Alfa Romeo 159 SW TBi – 8C v kombajnu

Alfa Romeo 159 SW TBi – 8C v kombajnu

 
 

159tka je i po šesti letech stále pěkná. Stačí to a nebo umí něco víc?

Pamatujete, kdy se představila Alfa Romeo 159? Je až k neuvěření, že to bylo v roce 2005 – před dlouhými šesti lety. Giugiarův design, ve své době zvolený za nejhezčí auto světa, přitom přečkal celé toto období bez jediné zásadnější změny a stále vypadá nádherně. Co víc by bylo důkazem jeho dokonalé nadčasovosti?

Alfa si je dobře vědoma své silné stránky, a tak nabízí mnoho způsobů, jak vylepšit zdařilý základ. Dobrou nabídkou je paket ti, který za příplatek 71 tisíc sníží podvozek, přidá černá 18palcová kola s turbínovým designem, sedadla čalouněná Alcantarou (vpředu navíc s vyhříváním) a pár sportovních doplňků interiéru jako hliníkové pedály nebo volant obšitý perforovanou kůží.

V součtu slušná celkem nabídka. Méně výhodně se už jeví karbonový dekor za 15 tisíc korun a speciální sytý lak 8C Competizione za 45 tisíc korun. Testované auto se ale pyšnilo vším jmenovaným a výsledek jsme si zamilovali okamžitě.

obrázek [600 x 358]  

Uvnitř celočerného interiéru (nepočítaje kontrastní rudé obšití) čeká kokpit výrazně orientovaný na řidiče. Když odhlédneme od menší přesnosti výroby a montáže, mohla by kabina Alfy 159 i dnes dávat lekce v oblasti sportovně stavěného interiéru.

Skvěle padnoucí volant má anatomické tvarování, stejně tak sedadla se zesíleným bočním vedením (obojí patří do paketu ti). K tomu se přidává dobrá pozice za volantem, vhodně rozmístěné pedály, které lze ovládat i ve společenské obuvi a přesná kulisa řazení. I ergonomie je na slušné úrovni, ale je potřeba si zvykat na svérázné ovládání palubního počítače nebo umístění tlačítka výstražných světel. Mimochodem tlačítko vypínající stabilizační systém je hned vedle.

V praxi je poněkud zbytečný ukazatel plnícího tlaku, na který se řidič za jízdy nemůže dívat a spolujezdec na něj ani nevidí. Největší přehmat je ale kousek před ním – v interiéru, kde vládne černá a červená, trůní modrý displej navigace z Fiatu. Fanoušek italských aut se s tím třeba smíří, kdokoliv jiný se ale právem podiví nejprve barvě pozadí a následně faktu, že systém nelze ovládat dotykově přes obrazovku.

Dalším nedostatkem jsou parkovací senzory, které je potřeba pokaždé aktivovat stisknutím tlačítka na stropě. Přitom před technickým facelfitem v roce 2009 fungovaly senzory automaticky a stejným tlačítkem se jen v případě nutnosti vypínaly.

Zavazadlový prostor se svými 445 litry nepatří k rekordmanům, naopak jej překonávají i některé kombíky o třídu menší. Praktickou využitelnost navíc komplikuje vysoká nakládací hrana. Jak jsme se ale přesvědčili, díky pravidelnému tvaru a velkému vstupnímu otvoru dokáže zavazadelník bez sklápění sedadel pojmout i málo skladné předměty.

obrázek [600 x 369]  

Volba motoru je jednoduchou otázkou. Nabídka se totiž postupem času smrskla na pouhé dvě motorizace: turbodiesel 2,0 JTDM (100 nebo 125 kW) a testovaný zážehový 1,8 TBi (147 kW), který spoléhá na přeplňování turbem. Slabší motory odvál čas, bohužel to samé potkalo dieselový pětiválec, benzinový šestiválec a pohon všech kol. Právě tady se stáří 159tky projevuje nejvíc – Italové už nechtějí investovat do instalace nových motorů.

V době downsizingové je přeplňovaná osmnáctistovka (přesnější objem 1750 cm3 se inspiruje v historii, stejně jako zkratka ti) tím nejsilnějším, co dnes dokáže koncern Fiat mezi zážehovými motory nabídnout. Výkon 147 kW patří v dané kategorii k nadprůměru, z neznámých důvodů se modelu 159 vyhýbá silnější verze se 173 kW a 340 Nm.

