9.2. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

10 tajemství modernizované Škody Octavia. Jak je to se světly? A proč se rozšířil rozchod?

 

Modernizovaná octavia skrývá několik tajemství. K čemu slouží jednotlivé části rozdělených světel? A proč dostala širší rozchod? I na tyto otázky odpovíme tímto článkem.

Třetí generace Škody Octavia, nejprodávanější auto na českém trhu a nejprodávanější kombík v Evropské unii vůbec, se po čtyřech letech působení na trhu dočkala zásadní modernizaci. Jak jezdí, už víte z jízdních dojmů z mezinárodní prezentace v Portugalsku, nyní se nyní se zaměřme na detaily auta, kterými jsme se zatím nezabývali. A také odpovíme na vybrané dotazy, které vás ohledně čtyřoké octavie nejvíce zajímaly.

Jak je to s těmi světly?

Modernizovanou octavii jasně rozeznáte podle přídě s rozdělenými hlavními světlomety. Jedná se ale jen o designový prvek, ve skutečnosti jsou světlomety jedním modulem a rozděleny jsou pouze opticky, vertikální příčkou nárazníku. Zatímco ve vnitřních částech navazujících na masku chladiče jsou umístěna dálková světla, ve vnějších částech jsou světla potkávací. A jestliže vás zajímá, proč obě části na sebe opticky nenavazují, ale tvoří jakýsi zub, vězte, že je to kvůli výrobě. Přestože dnešní moderní továrny umí pracovat velice přesně, stále konstruktéři musí počítat s jistými tolerancemi. A pokud by se tolerance nárazníku, blatníku a kapoty u některého z vyrobených aut sešly nevhodně, nemusely by výlisky s přesně navazujícími partiemi světel přesně pasovat. Proto bylo jednodušší záměrně udělat části světel nesouladně, protože v takovém případě by jistá odchylka v toleranci nebyla tolik vidět.

Jozef Kabaň o modernizované Škodě Octavia: Musíte ji vidět naživo!

Budou čtyřoké i další modely Škoda?

Po příchodu kodiaqu a modernizované octavie, které oba mají příď s rozdělenými světlomety, by se mohlo zdát, že se čtyřoká příď stane hlavním poznávacím znakem chystaných škodovek. Pravda to ale není, octavie dostala čtyři oči hlavně z toho důvodu, aby se více odlišila od podobně tvarovaného rapidu. Automobilka si všimla poznámek veřejnosti, že rapid a octavia jsou si až příliš podobné, a nyní plánuje zřetelně odlišit jednotlivé zástupce své modelové řady. Z toho důvodu nečekejme, že by se podobné přídě dočkal právě třeba rapid...

Lze nahradit přední partie za verzi před faceliftem?

Design modernizované octavie vyvolal rozporuplné reakce, a i proto se mnozí z vás v diskuzi ptali, zda bude možné nahradit novou příď za tu dosavadní – třeba v rámci opravy vozu po dopravní nehodě. Neříkáme, že to nepůjde, protože někteří garážoví mistři si umí poradit s různě náročnými úkoly, jednoduchá práce to ale rozhodně nebude. Modernizovaná octavia totiž nemá jen jiná světla a širší masku chladiče, ale také odlišný nárazník se širšími chladicími otvory nebo kapotu. A všechny tyto prvky by v případě zájmu o dosavadní příď bylo potřeba nahradit.

Proč z nabídky zmizelo základní 1.2 TSI (63 kW)?

Octavia sice v rámci modernizace dostala množství nových prvků, zároveň ale o něco přišla – na českém trhu už není dostupná se základním 1.2 TSI (63 kW) a 1.6 TDI (66 kW). Důvodem jsou především nízké prodeje těchto jednotek, a tak se Škoda rozhodla z české nabídky vyřadit, byť třeba v Německu stále k dispozici jsou. Druhotným důvodem je také obecná snaha octavii více odlišit od rapidu, a to nejen již zmíněným vzhledem, ale právě i nabízenými motory. Kdo bude tudíž chtít slabý motor, bude muset sáhnout po rapidu, nebo hledat v jiném showroomu.

Proč u nás není k dispozici kombinace 2.0 TDI (110 kW) s 4x4 a DSG?

