14.4. 2013 Michal Fokt

Techno Classica 2013: fotoreportáž

 

V Essenu právě probíhá jedna z největších evropských prodejních výstav, zaměřená na klasické automobily. Podívali jsme se tam s fotoaparátem.

Zatímco příznivci těch nejnovějších vozů mají svůj automobilový svátek hned dvakrát ročně - na jaře v Ženevě a na podzim v Paříži nebo Frankfurtu, obdivovatelé klasických automobilů si užívají bohaté automobilové jaro. Po obrovské výstavě Retro Mobile v Paříži následuje v našich končinách asi známější Techno Classica.

I za ní je třeba se vypravit do daleka, probíhá ve stejném areálu výstaviště v Essenu, jako tuningová akce Essen Motor Show, což znamená, že v autě strávíte při odjezdu z Prahy v lepším případě šest a půl hodiny, ani pak ale nemáte vyhráno. Oproti Essen Motor Show má veřejnost o Techno Classica nesrovnatelně zájem a po martyriu uzavírek, snížení rychlosti až na 80 km/h a hustého provozu na německých dálnicích, mnohokrát okořeněného obávanými "stau", je ještě třeba najít místo k parkování.

Rozhodně se nedá říci, že by bylo v okolí výstaviště málo parkovišť, už po ránu (výstava otevírá v 9 hodin) jsou ale nacpaná k prasknutí a to v řadě případů lepšími kousky, než jsou k vidění v areálu výstaviště. Je tedy asi lepší nepokoušet štěstí a zastavit na záchytných parkovištích na kraji města a nechat se na místo dovézt autobusem. My měli víc štěstí, než rozumu - prokousali jsme se až do centra města a zaparkovali kousek od stanice metra, tři zastávky od výstaviště. Pak už stačilo koupit jen lístek za 1,5 eura.

Pokud jde o výstavu samotnou, ta se jen velmi těžko popisuje, nejlepší je prostě zažít ji na vlastní kůži. Její atmosféra je totiž naprosto neopakovatelná. Po vzoru klasických autosalonů nechybí stánky jednotlivých automobilek, které ovšem vystavují klenoty ze svých muzejních sbírek, nezřídka doplněné o podobné vozy novější nebo dokonce i aktuální.

Takto se můžete pokochat značkami koncernu Volkswagen, kterým patřila celá jedna hala a v těsném sousedství tak stály historické škodovky, bentleye, porsche i lamborghini, o audinách a volkswagenech nemluvě. Vystavovalo ale také BMW, Mercedes, Ford, Alfa Romeo, Fiat a další automobilky s bohatou historií. Tím nejdůležitěší na Techno Classica jsou ale stánky firem, specializujících se na prodej klasických automobilů. Většina aut tak má za oknem cedulku, kde je kromě základních informací i autě i cenovka.

Na místo jsem dorazil v pátek, tedy ve druhý den konání výstavy a spousta exponátů už byla opatřena nápisem Sold, v řadě případů šlo i o vozy s cenovkou kolem 180.000 euro. Ostatně není divu, když pominu tu část návštěvníků, kteří byli stejně jako já obtěžkáni fotoaparátem, případně igelitkami s plakáty a prospekty, dost významnou část pomalu tekoucího davu tvořili elegáni s perfektními účesy, šálami kolem krku a hodinkami v ceně slušného rodinného domu, kteří určitě neodrazili na čumendu.

Nešlo ovšem jen o dostaveníčko milionářů. Spoustu lidí byste našli i kolem stánků, připomínajících blešák na Kolbence - na prodej byly světlomety, masky chladiče v různých stupních rozkladu, kličky dveří, sedadla, zkrátka téměř všechno, co je k údržbě, případně renovaci auta třeba. Když už je řeč o renovacích - nemohli chybět ani profesionálové z tohoto oboru, pořídit byste ale mohli i krytý přívěs nebo garážovou techniku.

