Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi Q5 3,0 TDI S line – Quattro paradoxů

Diskuze (61)
Audi po čtyřech letech přichází s faceliftem svého středního SUV.

Po předloňské premiéře řady Q3 přichází z Ingolstadtu další novinka na téma SUV. Od přelomu roku se u nás prodává modernizované SUV řady Q5, které se díky novým kosmetickým (a průběžně zaváděným technickým) inovacím chystá dalších pár let svádět souboj s BMW X3 nebo Mercedesem GLK.

K testu faceliftované Q5 jsme vybrali něco, co se v testech na Auto.cz ještě neobjevilo. Nejprve jsme v roce 2008 vyzkoušeli třílitrový turbodiesel, před dvěma lety jsme se „podívali na zoubek“ prodejně úspěšnému čtyřválci 2,0 TDI s pohonem quattro. Tentokrát proto padla volba opět na motor 3,0 TDI, který je ovšem od roku 2011 o generaci novější, vylepšený o paket S line.

Paradox první: facelift skoro nic nezměnil

Designové změny jsou na pohled decentní, ale jasně rozeznatelné. Maska chladiče má nový šestiúhelníkový tvar a přední světla dostala zcela přepracovanou grafiku. Diody denního svícení jsou po faceliftu seřazeny do dvou svítících pásů, jako u novějších Audi. Stejnou úpravou prošly i zadní lampy, které se grafikou přiblížily modelu Q3.

suv audi suv audi  

Paket S line při pohledu zvenčí znamená většinu plastů lakovaných v barvě karoserie, decentní náznak difuzoru na zadním nárazníku a výraznější lamely v masce chladiče. Dále jsou standardem 19- místo 18palcových kol, sportovní podvozek, sportovní sedadla a černé čalounění stropu. Testovaný vůz ale přidal ještě velmi pěkná 20palcová kola se sedmi zdvojenými paprsky (zvýhodněná cena 17 tisíc) a kožené čalounění S line (63 tisíc). Finální příplatek za vymazlený vzhled proto vyskočil na 190 tisíc korun, ovšem kromě úprav z programu Audi Exclusive už další možnosti vylepšení neexistují.

Zatímco se ale měnil exteriér, uvnitř designéři Audi k žádným výraznějším změnám nesáhli. Trochu škoda, přece jen palubní deska koncepčně vychází z Audi A6 z roku 2004 a nejnovější interiéry Audi jsou o pořádný kus dál. Velká chyba to ale není, při faceliftech není zvykem radikálně přepracovat kabinu a ta v Q5 stále splňuje nejpřísnější kvalitativní měřítka.

suv audi suv audi  

To samé se už ale nedá říct o vnitřním prostoru. Robustní konstrukce karoserie a dynamické proporce nezanechaly mnoho místa, hlavně na zadních sedadlech. Zde druhá generace BMW X3 kvé-pětce pořádně utekla, Audi se prostorností může měřit leda s Mercedesem GLK nebo kompaktnějším Range Roverem Evoque. A to je docela škoda, protože třeba posuvná zadní lavice dodává Q5 mezi SUV zřídka vídanou variabilitu zavazadlového prostoru.

Paradox druhý: diesel s mravy silného benzinu

Konfigurace výbavy nepřistoupila na žádné kompromisy a stejně dopadla i volba pohonu. Motor 3,0 TDI dosahuje výkonu 180 kW a mimo verze Q5 hybridSQ5 je nejdražší možností v ceníku. Nová generace tohoto agregátu pohání Q5 vyrobené od konce roku 2011 a kromě výkonu vyššího o 4 kW přidala 80 Newtonmetrů (na 580 N.m) a zhubla 30 kg.

Koupě třílitrového turbodieselu patří v našich krajích k bontonu prémiového segmentu a v případě Q5 asi nejde vybrat lépe. Čtyřválec je sice dobře odhlučněný, ale výkonem akorát dostačující, a benzinové motory se zase nemohou měřit spotřebou paliva.

V případě Q5 3,0 TDI navíc odpadá hlavní argument proti dieselovým motorům – šestiválec je kultivovaný, relativně tichý a má velmi příjemnou zvukovou kulisu. Sotva se zahřeje, je jeho projev v kabině k nerozeznání od benzinových motorů.

suv audi suv audi  

To samé platí pro základní charakteristiku. Žádný turboefekt, žádné nečekané přísuny Newtonmetrů, třílitrové TDI se v Q5 zkrátka chová jako velmi slušný silný motor. Pouze spaluje naftu, má nižší maximum otáček než benzinové agregáty a dokáže jezdit s jednocifernou spotřebou paliva na palubním počítači.

