Tatra: Nejdelší a nejtěžší v historii značky

 

Nejnovější přírůstek do rodiny vozidel značky Tatra je podle svého výrobce nejdelším a nejtěžším strojem v historii kopřivnické automobilky.

Tatra v současnosti nabízí vedle klasické sériové produkce i výrobu jednotlivých vozidel dokončených přesně podle specifických požadavků jejich budoucích majitelů a uživatelů. Na tuto skutečnost se společnost Tatra Trucks rozhodla upozornit právě představováním těchto jednotlivých vozidel.

Prvním takto uvedeným vozem byl čtyřnápravový speciál pro zemědělce a následně černý sklápěč pro klienta z Norska. Obě tato vozidla vycházela z modelové řady Phoenix, která koncem loňského roku dorazila v modernizované podobě s motory Euro 6.

V dalším pokračování svého seriálu představila kopřivnická automobilka speciál na bázi řady T 815-7, který byl vyvinut a vyroben na základě požadavků italského výrobce vrtné soupravy. Následoval další zástupce řady T 815-7 v hasičském provedení, které bylo na konci loňského roku expedováno do Austrálie a vzniklo na základě požadavku tamního dealera ve spolupráci společností Tatra Trucks a THT Polička.

Prozatím poslední speciál kopřivnické značky využívá kabinu Tatra Force, známou z modelové řady T 815-7, ale kombinuje ji se skutečně impozantní technikou v podobě podvozku pro speciální vrtnou soupravou, kterou namontuje německý výrobce Streicher Drilling Technology GmbH. Ten sice patří k mladším společnostem v oboru, ale má na svém kontě již řadu impozantních projektů.

Vozidlo s osmi nápravami je tedy vybaveno kabinou Tatra Force s prostorem pro řidiče a jednoho spolujezdce. Zásadní odlišností od standardních vozidel T 815-7 je skutečnost, že kabina není sklopná a s ohledem na požadovanou limitní výšku i umístění motoru je posunuta o 200 mm vpřed a 50 mm dolů.

Rám vozidla s celkovou délkou 18.080 mm je složen ze dvou částí, sešroubovaných v prostoru za třetí nápravou. Přední část je výrobkem kopřivnické automobilky, zatímco zadní část dodala německá firma. Tatra je bez nástavby vysoká 2490 mm a 3000 mm široká. Obrysový poloměr zatáčení je 15,5 m, stopový 14,3 m.

Podvozek s konfigurací pohonu 16x8 odpovídá požadavkům klienta, ale Tatra uvádí, že v případě zájmu je možné poskytnout vozidlo s pohonem všech kol, což představuje konfiguraci 16x16.

První tři i poslední tři řiditelné nápravy jsou odpruženy vzduchem a mají nosnost 10 tun. Prostřední dvojice náprav je odpružena kombinací vzduchových vaků a listových per s nosností až 16 tun v závislosti na použitých pneumatikách a požadované maximální rychlosti. V tomto konkrétním případě je uváděno maximální zatížení 14,7 tun.

Řízení trojice zadních náprav od holandské společnosti VSE je hydraulické s elektronickým ovládáním a vazbou na natočení předních kol. Na všech řízených nápravách jsou použity pneumatiky o rozměrech 385/65 R22,5 v jednomontáži, zatímco prostřední dvě nápravy obouvají pneumatiky 315/80 R22,5 ve dvojmontáži. V této konfiguraci pak činí celková technicky přípustná hmotnost 86,4 tuny, resp. až 92 tun při volbě odpovídajících pneumatik.

K pohonu Tatry s osmi nápravami byl zvolen kapalinou chlazený vznětový vidlicový dvanáctiválec Caterpillar C-32, který z objemu 32 litrů poskytuje výkon 839 kW (1132 k) a točivý moment 5143 N.m. Tyto maximální hodnoty budou využívány pouze pro vrtnou soupravu, zatímco pro jízdu bude výkon i točivý moment elektronicky snížen zhruba o polovinu.

Motor spolupracuje s šestistupňovou automatickou převodovkou Allison 8610 MR s retardérem. Točivý moment je prostřednictvím kardanu přenášen do tzv. distribuční přídavné převodovky. Ta je vybavena řazením pro pohon vrtné soupravy za využití plného výkonu motoru s výstupem ve své horní části nebo pro pohon samotného vozidla při sníženém výkonu, kdy je použit výstup ve spodní části převodovky.

Spodní výstup je prostřednictvím kardanu spojen s druhou přídavnou převodovkou integrovanou v nosné rouře podvozku, odkud jsou prostřednictvím děliče a mezinápravových diferenciálů poháněna kola první, druhé, čtvrté a páté nápravy. Obě přídavné převodovky byly vyvinuty ve společnosti Tatra Trucks a spolu s dalšími komponenty, vycházejí ze standardní převodovek pro modelové řady Phoenix a Force.

Pozornost si zaslouží i dvojice chladících bloků s hydraulicky poháněnými ventilátory, která je umístěna za kabinou nad koly druhé nápravy a slouží k chlazení motoru, převodovky i hydraulických okruhů.

Tatra Trucks uvádí, že výroba tohoto stroje s celkovou délkou přes osmnáct metrů a schopností pohybovat se rychlostí 60 km/h zabrala okolo šesti měsíců a lze jeho vznik srovnat s vývojem nového typu.

Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 
Zdroj: Tatra Trucks, a.s.

Štítky Tatra Profi Nákladní

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 






 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Dnes 16:50

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

Bělobrádek smetl Čunka, uspěli Jurečka i Herman a lidovci kývli Starostům

Bělobrádek smetl Čunka, uspěli Jurečka i Herman a…

Vicepremiér Pavel Bělobrádek s přehledem zvítězil v souboji o křeslo předsedy lidovců, když získal 84 procent…

Provokatér Pavol Habera: Prstem prozkoumal Peštové dutinu nosní!

Provokatér Pavol Habera: Prstem prozkoumal Peštové…

Ti dva se spolu opravdu nenudí. Zpěvák Pavol Habera (55) svoji partnerku Danielu Peštovou (46) umí tedy pořádně…

 

iSport.cz

VIDEO: Teplice - Dukla 0:1. Zmar domácích. Poháry se na Stínadlech hrát nebudou

VIDEO: Teplice - Dukla 0:1. Zmar domácích. Poháry se…

Fotbalisté Teplic předkolo Evropské ligy hrát nebudou. I když měli svůj osud ve vlastních rukou, poslední ligový…

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Ve zlaté éře českého hokeje patřil mezi nejvýraznější osobnosti. Majitel Plzně a její trenér Martin Straka proto…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…