Alfa Romeo 159 SW TBi – 8C v kombajnu

Alfa Romeo 159 SW TBi – 8C v kombajnu

 
 

159tka je i po šesti letech stále pěkná. Stačí to a nebo umí něco víc?

Pamatujete, kdy se představila Alfa Romeo 159? Je až k neuvěření, že to bylo v roce 2005 – před dlouhými šesti lety. Giugiarův design, ve své době zvolený za nejhezčí auto světa, přitom přečkal celé toto období bez jediné zásadnější změny a stále vypadá nádherně. Co víc by bylo důkazem jeho dokonalé nadčasovosti?

Alfa si je dobře vědoma své silné stránky, a tak nabízí mnoho způsobů, jak vylepšit zdařilý základ. Dobrou nabídkou je paket ti, který za příplatek 71 tisíc sníží podvozek, přidá černá 18palcová kola s turbínovým designem, sedadla čalouněná Alcantarou (vpředu navíc s vyhříváním) a pár sportovních doplňků interiéru jako hliníkové pedály nebo volant obšitý perforovanou kůží.

V součtu slušná celkem nabídka. Méně výhodně se už jeví karbonový dekor za 15 tisíc korun a speciální sytý lak 8C Competizione za 45 tisíc korun. Testované auto se ale pyšnilo vším jmenovaným a výsledek jsme si zamilovali okamžitě.

obrázek [600 x 358]  

Uvnitř celočerného interiéru (nepočítaje kontrastní rudé obšití) čeká kokpit výrazně orientovaný na řidiče. Když odhlédneme od menší přesnosti výroby a montáže, mohla by kabina Alfy 159 i dnes dávat lekce v oblasti sportovně stavěného interiéru.

Skvěle padnoucí volant má anatomické tvarování, stejně tak sedadla se zesíleným bočním vedením (obojí patří do paketu ti). K tomu se přidává dobrá pozice za volantem, vhodně rozmístěné pedály, které lze ovládat i ve společenské obuvi a přesná kulisa řazení. I ergonomie je na slušné úrovni, ale je potřeba si zvykat na svérázné ovládání palubního počítače nebo umístění tlačítka výstražných světel. Mimochodem tlačítko vypínající stabilizační systém je hned vedle.

V praxi je poněkud zbytečný ukazatel plnícího tlaku, na který se řidič za jízdy nemůže dívat a spolujezdec na něj ani nevidí. Největší přehmat je ale kousek před ním – v interiéru, kde vládne černá a červená, trůní modrý displej navigace z Fiatu. Fanoušek italských aut se s tím třeba smíří, kdokoliv jiný se ale právem podiví nejprve barvě pozadí a následně faktu, že systém nelze ovládat dotykově přes obrazovku.

Dalším nedostatkem jsou parkovací senzory, které je potřeba pokaždé aktivovat stisknutím tlačítka na stropě. Přitom před technickým facelfitem v roce 2009 fungovaly senzory automaticky a stejným tlačítkem se jen v případě nutnosti vypínaly.

Zavazadlový prostor se svými 445 litry nepatří k rekordmanům, naopak jej překonávají i některé kombíky o třídu menší. Praktickou využitelnost navíc komplikuje vysoká nakládací hrana. Jak jsme se ale přesvědčili, díky pravidelnému tvaru a velkému vstupnímu otvoru dokáže zavazadelník bez sklápění sedadel pojmout i málo skladné předměty.

obrázek [600 x 369]  

Volba motoru je jednoduchou otázkou. Nabídka se totiž postupem času smrskla na pouhé dvě motorizace: turbodiesel 2,0 JTDM (100 nebo 125 kW) a testovaný zážehový 1,8 TBi (147 kW), který spoléhá na přeplňování turbem. Slabší motory odvál čas, bohužel to samé potkalo dieselový pětiválec, benzinový šestiválec a pohon všech kol. Právě tady se stáří 159tky projevuje nejvíc – Italové už nechtějí investovat do instalace nových motorů.