Dálniční průměr 9,4 l/100 km (při 130 km/h a 2100 min-1) sice není nejlepší vizitkou, vzhledem k hmotnosti téměř dvou tun a stálému pohonu všech kol jde ale o obhajitelnou hodnotu. Mimo město lze průměr srazit až k sedmi litrům a ve městě se udržet pod deseti litry. Jak dnes bývá zvykem, hodnota kombinovaného měřícího cyklu (6,4 l/100 km) zůstala někde za zdmi laboratoře, realita je ale snesitelná. Nakonec kolem devíti litrů spotřebuje téměř každé moderní šestiválcové SUV.

Paradox třetí: převodovka a podvozek na BMW stále nestačí

Jestli hledáte argument, proč utéct od nafty k benzinovému motoru, tak je to převodovka – jednoznačně nejslabší článek Q5. Dvouspojkový S tronic je v nízkých rychlostech váhavý a při svižné jízdě se nenechá donutit k opravdu rychlému řazení. Má k tomu vážný důvod, souboj vysoké hmotnosti se sílou motoru mu dává zabrat. Naopak s benzinovými modely (i sportovním dieselovým SQ5) Audi kombinuje lépe dimenzovaný, pohotovější a komfortnější osmistupňový automat ZF – stejný, jaký má BMW X3.

suv audi suv audi  

Naopak samou chválu si zaslouží řízení. Je mimořádně přesné, má příjemně strmý převod a řidiče od předních kol dělí anatomicky tvarovaný sportovní volant. Velmi povedený je i podvozek, v provedení S line pochopitelně tvrdší, ale dostatečně rychle tlumící i krátké nerovnosti. Posádka je proto dobře informovaná o (ne)kvalitě silnice, v případě Q5 to ale neznamená, že by celé auto nadskakovalo v rytmu děr.

S takovým laděním by se dalo očekávat, že Audi nabídne bezchybnou ovladatelnost. V drtivé většině jízdních situací to opravdu platí, v extrémech ale Q5 znervózní. Ve velmi vysokých rychlostech nebo při průjezdu zatáček na hranici možností nedokáže řidiči poskytnout dostatečnou jistotu. To už zkrátka Audi začíná narážet na limity konstrukce podvozku – motor nad nápravou, neodpojitelný pohon všech kol a pro tuto konfiguraci relativně krátký rozvor. Pro takové případy má zkrátka BMW X3 s M paketem jasně navrch.

Paradox čtvrtý: Audi je nejlevnější

Jenže za srovnatelně vybavené BMW vydáte podle aktuálních ceníků zhruba o 100 tisíc víc. Audi totiž díky výhodným balíčkům nabízí lepší standardní výbavu a má i levnější některé příplatky. Jakkoliv to zní zvláštně, když se Q5 může na volitelné výbavě prodražit o statisíce, z trojice německých konkurentů je nejlevnější koupí. Automobilka tak kompenzuje vyšší stáří modelu, které ale ve skutečnosti není vadou. Žádná ze slabin Q5 totiž nesouvisí s délkou výroby: kromě již zmíněných jízdních vlastností v extrému (a ty většina zákazníků nevyužije nebo vůbec nerozezná) zaostává nabídkou vnitřního prostoru a přístupem do zavazadelníku. Zbytek funguje i po čtyřech letech jako zamlada.

suv audi suv audi  

První cena vozu 949.100 Kč (Q5 2,0 TDI FWD Style)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.287.900 Kč (Q5 3,0 TDI quattro Style)
Základní cena testovaného vozu 1.398.491 Kč (Q5 3,0 TDI quattro S line)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.681.447 Kč (Q5 3,0 TDI quattro S line)

Plusy

  • Silný a mimořádně kultivovaný motor s příjemným zvukovým projevem
  • Odhlučnění interiéru
  • Boční dveře kryjí prahy
  • Kvalita zpracování a použitých materiálů
  • Posuvná zadní sedadla

Mínusy

  • Těsnější interiér, méně místa na zadních sedadlech
  • Malý úhel otevření pátých dveří
  • Příplatky za úpravy S line
  • Nervozita při extrémně rychlé jízdě