V souvislosti s premiérou modernizované octavie se někdy zmiňovala kombinace vznětového čtyřválce o výkonu 110 kW s pohonem všech kol a sedmistupňovou převodovkou DSG. Na českém trhu však tento model nabízen nebude. Důvodem je podle dostupných zpráv jeho cena. Tu by se údajně nepodařilo nastavit tak, aby tato varianta prodejně dávala smysl. Byla by totiž cenově tak blízko silnějšímu provedení 2.0 TDI (135 kW), že by stejně zákazníci raději sáhli po něm, a tak by se u nás kombinaci 2.0 TDI (110 kW), 4x4 a DSG nedařilo. Ze zákulisních zpráv ale vyplývá, že sedmistupňového DSG se u některého z turbodieselů dočkáme také u nás.

Kdy přijde 1.5 TSI?

Už loni na podzim jsme vás informovali o tom, že modernizovaná octavia dostane nový koncernový motor 1.5 TSI, který se poprvé objevil ve faceliftovaném VW Golf. Proč jsme ho však v inovované octavii zatím nevyzkoušeli a proč o něm sama Škoda dosud vůbec nemluví? Je to tím, že 1.5 TSI se v nabídce octavie objeví až v rámci nadcházející „modelové péče,“ která v případě mladoboleslavských modelů obvykle přichází v polovině roku. Nově vyvinuté jedna pětka s vypínáním válců o výkonu 110 kW se tak dočkáme někdy v létě. Ve stejné době by měla dorazit i nová vrcholná verze Octavia RS 245 poháněná benzinovým 2.0 TSI o výkonu 180 kW.

Jak vypadá základní čtyřoká Škoda Octavia za 407.900 Kč? A jak ta nejdražší za milion?

Jak je to s tím rozšířeným rozchodem?

Důležitou proměnou prošel u modernizované octavie také její podvozek, rozchod zadní nápravy byl totiž v závislosti na verzi rozšířen o 20 až 30 mm. První hodnota platí pro modely s vlečenou zadní nápravou, kterou využívají auta do výkonu 110 kW. O 30 mm se pak rozchod zadní nápravy rozšířil u aut s víceprvkovou zadní nápravou, kterou najdeme u nejsilnějších zážehových motorů, verze G-TEC na stlačený zemní plyn a u aut s pohonem zadních kol. Konstruktéři se přitom tímto krokem, kterým vlastně vyrovnali hodnoty rozchodu kol vpředu a vzadu, nesnažili zlepšit jen jízdní vlastnosti auta. Výrobce reagoval i na kritiku, že zadní kola octavie jsou v podbězích příliš zapadlá a rozhodl se je dát více na odiv. Širšího rozchodu se přitom dosáhlo upravením jednotlivých komponentů zavěšení, čímž se postupně nasčítaly až tři centimetry.

Co hluk od podvozku a celkový komfort?

Právě s odkazem na přepracovaný podvozek jste se často ptali, jak je to nyní s komfortem a odhlučněním práce zavěšení. Už ve zveřejněných jízdních dojmech jsem psal o tom, že se octavia nyní jeví komfortnější, na čemž jsme se shodli i s dalšími kolegy. To přitom platilo jak pro vozy s jednoduchou zadní nápravou, tak pro auta s vyspělejším multilinkem. Zároveň ale zůstává agilní, jak jsme zvyklí. Komfortu je navíc možné dále pomoci prostřednictvím adaptivních tlumičů, kterých se octavia dočkala už v rámci loňské modelové péče. Dostupný je od verze Style, a to pro motory nad 110 kW (včetně). V tomto případě se totiž octavia stane houpavým vozem, to když nastavení podvozku přepnete do režimu Comfort. A jak je to s ním odhlučněním podvozku? Musím přiznat, že se mně a několika kolegům zdálo, že je na tom octavia o něco lépe než dosud. Podle všeho ale za to mohly jen hladší portugalské silnice, konstruktéři nám přiznali, že se v oblasti hluku a vibrací nic nevylepšovalo.

A co dalšího se změnilo?

V případě modernizované přídě se hovoří hlavně o čtyřoké přídi, větších obrazovkách multimediálního systému nebo nových bezpečnostních asistentech, které jsme popisovali už v jízdních dojmech. V rámci faceliftu se ale ladily i detaily. Novinkou je třeba zadní parkovací kamera, která nově při parkování ukazuje vodicí čáry kol. Specialitou je i ostřikovač, díky němuž se kamera neušpiní. Uvnitř se objevují odlišné dekory nebo třeba pozměněné sedačky, které mají díky novým výplním lépe odvádět pot z těla, což se bude hodit hlavně v létě. Naopak v zimě se bude hodit vyhřívaný věnec volantu. Jen škoda, že si jeho ovládání nenašlo samostatné tlačítko na středové konzoli – zapnout se musí prostřednictvím multimediálního systému, který při sepnutí vyhřívání sedadel nabídne i tuto možnost. Jelikož octavia často slouží jako služební auto, v němž se střídají různí řidiči, je praktickým prvkem i příplatkovým personalizovaný klíč. Pomocí něj si auto zapamatuje individuální nastavení sedadla, hlasitosti rádia nebo jízdního režimu až pro tři osoby. Stačí jen odemknout tím konkrétním klíčem a automobil se přizpůsobí.

