9.2. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

10 tajemství modernizované Škody Octavia. Jak je to se světly? A proč se rozšířil rozchod?

 

Modernizovaná octavia skrývá několik tajemství. K čemu slouží jednotlivé části rozdělených světel? A proč dostala širší rozchod? I na tyto otázky odpovíme tímto článkem.

Třetí generace Škody Octavia, nejprodávanější auto na českém trhu a nejprodávanější kombík v Evropské unii vůbec, se po čtyřech letech působení na trhu dočkala zásadní modernizaci. Jak jezdí, už víte z jízdních dojmů z mezinárodní prezentace v Portugalsku, nyní se nyní se zaměřme na detaily auta, kterými jsme se zatím nezabývali. A také odpovíme na vybrané dotazy, které vás ohledně čtyřoké octavie nejvíce zajímaly.

Jak je to s těmi světly?

Modernizovanou octavii jasně rozeznáte podle přídě s rozdělenými hlavními světlomety. Jedná se ale jen o designový prvek, ve skutečnosti jsou světlomety jedním modulem a rozděleny jsou pouze opticky, vertikální příčkou nárazníku. Zatímco ve vnitřních částech navazujících na masku chladiče jsou umístěna dálková světla, ve vnějších částech jsou světla potkávací. A jestliže vás zajímá, proč obě části na sebe opticky nenavazují, ale tvoří jakýsi zub, vězte, že je to kvůli výrobě. Přestože dnešní moderní továrny umí pracovat velice přesně, stále konstruktéři musí počítat s jistými tolerancemi. A pokud by se tolerance nárazníku, blatníku a kapoty u některého z vyrobených aut sešly nevhodně, nemusely by výlisky s přesně navazujícími partiemi světel přesně pasovat. Proto bylo jednodušší záměrně udělat části světel nesouladně, protože v takovém případě by jistá odchylka v toleranci nebyla tolik vidět.

Jozef Kabaň o modernizované Škodě Octavia: Musíte ji vidět naživo!

Budou čtyřoké i další modely Škoda?

Po příchodu kodiaqu a modernizované octavie, které oba mají příď s rozdělenými světlomety, by se mohlo zdát, že se čtyřoká příď stane hlavním poznávacím znakem chystaných škodovek. Pravda to ale není, octavie dostala čtyři oči hlavně z toho důvodu, aby se více odlišila od podobně tvarovaného rapidu. Automobilka si všimla poznámek veřejnosti, že rapid a octavia jsou si až příliš podobné, a nyní plánuje zřetelně odlišit jednotlivé zástupce své modelové řady. Z toho důvodu nečekejme, že by se podobné přídě dočkal právě třeba rapid...

Lze nahradit přední partie za verzi před faceliftem?

Design modernizované octavie vyvolal rozporuplné reakce, a i proto se mnozí z vás v diskuzi ptali, zda bude možné nahradit novou příď za tu dosavadní – třeba v rámci opravy vozu po dopravní nehodě. Neříkáme, že to nepůjde, protože někteří garážoví mistři si umí poradit s různě náročnými úkoly, jednoduchá práce to ale rozhodně nebude. Modernizovaná octavia totiž nemá jen jiná světla a širší masku chladiče, ale také odlišný nárazník se širšími chladicími otvory nebo kapotu. A všechny tyto prvky by v případě zájmu o dosavadní příď bylo potřeba nahradit.

Proč z nabídky zmizelo základní 1.2 TSI (63 kW)?

Octavia sice v rámci modernizace dostala množství nových prvků, zároveň ale o něco přišla – na českém trhu už není dostupná se základním 1.2 TSI (63 kW) a 1.6 TDI (66 kW). Důvodem jsou především nízké prodeje těchto jednotek, a tak se Škoda rozhodla z české nabídky vyřadit, byť třeba v Německu stále k dispozici jsou. Druhotným důvodem je také obecná snaha octavii více odlišit od rapidu, a to nejen již zmíněným vzhledem, ale právě i nabízenými motory. Kdo bude tudíž chtít slabý motor, bude muset sáhnout po rapidu, nebo hledat v jiném showroomu.

Proč u nás není k dispozici kombinace 2.0 TDI (110 kW) s 4x4 a DSG?

V souvislosti s premiérou modernizované octavie se někdy zmiňovala kombinace vznětového čtyřválce o výkonu 110 kW s pohonem všech kol a sedmistupňovou převodovkou DSG. Na českém trhu však tento model nabízen nebude. Důvodem je podle dostupných zpráv jeho cena. Tu by se údajně nepodařilo nastavit tak, aby tato varianta prodejně dávala smysl. Byla by totiž cenově tak blízko silnějšímu provedení 2.0 TDI (135 kW), že by stejně zákazníci raději sáhli po něm, a tak by se u nás kombinaci 2.0 TDI (110 kW), 4x4 a DSG nedařilo. Ze zákulisních zpráv ale vyplývá, že sedmistupňového DSG se u některého z turbodieselů dočkáme také u nás.