V době downsizingové je přeplňovaná osmnáctistovka (přesnější objem 1750 cm3 se inspiruje v historii, stejně jako zkratka ti) tím nejsilnějším, co dnes dokáže koncern Fiat mezi zážehovými motory nabídnout. Výkon 147 kW patří v dané kategorii k nadprůměru, z neznámých důvodů se modelu 159 vyhýbá silnější verze se 173 kW a 340 Nm.

Přeplňovaný čtyřválec má nelehkou úlohu zastoupit legendární V6. Ta sice v posledním vydání nepocházela z rýsovacích prken italských konstruktérů (jednalo se o upravený agregát od GM/Holdenu), charakterem, zátahem i radostí z jízdy ale představovala oprávněný vrchol italského automobilového průmyslu. TBi má nabídnout podobný výkon při výrazně nižší spotřebě paliva. Jak je tomu ve skutečnosti?

obrázek [600 x 388]  

Před rokem na brněnském Masarykově okruhu osmnáctistovka příliš nezapůsobila. V běžném provozu ale není potřeba tak často ždímat z motoru maximum, a proto se dokáže přeplňované srdce Alfy předvést v lepším světle.

Nízko položené maximum točivého momentu napovídá, že toho čtyřválec zvládne dost už v nízkých otáčkách. Praxe to potvrzuje, motor se navíc sbírá bez větší prodlevy. K pořádným výkonům je ale potřeba ho točit – alespoň na 3000 min-1, ale zase ne přes 5500 min-1; tam už dochází lehkoběžnému TBi dech.

Dokud od Alfy nežádáme maximum možného, působí živě a hbitě. Problém spočívá v jízdě na plný plyn – ta se rychlostí příliš neliší od půl plynu. Spotřeba paliva ale s každým důrazným prošlápnutím plynového pedálu stoupá, ačkoliv patnáctilitrových výšin jako u šestiválce dosahuje jen výjimečně. Dlouhodobě jsme jezdili s průměrnou spotřebou 9 l/100 km.

Na dálnici prospívá dynamice relativně krátké zpřevodování. Ve 130 km/h motor na šestku točí 3100 min-1 a má našlápnuto k nejlepším výkonům. Průměrná spotřeba paliva v této rychlosti je 8,5 l/100 km – za předpokladu, že jízda probíhá s tempomatem bez zbytečného šlapání na plynový pedál.

Ve 200 km/h se už ručička otáčkoměru blíží k 5000 min-1, což naznačuje blízkost reálné maximální rychlosti, o to snadněji ale Alfa dosáhne takového tempa. Naopak ekonomických 100 km/h znamená 2400 min-1 a spotřebu 6,3 l/100 km. Dostat se pod šest litrů je už těžký oříšek, a to i mimo město při použití všech běžných metod pro úspornou jízdu.

obrázek [600 x 266]  

Na úspory provozních nákladů je ale z portfolia Alfy Romeo zaměřen turbodiesel. Turbobenzin je naopak určený k využívání potenciálu podvozku, který se vpředu spoléhá na vyspělou (a stále vzácnější) lichoběžníkovou nápravu a vzadu na středně-třídní standard v podobě multilinku.

Chování auta je perfektně čitelné, pro začínajícího řidiče v dnešní produkci snad neexistuje vhodnější auto s předním pohonem. Limity podvozku totiž leží daleko, jejich přiblížení je ale dobře rozpoznatelné. Kombi si zachovává do poslední chvíle neutralitu, jen v limitních situacích přichází ke slovu nedotáčivost způsobená relativně lehkou přídí.