A kdy bude v prodeji?

Podobu modernizované třetí generace octavie známe již od loňského podzimu, kdy Škoda postupně odhalila podobu běžných verzí a pak i modelů Scout a RS. U prvních zákazníků se ale vůz objeví až v následujících týdnech, teprve v těchto dnech se totiž rozbíhá výroba modernizovaného provedení. První kus z výrobní linky sjel ve středu 8. února. Ceny však už známe, liftback startuje na 407.900 Kč za 1.0 TSI (85 kW), kombík je v závislosti na výbavě a motoru o 30.000 až 35.000 dražší. Objednávat už je možné i inovované deriváty RS a Scout, ty se ale u prodejců objeví až později. Jejich sériová výroba se má totiž rozběhnout až v dubnu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Daimler varuje před prudkým poklesem zisku, obává se opatření proti dieselům Daimler varuje před prudkým poklesem zisku, obává se opatření proti dieselům

Německá automobilka Daimler dnes varovala, že její…

Air France se dohodly s odbory, zaměstnanci dostanou přidáno Air France se dohodly s odbory, zaměstnanci dostanou přidáno

Francouzské aerolinky Air France podepsaly novou mzdovou…

Institut robotiky bude pokračovat pod ČVUT, vědeckým ředitelem se stane Mařík Institut robotiky bude pokračovat pod ČVUT, vědeckým ředitelem se stane Mařík

Český institut informatiky, robotiky a kybernetiky…

 
 

Přidat názorDiskuse: 10 tajemství modernizované Škody Octavia.…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci? OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci?

Kdo ví, možná by oslavné paměti historiků na 24hodinovku…

BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny

BMW rozšiřuje nabídku vozů o zatím největší model řady X,…

 






 
Nové Porsche 911 je za dveřmi. Připomeňte si, jak měla originální 911 původně vypadat!

Nové Porsche 911 je za dveřmi. Připomeňte si, jak měla originální 911 původně vypadat!

Dnes 18:50

Koncepce s motorem vzadu znamená, že už léta má Porsche 911 charakteristický tvar karoserie. A přesto auto původně mělo vypadat hodně jinak...




Blesk.cz

Po stopách tatíčka Masaryka: Navštivte rodiště našeho prvního prezidenta!

Po stopách tatíčka Masaryka: Navštivte rodiště…

Nejmilejší písničku tatíčka Masaryka si můžete zanotovat v rodišti našeho  prvního prezidenta. Vydejte se po…

Rozchod Jágra a Kopřivové? Konec spekulacím! Udělali něco, co je prozradilo

Rozchod Jágra a Kopřivové? Konec spekulacím! Udělali…

Relativně poklidné vody českého showbyznysu před časem rozvířila na začátku října Veronika Kopřivová (27)…

 

iSport.cz

Spor ve futsalu! Litoměřice končí v lize a tvrdí: Vedení svazu je prohnilé

Spor ve futsalu! Litoměřice končí v lize a tvrdí:…

Futsalový klub Gardenline Litoměřice po čtvrtém kole nové sezony odstoupil z první ligy. Podle prohlášení na…

Češky na Turnaji mistryň: Kvitová ukázala nohy, Plíšková je zahalila

Češky na Turnaji mistryň: Kvitová ukázala nohy,…

Tenisový vrchol sezony Turnaj mistryň v Singapuru začne v neděli, a jak to bývá, jde o velkou slávu už před…

 

Reflex.cz

Prozrazení tajné mise české armády v Afghánistánu je nezodpovědné a hloupé

Prozrazení tajné mise české armády v Afghánistánu je…

Lidové noviny se před několika dny pochlubily se svým úlovkem – zveřejnily exkluzivní zprávu, že příslušníci…

Na co do kina tento týden: Všude převládá stará dobrá ruční práce

Na co do kina tento týden: Všude převládá stará…

Aktuální várka filmů je „stará“ na nejrůznější způsoby. Buď se jednotlivé tituly odehrávají před mnoha lety,…