Kdy přijde 1.5 TSI?

Už loni na podzim jsme vás informovali o tom, že modernizovaná octavia dostane nový koncernový motor 1.5 TSI, který se poprvé objevil ve faceliftovaném VW Golf. Proč jsme ho však v inovované octavii zatím nevyzkoušeli a proč o něm sama Škoda dosud vůbec nemluví? Je to tím, že 1.5 TSI se v nabídce octavie objeví až v rámci nadcházející „modelové péče,“ která v případě mladoboleslavských modelů obvykle přichází v polovině roku. Nově vyvinuté jedna pětka s vypínáním válců o výkonu 110 kW se tak dočkáme někdy v létě. Ve stejné době by měla dorazit i nová vrcholná verze Octavia RS 245 poháněná benzinovým 2.0 TSI o výkonu 180 kW.

Jak vypadá základní čtyřoká Škoda Octavia za 407.900 Kč? A jak ta nejdražší za milion?

Jak je to s tím rozšířeným rozchodem?

Důležitou proměnou prošel u modernizované octavie také její podvozek, rozchod zadní nápravy byl totiž v závislosti na verzi rozšířen o 20 až 30 mm. První hodnota platí pro modely s vlečenou zadní nápravou, kterou využívají auta do výkonu 110 kW. O 30 mm se pak rozchod zadní nápravy rozšířil u aut s víceprvkovou zadní nápravou, kterou najdeme u nejsilnějších zážehových motorů, verze G-TEC na stlačený zemní plyn a u aut s pohonem zadních kol. Konstruktéři se přitom tímto krokem, kterým vlastně vyrovnali hodnoty rozchodu kol vpředu a vzadu, nesnažili zlepšit jen jízdní vlastnosti auta. Výrobce reagoval i na kritiku, že zadní kola octavie jsou v podbězích příliš zapadlá a rozhodl se je dát více na odiv. Širšího rozchodu se přitom dosáhlo upravením jednotlivých komponentů zavěšení, čímž se postupně nasčítaly až tři centimetry.

Co hluk od podvozku a celkový komfort?

Právě s odkazem na přepracovaný podvozek jste se často ptali, jak je to nyní s komfortem a odhlučněním práce zavěšení. Už ve zveřejněných jízdních dojmech jsem psal o tom, že se octavia nyní jeví komfortnější, na čemž jsme se shodli i s dalšími kolegy. To přitom platilo jak pro vozy s jednoduchou zadní nápravou, tak pro auta s vyspělejším multilinkem. Zároveň ale zůstává agilní, jak jsme zvyklí. Komfortu je navíc možné dále pomoci prostřednictvím adaptivních tlumičů, kterých se octavia dočkala už v rámci loňské modelové péče. Dostupný je od verze Style, a to pro motory nad 110 kW (včetně). V tomto případě se totiž octavia stane houpavým vozem, to když nastavení podvozku přepnete do režimu Comfort. A jak je to s ním odhlučněním podvozku? Musím přiznat, že se mně a několika kolegům zdálo, že je na tom octavia o něco lépe než dosud. Podle všeho ale za to mohly jen hladší portugalské silnice, konstruktéři nám přiznali, že se v oblasti hluku a vibrací nic nevylepšovalo.

A co dalšího se změnilo?

V případě modernizované přídě se hovoří hlavně o čtyřoké přídi, větších obrazovkách multimediálního systému nebo nových bezpečnostních asistentech, které jsme popisovali už v jízdních dojmech. V rámci faceliftu se ale ladily i detaily. Novinkou je třeba zadní parkovací kamera, která nově při parkování ukazuje vodicí čáry kol. Specialitou je i ostřikovač, díky němuž se kamera neušpiní. Uvnitř se objevují odlišné dekory nebo třeba pozměněné sedačky, které mají díky novým výplním lépe odvádět pot z těla, což se bude hodit hlavně v létě. Naopak v zimě se bude hodit vyhřívaný věnec volantu. Jen škoda, že si jeho ovládání nenašlo samostatné tlačítko na středové konzoli – zapnout se musí prostřednictvím multimediálního systému, který při sepnutí vyhřívání sedadel nabídne i tuto možnost. Jelikož octavia často slouží jako služební auto, v němž se střídají různí řidiči, je praktickým prvkem i příplatkovým personalizovaný klíč. Pomocí něj si auto zapamatuje individuální nastavení sedadla, hlasitosti rádia nebo jízdního režimu až pro tři osoby. Stačí jen odemknout tím konkrétním klíčem a automobil se přizpůsobí.

