Alfa Romeo 159 SW 2,0 JTD (125 kW) - Nafta, která baví

Alfa Romeo 159 SW 2,0 JTD (125 kW) - Nafta, která baví

 
 

Když vám příjde základní motor 1,9 JTD slabý a pětiválec 2,4 JTD příliš těžký, máte už jen dvě možnosti. My jsme vybrali nový italský dvoulitr 2,0 JTD a měli jsme z toho radost.

K nejnovějším motorickým přírůstkům Alfy 159 patří nejen nový zážehový motor 1,8 TBi (147 kW), ale taky předmět našeho dnešního testu – turbodiesel 2,0 JTDM se 125 kW a 360 Nm.

Tah na Euro 5

Nový naftový dvoulitr se poprvé objevil v létě 2008 v Lancii Delta v provedení se 121 kW. Loni přišla jeho silnější varianta se 125 kW do modernizované Alfy 159, v níž tvoří nejsilnější čtyřválcovou naftovou motorizaci. Nad ním jsou i nadále k dispozici pětiválce 2,4 JTD se 147 resp. 154 kW.

Pokračovatel populárního 1,9 JTD (110 kW) je s ním v úzkém příbuzenském vztahu. Výchozí blok dostal větší vrtání (83 mm místo 82 mm), které vyústilo ve větší zdvihový objem (1956 místo 1910 cm3). V duchu aktuálního trendu se zmenšil kompresní poměr ze 17,5:1 na 16,5:1, motor má zcela nové turbodmychadlo a při studených startech vypomáhají nízkonapěťové žhavicí svíčky umožňující minimalizaci žhavicích časů. O čistotu výfukových plynů na úrovni normy Euro 5 se vedle sofistikovaného motormanagementu stará tzv. EGR-modul, v němž je integrován systém recirkulace výfukových plynů a filtr pevných částic, umístěný v těsné blízkosti spalovacího motoru.

Kultivovaný silák

Z hlediska konstrukce, objemu a uspořádání dnes už klasický naftový čtyřválec je předurčen k roli mírně nadprůměrné motorizace ve střední třídě. Jeho výkon patří k lepšímu třídnímu průměru, ale motoráři Fiat Powertrain Technologies naštěstí nemuseli hnát momentová ani výkonová maxima do extrémů, protože v motorové hierarchii Alfy je stále místo i na velké naftové pětiválce. To se pozitivně odrazilo na kultivovanosti v ovládání a ochotě motoru ke spolupráci v širokém otáčkovému pásmu.

obrázek [555 x 320]
 

Samotný zvuk motoru po startu možná není tak dokonale tlumený jako v Renaultech nebo Citroënech této velikosti, ale vibrace se nepřenášejí ani do volantu ani do podlahy. Za jízdy mizí i zbytek charakteristické vibroakustické kulisy.

Rozjezd je bezproblémový. Spojka je snad o něco tvrdší než by ženy-řidičky uvítaly, ale pánům bude trocha síly aplikované na pedály dávat intenzivnější pocit řízení auta. Stejný efekt má i řazení. Kulisa je přesně vymezená, ale řadička musí překonávat mechanické odpory, připomínající staré dobré časy. Zkrátka nic pro vyznavače automatů nebo dvoupedálového pohodového uspořádání řidičova pracoviště.

Když chcete, dokáže motor dlouhodobě fungovat těsně pod 2000 min-1, ale i nad 4000 min-1. Otáčkové maximum ve 4900 min-1 není tak nesmyslné jako tomu bylo ještě nedávno, ale i při rychlejší jízdě zřejmě budete využívat klasické rozmezí 2000 a 4000 min-1.

Lepší podvozek a (stále) vyšší spotřeba

Asi největším překvapením tohoto setkání se stopadesátdevítkou byl podvozek. Po odlehčení, se sedmnáctipalcovými koly a s pneumatikami Pirelli Sottozero II, předváděla Alfa přesně to, co se po ní chce. Přijatelně komfortní odpružení, jistotu na dálnici, ale hlavně v rychle projížděných zatáčkách a na okreskách s horším povrchem. Tam, kde před modernizací a s velkými koly Alfa ráda odskakovala, dnes drží stopu, tlumí příkladně nerovnosti a ubírá řidiči práci tím, že jede právě tam, kam ji pošlete. Tak nějak si představujeme kombi pro každý den, které občas nabídne i nějaký ten řidičský zážitek.

obrázek [555 x 253]
 