Přeplňovaný čtyřválec má nelehkou úlohu zastoupit legendární V6. Ta sice v posledním vydání nepocházela z rýsovacích prken italských konstruktérů (jednalo se o upravený agregát od GM/Holdenu), charakterem, zátahem i radostí z jízdy ale představovala oprávněný vrchol italského automobilového průmyslu. TBi má nabídnout podobný výkon při výrazně nižší spotřebě paliva. Jak je tomu ve skutečnosti?

obrázek [600 x 388]  

Před rokem na brněnském Masarykově okruhu osmnáctistovka příliš nezapůsobila. V běžném provozu ale není potřeba tak často ždímat z motoru maximum, a proto se dokáže přeplňované srdce Alfy předvést v lepším světle.

Nízko položené maximum točivého momentu napovídá, že toho čtyřválec zvládne dost už v nízkých otáčkách. Praxe to potvrzuje, motor se navíc sbírá bez větší prodlevy. K pořádným výkonům je ale potřeba ho točit – alespoň na 3000 min-1, ale zase ne přes 5500 min-1; tam už dochází lehkoběžnému TBi dech.

Dokud od Alfy nežádáme maximum možného, působí živě a hbitě. Problém spočívá v jízdě na plný plyn – ta se rychlostí příliš neliší od půl plynu. Spotřeba paliva ale s každým důrazným prošlápnutím plynového pedálu stoupá, ačkoliv patnáctilitrových výšin jako u šestiválce dosahuje jen výjimečně. Dlouhodobě jsme jezdili s průměrnou spotřebou 9 l/100 km.

Na dálnici prospívá dynamice relativně krátké zpřevodování. Ve 130 km/h motor na šestku točí 3100 min-1 a má našlápnuto k nejlepším výkonům. Průměrná spotřeba paliva v této rychlosti je 8,5 l/100 km – za předpokladu, že jízda probíhá s tempomatem bez zbytečného šlapání na plynový pedál.

Ve 200 km/h se už ručička otáčkoměru blíží k 5000 min-1, což naznačuje blízkost reálné maximální rychlosti, o to snadněji ale Alfa dosáhne takového tempa. Naopak ekonomických 100 km/h znamená 2400 min-1 a spotřebu 6,3 l/100 km. Dostat se pod šest litrů je už těžký oříšek, a to i mimo město při použití všech běžných metod pro úspornou jízdu.

obrázek [600 x 266]  

Na úspory provozních nákladů je ale z portfolia Alfy Romeo zaměřen turbodiesel. Turbobenzin je naopak určený k využívání potenciálu podvozku, který se vpředu spoléhá na vyspělou (a stále vzácnější) lichoběžníkovou nápravu a vzadu na středně-třídní standard v podobě multilinku.

Chování auta je perfektně čitelné, pro začínajícího řidiče v dnešní produkci snad neexistuje vhodnější auto s předním pohonem. Limity podvozku totiž leží daleko, jejich přiblížení je ale dobře rozpoznatelné. Kombi si zachovává do poslední chvíle neutralitu, jen v limitních situacích přichází ke slovu nedotáčivost způsobená relativně lehkou přídí.

Řízení je přesné a s přiměřenou zpětnou vazbou. V dnešní době se sice nosí silnější účinek posilovače, Alfa ale předvádí vyvážené nastavení, které skvěle ladí se sportovně-cestovním naturelem tohoto modelu. Na stejné úrovni je i spojka – ne úplně měkká, ale rychlá a přesně reagující.

obrázek [300 x 215] Snížený a přitvrzený podvozek v paketu ti přirozeně znamená ústupky v komfortu. Italský původ se ale nezapře ve schopnosti odfiltrovat jízdu po dlažebních kostkách nebo rozbité silnici. Jednotlivé nerovností ale už 159tka s takovou grácií nezvládá. Dlouhý přední převis a malá světlá výška navíc znamenají, že si auto při neopatrném přejezdu příčného prahu škrtne o zem. Ale co, za krásu se musí platit…

Závěr? Když se necháte okouzlit krásou Alfy 159, je snadné ji odpustit pár nedostatků. Je jasné, že v době turbodieselové osloví testovaný motor je menšinu nadšených motoristů. Situaci mu navíc komplikují dvě skutečnosti – ve střední třídě jsou i živější turbobenziny (například nejsilnější Ford Mondeo EcoBoost) a vznětová 159 je levnější než TBi.

