Tatra a její nákladní vozidla v armádních službách

 

Spojení nákladních vozidel z kopřivnické automobilky s armádou je téměř stejně staré jako jejich samotná výroba. V současnosti pak společnost Tatra Trucks nabízí širokou paletu modelů pro armádní nasazení.

Nákladní vozidla z kopřivnické automobilky byla využívána v armádě již za dob rakousko-uherské monarchie. V roce 1916 právě do služeb její armády zamířily nákladní automobily NW TL4 s vpředu uloženým kapalinou chlazeným řadovým čtyřválcem o objemu 3,56 litru a výkonu 25,7 kW.

Československá armáda tato vozidla rovněž využívala a měla je ve svých službách pod označením T 50, s nímž byla již pod značkou Tatra vyráběna v letech 1922 až 1927.

Ve dvacátých a třicátých letech pak kopřivnická automobilka dodávala nejen československé armádě celou řadu těžkých i lehkých užitkových vozidel, z nichž ve službách československé armády patřil k nejrozšířenějším typ T 27.

Tento dvounápravový nákladní automobil s páteřovou rourou, výkyvnými polonápravami a kapalinou chlazeným čtyřválcem o objemu 4,2 l a později 4,7 l disponoval výkonem 38 až 42 kW. Československá armáda měla ve svém vozovém parku koncem třicátých let téměř 1600 vozidel Tatra 27.

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Mezi nejslavnější zástupce kopřivnické značky nejen ve službách armády samozřejmě patří vozidla modelových řad 111, 138 či 148. Legendou je pak rozhodně Tatra 813, která svou popularitou rozhodně překonává i výrazně modernější konstrukce.

Tatra 813, jejíž vývoj byl zahájen v první polovině šedesátých let a první exemplář z padesátikusové ověřovací série vyjel na jaře roku 1967, se od dosavadní produkce kopřivnické značky odlišovala na první pohled trambusovou kabinou, jednomontáží širokoprofilových pneumatik na všech nápravách se systémem jejich centrálního dohušťování i za jízdy.

Pro Tatru 813, k jejímuž pohonu sloužil vzduchem chlazený vznětový dvanáctiválec o objemu 17,64 l a výkonu 184 až 199 kW, se vžilo označení Kolos, které je spojováno především s osmikolovým vojenským provedením. Právě to se pak pyšní jedinečnými schopnostmi pro jízdu v náročném terénu, kde zvládne přejet příkop široký až 1,5 m nebo překonat kolmé překážky vysoké až 0,6 m.

Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Tatra 815, jejíž vývoj byl zahájen v sedmdesátých letech a sériová výroba v roce 1983 je nástupcem modelových řad 148 i 813 a nejen ve vozovém parků současné armády České republiky má své pevné místo a to v řadě provedení.

Armáda České republiky v současnosti uvádí, že Tatra 815 je s téměř 2700 vozidly jejím nejpočetnějším vozidlem. Tato modelová řada je v jejích službách zastoupena širokou řadou provedení od nosičů účelových nástaveb až po valníky s konfigurací podvozku 4x4, 6x6 a 8x8.

Mezi nejzajímavější zástupce modelové řady 815 v armádním provedení patří i díky svým schopnostem v těžkém terénu osmikolové vozy s označením VVN a VT, z nichž první je valník pro přepravu nákladů a osob, zatímco druhý má primární určení jako tahač těžkých přívěsů a podvalníků. Vzduchem chlazené vidlicové motory těchto vozidel mohou disponovat výkonem až 265 kW.

Za vrchol mezi armádními provedeními řady 815 s klasickou kabinou lze považovat speciální podvozky s konfigurací náprav 12x12 a kapalinou chlazenými přeplňovanými vznětovými šestiválci Cummins o objemu 10,8 l a výkonu 324 kW. Tato vozidla byla dodána například do Indie.

Vojenské speciály Tatra: Titus a spol.

