Alfa Romeo 159 SW 2,0 JTD (125 kW) - Nafta, která baví

Alfa Romeo 159 SW 2,0 JTD (125 kW) - Nafta, která baví

 
 

Když vám příjde základní motor 1,9 JTD slabý a pětiválec 2,4 JTD příliš těžký, máte už jen dvě možnosti. My jsme vybrali nový italský dvoulitr 2,0 JTD a měli jsme z toho radost.

K nejnovějším motorickým přírůstkům Alfy 159 patří nejen nový zážehový motor 1,8 TBi (147 kW), ale taky předmět našeho dnešního testu – turbodiesel 2,0 JTDM se 125 kW a 360 Nm.

Tah na Euro 5

Nový naftový dvoulitr se poprvé objevil v létě 2008 v Lancii Delta v provedení se 121 kW. Loni přišla jeho silnější varianta se 125 kW do modernizované Alfy 159, v níž tvoří nejsilnější čtyřválcovou naftovou motorizaci. Nad ním jsou i nadále k dispozici pětiválce 2,4 JTD se 147 resp. 154 kW.

Pokračovatel populárního 1,9 JTD (110 kW) je s ním v úzkém příbuzenském vztahu. Výchozí blok dostal větší vrtání (83 mm místo 82 mm), které vyústilo ve větší zdvihový objem (1956 místo 1910 cm3). V duchu aktuálního trendu se zmenšil kompresní poměr ze 17,5:1 na 16,5:1, motor má zcela nové turbodmychadlo a při studených startech vypomáhají nízkonapěťové žhavicí svíčky umožňující minimalizaci žhavicích časů. O čistotu výfukových plynů na úrovni normy Euro 5 se vedle sofistikovaného motormanagementu stará tzv. EGR-modul, v němž je integrován systém recirkulace výfukových plynů a filtr pevných částic, umístěný v těsné blízkosti spalovacího motoru.

Kultivovaný silák

Z hlediska konstrukce, objemu a uspořádání dnes už klasický naftový čtyřválec je předurčen k roli mírně nadprůměrné motorizace ve střední třídě. Jeho výkon patří k lepšímu třídnímu průměru, ale motoráři Fiat Powertrain Technologies naštěstí nemuseli hnát momentová ani výkonová maxima do extrémů, protože v motorové hierarchii Alfy je stále místo i na velké naftové pětiválce. To se pozitivně odrazilo na kultivovanosti v ovládání a ochotě motoru ke spolupráci v širokém otáčkovému pásmu.

obrázek [555 x 320]
 

Samotný zvuk motoru po startu možná není tak dokonale tlumený jako v Renaultech nebo Citroënech této velikosti, ale vibrace se nepřenášejí ani do volantu ani do podlahy. Za jízdy mizí i zbytek charakteristické vibroakustické kulisy.

Rozjezd je bezproblémový. Spojka je snad o něco tvrdší než by ženy-řidičky uvítaly, ale pánům bude trocha síly aplikované na pedály dávat intenzivnější pocit řízení auta. Stejný efekt má i řazení. Kulisa je přesně vymezená, ale řadička musí překonávat mechanické odpory, připomínající staré dobré časy. Zkrátka nic pro vyznavače automatů nebo dvoupedálového pohodového uspořádání řidičova pracoviště.

Když chcete, dokáže motor dlouhodobě fungovat těsně pod 2000 min-1, ale i nad 4000 min-1. Otáčkové maximum ve 4900 min-1 není tak nesmyslné jako tomu bylo ještě nedávno, ale i při rychlejší jízdě zřejmě budete využívat klasické rozmezí 2000 a 4000 min-1.