Doba drahých Alf je pryč – v případě modelu 159 se bavíme o dobře vybaveném kombi za zhruba 800 tisíc (bez příplatků a bez plošné slevy 15 %). Naftový čtyřválec se ale nabízí o nějakých 30 tisíc levněji a to už je velký důvod k zamyšlení, zda benzinové srdce definitivně zvítězí nad rozumem.

JAKE.AUTO.CZ: Alfa Romeo 159 (přehled všech testů a dalších článků)

První cena vozu646.000,- Kč (159 2,0 JTDM Distinctive)
První cena vozu s testovanou motorizací648.550,- Kč (159 1,8 TBi Progression)
Základní cena testovaného vozu712.300,- Kč (159 SW 1,8 TBi Distinctive)
Cena testovaného vozu vč. příplatků899.725,- Kč (159 SW 1,8 TBi Distinctive)
V tabulce uvedené ceny jsou akční se slevou 15 %.

Plusy

  • Atraktivní design
  • Nezáludné jízdní vlastnosti
  • Vyvážení ovladatelnosti a jízdního komfortu
  • Zvuk a charakter motoru
  • Orientace kokpitu na řidiče
  • Účinek a dávkování brzd

Minusy

  • Dražší než turbodiesel
  • Vyšší spotřeba
  • Malý zavazadlový prostor
  • Nedostatky ve návrhu a zpracování interiéru
  • Škrtání předního převisu na příčných prazích
  • Malé odkládací prostory
  • Alfa by si zasloužila i silnější motor
Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Alfa Romeo 159 SW TBi

Cena v základní výbavě: 712 300 Kč Cena v testované výbavě: 899 725 Kč

Základní výbava:ABS+EBD, airbag řidiče a spolujezdce, automatická dvouzónová, klimatizace, automatické svícení, autorádio s CD, bílé podsvícení budíků, boční a hlavové airbagy, boční prahové lišty, dálkové ovládání centrálního, zamykání, deaktivace airbagu spolujezdce, dojezdové rezervní kolo, el. ovládaná okna vpředu, el. ovládaná okna vzadu, mlhovky, kolenní airbag řidiče, loketní opěrka vzadu s průvlakem na lyže, palubní počítač, přední loketní opěrka, přídavný ohřev motoru, stabilizační systém VDC + Hill Holder, startování tlačítkem start/stop, tempomat, uchycení ISOFIX na zadních sedadlech, ukazatel vnější teploty, volant a hlavice řadicí páky v kůži, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, zpětná zrcátka el. ovl. v barvě karoserie, 3. zadní opěrka hlavy, autorádio s CD/MP3, interiér Alfatex, mech. nast. předních sedadel + nast. sklonu sedáku, slitinové sedmnáctipalcové ráfky, ostřikovače světel

Výbava testovaného vozu:Paket TI – sportovní podvozek, 18palcová kola, vyhřívání předních sedadel, čalounění Alcantara/kůže, systém Blue&Me (71.000,-), lak 8C Competizione (45.000,-), Navi paket – navigace, světelný a dešťový senzor, samostmívací zrcátko (39.000,-), kryty zrcátek matně černé (1.000,-), zadní parkovací senzory (9.000,-), zatmavená zadní okna (7.500,-), elektricky sklopná zrcátka (3.000,-), elektricky ovládaná sedadla (25.000,-), bi-xenonové světlomety (20.000,-), sleva 15 % na všechny verze

Petici proti unijní regulaci zbraní podepsalo 100 tisíc lidí, teď ji projedná Senát Petici proti unijní regulaci zbraní podepsalo 100 tisíc lidí, teď ji projedná Senát

Kvůli petici proti unijní regulaci zbraní, kterou podle…

Úřady chtějí lépe komunikovat. Výdaje na to ztrojnásobily na půl miliardy korun Úřady chtějí lépe komunikovat. Výdaje na to ztrojnásobily na půl miliardy korun

