Tatra T 815-7 s podvozkem 12x8 pro vrtaře
Kopřivnická automobilka již dávno není výrobcem tisícikusových sérií a v současnosti se mimo jiné specializuje i na výrobu jednotlivých exemplářů vozidel upravených přesně podle přání jejích budoucích majitelů a uživatelů.
Na tuto skutečnost se společnost Tatra Trucks rozhodla v letošním roce upozornit spuštěním seriálu, v němž prostřednictvím fotografií a základních informací představuje takto vyrobená vozidla.
Prvním takto představeným vozem byl čtyřnápravový speciál pro zemědělce a následně černý sklápěč pro klienta z Norska. Obě tato vozidla vycházela z modelové řady Phoenix, která nyní nastupuje v modernizované podobě s motory Euro 6.
Ve třetím dílů svého seriálu představuje kopřivnická automobilka speciál na bázi řady T 815-7, který byl v loňském roce vyvinut a vyroben na základě požadavků italského výrobce vrtné soupravy.
Základní požadavek ze strany klienta představovala nízká stavba vozidla a povinnost registrace celého kompletu do běžného provozu, i když s výjimkami ohledně celkové hmotnosti a rozměrů.
S ohledem na plnění legislativních požadavků na zatížení jednotlivých náprav byla zvolena konfigurace podvozku s šesti nápravami, dle přání zákazníka ve verzi 12x8. Další podmínkou pak byl průměr zatáčení celého vozidla omezený na 30 metrů.
K pohonu je použit vzduchem chlazený motor Tatra T3D-928.31 Euro 5 o výkonu 325 kW ve spojení se čtrnáctistupňovou převodovkou Tatra v provedení s elektronickým řazením Norgren. Nápravy jsou vybaveny redukcemi v kolech, obutých do pneumatik o rozměru 445/65 R22,5.
První dvě řiditelné nápravy jsou odpruženy vzduchovými vaky. S ohledem na maximální jednoduchost a stále zatížení bylo na třetí, čtvrté, páté a šesté nápravě použito odpružení pouze listovými pery naladěnými podle hmotnosti nástavby a jejího podílu na jednotlivé nápravy. Poslední dvě nápravy pak jsou řiditelné, a to systémem elektro-hydraulického řízení holandské firmy VSE.
Tatra T 815-7 v tomto konkrétním provedení má rozvor 2150 + 3660 + 1450 + 2000 +1650 mm a celkovou délku s nástavbou 17.650 mm. Šířka a výška vozidla je v mezích platné legislativy a činí 2500 mm, resp. 3980 mm.
Hmotnost kompletního vozidla se všemi provozními náplněmi a řidičem pak činí 54.825 kg.
Dodržen byl i požadavek na obrysový průměr zatáčení, který činí přesně 30 metrů, vnější stopový průměr zatáčení je pak 28 metrů.
Vozidlo využívá výhody tatrovácké koncepce, umožňující stavbu tzv. bezrámového podvozku s tím, že výrobce nástavby může svůj vlastní rám montovat přímo k podvozkovým příčníkům páteřové nosné roury.
V této konfiguraci bylo vozidlo expedováno k italskému výrobci nástavby, který celou svou nástavbu, obsahující mj. i motor Caterpillar s převodovkou Allison pro pohon vrtné soupravy, v předem dohodnutých místech přišrouboval k podvozku a přední části rámu.
Následně bylo vozidlo jako komplet přihlášeno k provozu ve Slovenské republice, kde je provozováno.