Tatra 810 sice nevyužívá tradiční kopřivnickou koncepci podvozku, ale ve vozovém parku české armády se s téměř šesti stovkami vozidel jedná po vozidlech řady 815 o nejpočetněji zastoupené automobily.

Společnost Tatra Trucks v současnosti nabízí vozidla řady 817 pro armádní využití v několika provedeních s konfiguracemi náprav 4x4 a 6x6, jejichž užitečné zatížení může být až 4500 kg.

K pohonu těchto nákladních automobilů, jejichž podvozky využívají portálové nápravy Tatra, slouží kapalinou chlazené přeplňované vznětové šestiválce Renault Trucks DXi7 o objemu 7,1 litru a výkonu 177 kW.

Kopřivnická automobilka vozidla řady 810 nabízí vedle provedení se standardní kabinou, pocházející z vývoje společnosti Renault Trucks, nabízí i v provedení s pancéřovanou kabinou s interiérem v provedení 2+1, splňující požadavky normy STANAG 4569 na ochrany posádky proti balistickým i výbušným hrozbám

Na vlastní kůži: Testovali jsme nejnovější vojenskou techniku

Kopřivnická automobilka v roce 2011 představila modelovou řadu Phoenix s interním označením 158. Zcela nový nákladní automobil vznikl ve spolupráci s významným výrobcem nákladních vozidel DAF a skupinou PACCAR.

Tato modelová řada vozidel značky Tatra sice primárně cílí na civilní trh, ale v nabídce svého výrobce figuruje i v provedeních, která mají být vhodná pro armádní nasazení a disponují konfiguracemi podvozků 4x4, 6x6 a 8x8.

Tatra Phoenix je v armádním provedení prezentována nejčastěji jako podvozek pro montáž nástaveb nebo klasický valník. K pohonu pak podobně jako u civilních provedení mohou sloužit kapalinou chlazené řadové šestiválce Paccar MX se zdvihovým objemem 12,9 l a výkony od 265 do 375 kW.

Tatra Phoenix: Technická data, rozšířená galerie a videa

Tatra Force je v současném armádním programu kopřivnické automobilky vlajkovou lodí s velmi širokou nabídkou verzí. Tato modelová řada zahájila svou kariéru pod označením 815-7 a její první prototyp byl představen v roce 2004, který se o tři roky později dočkal přepracovaného nástupce. V roce 2008 pak kopřivnická automobilka zařadila tuto modelovou řadu do své nabídky.

Primárně byla modelová řada Force vyvinuta pro armádní využití a při její vývoji byly proto brány ohledy na požadavky, kladené speciálními složkami, jako jsou přeprava standardním letounem NATO C-130 Herkules, možnost dodatečného pancéřování dle norem STANAG, použití přetlakové filtroventilační jednotky, možnost lafetace palných zbraní atd.

Tatra Force zahrnuje standardně konfigurace podvozků 4x4, 6x6, 8x8 až 10x10 s řízením čtyř náprav, ale pro kopřivnickou automobilku není problém vyvinout, vyrobit a dodat vozidlo například s konfigurací 16x8 nebo dokonce i 16x16. Motory, jimiž jsou vozidla modelové řady Force poháněna mohou být vlastní konstrukce značky Tatra s chlazením vzduchem nebo kapalinou chlazené zahraniční provenience.

V roce 2016 dostala vozidla obchodní řady Force modernizovanou kabinu v tzv. měkkém provedení, na níž navázalo uvedení nových pancéřovaných kabin. Vojenským výzkumným ústavem v Brně jsou tyto nové pancéřované kabiny plně certifikovány dle standardů NATO na úroveň balistické a protiminové ochrany LEVEL 2a/b s možností nastavení ochrany až na stupeň LEVEL 3a/b.

Pancéřované kabiny pro řadu Force jsou k dispozici ve dvoudveřovém a čtyřdveřovém provedení s kapacitou tří (1+2), resp. pěti míst (1+4). Obě varianty mají shodnou výšku i stejný interiér jako běžné kabiny, včetně materiálu přístrojové desky.