Lepší podvozek a (stále) vyšší spotřeba

Asi největším překvapením tohoto setkání se stopadesátdevítkou byl podvozek. Po odlehčení, se sedmnáctipalcovými koly a s pneumatikami Pirelli Sottozero II, předváděla Alfa přesně to, co se po ní chce. Přijatelně komfortní odpružení, jistotu na dálnici, ale hlavně v rychle projížděných zatáčkách a na okreskách s horším povrchem. Tam, kde před modernizací a s velkými koly Alfa ráda odskakovala, dnes drží stopu, tlumí příkladně nerovnosti a ubírá řidiči práci tím, že jede právě tam, kam ji pošlete. Tak nějak si představujeme kombi pro každý den, které občas nabídne i nějaký ten řidičský zážitek.

obrázek [555 x 253]
 

Zrychlení z 0 na 100 km/h za 9 sekund není na sportovní kombi nic převratného, ale když se na tuto Alfu budete dívat jako na trochu rychlejší manažerský automobil, jako jsme to udělali my, jde o více než přijatelný čas. Podobně výkonná konkurence navíc nebývá výrazně rychlejší…

Trochu víc zamrzí, že vyšší spotřeba zůstává slabinou Alfy 159 i po snížení hmotnosti a instalaci nového turbodieselu. I když se hodně snažíte, nedá se s naším kombi jezdit za méně než 5,5 l/100 km. Konstantní rychlost 100 km/h znamená na šestku možná zbytečně vysokých 1950 min-1 a odběr na úrovni 6 l/100 km. Dálniční rychlost 130 km/h odpovídá spotřebě 7,8 l/100 km. Škoda.

Když vítězí krása nad praktičností

Titul nejkrásnějšího kombi střední třídy patří Alfě 159 SW už několik let. Tedy přinejmenším v rámci evropské automobilové produkce. Aktuální provedení se prakticky neliší od toho, které v březnu 2006 Alfa představila v Ženevě. Ke standardu naší motorizace a výbavy Distinctive patří 17palcová kola z lehkých slitin, 7 airbagů, tempomat, dvouzónová automaticky regulovaná klimatizace, kompletní elektrická výbava nebo autorádio s CD a MP3 přehrávačem.

obrázek [300 x 222] V perfektně vyrobeném a kvalitně sestaveném interiéru najdete vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou nebo typická sportovní sedadla s nastavitelnou výškou i sklonem sedáku. Když zrovna neholdujete špičkové italské kůži, jsou sedadla čalouněna příjemnou a exkluzivně působící tkaninou Alfatex. Přístrojová deska má svůj nezaměnitelný charakter, použitými materiály a provedením odpovídá standardům prémiové části střední třídy.

Srovnání s největšími kombi ve třídě odhalí menší rozměry interiéru v podélném a vertikálním směru, horší přístupnost tlačítek klimatizace na středovém panelu, obtížnější nastupování na zadní místa a taky malý a špatně přístupný zavazadelník.

Dobře vybavená Alfa za cenu dobře vybavené Octavie

Alfa Romeo 159 nezopakovala úspěch takřka legendární Alfy 156, ale v Miláně to nevzdali. Ve čtvrtém roce její životní dráhy výrobce vylepšil, co se dalo. Dobrou zprávou je, že je to znát hlavně za jízdy: Zmizelo odskakování kol na špatném povrchu, zlepšilo se tlumení nerovností i ovladatelnost relativně těžkého auta.

Nový turbodiesel považujeme za nejrozumnější motorickou volbu aktuální nabídky. Není sice nijak zvlášť úsporný, zato nabízí dostatek snadno dávkovatelné síly, kultivovanost a střední třídě přiměřenou dynamiku. To vše se dnes prodává za ceníkových 803 tisíc korun. Kráska v ceně Octavie RS není tak praktická jako většina konkurentů ve střední třídě, ale výrazně boduje stylem, šarmem a originálním a hodnotně působícím interiérem.

obrázek [555 x 261]
 

První cena vozu647.000,- Kč (159 SW 1,8 MPI Progression, 103 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací803.000,- Kč (159 SW 2,0 JTD Distinctive, 125 kW)
Základní cena testovaného vozu803.000,- Kč (159 SW 2,0 JTD Distinctive, 125 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků851.000,- Kč (159 SW 2,0 JTD Distinctive, 125 kW)