Podle očekávání převažovala nabídka německých klasiků. Snad nepočetnější zastoupenou značkou bylo Porsche, následované Mercedesem, druhou nejsilnější zemí byla rozhodně Velká Británie se svými MG, Triumphy, Austiny, ale pochopitelně i Jaguary a Aston Martiny. Třetí příčka určitě patřila Itálii a to zejména díky značce Ferrari, objevilo se ale i pár maserati a lamborghini. Překvapivě hodně bylo k vidění také Citroënů, ovšem relativně, francouzských a amerických vozů zde mnoho nebylo. Nijak silné zastoupení nemělo ani Česko, sem-tam ale bylo možné narazit na vozy Tatra.

Více než spousta dalších písmenek vám snad řekne následující fotogalerie. Bohužel stejně jako v případě Essen Motor Show jsou zde zoufalé podmínky pro fotografování, v tomto případě dokonce ještě o kus horší, takže omluvte převažující nevalnou kvalitu snímků. Možná o to víc vás nalákám, abyste si tu automobilovou nádheru napřesrok zajeli prohlédnout osobně.

Foto: autor a Pavel Vraný

Spolupracujeme s TipCars.com
Nástupní plat vysokoškoláků až 37 tisíc. Které obory se nejvíce vyplatí? Nástupní plat vysokoškoláků až 37 tisíc. Které obory se nejvíce vyplatí?

Nejvyšší nástupní mzda čeká na absolventy vysokých škol v…

Skotsko žádá druhou šanci - nové referendum o nezávislosti na Británii Skotsko žádá druhou šanci - nové referendum o nezávislosti na Británii

Skotský parlament vyslovil souhlas s vypsáním nového…

Další soupeř pro Zemana - Drahoš bude kandidovat na prezidenta Další soupeř pro Zemana - Drahoš bude kandidovat na prezidenta

První kandidát na úřad hlavy státu, který má šanci…

VIDEO: Norsko plánuje unikátní tunel pro osobní i nákladní lodě VIDEO: Norsko plánuje unikátní tunel pro osobní i nákladní lodě

Až šest miliard korun chce Norsko investovat do nového…

 
 






Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

 






 
Tatra v Top Gearu: Milníky automobilky a představení 613/5 v šesti minutách

Tatra v Top Gearu: Milníky automobilky a představení 613/5 v šesti minutách

Dnes 19:52

Životopis kopřivnické Tatry je Čechům a Slovákům velmi dobře znám. V západní Evropě ale dlouho nebyla v obecném povědomí, šlo o libůstku pro znalce.




Blesk.cz

Karel z Prostřeno Primě zavařil: Sdružení lidí s Tourettovým syndromem si stěžuje

Karel z Prostřeno Primě zavařil: Sdružení lidí s…

Celý minulý týden Karel Ondrka (28) v Prostřeno! předstíral, že trpí Tourettovým syndromem, a štěkal po hostech…

Umělec zvěčňuje nahé modelky na opuštěných místech: Najdete je všechny?

Umělec zvěčňuje nahé modelky na opuštěných místech:…

Americký fotograf Brian Cattelle procestoval každý stát USA, aby zvěčnil krásu tamních opuštěných míst. Fotí je…

 

iSport.cz

Další plány Strachové? Být domácí paní, studovat a nepadat únavou

Další plány Strachové? Být domácí paní, studovat a…

Předstoupila před novináře a začala s připraveným prohlášením, které ale málokterý fanoušek lyžování chtěl…

Šilhavý před derby: Trénovali jsme v osmi lidech, hovor s Radou vynechám

Šilhavý před derby: Trénovali jsme v osmi lidech,…

Po osmi letech jdou do derby zase z pozice favorita. Fotbalisté Slavie na jaře válí, svými výkony baví fanoušky…

 

Reflex.cz

Na kolena a nakupovat: V Bulharsku z nouze otevírali obchody ve sklepě, teď jsou fenoménem

Na kolena a nakupovat: V Bulharsku z nouze otevírali…

Po pádu komunismu chtělo mnoho Bulharů zahájit svoje vlastní podnikání. Zejména drobní obchodníci v Sofii ale v…

Herečka Doláková exkluzivně z Hollywoodu: Rodiče tu mají děti jen pro roztomilé fotky na Instagram

Herečka Doláková exkluzivně z Hollywoodu: Rodiče tu…

Alena Doláková mluví čtyřmi jazyky, vystudovala JAMU, hrála v Celetné i Svěrákových Třech bratrech, už rok žije…