Tatra: Nejdelší a nejtěžší v historii značky

 

Nejnovější přírůstek do rodiny vozidel značky Tatra je podle svého výrobce nejdelším a nejtěžším strojem v historii kopřivnické automobilky.

Tatra v současnosti nabízí vedle klasické sériové produkce i výrobu jednotlivých vozidel dokončených přesně podle specifických požadavků jejich budoucích majitelů a uživatelů. Na tuto skutečnost se společnost Tatra Trucks rozhodla upozornit právě představováním těchto jednotlivých vozidel.

Prvním takto uvedeným vozem byl čtyřnápravový speciál pro zemědělce a následně černý sklápěč pro klienta z Norska. Obě tato vozidla vycházela z modelové řady Phoenix, která koncem loňského roku dorazila v modernizované podobě s motory Euro 6.

V dalším pokračování svého seriálu představila kopřivnická automobilka speciál na bázi řady T 815-7, který byl vyvinut a vyroben na základě požadavků italského výrobce vrtné soupravy. Následoval další zástupce řady T 815-7 v hasičském provedení, které bylo na konci loňského roku expedováno do Austrálie a vzniklo na základě požadavku tamního dealera ve spolupráci společností Tatra Trucks a THT Polička.

Prozatím poslední speciál kopřivnické značky využívá kabinu Tatra Force, známou z modelové řady T 815-7, ale kombinuje ji se skutečně impozantní technikou v podobě podvozku pro speciální vrtnou soupravou, kterou namontuje německý výrobce Streicher Drilling Technology GmbH. Ten sice patří k mladším společnostem v oboru, ale má na svém kontě již řadu impozantních projektů.

Vozidlo s osmi nápravami je tedy vybaveno kabinou Tatra Force s prostorem pro řidiče a jednoho spolujezdce. Zásadní odlišností od standardních vozidel T 815-7 je skutečnost, že kabina není sklopná a s ohledem na požadovanou limitní výšku i umístění motoru je posunuta o 200 mm vpřed a 50 mm dolů.

Rám vozidla s celkovou délkou 18.080 mm je složen ze dvou částí, sešroubovaných v prostoru za třetí nápravou. Přední část je výrobkem kopřivnické automobilky, zatímco zadní část dodala německá firma. Tatra je bez nástavby vysoká 2490 mm a 3000 mm široká. Obrysový poloměr zatáčení je 15,5 m, stopový 14,3 m.

Podvozek s konfigurací pohonu 16x8 odpovídá požadavkům klienta, ale Tatra uvádí, že v případě zájmu je možné poskytnout vozidlo s pohonem všech kol, což představuje konfiguraci 16x16.

První tři i poslední tři řiditelné nápravy jsou odpruženy vzduchem a mají nosnost 10 tun. Prostřední dvojice náprav je odpružena kombinací vzduchových vaků a listových per s nosností až 16 tun v závislosti na použitých pneumatikách a požadované maximální rychlosti. V tomto konkrétním případě je uváděno maximální zatížení 14,7 tun.

Řízení trojice zadních náprav od holandské společnosti VSE je hydraulické s elektronickým ovládáním a vazbou na natočení předních kol. Na všech řízených nápravách jsou použity pneumatiky o rozměrech 385/65 R22,5 v jednomontáži, zatímco prostřední dvě nápravy obouvají pneumatiky 315/80 R22,5 ve dvojmontáži. V této konfiguraci pak činí celková technicky přípustná hmotnost 86,4 tuny, resp. až 92 tun při volbě odpovídajících pneumatik.

K pohonu Tatry s osmi nápravami byl zvolen kapalinou chlazený vznětový vidlicový dvanáctiválec Caterpillar C-32, který z objemu 32 litrů poskytuje výkon 839 kW (1132 k) a točivý moment 5143 N.m. Tyto maximální hodnoty budou využívány pouze pro vrtnou soupravu, zatímco pro jízdu bude výkon i točivý moment elektronicky snížen zhruba o polovinu.

Motor spolupracuje s šestistupňovou automatickou převodovkou Allison 8610 MR s retardérem. Točivý moment je prostřednictvím kardanu přenášen do tzv. distribuční přídavné převodovky. Ta je vybavena řazením pro pohon vrtné soupravy za využití plného výkonu motoru s výstupem ve své horní části nebo pro pohon samotného vozidla při sníženém výkonu, kdy je použit výstup ve spodní části převodovky.

Spodní výstup je prostřednictvím kardanu spojen s druhou přídavnou převodovkou integrovanou v nosné rouře podvozku, odkud jsou prostřednictvím děliče a mezinápravových diferenciálů poháněna kola první, druhé, čtvrté a páté nápravy. Obě přídavné převodovky byly vyvinuty ve společnosti Tatra Trucks a spolu s dalšími komponenty, vycházejí ze standardní převodovek pro modelové řady Phoenix a Force.

Pozornost si zaslouží i dvojice chladících bloků s hydraulicky poháněnými ventilátory, která je umístěna za kabinou nad koly druhé nápravy a slouží k chlazení motoru, převodovky i hydraulických okruhů.

Tatra Trucks uvádí, že výroba tohoto stroje s celkovou délkou přes osmnáct metrů a schopností pohybovat se rychlostí 60 km/h zabrala okolo šesti měsíců a lze jeho vznik srovnat s vývojem nového typu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě

Ženy v Evropské unii vydělávají na hodinu méně než muži,…

Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů

Plzeňský Prazdroj rozšíří za více než 280 milionů korun…

Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích

Úhradová vyhláška, která byla jedním ze spouštěčů…

Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB

Česká měna k euru zpevnila na silnější úroveň, než měla…

 
Zdroj: Tatra Trucks, a.s.

Štítky Tatra Profi Nákladní

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 





 
Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Včera

Jaká jsou ta nejlepší MPV na trhu? Podle českých zákazníků Hyundai ix20, Opel Meriva nebo VW Touran. Hodně se daří i osobním dodávkám.




Blesk.cz

Jak ušetřit na Vánoce? Tipy, jak přežít svátky bez dluhů a průvanu v peněžence

Jak ušetřit na Vánoce? Tipy, jak přežít svátky bez…

Vánoce jsou ještě poměrně daleko. Abychom však tyto svátky v pohodě ustáli, respektive aniž bychom se jimi…

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími kanony. Gundam Versus je zběsilá řežba s roboty

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími…

Souboje obřích robotů nejsou oblíbeností výhradně Japonců. Filmy jako Pacific Rim ukázaly, že toto téma mají…

 

iSport.cz

To má být náhrada za Pavelce? Jednička Jets je na dně statistik

To má být náhrada za Pavelce? Jednička Jets je na…

Šest zápasů mají za sebou hokejisté Winnipegu a jejich úspěšnost je v tuto chvíli padesátiprocentní. Ucházející…

Chelsea v dramatu s AS Řím uhrála remízu 3:3, PSG přejelo Anderlecht

Chelsea v dramatu s AS Řím uhrála remízu 3:3, PSG…

Brankář Tomáš Vaclík podruhé za sebou udržel v Lize mistrů čisté konto a pomohl fotbalistům Basileje ve 3. kole…

 

Reflex.cz

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého zákona. Stát přece není biřic, politici nejsou vrchnost

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého…

Hloučky kuřáků před hospodami, cigaretový dým a hluk pod okny bytů, štamgasti, kteří se dívají na fotbal přes…

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena na působivých fotografiích

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena…

Visel na tenkém laně 200 metrů nad zemí v nejhlubší přírodní šachtě na světě, prozkoumal nejtemnější zákoutí…