Tatra a její nákladní vozidla v armádních službách

 

Spojení nákladních vozidel z kopřivnické automobilky s armádou je téměř stejně staré jako jejich samotná výroba. V současnosti pak společnost Tatra Trucks nabízí širokou paletu modelů pro armádní nasazení.

Nákladní vozidla z kopřivnické automobilky byla využívána v armádě již za dob rakousko-uherské monarchie. V roce 1916 právě do služeb její armády zamířily nákladní automobily NW TL4 s vpředu uloženým kapalinou chlazeným řadovým čtyřválcem o objemu 3,56 litru a výkonu 25,7 kW.

Československá armáda tato vozidla rovněž využívala a měla je ve svých službách pod označením T 50, s nímž byla již pod značkou Tatra vyráběna v letech 1922 až 1927.

Ve dvacátých a třicátých letech pak kopřivnická automobilka dodávala nejen československé armádě celou řadu těžkých i lehkých užitkových vozidel, z nichž ve službách československé armády patřil k nejrozšířenějším typ T 27.

Tento dvounápravový nákladní automobil s páteřovou rourou, výkyvnými polonápravami a kapalinou chlazeným čtyřválcem o objemu 4,2 l a později 4,7 l disponoval výkonem 38 až 42 kW. Československá armáda měla ve svém vozovém parku koncem třicátých let téměř 1600 vozidel Tatra 27.

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Mezi nejslavnější zástupce kopřivnické značky nejen ve službách armády samozřejmě patří vozidla modelových řad 111, 138 či 148. Legendou je pak rozhodně Tatra 813, která svou popularitou rozhodně překonává i výrazně modernější konstrukce.

Tatra 813, jejíž vývoj byl zahájen v první polovině šedesátých let a první exemplář z padesátikusové ověřovací série vyjel na jaře roku 1967, se od dosavadní produkce kopřivnické značky odlišovala na první pohled trambusovou kabinou, jednomontáží širokoprofilových pneumatik na všech nápravách se systémem jejich centrálního dohušťování i za jízdy.

Pro Tatru 813, k jejímuž pohonu sloužil vzduchem chlazený vznětový dvanáctiválec o objemu 17,64 l a výkonu 184 až 199 kW, se vžilo označení Kolos, které je spojováno především s osmikolovým vojenským provedením. Právě to se pak pyšní jedinečnými schopnostmi pro jízdu v náročném terénu, kde zvládne přejet příkop široký až 1,5 m nebo překonat kolmé překážky vysoké až 0,6 m.

Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Tatra 815, jejíž vývoj byl zahájen v sedmdesátých letech a sériová výroba v roce 1983 je nástupcem modelových řad 148 i 813 a nejen ve vozovém parků současné armády České republiky má své pevné místo a to v řadě provedení.

Armáda České republiky v současnosti uvádí, že Tatra 815 je s téměř 2700 vozidly jejím nejpočetnějším vozidlem. Tato modelová řada je v jejích službách zastoupena širokou řadou provedení od nosičů účelových nástaveb až po valníky s konfigurací podvozku 4x4, 6x6 a 8x8.

Mezi nejzajímavější zástupce modelové řady 815 v armádním provedení patří i díky svým schopnostem v těžkém terénu osmikolové vozy s označením VVN a VT, z nichž první je valník pro přepravu nákladů a osob, zatímco druhý má primární určení jako tahač těžkých přívěsů a podvalníků. Vzduchem chlazené vidlicové motory těchto vozidel mohou disponovat výkonem až 265 kW.

Za vrchol mezi armádními provedeními řady 815 s klasickou kabinou lze považovat speciální podvozky s konfigurací náprav 12x12 a kapalinou chlazenými přeplňovanými vznětovými šestiválci Cummins o objemu 10,8 l a výkonu 324 kW. Tato vozidla byla dodána například do Indie.

Vojenské speciály Tatra: Titus a spol.

Tatra 810 sice nevyužívá tradiční kopřivnickou koncepci podvozku, ale ve vozovém parku české armády se s téměř šesti stovkami vozidel jedná po vozidlech řady 815 o nejpočetněji zastoupené automobily.

Společnost Tatra Trucks v současnosti nabízí vozidla řady 817 pro armádní využití v několika provedeních s konfiguracemi náprav 4x4 a 6x6, jejichž užitečné zatížení může být až 4500 kg.

K pohonu těchto nákladních automobilů, jejichž podvozky využívají portálové nápravy Tatra, slouží kapalinou chlazené přeplňované vznětové šestiválce Renault Trucks DXi7 o objemu 7,1 litru a výkonu 177 kW.

Kopřivnická automobilka vozidla řady 810 nabízí vedle provedení se standardní kabinou, pocházející z vývoje společnosti Renault Trucks, nabízí i v provedení s pancéřovanou kabinou s interiérem v provedení 2+1, splňující požadavky normy STANAG 4569 na ochrany posádky proti balistickým i výbušným hrozbám

Na vlastní kůži: Testovali jsme nejnovější vojenskou techniku

Kopřivnická automobilka v roce 2011 představila modelovou řadu Phoenix s interním označením 158. Zcela nový nákladní automobil vznikl ve spolupráci s významným výrobcem nákladních vozidel DAF a skupinou PACCAR.