Hodnota zakázek na komunikaci z veřejného sektoru se v…

Lidl spouští vlastní e-shop. Přesto tvrdí, že prodej potravin na internet nepatří Lidl spouští vlastní e-shop. Přesto tvrdí, že prodej potravin na internet nepatří

Týden testování a ostrý provoz. E-shop nejvýdělečnějšího…

Liglass zatím nezaplatí. Kyrgyzská strana prý porušila smlouvu Liglass zatím nezaplatí. Kyrgyzská strana prý porušila smlouvu

Česká společnost Liglass Trading CZ zatím nechce zaplatit…

 
Technické údaje
Motor Alfa Romeo 159 SW TBi
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1742
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 233
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12 / 6.2 / 8.3
Emise CO2:194
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 445 / 1245
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1555 / 475
Rozměr pneu:235/45 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4660
b) šířka (mm): 1828
c) výška (mm): 1417
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1578
f) rozchod vzadu (mm): 1555
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Alfa Romeo 159 SW TBi
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 5
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 5
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 5
Variabilita zavazadlového prostoru: 5
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,04
 

Přidat názorDiskuse: Alfa Romeo 159 SW TBi – 8C v kombajnu







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle

Automobiloví i bezpečnostní odborníci v USA v současnosti…

Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně

Měření společnosti Dekra ukázalo, že největší množství…

 



Video: Něco na dobrou noc. Když se ožralý řidič snaží vyjet z podzemních garáží Video: Něco na dobrou noc. Když se ožralý řidič snaží vyjet z podzemních garáží

Chudák Alfa Romeo 159 SW! V rukou ji měl „řidič“, který…

Alfa Romeo 159: Konec výroby je tady, nástupce přijde nejdříve v roce 2013 Alfa Romeo 159: Konec výroby je tady, nástupce přijde nejdříve v roce 2013

Místo Alfy Romeo 159 se v továrně v Neapoli bude vyrábět…

 



 
Porsche 911 (964) RS Touring: Jeden z jedenácti exemplářů čeká na nového majitele

Porsche 911 (964) RS Touring: Jeden z jedenácti exemplářů čeká na nového majitele

Dnes 17:53

Nenápadné a zároveň velmi extrémní a vzácné je Porsche 911 RS Touring z roku 1992, které do své aukce zařadila britská společnost Silverstone Auctions.




Blesk.cz

Berenika Kohoutová si z Tváře odskočila k moři. Hned se zranila!

Berenika Kohoutová si z Tváře odskočila k moři. Hned…

Berenika Kohoutová (26) překvapuje televizní diváky svými výkony v Tvoje tvář má známý hlas, přesto si našla…

Šéf Samsungu potvrdil první skládací smartphone na rok 2018

Šéf Samsungu potvrdil první skládací smartphone na rok 2018

Šéf mobilního Samsungu, DJ Koh, na tiskové konferenci v u příležitosti vstupu Galaxy Note 8 na jihokorejský trh…

 

iSport.cz

Krosček do zad a rychlý pád na zem? Extraliga má jasno: Simulant!

Krosček do zad a rychlý pád na zem? Extraliga má…

A už to extraligou zase sviští. Tenhle souboj byl přihraný, tady máš pokutu, hezky 10 % z platu dolů. Tenhle…

Žebříček brankářů v extralize: vládne Laco, Fin ze Sparty musí zapracovat

Žebříček brankářů v extralize: vládne Laco, Fin ze…

Hokejová extraliga má za sebou už pět kol. Jak si po rozjezdu sezony zatím vedou brankáři? Kdo se může na…

 

Reflex.cz

Tenisové hvězdy v Praze. Podívejte se, jak vypadal příjezd Federera, Nadala a spol.

Tenisové hvězdy v Praze. Podívejte se, jak vypadal…

Zaplněné Staroměstské náměstí dnes přivítalo všechny aktéry nadcházejícího Laver Cupu. Oficiálně byla…

Babiše jsem možná zradil, ale pro mě je nevinný, říká europoslanec za ANO Telička

Babiše jsem možná zradil, ale pro mě je nevinný,…

Místopředseda Evropského parlamentu Pavel Telička patří k nejhlasitějším vnitrostranickým kritikům hnutí ANO a…