Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TechArt a jeho Porsche na divoko v obří galerii!

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Porsche patří k oblíbeným vozům mnoha úpravců po celém světě, z nichž pro některé jsou jen vítaným zpestřením jejich široké nabídky, zatímco jiní se specializují výhradně na tuto značku.

To je případ TechArt Automobildesign GmbH se sídlem v Leonbergu v německé spolkové zemi Bádensko-Württembersko vzdáleném zhruba 16 kilometrů na západ od Stuttgartu, v němž má své hlavní sídlo automobilka Porsche.

Společnost založil Thomas Behringer v roce 1987 a jejím cílem je další zlepšování jízdních výkonů a úpravy designu vozů značky Porsche. Díky rozsahu úprav prováděných na některých vozech je TechaArt uznáván jako nezávislý výrobce.

Mezi nejextrémnější vozy z Leonbergu patří model GTstreet s označením R nebo RS, který je již tradičním zástupcem značky TechArt, jehož základem je vždy aktuálně nejvýkonnější zástupce řady 911. Například v roce 2010 zvládlo toto kupé v provedení RS projet závodní okruh Sachsenring za 1:31.94 min a vytvořit rekordní čas.

Vedle extrémně výkonných úprav skutečných vozů pak TechArt v devadesátých letech nabízel i poměrně neobvyklý tuning sběratelským modelů. V nabídce figurovalo například Porsche 911 generace 993 v měřítku 1:18 od italského výrobce Bburago s koženým interiérem a sadou spoilerů.

V současnosti je TechArt schopen upravit podle přání jeho majitele prakticky jakýkoliv model značky Porsche, ale neustále udržuje krok s automobilkou a pracuje na ladění jejích nejnovějších modelů.

Porsche 718, Boxster a Cayman

Dvoumístné roadstery a kupé s motorem uloženým před zadní nápravou se v letošním roce dočkaly od mateřské automobilky poměrně výrazných úprav designu, ale především u nich došlo na výměnu atmosférických plochých šestiválců za přeplňované čtyřválce.

TechArt má prozatím ve své nabídce úpravy určené pro původní Boxster a Cayman s interním označením 981, ale pilně pracuje i na doplňcích pro vozy s označením 718, pro něž má již nyní k dispozici nové sportovní volanty, prvky obložení a čalounění interiérů či nové sady kol.

Pro šestiválcové modely Boxster a Cayman mají v Leonbergu stále k dispozici poměrně decentní sadu spoilerů, doplňující sériové nárazníky, blatníky a kapoty. K úpravám exteriéru pak patří ještě 21palcová kola a sady sportovních pružin, které snižující světlou výšku vozů o 25 až 35 mm.

Čalounění interiéru kombinuje kůži, Alcantaru a uhlíkové vlákno. Nechybí vlastní sportovní volant a pedály. Samozřejmostí je široké spektrum barev a povrchových úprav.


Porsche 911

Pozici jednoho z nejvýznamnějších a nejvýraznějších úpravců vozů značky Porsche potvrzuje společnosti TechArt její široká paleta úprav pro modelovou řadu 911. Kompletní program, zahrnující úpravy designu karoserie, interiéru i techniky se ve své nejnovější podobě představil na letošním autosalonu v Ženevě.

TechArt Aerokit pro modely 911 Carrera a 911 Turbo je navržen s ohledem na další zlepšení aerodynamických vlastností vozů a všechny nové komponenty jsou vyráběny z vyztuženého polyuretanu a uhlíkových vláken.

Dvoudílný přední spoiler je vybaven integrovaným splitterem a TechArt uvádí, že v případě modelu 911 Turbo je plně zachován jeho aktivní přední spoiler. Pro boky Porsche jsou připraveny nové prahy, zatímco vzadu může být použit pevný spoiler, který se připevní na původní aktivní spoiler a následně se pohybuje spolu s ním. Alternativou je spoiler, který původní nahradí a je namontován napevno.

K úpravám exteriéru pak patří i decentní spoiler nad zadní okno pro kupé, nové vstupy i výdechy vzduchu pro 911 Carrera i 911 Turbo a nové difuzory pod zadní nárazníky. Atraktivnější vzhled mohou zajistit také nová 20 a 21palcová kola TechArt Formula IV a TechArt Formula IV Race, která jsou uchycena centrální maticí.

Podvozek všech Porsche řady 911 může být vybaven systém TechArt Noselift, umožňujícím zvýšení světlé výšky pod přídí o 60 mm při rychlosti do 50 km/h. Pouze pro model 911 Carrera S je naopak určen nový výfukový systém Racing se čtyřmi centrálně umístěnými koncovkami s aktivními ventily pro různou hlasitost zvukového projevu. Pro ostatní verze je určen výfukový systém Sport s dvojicí koncovek.