Řízení je přesné a s přiměřenou zpětnou vazbou. V dnešní době se sice nosí silnější účinek posilovače, Alfa ale předvádí vyvážené nastavení, které skvěle ladí se sportovně-cestovním naturelem tohoto modelu. Na stejné úrovni je i spojka – ne úplně měkká, ale rychlá a přesně reagující.

obrázek [300 x 215] Snížený a přitvrzený podvozek v paketu ti přirozeně znamená ústupky v komfortu. Italský původ se ale nezapře ve schopnosti odfiltrovat jízdu po dlažebních kostkách nebo rozbité silnici. Jednotlivé nerovností ale už 159tka s takovou grácií nezvládá. Dlouhý přední převis a malá světlá výška navíc znamenají, že si auto při neopatrném přejezdu příčného prahu škrtne o zem. Ale co, za krásu se musí platit…

Závěr? Když se necháte okouzlit krásou Alfy 159, je snadné ji odpustit pár nedostatků. Je jasné, že v době turbodieselové osloví testovaný motor je menšinu nadšených motoristů. Situaci mu navíc komplikují dvě skutečnosti – ve střední třídě jsou i živější turbobenziny (například nejsilnější Ford Mondeo EcoBoost) a vznětová 159 je levnější než TBi.

Doba drahých Alf je pryč – v případě modelu 159 se bavíme o dobře vybaveném kombi za zhruba 800 tisíc (bez příplatků a bez plošné slevy 15 %). Naftový čtyřválec se ale nabízí o nějakých 30 tisíc levněji a to už je velký důvod k zamyšlení, zda benzinové srdce definitivně zvítězí nad rozumem.

JAKE.AUTO.CZ: Alfa Romeo 159 (přehled všech testů a dalších článků)

První cena vozu646.000,- Kč (159 2,0 JTDM Distinctive)
První cena vozu s testovanou motorizací648.550,- Kč (159 1,8 TBi Progression)
Základní cena testovaného vozu712.300,- Kč (159 SW 1,8 TBi Distinctive)
Cena testovaného vozu vč. příplatků899.725,- Kč (159 SW 1,8 TBi Distinctive)
V tabulce uvedené ceny jsou akční se slevou 15 %.

Plusy

  • Atraktivní design
  • Nezáludné jízdní vlastnosti
  • Vyvážení ovladatelnosti a jízdního komfortu
  • Zvuk a charakter motoru
  • Orientace kokpitu na řidiče
  • Účinek a dávkování brzd

Minusy

  • Dražší než turbodiesel
  • Vyšší spotřeba
  • Malý zavazadlový prostor
  • Nedostatky ve návrhu a zpracování interiéru
  • Škrtání předního převisu na příčných prazích
  • Malé odkládací prostory
  • Alfa by si zasloužila i silnější motor
Spolupracujeme s TipCars.com

Alfa Romeo 159 SW TBi

Cena v základní výbavě: 712 300 Kč Cena v testované výbavě: 899 725 Kč

Základní výbava:ABS+EBD, airbag řidiče a spolujezdce, automatická dvouzónová, klimatizace, automatické svícení, autorádio s CD, bílé podsvícení budíků, boční a hlavové airbagy, boční prahové lišty, dálkové ovládání centrálního, zamykání, deaktivace airbagu spolujezdce, dojezdové rezervní kolo, el. ovládaná okna vpředu, el. ovládaná okna vzadu, mlhovky, kolenní airbag řidiče, loketní opěrka vzadu s průvlakem na lyže, palubní počítač, přední loketní opěrka, přídavný ohřev motoru, stabilizační systém VDC + Hill Holder, startování tlačítkem start/stop, tempomat, uchycení ISOFIX na zadních sedadlech, ukazatel vnější teploty, volant a hlavice řadicí páky v kůži, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, zpětná zrcátka el. ovl. v barvě karoserie, 3. zadní opěrka hlavy, autorádio s CD/MP3, interiér Alfatex, mech. nast. předních sedadel + nast. sklonu sedáku, slitinové sedmnáctipalcové ráfky, ostřikovače světel

Výbava testovaného vozu:Paket TI – sportovní podvozek, 18palcová kola, vyhřívání předních sedadel, čalounění Alcantara/kůže, systém Blue&Me (71.000,-), lak 8C Competizione (45.000,-), Navi paket – navigace, světelný a dešťový senzor, samostmívací zrcátko (39.000,-), kryty zrcátek matně černé (1.000,-), zadní parkovací senzory (9.000,-), zatmavená zadní okna (7.500,-), elektricky sklopná zrcátka (3.000,-), elektricky ovládaná sedadla (25.000,-), bi-xenonové světlomety (20.000,-), sleva 15 % na všechny verze