Tato modelová řada vozidel značky Tatra sice primárně cílí na civilní trh, ale v nabídce svého výrobce figuruje i v provedeních, která mají být vhodná pro armádní nasazení a disponují konfiguracemi podvozků 4x4, 6x6 a 8x8.

Tatra Phoenix je v armádním provedení prezentována nejčastěji jako podvozek pro montáž nástaveb nebo klasický valník. K pohonu pak podobně jako u civilních provedení mohou sloužit kapalinou chlazené řadové šestiválce Paccar MX se zdvihovým objemem 12,9 l a výkony od 265 do 375 kW.

Tatra Phoenix: Technická data, rozšířená galerie a videa

Tatra Force je v současném armádním programu kopřivnické automobilky vlajkovou lodí s velmi širokou nabídkou verzí. Tato modelová řada zahájila svou kariéru pod označením 815-7 a její první prototyp byl představen v roce 2004, který se o tři roky později dočkal přepracovaného nástupce. V roce 2008 pak kopřivnická automobilka zařadila tuto modelovou řadu do své nabídky.

Primárně byla modelová řada Force vyvinuta pro armádní využití a při její vývoji byly proto brány ohledy na požadavky, kladené speciálními složkami, jako jsou přeprava standardním letounem NATO C-130 Herkules, možnost dodatečného pancéřování dle norem STANAG, použití přetlakové filtroventilační jednotky, možnost lafetace palných zbraní atd.

Tatra Force zahrnuje standardně konfigurace podvozků 4x4, 6x6, 8x8 až 10x10 s řízením čtyř náprav, ale pro kopřivnickou automobilku není problém vyvinout, vyrobit a dodat vozidlo například s konfigurací 16x8 nebo dokonce i 16x16. Motory, jimiž jsou vozidla modelové řady Force poháněna mohou být vlastní konstrukce značky Tatra s chlazením vzduchem nebo kapalinou chlazené zahraniční provenience.

V roce 2016 dostala vozidla obchodní řady Force modernizovanou kabinu v tzv. měkkém provedení, na níž navázalo uvedení nových pancéřovaných kabin. Vojenským výzkumným ústavem v Brně jsou tyto nové pancéřované kabiny plně certifikovány dle standardů NATO na úroveň balistické a protiminové ochrany LEVEL 2a/b s možností nastavení ochrany až na stupeň LEVEL 3a/b.

Pancéřované kabiny pro řadu Force jsou k dispozici ve dvoudveřovém a čtyřdveřovém provedení s kapacitou tří (1+2), resp. pěti míst (1+4). Obě varianty mají shodnou výšku i stejný interiér jako běžné kabiny, včetně materiálu přístrojové desky.

Tatra a její nejextrémnější speciály pro těžbu ropy a plynu

Společnost Tatra Trucks v rámci svého armádního programu vedle kompletních nákladních vozidel nabízí i dodávky samostatných podvozků vhodných pro stavbu nejrůznějších speciálů. Zároveň spolupracuje s Nexter Systems na vývoji a výrobě obrněného transportéru Titus. Ten je přitom jen jedním z široké řady obrněných vozidel na podvozku Tatra.

Spolupracujeme s TipCars.com
Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě

Ministerstvo zahraničí Spojených států vyslovilo souhlas…

Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů

Britský hráč hodlá do konce roku zdvojnásobit počet svých…

Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví

Americký výrobce elektromobilů Tesla bude vyrábět v Číně,…

 
Zdroj: Tatra Trucks a.s.

Štítky Tatra Profi Nákladní

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává

V novém klipu od Mercedesu na třídu X si kromě jí samotné…

Pomůžou i na sněhu. Znáte asistenční systémy a jejich funkce v terénu? Pomůžou i na sněhu. Znáte asistenční systémy a jejich funkce v terénu?

Na kluzkém povrchu mohou nejen s trakcí pomoci…

 





 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Včera

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Jak skladovat dýně, aby vydržely až do jara a neplesnivěly

Jak skladovat dýně, aby vydržely až do jara a neplesnivěly

Urodilo se vám hodně dýní a vy už nevíte, co s nimi? Pokud je správně uložíte, můžete si na nich pochutnávat…

Policejní pyrotechnici musejí projít těžkými testy. Stříhání drátů je třeba brát s nadsázkou

Policejní pyrotechnici musejí projít těžkými testy.…

Policejní pyrotechnici mají na starosti několik činností, které musejí ve své profesi řešit. Patří mezi ně…

 

iSport.cz

Montreal u dna, souží se i Hemský s Plekancem. Kudy z krize ven?

Montreal u dna, souží se i Hemský s Plekancem. Kudy…

Dlouhé roky se mezi fanoušky šuškalo, že jestli má někdo šanci zlomit čekání kanadských týmů na Stanley Cup, je…

Kaya hrál za juniorku Sparty. Uvedl se ostrým faulem na červenou

Kaya hrál za juniorku Sparty. Uvedl se ostrým faulem…

Turecký reprezentant měl být jedním z klíčových hráčů "nové" Sparty trenéra Andrey Stramaccioneho. Jenže obránce…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…