Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra T 815-7 s podvozkem 12x8 pro vrtaře

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (4)
Společnost Tatra Trucks odhaluje další vozidlo, za jehož vznikem stojí specifické požadavky klienta.

Kopřivnická automobilka již dávno není výrobcem tisícikusových sérií a v současnosti se mimo jiné specializuje i na výrobu jednotlivých exemplářů vozidel upravených přesně podle přání jejích budoucích majitelů a uživatelů.

Na tuto skutečnost se společnost Tatra Trucks rozhodla v letošním roce upozornit spuštěním seriálu, v němž prostřednictvím fotografií a základních informací představuje takto vyrobená vozidla.

Prvním takto představeným vozem byl čtyřnápravový speciál pro zemědělce a následně černý sklápěč pro klienta z Norska. Obě tato vozidla vycházela z modelové řady Phoenix, která nyní nastupuje v modernizované podobě s motory Euro 6.

Ve třetím dílů svého seriálu představuje kopřivnická automobilka speciál na bázi řady T 815-7, který byl v loňském roce vyvinut a vyroben na základě požadavků italského výrobce vrtné soupravy.

Základní požadavek ze strany klienta představovala nízká stavba vozidla a povinnost registrace celého kompletu do běžného provozu, i když s výjimkami ohledně celkové hmotnosti a rozměrů.

S ohledem na plnění legislativních požadavků na zatížení jednotlivých náprav byla zvolena konfigurace podvozku s šesti nápravami, dle přání zákazníka ve verzi 12x8. Další podmínkou pak byl průměr zatáčení celého vozidla omezený na 30 metrů.

K pohonu je použit vzduchem chlazený motor Tatra T3D-928.31 Euro 5 o výkonu 325 kW ve spojení se čtrnáctistupňovou převodovkou Tatra v provedení s elektronickým řazením Norgren. Nápravy jsou vybaveny redukcemi v kolech, obutých do pneumatik o rozměru 445/65 R22,5.

První dvě řiditelné nápravy jsou odpruženy vzduchovými vaky. S ohledem na maximální jednoduchost a stále zatížení bylo na třetí, čtvrté, páté a šesté nápravě použito odpružení pouze listovými pery naladěnými podle hmotnosti nástavby a jejího podílu na jednotlivé nápravy. Poslední dvě nápravy pak jsou řiditelné, a to systémem elektro-hydraulického řízení holandské firmy VSE.

Tatra T 815-7 v tomto konkrétním provedení má rozvor 2150 + 3660 + 1450 + 2000 +1650 mm a celkovou délku s nástavbou 17.650 mm. Šířka a výška vozidla je v mezích platné legislativy a činí 2500 mm, resp. 3980 mm.

Hmotnost kompletního vozidla se všemi provozními náplněmi a řidičem pak činí 54.825 kg.

Dodržen byl i požadavek na obrysový průměr zatáčení, který činí přesně 30 metrů, vnější stopový průměr zatáčení je pak 28 metrů.

Vozidlo využívá výhody tatrovácké koncepce, umožňující stavbu tzv. bezrámového podvozku s tím, že výrobce nástavby může svůj vlastní rám montovat přímo k podvozkovým příčníkům páteřové nosné roury.

V této konfiguraci bylo vozidlo expedováno k italskému výrobci nástavby, který celou svou nástavbu, obsahující mj. i motor Caterpillar s převodovkou Allison pro pohon vrtné soupravy, v předem dohodnutých místech přišrouboval k podvozku a přední části rámu.

Následně bylo vozidlo jako komplet přihlášeno k provozu ve Slovenské republice, kde je provozováno.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (4)
10. 12. 2014 17:32
pekna kara
docela rad bych videl, jak s tim prejizdi v terenu nejake hrby... 50tun hmotnosti posazenych v nejakem doliku na prvni a posledni naprave musi s tou rourou pekne cvicit.
Avatar - Barrichello
10. 12. 2014 13:12
Pěkné to je
jen houšt takových speciálů, jako malosériový výrobce si to Tatra může dovolit a může tak získat řadu nových zákazníků :yes: :yes:
Avatar - Norge
10. 12. 2014 10:44
T
..ale, ze aky special, potesilo :yes: