Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra Phoenix jako Tatrabus slouží v extrémních podmínkách

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Tatra Phoenix jako výjimečný terénní autobus umožňuje turistům v jihoamerické poušti Atacama zažít jedinečnou šestihodinovou jízdu v nadmořské výšce až 5700 metrů.

Společnost Tatra Trucks dodala podvozek Tatra Phoenix s kabinou řidiče v provedení 8x8 pro unikátní tatrabus, který provozuje společnost XPATAGONIA SpA z Chile. Realizace výjimečného projektu se rozběhla již v roce 2017 a tatrabus nyní již několik měsíců slouží v nejsušší poušti na Zemi.

„V Itálii na náš tatrovácký podvozek s kabinou nejprve namontovali autobusovou nástavbu a poté byl hotový vůz převezen lodí do Chile. Do provozu se dostal až v druhé polovině roku 2018, jelikož bylo nejprve potřeba vyřídit v Chile registraci vozidla,“

popisuje vznik a cestu vozu do Jižní Ameriky Vlastimil Kučera, projektový manažer společnosti Tatra Trucks, který prodej podvozku realizoval.

Vůz má čtyřnápravový podvozek s pohonem všech osmi kol, automatickou převodovku a 12,9litrový přeplňovaný vznětový šestiválec PACCAR MX-13 340 o výkonu 340 kW (462 k) a točivém momentu 2300 N.m.

Zajímavostí jsou hned tři řiditelné nápravy, a to první, druhá a čtvrtá, které vozu propůjčují výborné manévrovací schopnosti. Ty jsou potřebné na úzkých horských silničkách, v prudkých stoupáních a klesáních i v dunových polích.

Tatrabus, kterému místní přezdívají Trekker, má ve své výbavě i systém centrálního dohušťování pneumatik, díky kterému řidič může měnit tlak v pneumatikách v závislosti na podmínkách přímo z kabiny.

Vůz je vybaven třemi monitory a čtyřmi kamerami, jedna z nich je dokonce infračervená a umožňuje jak bezpečnou jízdu v noci, tak také pozorovat například hvězdy nebo noční život místních zvířat.

Jelikož se speciální autobusová Tatra Phoenix vydává do velkých nadmořských výšek, je k dispozici i zásoba kyslíku. Ve vozidle jsou zabudovány dvě velké nádrže a jedna menší regulační, které mohou pomocí kyslíkových dýchacích přístrojů poskytnout 34 cestujícím a posádce životně důležitý kyslík na dlouhé desítky hodin.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)

Doporučujeme