Foto: Petr Homolka

Diskuze (61)
Audi Q5 3,0 TDI S line
Cena základní sestavy 1 398 491 Kč
Výbava základní sestavy Airbag řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy sideguard včetně bočních airbagů vpředu, elektronický stabilizační program včetně brzdového asistentu, kožený multifunkční čtyřramenný volant, dálkové ovládání centrálního zamykání, dekorace hliník micrometallic platin, halogenové přední světlomety včetně světel pro denní svícení s žárovkami se sníženou spotřebou energie, dělicí síť výsuvná mezi zavazadlovým prostorem a zadními sedadly, zásuvka na 12 V v zavazadlovém prostoru, sedadla vpředu manuálně podélně a výškově nastavitelná, stálý pohon všech kol quattro s dynamickým rozdělením točivého momentu, paket leštěných prvků, uchycení dětské sedačky systémem ISOFIX pro sedadlo spolujezdce (včetně deaktivace airbagu před spolujezdcem) a vnější zadní sedadla, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, asférické na straně řidiče, podélný střešní nosič hliníkový, potahy sedadel tkanina Steppe, rádio Chorus s 6,5" monochromatickým displejem, přehrávačem CD a 6 reproduktory, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, informační systém řidiče s monochromatickým displejem, kola hliníková litá v 6paprskovém parabolickém designu, velikost 8Jx18, s pneumatikami 235/60 R18, automatická klimatizace jednozónová, kontrolní systém tlaku vzduchu v pneumatikách, mlhové světlomety, posilovač řízení servotronic, střední loketní opěrka vpředu, ukazatel venkovní teploty Kč
Cena testované sestavy 1 681 447 Kč
Výbava testované sestavy Akční model Style – paket Lifestyle bez příplatku: obsahuje xenonové světlomety, multifunkční sportovní volant, automaticky zatmavovací zrcátko, parkovací asistent PLUS, světelný senzor, tempomat, Bluetooth, elektricky ovládané víko kufru a rádio Concert<br> Sportovní paket S line: 19" hliníková litá kola v 5paprskovém designu, rozměr pneu 235/65 R19 (PQR), S line podvozek s dynamickým nastavením, nápisy S line na předních blatnících, Prahové lišty s nápisem S line, ochranný kryt nákladové hrany zavazadlového prostoru z nerezu (+67.302,-)<br> Exteriérový paket S line: Přední a zadní nárazník, postranní mřížky chladiče vpředu a vložku difuzoru ve výrazně sportovním designu, Spodní strana předního a zadního nárazníku lišty na dveřích v barvě vozu, Vložka difuzoru v provedení šedá platinum, prahové lišty s nápisem S line, ochranný kryt nákladové hrany zavazadlového prostoru z nerezu, nápisy S line na předních blatnících, chromované obruby mlhovek, chromované koncovky výfuku (+48.893,-)<br> Kožené čalounění pro paket S line s rozšířením (+62.857,-), hliníková litá kola 20‘‘ (+16.757,-), metalíza (+22.432,-), navigační systém MMI (+73.438,-), informační systém řidiče (+3.225,-), multifunkční volant s pádly (+5.690,-), elektricky nastavitelná sedadla (+20.965,-), adaptivní světlomety (+10.620,-), dekorace klavírní lak quattro GmbH (+10.892,-), audio Bang & Olufsen (+26.551,-), Audi side assist + active lane assist (+29.619,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2976
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 180 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 580 / 1750 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 225
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.1 / 6 / 6.4
Emise CO2: 169
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 540 / 0
Objem nádrže (l): 75
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1935 / 505
Rozměr pneu: 255/55 R20
Audi Q5 3,0 TDI S line
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4629
b) šířka (mm): 1898
c) výška (mm): 1655
d) rozvor (mm): 2807
e) rozchod vpředu (mm): 1617
f) rozchod vzadu (mm): 1614
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1590
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
19. 5. 2013 13:03
Re: Podvozek sport - komfort
V mém autě tedy rozdíly výrazné jsou: jezdím A4 sedan s 6 stupňovým manuálem, který má ve výbavě Audi CES podvozek, drive select a dynamic steering a změna z comfort režimu na dynamic je jako hrom. Comfort krásně filtruje nerovnosti, ale řízení je gumové, u Dynamicu je to naopak. vyřešil jsem to nastavením režimu Individual, kde jsem si navolil řízení Dynamic a podvozek Comfort :-) A podobné změny cítím, když si obdobné režimy navolím u A6, kterou také sedlám a která má navíc ještě vzduchový podvozek.
19. 5. 2013 12:52
S tronic a krouťák
Mám takový nepodstatný dotaz, ale rád bych odpověď znal, až už od někoho z diskutujících nebo od redaktorů: Tušíte proč má nová A6 u této motorizace omezený kroutící moment na 500M.n? Já vždy myslel, že je to právě kvůli S troniku, že více přenášet nezvládne, ale tady u Q5 je udáváno 580N.m. To tu převodovku mezitím posílili? Díky :-)
12. 4. 2013 10:51
Re: Nezávislé topení
Ono na rozdíl od Asijatů ti nikdo nevnucuja jak má auto vypadat a můžeš si poskládat jak chceš. Což je aspoň pro mě výhoda.
12. 4. 2013 10:47
Re: Nezávislé topení
Vidím, že asi bydlíš v knihovně, nebo v paneláku... >:D
12. 4. 2013 10:45
Re: Ach jo....
No to je okamžitá spotřeba a asi do kopce, včera jsem jel 450 km z toho polovina D1 s tempomatem na 130 km/h a průměrná spotřeba 7,2 l/100km. Tak co by si jako od 3,0 TDI chtěl ??? Spotřebu jako 1,6 TDI ??? To asi těžko. ;-)