Za pomoci softwaru TechTronic lze u modelu 911 Carrera S dosáhnout zvýšení výkonu jeho přeplňovaného šestiválce o objemu 3,0 l ze sériových 309 kW (420 k) až na 353 kW (480 k). Hodnota točivého momentu se zvyšuje z 500 na 580 N.m.

Pro Porsche 911 Turbo S, jehož šestiválec o objemu 3,8 l nabízí výkon 427 kW (580 k) a točivý moment až 750 N.m, má TechArt připraveno zvýšení výkonu na 471 kW (640 k) a točivého momentu na 880 N.m.

Interiér Porsche 911 Carrera a 911 Turbo vylepšuje TechArt za pomoci obložení z uhlíkových vláken v kombinaci s novým čalouněním exkluzivní kůží a Alcantarou. Novinkou v nabídce úprav je sportovní tříramenný volant TechArt Type 7, který vychází z na přání dodávaného volantu Porsche GT Sport a může být vybaven i vyhříváním.

Samostatný model a zároveň vrchol nabídky společnosti TechArt představuje kreace s názvem GTstreet R, která představuje kompletní program úprav pro Porsche 911 Turbo a 911 Turbo S. Ta ohromuje již svým designem s novými díly karoserie z uhlíkových vláken, s jejichž pomocí při jízdě rychlostí 300 km/h vytváří celkový přítlak 321 kg.

Podobně dramatické proměny jako exteriér se dočkal i interiér s ochranným rámem v prostoru zadních sedaček a novými anatomickými předními sedadly s šestibodovými bezpečnostními pásy. Samozřejmostí jsou prvky z uhlíkových vláken a hliníku.

Na změny viditelné na první pohled navazuje TechArt úpravami techniky. Pro podvozek nabízí různé kombinace pružin a tlumičů v závislosti na tom, jestli je vůz vybaven systémem Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC). V nabídce pak nechybí ani systém TechArt Noselift.

GTstreet R stojí standardně na 20palcových kolech TechArt Formula IV Race s pneumatikami 265/35 ZR20 vpředu a 325/30 ZR20 vzadu. Na přání mohou být použita 21palcová kola TechArt Formula IV s pneumatikami 265/30 ZR21 vpředu a 325/25 ZR21 vzadu.

Přeplňovaný šestiválec o objemu 3,8 litru je i zde v současnosti naladěn na výkon 471 kW (640 k) a točivý moment 880 N.m. Tyto hodnoty stojí u GTstreet R za schopností vystřelit z 0 na 100 km/h za 2,9 s a dosáhnout maximální rychlosti 338 km/h. Další zlepšení dynamických schopností má při přinést začátek příštího roku, kdy nabídku rozšíří možnost zvýšení výkonu až na 530 kW (720 k) a točivého momentu na 920 N.m.


Porsche Panamera

Porsche Panamera bylo v červnu letošního roku představeno ve zcela nové generaci, což znamená, že ve společnosti TechArt se v současnosti pracuje na kompletním programu ladění designu i techniky pro tuto novinku a zároveň zůstává v nabídce široká paleta úprav pro již nevyráběné provedení.

Vrcholnou proměnou tohoto modelu je stroj pojmenovaný TechArt GrandGT, který se od uhlazených linií výchozího typu Panamera Turbo odlišuje agresivně tvarovaným nárazníkem s obrovskými vstupy vzduchu a integrovanými LED pro denní svícení.

Na tvary předního nárazníku navazuje nová kapota motoru z uhlíkových vláken spolu s rozšířenými blatníky. Samozřejmostí jsou nové nástavce prahů a rozšíření zadních blatníků. Na zádi je pak nový nárazník s několika výdechy a velký pevný spoiler. K úpravám exteriéru Porsche patří nová 22palcová litá kola a snížení světlé výšky.

TechArt je připraven uspokojit i zájemce o důkladnou individualizaci čtyřmístného interiéru. Vedle kompletního přepracování čalounění jsou k dispozici i prvky, jako je například nová loketní opěrka s úložnými prostory mezi zadní sedadla nebo sklopné stolky na zadní straně opěradel předních sedadel a výkonný multimediální systém.

Základem pro model GrandGT je již zmíněný typ Panamera Turbo, jehož přeplňovaný osmiválec o objemu 4,8 litru disponuje v sériovém provedení výkonem 382 kW (520 k) a po zákroku ladičů společnosti TechArt nabízí 478 kW (650 k). Díky tomu potřebuje toto monstrum k akceleraci z 0 na 100 km/h pouze 3,6 s a dosahuje maximální rychlosti 326 km/h.


Porsche Macan

Podoba Porsche Macan byla veřejnosti poprvé odhalena koncem roku 2013, výroba byla spuštěna v únoru roku následujícího a o pět měsíců později prezentovala společnost TechArt první doplňky pro exteriér i interiér tohoto modelu.

