. Dostane nový motor a větší zásobu plynu Škoda Octavia G-Tec už nebude, co bývala. Dostane nový motor a větší zásobu plynu

Zatímco nedávný facelift se na plynové Škodě Octavia…

 



 
Že je z SUV dobře vidět? Švýcarský test potvrdil opak

Že je z SUV dobře vidět? Švýcarský test potvrdil opak

Včera

Často vyzdvihovaná výhoda SUV v podobě dobrého výhledu v praxi moc neplatí. Ve švýcarském testu výhledu z aut skončili zástupci SUV vůbec nejhůře.




Blesk.cz

Velká láska ho dostala na ulici. Teď je tam podruhé, přesto pan Václav (65) doufá ve světlé zítřky

Velká láska ho dostala na ulici. Teď je tam podruhé,…

Václav už žije několik měsíců v azylovém domě. Alkohol ho na ulici nedostal. O střechu nad hlavou přišel…

Popírač holokaustu musí povinně navštívit „koncentráky“ a napsat o tom

Popírač holokaustu musí povinně navštívit…

Netradiční trest za výroky zlehčující nebo popírající holokaust dostal minulý týden bývalý belgický poslanec…

 

iSport.cz

Češi znají program ZOH. Budou hrát ráno i po poledni, proti Kanadě v noci

Češi znají program ZOH. Budou hrát ráno i po…

Mezinárodní hokejová federace (IIHF) v pondělí zveřejnila program olympijského hokejového turnaje v Jižní…

CELÝ SESTŘIH: Liberec - Slovácko 1:1. Domácí srazila Váchova chyba

CELÝ SESTŘIH: Liberec - Slovácko 1:1. Domácí srazila…

Fotbalisté Liberce v dohrávce 8. ligového kola doma jen remizovali se Slováckem 1:1. Severočechy poslal do…

 

Reflex.cz

Babiš a Faltýnek: Vesele krademe dál a nenecháme se zastavit!

Babiš a Faltýnek: Vesele krademe dál a nenecháme se…

Český volič je nejodolnější tvor na planetě. Jak ukazuje současná předvolební kampaň, vydrží český občan takové…

Vzpomínka na zesnulého Jana Třísku: Líbám ve fofru, Honza!

Vzpomínka na zesnulého Jana Třísku: Líbám ve fofru, Honza!

„Root beer“ není pivo v českém slova smyslu, ačkoliv se občas jako kořenové pivo překládá. Je to limonáda, co…