Tatra a její nejextrémnější speciály pro těžbu ropy a plynu

Společnost Tatra Trucks v rámci svého armádního programu vedle kompletních nákladních vozidel nabízí i dodávky samostatných podvozků vhodných pro stavbu nejrůznějších speciálů. Zároveň spolupracuje s Nexter Systems na vývoji a výrobě obrněného transportéru Titus. Ten je přitom jen jedním z široké řady obrněných vozidel na podvozku Tatra.

Spolupracujeme s TipCars.com
Pompeo: USA chtějí dokončit denuklearizaci KLDR do ledna 2021 Pompeo: USA chtějí dokončit denuklearizaci KLDR do ledna 2021

Jednání Spojených států se Severní Koreou, jehož cílem je…

Počet teroristických útoků ve světě loni klesl o 23 procent Počet teroristických útoků ve světě loni klesl o 23 procent

Počet teroristických útoků ve světě se v loňském roce…

OBRAZEM: Aston Martin oživuje další legendární model OBRAZEM: Aston Martin oživuje další legendární model

Britská automobilka Aston Martin pokračuje v oživování…

 
Zdroj: Tatra Trucks a.s.

Štítky Tatra Profi Nákladní

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se

Seat dnes večer oficiálně představil své největší SUV…

Návrat Mitsubishi Galant? Neoficiální studie ukazuje nový sedan pro rok 2020 Návrat Mitsubishi Galant? Neoficiální studie ukazuje nový sedan pro rok 2020

V minulosti oblíbený sedan Galant od Mitsubishi se v…

 





 
Krásný Peugeot 508 má české ceny, pořídíte jej od 730.000 Kč. Kolik stojí našlapané GT?

Krásný Peugeot 508 má české ceny, pořídíte jej od 730.000 Kč. Kolik stojí našlapané GT?

Včera

Nový Peugeot 508 byl jednou z největších hvězd letošního autosalonu v Ženevě. Nyní auto konečně dorazilo na český trh.




Blesk.cz

Výherkyně Daniela Světlíková (54) z Ostravy: 10 tisíc půjde na narozeniny, má je dnes!

Výherkyně Daniela Světlíková (54) z Ostravy: 10…

Obrovskou radost zažila v pondělí v podvečer sekretářka Daniela Světlíková (54). Dozvěděla se totiž o nečekané…

Rytmusova Jasmina přiznala nejkrásnější den života! Pravda o těhotenství

Rytmusova Jasmina přiznala nejkrásnější den života!…

Přítelkyně rappera Patrika Vrbovského (41) Jasmina Alagič (28) vyjádřila své pocity štěstí na sociální síti.…

 

iSport.cz

Plašil: Škoda, že do Bordeaux nepřišel žádný Čech. Slavii se mnou neřešili

Plašil: Škoda, že do Bordeaux nepřišel žádný Čech.…

Již ve čtvrtek vstoupí do základní skupiny Evropské ligy pražská Slavia. Jejím prvním soupeřem bude Bordeaux i s…

Plzeň - CSKA Moskva 2:2. Penalta na konci vzala výhru v Lize mistrů

Plzeň - CSKA Moskva 2:2. Penalta na konci vzala…

Fotbalisté Plzně byli blízko výhře v Lize mistrů, jenže s CSKA Moskva jen remizovali 2:2, když soupeř vyrovnal…

 

Reflex.cz

Kašpaři proti cirkusům: Drezírovat zvířata bitím opravdu nejde!

Kašpaři proti cirkusům: Drezírovat zvířata bitím…

V neděli proběhne další kolo kampaně proti cirkusu Jiřího Berouska. Ochranáři proti němu protestují proto, že…

Regulace svobody na internetu: Na čem se shodne Brusel s Klausem a Okamurou?

Regulace svobody na internetu: Na čem se shodne…

Evropská unie se rozhodla brutálně regulovat Internet; tentokrát jako pověstná hůl na psa posloužila autorská…