Taxikáři na 1. září ohlásili protestní jízdu Prahou
V úterý 1. září ve 13:00 mají pražští taxikáři sraz na Strahově, odkud vyjedou na magistrálu. Trasa podle mluvčího Asociace koncesionářů v taxislužbě (AKT) Daniela Tarljovského zatím není upřesněna. Taxikáři protestovali již v červenci - tehdy Prahou v průvodu, který také svolala asociace, projely stovky aut a způsobily komplikace v dopravě.
Důvodem minulého protestu bylo chystané zpřísnění zkoušky pro provoz taxi a všeobecné přezkoušení všech taxikářů. Praha požaduje přísnější zkoušky z jazyka a místopisu. Po červencovém protestu a následné schůzce se zástupci AKT ale primátorka od plošného přezkoušení ustoupila. Teď chtějí taxikáři její odchod. "Bude záležet, jak se k tomu postaví paní primátorka. Můžeme stávkovat i tři dny," prohlásil Tarljovski.
Asociace požaduje změnu zákona, která by umožnila stanovit minimální i jednotkovou cenu za kilometr jízdy taxi a odmítá elektronickou evidenci tržeb, kterou připravuje ministerstvo financí. Stanovení minimální ceny by podle dřívějšího vyjádření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže mohlo být nezákonné. Podle mluvčího ministerstva financí Michala Žurovce ministr Babiš nabídl za zrušenou schůzku zástupcům asociace nový termín 1. září v 10:00.
AKT ale není jedinou organizací, která se snaží vyjednávat za pražské taxikáře. S pražskou primátorkou jednali také zástupci dispečinků, které sdružují větší počet řidičů. Dohodli se na vytvoření společných pracovních komisí, které by stanovily standardy taxislužby a jednaly o úpravě zkoušek řidičů. AKT ale s nimi v jedné komisi sedět nechce.
Krnáčová se po červencových protestech s taxikáři poprvé setkala. Po jednání oznámila, že ustoupí od požadavku plošně přezkoušet všechny řidiče. Zároveň Praha připravila novelu silničního zákona, kterou už schválila rada. Musí ještě projít zastupitelstvem, poté ji hlavní město předloží Parlamentu.
Praha se dlouhodobě potýká s problémy s předraženým jízdným a nedaří se jí vybírat ani pokuty. Pražský magistrát uložil od roku 2002 taxikářům pokuty za 213 milionů korun, vybrat se mu ovšem nepodařilo ani desetinu celkové částky. Podle podkladů pro radu je v metropoli 2000 aktivních provozovatelů taxislužeb, přes 4600 evidovaných vozidel a téměř 5500 řidičů. Maximální částka za kilometr stanovená městskou vyhláškou je 28 korun.