V nošovické Hyundai si zaměstnanci polepší o 12 procent V nošovické Hyundai si zaměstnanci polepší o 12 procent

Zaměstnancům nošovické automobilky Hyundai vzrostou s…

V bývalých továrnách v pražských Vysočanech má vzniknout muzeum Pragy V bývalých továrnách v pražských Vysočanech má vzniknout muzeum Pragy

V areálu bývalé tovární haly firmy Praga má vzniknout…

Luděk Niedermayer: Růst Česka narazil na skleněný strop Luděk Niedermayer: Růst Česka narazil na skleněný strop

Česká ekonomika je historicky nejlépe připravená…

 
Technické údaje
Motor Alfa Romeo 159 SW TBi
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1742
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 233
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12 / 6.2 / 8.3
Emise CO2:194
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 445 / 1245
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1555 / 475
Rozměr pneu:235/45 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4660
b) šířka (mm): 1828
c) výška (mm): 1417
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1578
f) rozchod vzadu (mm): 1555
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Alfa Romeo 159 SW TBi
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 5
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 5
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 5
Variabilita zavazadlového prostoru: 5
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,04
 

Přidat názorDiskuse: Alfa Romeo 159 SW TBi – 8C v kombajnu







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Video: Něco na dobrou noc. Když se ožralý řidič snaží vyjet z podzemních garáží Video: Něco na dobrou noc. Když se ožralý řidič snaží vyjet z podzemních garáží

Chudák Alfa Romeo 159 SW! V rukou ji měl „řidič“, který…

Alfa Romeo 159: Konec výroby je tady, nástupce přijde nejdříve v roce 2013 Alfa Romeo 159: Konec výroby je tady, nástupce přijde nejdříve v roce 2013

Místo Alfy Romeo 159 se v továrně v Neapoli bude vyrábět…

 



 
Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak (+videa)

Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak

Dnes 08:00

Turbodmychadla s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek statoru turbíny jsou nedílnou součástí vznětových motorů už od 90. let a emisní normy Euro 2. Dnes koncepce existuje už ve čtyřech různých provedeních. Víte, čím se jednotlivá řešení liší?




Blesk.cz

Gábina Bártová definitivně ukončila manželství s Noidem! Rozvod a drsný vzkaz

Gábina Bártová definitivně ukončila manželství s…

Ani druhé manželství mu dlouho nevydrželo. Muzikant Vašek Noid Bárta (36) definitivně přišel o manželku Gabrielu…

Aerolinky American Airlines pronikly do Číny. Koupí tu podíl v jedničce na trhu

Aerolinky American Airlines pronikly do Číny. Koupí…

Americká letecká společnost American Airlines Group koupí podíl v největších čínských…

 

iSport.cz

Divoké africké derby v Paříži. Divák složil hráče, sudí ukončil zápas

Divoké africké derby v Paříži. Divák složil hráče,…

Přípravné fotbalové utkání v Paříži mezi africkými rivaly Senegalem a Pobřežím slonoviny zůstalo v pondělí…

Ostuda, jsem trapná! Strýcová se při prohře s Plíškovou hádala s koučem

Ostuda, jsem trapná! Strýcová se při prohře s…

Pikantní české osmifinále nabídl prestižní turnaj v Miami. Nasazená dvojka Karolína Plíšková v něm porazila…

 

Reflex.cz

Pohádkový luxus v královském apartmá v Burdž al-Arab, nejslavnějším hotelu Dubaje

Pohádkový luxus v královském apartmá v Burdž…

Hotel Burdž al-Arab patří nejenom k nejluxusnějším hotelům světa, ale stal se i ikonou překotně se rozvíjející…

Z berlínského muzea ukradli vzácnou stokilogramovou zlatou minci, má cenu 112 milionů korun

Z berlínského muzea ukradli vzácnou stokilogramovou…

Jednu z největších a nevzácnějších zlatých mincí světa, které se říká „Big Maple Leaf“, ukradli v pondělí…