Zrychlení z 0 na 100 km/h za 9 sekund není na sportovní kombi nic převratného, ale když se na tuto Alfu budete dívat jako na trochu rychlejší manažerský automobil, jako jsme to udělali my, jde o více než přijatelný čas. Podobně výkonná konkurence navíc nebývá výrazně rychlejší…

Trochu víc zamrzí, že vyšší spotřeba zůstává slabinou Alfy 159 i po snížení hmotnosti a instalaci nového turbodieselu. I když se hodně snažíte, nedá se s naším kombi jezdit za méně než 5,5 l/100 km. Konstantní rychlost 100 km/h znamená na šestku možná zbytečně vysokých 1950 min-1 a odběr na úrovni 6 l/100 km. Dálniční rychlost 130 km/h odpovídá spotřebě 7,8 l/100 km. Škoda.

Když vítězí krása nad praktičností

Titul nejkrásnějšího kombi střední třídy patří Alfě 159 SW už několik let. Tedy přinejmenším v rámci evropské automobilové produkce. Aktuální provedení se prakticky neliší od toho, které v březnu 2006 Alfa představila v Ženevě. Ke standardu naší motorizace a výbavy Distinctive patří 17palcová kola z lehkých slitin, 7 airbagů, tempomat, dvouzónová automaticky regulovaná klimatizace, kompletní elektrická výbava nebo autorádio s CD a MP3 přehrávačem.

obrázek [300 x 222] V perfektně vyrobeném a kvalitně sestaveném interiéru najdete vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou nebo typická sportovní sedadla s nastavitelnou výškou i sklonem sedáku. Když zrovna neholdujete špičkové italské kůži, jsou sedadla čalouněna příjemnou a exkluzivně působící tkaninou Alfatex. Přístrojová deska má svůj nezaměnitelný charakter, použitými materiály a provedením odpovídá standardům prémiové části střední třídy.

Srovnání s největšími kombi ve třídě odhalí menší rozměry interiéru v podélném a vertikálním směru, horší přístupnost tlačítek klimatizace na středovém panelu, obtížnější nastupování na zadní místa a taky malý a špatně přístupný zavazadelník.

Dobře vybavená Alfa za cenu dobře vybavené Octavie

Alfa Romeo 159 nezopakovala úspěch takřka legendární Alfy 156, ale v Miláně to nevzdali. Ve čtvrtém roce její životní dráhy výrobce vylepšil, co se dalo. Dobrou zprávou je, že je to znát hlavně za jízdy: Zmizelo odskakování kol na špatném povrchu, zlepšilo se tlumení nerovností i ovladatelnost relativně těžkého auta.

Nový turbodiesel považujeme za nejrozumnější motorickou volbu aktuální nabídky. Není sice nijak zvlášť úsporný, zato nabízí dostatek snadno dávkovatelné síly, kultivovanost a střední třídě přiměřenou dynamiku. To vše se dnes prodává za ceníkových 803 tisíc korun. Kráska v ceně Octavie RS není tak praktická jako většina konkurentů ve střední třídě, ale výrazně boduje stylem, šarmem a originálním a hodnotně působícím interiérem.

obrázek [555 x 261]
 

První cena vozu647.000,- Kč (159 SW 1,8 MPI Progression, 103 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací803.000,- Kč (159 SW 2,0 JTD Distinctive, 125 kW)
Základní cena testovaného vozu803.000,- Kč (159 SW 2,0 JTD Distinctive, 125 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků851.000,- Kč (159 SW 2,0 JTD Distinctive, 125 kW)

Plusy

  • Pružný motor, který se rád nechává vytáčet
  • Dobré utlumení podvozku
  • Přijatelný komfort i na pneumatikách 225/50 R17
  • Kvalitní interiér
  • Výrazné boční vedení sedadel
  • Údržba na 3 roky/120.000 km zdarma

Minusy

  • Vyšší spotřeba
  • Složitá dostupnost údajů palubního počítače
  • Podprůměrný objem zavazadelníku, malý vstupní otvor
  • Horší přístupnost ovladačů panelu klimatizace
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com

Alfa Romeo 159 SW 2,0 JTD

Cena v základní výbavě: 803 000 Kč Cena v testované výbavě: 851 000 Kč

Základní výbava:centrální zamykání s dálkovým ovládáním, ABS, ASR, VDC (stabilizační systém), hill-holder, 7 airbagů, elektrické ovládání oken, bílé podsvícení budíků, mlhovky, automatická dvouzónová klimatizace, multifunkční volant, volant a hlavice řadící páky v kůži, deaktivace airbagu spolujezdce, opěrka hlavy a tříbodový bezpečnostní pás pro pátého cestujícího, rádio s CD + 8 repro, 17“ hliníkové disky, palubní počítač, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, tempomat, zrcátka v barvě karoserie, doplňky z leštěného hliníku, světelný, dešťový a pachový senzor, automaticky zacloňované vnitřní zpětné zrcátko.

