Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra na výstavě obranného průmyslu IDEX 2013

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (5)
Kopřivnická automobilka Tatra na letošní výstavě IDEX 2013 pořádané v Abu Dhabi představuje trojici svých vozidel určených pro vojenské využití.

V metropoli Spojených arabských emirátů se od 17. do 21. února letošního roku odehrává 11. ročník Mezinárodní výstavy zbraní, obranných technologií a systémů IDEX 2013, který má být největší v celé své historii. Celkem zde vystavuje 1112 firem z 59 zemí a slavnostního otevření se zúčastnilo 77 ministrů obrany.

Mezi vystavujícími nechybí ani kopřivnická automobilka Tatra, kterou zde reprezentuje dceřiná společnost Tatra Export. Ta na své venkovní ploše představuje trojici speciálů, kterými jsou podvozek s hákovým nakladačem pro kontejnery ISO 1D a flatracky, vozidlo pro převoz nevybuchlé munice a vyprošťovací vozidlo.

Nákladní vozidlo T810 v Abu Dhabi zastupuje střední třídu nákladních automobilů z Kopřivnice a je připraveno pro montáž různých nástaveb o hmotnosti do 5,7 tun. Vystavený stroj je vybaven hákovým nakladačem umožňujícím manipulaci a převoz různých kontejnerů a plošin. Třímístná kabina může být vybavena pancéřováním.

Základem následujících dvou vozidel jsou podvozky produktové řady Tatra 815-7 s centrální nosnou rouro, pohonem všech kol a nezávisle zavěšenými výkyvnými vzduchem odpruženými polonápravami.

Čtyřnápravové vozidlo s pancéřovanou kabinou je určeno k vyproštění a následnému odtahu stávajících i plánovaných kolových vozidel, a to jak taktických, obrněných, tak i podpůrných logistických vozidel.

Zadní zvedací plošina umožňuje odtah stroje se zatížením přední nápravy do 14 tun a hydraulický jeřáb HIAB o kapacitě 44 tun si poradí s manipulací vyprošovaných vozidel. Součástí výbavy je přední odnímatelná radlice pro úpravu terénu, kterou lze využít při stavbě zákopů a bariér, přípravě cest nebo při odstraňování překážek z trasy.

Třetí je vozidlo pro převoz nevybuchlé munice, které je označováno jako EOD Patrol a je určeno k dopravě výbušného materiálu o síle ekvivalentní 10 kg TNT. Tento stroj má i díky konstrukci svého dvounápravového podvozku umožňovat rychlý a bezpečný přesun nebezpečného nákladu a celého speciálního týmu včetně vybavení, tvořeného pyrotechnickými roboty.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (5)
Avatar - T613
21. 2. 2013 09:14
Re: nadherne stroje
tož troška praxe.
"Když zhodnotím, že jsme měli půjčené celkem 3 Phoenixy:
6x6 S3 lehký KingFrame vzadu (bez per), verze 30 tun technická celková
6x6 S1 střední KingFrame vzadu (listová péra, bez redukcí v kolech, pneu 12,00 R 24), verze 35 tun celková
8x8 S1 střední KingFrame vzadu (listová péra, bez redukcí v kolech), verze 44 tun celková
tak asi celkový dojem je následující:
Podvozek NonPlusUltra (neexistuje konkurence - hlavně u 8x8, pohodlí, rychlost v terénu, vibrace, poloměry otáčení), jediná malá piha na kráse, u 6x6 při rychlém průjezdu velké příčné nerovnosti jdou přední měchy na dorazy. Kabinu, motor, převodovku není třeba hodnotit je to 100% DAF CF85, který má svoje mouchy (pedálová skupina, chybí počítadlo motohodin, bajonetový závěs pro vyproštění ...) i výhody (silný motor, který jde pěkně od spodu, velmi dobře jde spojka, ...). Na hodnocení spotřeby je asi moc brzo, 8x8 po prázdnu bere 35 až 36 L/100 km, 6x6 o pár litrů méně, v soupravě 45 až 50 L/100 km (podle zatížení a trasy), 8x8 v extrémním terénu i 100 L/100 km.
Pokud jde o spolehlivost vidím 2 možné problémy:
- komplikované řízení (hodně kloubu, riziko zadírání)
- moc elektrických kabelů tažených po rámů (zhnijou)
Jestliže vezmu celkovou koncepci auta, tak jediné negativum je asi kabina stejně vysoká jako u jiných PVC 6x6, 8x8 = ztratila se jedna z konkurenčních výhod Tatry TerrNo1, elektroniku a vodou chlazený motor mají všichni. Cenově je dnes Phoenix na stejné, někdy i nižší cenové úrovní jako PVC konkurence. "
[odkaz]
Avatar - Barrichello
21. 2. 2013 07:50
Re: nadherne stroje
Tak Jamal není primárně určen pro trhy střední evropy a TerrNo1 jezdí docela dost, se shnilou kabinou sem teda žádný neviděl....a problém bude halvně v nedostatečné servisním zálezmí a počtu delerů po světě
Avatar - vabis
21. 2. 2013 07:38
Re: nadherne stroje
Nádherné stroje byli ve své době 111, 148 a 815 S1 . Dneska už je Tatra bohužel historie. Začalo to Terrnem, které mělo kabiny rezavé po 2 letech, jízdní zkoušky Jamalu taky problémy kam se podíváš. O následném tunelování nemluvě. O zákazníka, jeho potřeby už není zájem. Stará garda je v důchodě (pokud žije) a mladí jsou jak ze vzduchoprázdna. Dneska už vlastně žádná Tatra není, ty dnešní domršence Daftra mají sice ergonomickou přístrojovku, ale tím výhody končí.
Avatar - 3_diamanty
20. 2. 2013 10:07
nadherne stroje
sanka dole sefe :yes:
Avatar - qwert88
20. 2. 2013 09:44
tatra
zas tatra co nezná bratra >:-[]