Tesla Motors zvažuje výrobu Modelu S v Evropě
Tesla Motors Elona Muska koupila závod s původním názvem New United Motor Manufacturing od GM a Toyoty. Model S byl představen coby prototyp už ve Frankfurtu 2009, prodává se dva roky. Momentálně míří na britský trh, verze s pravostranným řízením tedy již existuje. Elon Musk chce ale své sportovně luxusní sedany (či spíše liftbacky) na elektřinu vyrábět i na starém kontinentu. „Mé ambice pro Evropu jsou takové, že budeme prodávat srovnatelné množství vozů zde jako v USA," řekl pro Automotive News Europe na akci v Londýně při uvedení Modelu S do Británie.
Hodlá produkovat jen v regionu 160 tisíc aut ročně. Investice pochopitelně musí být zisková a celosvětový odbyt by měl nejprve dosáhnout půl milionu aut ročně, aby stavba dalšího závodu dávala smysl. Pětidveřových elektromobilů se za první čtyři měsíce letošního roku prodalo dle statistik JATO Dynamics v USA jen 2.050 kusů, zatímco na starém kontinentu za totožné období 3.467 jednotek. Největším odběratelem je díky vládním dotacím Norsko. Odbyt vozů Tesla musí být rozdělen rovnoměrně mezi trojici hlavních trhů: USA, Evropu a Čínu. Už v dubnu prohlásil Musk na konferenci v Pekingu, že továrna v Říši středu bude postavena do čtyř let, nejlidnatější země světa totiž zatěžuje importované automobily pětadvacetiprocentním clem.
V České republice nemá dosud Tesla oficiální zastoupení. Pokud by měl někdo zájem, lze vůz objednat v evropském distribučním centru v nizozemském Tilburgu. V tomtéž místě se nachází i sklad náhradních dílů a do aut pro evropské trhy se zde instalují baterie. Výrobní kapacita zde chybí, závod s největší pravděpodobností vznikne na jiném místě. Již teď je jisté, že nejpozději v roce 2016 automobilka otevře výzkumné a vývojové centrum ve Velké Británii. Ostrovy se také mají stát největším evropským trhem pro značku. Na našich silnicích jezdí momentálně 14 vozů Modelu S.
Příští rok přijde konečně i crossover Model X prezentovaný v únoru 2012, nejprve ve druhém čtvrtletí do USA, my se dočkáme na konci letopočtu 2015. Menší sedan je plánován v tříletém časovém horizontu a bude stát zhruba 31.000 eur (851 tisíc korun).