Výbava testovaného vozu:Alarm s čidlem náklonu + safelock (+10.600,-), bi-xenonové světlomety (+20.200,-), parkovací senzory vzadu (+9.600), vyhřívaná přední sedadla (+7.600,-)

Pojistné podvody loni přesáhly miliardu korun Pojistné podvody loni přesáhly miliardu korun

Objem odhalených pojistných podvodů v roce 2017 přesáhl…

Praha uzavře klíčový Libeňský most. Je v havarijním stavu Praha uzavře klíčový Libeňský most. Je v havarijním stavu

Pražský magistrát z noci ze čtvrtka na pátek uzavře…

Policie vnikla do kanceláře ruského vůdce opozice Navalného Policie vnikla do kanceláře ruského vůdce opozice Navalného

Ruská policie pronikla do petrohradské kanceláře vůdce…

 
Technické údaje
Motor Alfa Romeo 159 SW 2,0 JTD
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1956
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 360 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 216
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.2 / 4.5 / 5.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 445 / 1235
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1540 / 550
Rozměr pneu:225/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4660
b) šířka (mm): 1828
c) výška (mm): 1417
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1578
f) rozchod vzadu (mm): 1555
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1100
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
k) šířka vpředu (mm): 1455
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Alfa Romeo 159 SW 2,0 JTD
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 6
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 6
Variabilita zavazadlového prostoru: 5
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,85
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí

O více než šest procent navýšila v roce 2017, oproti tomu…

 



Video: Něco na dobrou noc. Když se ožralý řidič snaží vyjet z podzemních garáží Video: Něco na dobrou noc. Když se ožralý řidič snaží vyjet z podzemních garáží

Chudák Alfa Romeo 159 SW! V rukou ji měl „řidič“, který…

Alfa Romeo 159: Konec výroby je tady, nástupce přijde nejdříve v roce 2013 Alfa Romeo 159: Konec výroby je tady, nástupce přijde nejdříve v roce 2013

Místo Alfy Romeo 159 se v továrně v Neapoli bude vyrábět…

 



 
Nová vlajková loď Citroënu: Náhrada za C5 či C6 bude!

Nová vlajková loď Citroënu: Náhrada za C5 či C6 bude!

Dnes 12:51

Velké vozy značky Citroën měly vždycky své zvláštní kouzlo, ale postupně se začaly vytrácet. Nyní ale svítá naděje, že se velkého nástupce opět dočkáme. Jak by mohl vypadat a kdy jej očekávat?




Blesk.cz

Další blogerka na scéně? Sdílení má smysl, tvrdí Klusová

Další blogerka na scéně? Sdílení má smysl, tvrdí Klusová

Mnoho známých žen má v poslední době pocit, že mají co sdělit světu a tak si zakládají na internetu blogy nebo…

Fotograf Gdovín z Manželských etud: Pod 100 tisíc jsem nevstal ani z postele!

Fotograf Gdovín z Manželských etud: Pod 100 tisíc…

Proslavily ho nahé fotky Jany Švandové (70), Míši Kuklové (49) a Markéty Hrubešové (45). Dávno předtím ale…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Rytmus nastoupí v ringu! Slovenský král rapu kývl na nabídku XFN

Rytmus nastoupí v ringu! Slovenský král rapu kývl na…

To, že je Patrik Vrbovský alias Rytmus povahou bojovník, ví asi každý. Jeho písně jsou toho důkazem. Nyní se ale…

 

Reflex.cz

Prázdné pokladny, náčelníci bez vojska… Mají strany důvod bát se předčasných voleb?

Prázdné pokladny, náčelníci bez vojska… Mají strany…

Po demisi první vlády Andreje Babiše se má všeobecně za to, že to bude opět šéf hnutí ANO, kdo dostane od…

Tragický příběh sovětské gymnastky Muchinové. Při nebezpečném saltu si zlomila vaz

Tragický příběh sovětské gymnastky Muchinové. Při…

Byla jedním z největších talentů v dějinách moderní gymnastiky. Vynikala hbitostí, přesností i ženskou ladností.…