V současnosti má TechArt ve své nabídce kompletní program úprav druhého SUV v paletě modelů značky Porsche. Pro exteriér je tedy připraven aerodynamický paket, který obsahuje upravený přední nárazník, nástavce prahů, střešní spoiler, difuzor vzadu a nová kola ve velikostech 21 a 22 palců.

V interiéru se mohou odehrát jen decentní změny v podobě nových koberců, ciferníků přístrojového štítu nebo osvětlení prahů. K dispozici je ovšem i nový volant, sportovní pedály a samozřejmě i kompletní kožené čalounění sedadel, palubní desky, středového tunelu a výplní dveří s dekorativním prošíváním nití v kontrastní barvě.

TechArt má pro vzduchové odpružení připravenu novou řídící jednotku, která se má postarat především o vylepšení vzhledu a jízdních vlastní na silnicích. Ve standardním nastavení jej totiž snižuje o 10 mm, u Low o 30 mm, při nakládání zavazadel jej sníží o 50 mm a po zaparkování až o 60 mm.

Vedle vzhledu myslí u TechArtu i na techniku a zaměřuje svou pozornost především na modely Macan S, Macan S Diesel a Macan Turbo.

Nejzajímavější je rozhodně posledně jmenovaný typ, jemuž v sériovém provedení pod kapotou pracuje dvojicí turbodmychadel přeplňovaný vidlicový šestiválec o objemu 3,0 litru s výkonem 294 kW (400 k) a točivým momentem 550 N.m. Tyto hodnoty se díky změnám provedeným v nastavení řídící jednotky a za použití nového výfukového systému zvyšují na 353 kW (480 k) a 650 N.m.

Vyšší výkon a točivý moment stojí za zkrácením času potřebného k akceleraci z 0 na 100 km/h ze standardních 4,8 s na 4,4 s. Vystřelit z 0 na 160 km/h pak upravené SUV zvládne za 10,6 s a jeho maximální rychlost vzrostla o 8 km/h na 274 km/h.


Porsche Cayenne

Podobně jako v případě modelových řad 911 a Panamera nabízí společnost TechArt širokou paletu úprav pro Porsche Cayenne. Volit lze mezi poměrně decentním tuningem nebo naopak pořádně divokou proměnou pojmenovanou Magnum. Ta je v nabídce společnosti od roku 2004 a má n svém kontě více než 1200 exemplářů všech generací.

TechArt Magnum je od konce loňského roku na trhu ve své čtvrté generaci a stále představuje kompletní proměnu Porsche ve výrazně agresivnější a výkonnější stroj. Pro karoserii Cayenne je připravena kompletně nová sada karosářských dílů, zahrnující přední i zadní nárazníky s propracovanými vstupy vzduchu k chladiči i brzdám a výdechy odvádějícími ohřátý vzduch. Součástí zadního nárazníku je integrovaný difuzor, zvyšující aerodynamický přítlak na kola zadní nápravy.

Na linie předního i zadního nárazníku navazují díly rozšiřující blatníky, prahy i spodní část předních i zadních dveří. Vedle těchto tradičních úprav karoserie jsou součásti paketu Magnum i rámečky hlavních světlometů, nová kapota motoru s výdechy, masivní spoiler nad zadním oknem a relativně decentní spoiler pod ním. K výrobě nových karosářských dílů využívá TechArt plastů a kompozitních materiálů.

Mezi úpravy exteriéru lze zařadit i možnost výběru jednoho ze čtyř typů litých kol TechArt Formula ve velikostech od 20 do 23 palců. Na použití nových kol pak úpravce navazuje svým novým modulem řídící jednotky vzduchového podvozku, umožňujícím další snížení světlé výšky.

Pro interiér je připraveno kompletní přečalounění přesně podle představ majitele vozů a nechybí sportovní volanty, pedály nebo výkonné multimediální systémy.

Do podoby Magnumu může být upraveno prakticky každé Porsche Cayenne, ale nejčastěji je toto dílo TechArtu spojováno s verzí Turbo a jejím přeplňovaným osmiválcem, pro nějž je připraveno výrazné zvýšení výkonu. Ve standardní podobě toto provedení disponuje výkonem 382 kW (520 k) a točivým momentem 750 N.m, ale po zákroku úpravce disponuje výkonem 515 kW (700 k) a točivým momentem 920 N.m.

Úpravy provedené pod kapotou Cayenne Turbo se vedle elektroniky týkají i sání, vstřikování paliva, turbodmychadel a samozřejmě i výfukového systému, zakončeného stylovou čtveřicí koncovek.

TechArt Magnum, jehož základem je model Cayenne Turbo, je schopen akcelerovat z 0 na 100 km/h za 3,9 s a dosáhnout maximální rychlosti 295 km/h, zatímco sériové provedení zrychluje z 0 na 100 km/h za 4,5 s a má maximální rychlost 279 km/h.


Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)