A kdy bude v prodeji?

Podobu modernizované třetí generace octavie známe již od loňského podzimu, kdy Škoda postupně odhalila podobu běžných verzí a pak i modelů Scout a RS. U prvních zákazníků se ale vůz objeví až v následujících týdnech, teprve v těchto dnech se totiž rozbíhá výroba modernizovaného provedení. První kus z výrobní linky sjel ve středu 8. února. Ceny však už známe, liftback startuje na 407.900 Kč za 1.0 TSI (85 kW), kombík je v závislosti na výbavě a motoru o 30.000 až 35.000 dražší. Objednávat už je možné i inovované deriváty RS a Scout, ty se ale u prodejců objeví až později. Jejich sériová výroba se má totiž rozběhnout až v dubnu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Konec demokracie v Polsku? Ve stovce měst lidé demonstrují proti soudní reformě Konec demokracie v Polsku? Ve stovce měst lidé demonstrují proti soudní reformě

Ve stovce polských měst se večer konají demonstrace proti…

Kellnerova PPF koupí plzeňskou Škodu Transportation, zaplatit má přes deset miliard Kellnerova PPF koupí plzeňskou Škodu Transportation, zaplatit má přes deset miliard

Plzeňskou strojírenskou skupinu Škoda Transportation…

Policie evakuovala stanici londýnského metra a vyzvala lidi k úkrytu Policie evakuovala stanici londýnského metra a vyzvala lidi k úkrytu

Rušná londýnská stanice metra Oxford Circus je…

 
 

Přidat názorDiskuse: 10 tajemství modernizované Škody Octavia.…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil

Automobilky se snaží všemi možnými způsoby zabezpečit své…

TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice

Úsporných vozů s vizáží ostrých verzí se na českém trhu…

 



Škoda Octavia Cup: Konečně proběhlo testování nového prototypu! Škoda Octavia Cup: Konečně proběhlo testování nového prototypu!

Letošní sezona Škoda Octavia Cupu dopadla neslavně.…

Škoda Octavia RS může mít až 315 koní, když navštíví ABT Sporstline GmbH Škoda Octavia RS může mít až 315 koní, když navštíví ABT Sporstline GmbH

Dvorní úpravce vozů značek Volkswagen, Audi, Seat a Škoda…

 



 
Auto a mráz: Jak se připravit na teploty pod nulou?

Auto a mráz: Jak se připravit na teploty pod nulou?

Včera

Ježdění v zimě má svá specifika. Kromě přezutí vozidla na zimní pneumatiky bychom neměli zapomenout ani na některé další části automobilu.




Blesk.cz

Liška hopsá i noruje, na chvíli to zábava je. Recenze Super Lucky’s Tale

Liška hopsá i noruje, na chvíli to zábava je.…

Nintendo má Maria, Sony Ratcheta & Clanka, ale Microsoftu na Xboxu One pořád nějaká ta výrazná postava…

Před 25 lety se rozhodlo o rozdělení Československa. Bylo správné?

Před 25 lety se rozhodlo o rozdělení Československa.…

Na konec listopadu připadá výročí, které definitivně sečetlo dny společného státu Čechů a Slováků – 25.…

 

iSport.cz

Jindřišek kopal trestňák skoro jako Panenka. Ten by gól dal, řekl

Jindřišek kopal trestňák skoro jako Panenka. Ten by…

Nesmazatelně se zařadil mezi významné osobnosti historie Bohemians 1905. Josef Jindřišek odehrál proti Liberci…

SESTŘIHY: Dukla smetla Boleslav, Zbrojovka opět slaví. Liberec bere bod

SESTŘIHY: Dukla smetla Boleslav, Zbrojovka opět…

Fotbalisté pražské Dukly odčinili debakl se Slavií, když v 15. kole HET ligy porazili na svém hřišti Mladou…

 

Reflex.cz

Teroristé zabili na Sinaji přes 150 lidí, jde o nejkrvavější útok na egyptské civilisty

Teroristé zabili na Sinaji přes 150 lidí, jde o…

Dnešní útok radikálů na mešitu na severu Sinajského poloostrova si vyžádal životy nejméně 155 lidí a zranění…

Tyhle mapy vám ukážou, kam v roce 2018 určitě nejezdit na dovolenou

Tyhle mapy vám ukážou, kam v roce 2018 určitě…

Bezpečnost je určitě jednou z nejdůležitějších podmínek, pokud jde o výběr místa, kde si chce člověk odpočinout…