Plusy

  • Pružný motor, který se rád nechává vytáčet
  • Dobré utlumení podvozku
  • Přijatelný komfort i na pneumatikách 225/50 R17
  • Kvalitní interiér
  • Výrazné boční vedení sedadel
  • Údržba na 3 roky/120.000 km zdarma

Minusy

  • Vyšší spotřeba
  • Složitá dostupnost údajů palubního počítače
  • Podprůměrný objem zavazadelníku, malý vstupní otvor
  • Horší přístupnost ovladačů panelu klimatizace
Spolupracujeme s TipCars.com

Alfa Romeo 159 SW 2,0 JTD

Cena v základní výbavě: 803 000 Kč Cena v testované výbavě: 851 000 Kč

Základní výbava:centrální zamykání s dálkovým ovládáním, ABS, ASR, VDC (stabilizační systém), hill-holder, 7 airbagů, elektrické ovládání oken, bílé podsvícení budíků, mlhovky, automatická dvouzónová klimatizace, multifunkční volant, volant a hlavice řadící páky v kůži, deaktivace airbagu spolujezdce, opěrka hlavy a tříbodový bezpečnostní pás pro pátého cestujícího, rádio s CD + 8 repro, 17“ hliníkové disky, palubní počítač, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, tempomat, zrcátka v barvě karoserie, doplňky z leštěného hliníku, světelný, dešťový a pachový senzor, automaticky zacloňované vnitřní zpětné zrcátko.

Výbava testovaného vozu:Alarm s čidlem náklonu + safelock (+10.600,-), bi-xenonové světlomety (+20.200,-), parkovací senzory vzadu (+9.600), vyhřívaná přední sedadla (+7.600,-)

Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu

Ředitel a zakladatel Amazonu, Jeff Bezos, se vyšplhal na…

Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka

Teče líně, sotva se plouží. Chodec by jí bez problémů…

Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení

Kurz dolaru dnes zůstal po počátečním růstu bez větších…

Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh…

 
Technické údaje
Motor Alfa Romeo 159 SW 2,0 JTD
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1956
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 360 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 216
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.2 / 4.5 / 5.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 445 / 1235
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1540 / 550
Rozměr pneu:225/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4660
b) šířka (mm): 1828
c) výška (mm): 1417
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1578
f) rozchod vzadu (mm): 1555
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1100
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
k) šířka vpředu (mm): 1455
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Alfa Romeo 159 SW 2,0 JTD
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 6
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 6
Variabilita zavazadlového prostoru: 5
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,85
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat

Za dva týdny v Číně Škoda ukáže koncept svého budoucího…

 




Video: Něco na dobrou noc. Když se ožralý řidič snaží vyjet z podzemních garáží Video: Něco na dobrou noc. Když se ožralý řidič snaží vyjet z podzemních garáží

Chudák Alfa Romeo 159 SW! V rukou ji měl „řidič“, který…

Alfa Romeo 159: Konec výroby je tady, nástupce přijde nejdříve v roce 2013 Alfa Romeo 159: Konec výroby je tady, nástupce přijde nejdříve v roce 2013

Místo Alfy Romeo 159 se v továrně v Neapoli bude vyrábět…

 



 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Včera

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra útočila jménem ISIS

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra…

Německá prokuratura obvinila 18letého Němce s marockými kořeny z pokusu o vraždu, viní ho z loňského žhářského…

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo až sloučením půjček

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo…

Tomáš (35) si půjčil na auto, výměnu oken a pořídil si kreditní kartu. Pak zjistil, že splátky všech půjček…

 

iSport.cz

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady jsou k nezaplacení

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady…

Spartu čeká ve 22. kole ePojisteni.cz ligy prestižní derby se Slavií. Do zápasu vstoupí jako favorit sešívaný…

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se legendy před derby

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se…

Čtyři legendy, které v historii derby S nasypaly hromady gólů, nejenže vzpomínaly na pikantérie ze svých…

 

Reflex.cz

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil, kdo a proč chce konec bankovek

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil,…

Politici, centrální bankéři a karetní společnosti. Ti všichni by profitovali ze zrušení hotovosti. Naopak…

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…