Test Auto.cz

Audi Q5 3,0 TDI S line – Quattro paradoxů

13.3. 2013
Verdikt
 

Audi po čtyřech letech přichází s faceliftem svého středního SUV.

Po předloňské premiéře řady Q3 přichází z Ingolstadtu další novinka na téma SUV. Od přelomu roku se u nás prodává modernizované SUV řady Q5, které se díky novým kosmetickým (a průběžně zaváděným technickým) inovacím chystá dalších pár let svádět souboj s BMW X3 nebo Mercedesem GLK.

K testu faceliftované Q5 jsme vybrali něco, co se v testech na Auto.cz ještě neobjevilo. Nejprve jsme v roce 2008 vyzkoušeli třílitrový turbodiesel, před dvěma lety jsme se „podívali na zoubek“ prodejně úspěšnému čtyřválci 2,0 TDI s pohonem quattro. Tentokrát proto padla volba opět na motor 3,0 TDI, který je ovšem od roku 2011 o generaci novější, vylepšený o paket S line.

Paradox první: facelift skoro nic nezměnil

Designové změny jsou na pohled decentní, ale jasně rozeznatelné. Maska chladiče má nový šestiúhelníkový tvar a přední světla dostala zcela přepracovanou grafiku. Diody denního svícení jsou po faceliftu seřazeny do dvou svítících pásů, jako u novějších Audi. Stejnou úpravou prošly i zadní lampy, které se grafikou přiblížily modelu Q3.

obrázek [600 x 320]  

Paket S line při pohledu zvenčí znamená většinu plastů lakovaných v barvě karoserie, decentní náznak difuzoru na zadním nárazníku a výraznější lamely v masce chladiče. Dále jsou standardem 19- místo 18palcových kol, sportovní podvozek, sportovní sedadla a černé čalounění stropu. Testovaný vůz ale přidal ještě velmi pěkná 20palcová kola se sedmi zdvojenými paprsky (zvýhodněná cena 17 tisíc) a kožené čalounění S line (63 tisíc). Finální příplatek za vymazlený vzhled proto vyskočil na 190 tisíc korun, ovšem kromě úprav z programu Audi Exclusive už další možnosti vylepšení neexistují.

Zatímco se ale měnil exteriér, uvnitř designéři Audi k žádným výraznějším změnám nesáhli. Trochu škoda, přece jen palubní deska koncepčně vychází z Audi A6 z roku 2004 a nejnovější interiéry Audi jsou o pořádný kus dál. Velká chyba to ale není, při faceliftech není zvykem radikálně přepracovat kabinu a ta v Q5 stále splňuje nejpřísnější kvalitativní měřítka.

obrázek [600 x 345]  

To samé se už ale nedá říct o vnitřním prostoru. Robustní konstrukce karoserie a dynamické proporce nezanechaly mnoho místa, hlavně na zadních sedadlech. Zde druhá generace BMW X3 kvé-pětce pořádně utekla, Audi se prostorností může měřit leda s Mercedesem GLK nebo kompaktnějším Range Roverem Evoque. A to je docela škoda, protože třeba posuvná zadní lavice dodává Q5 mezi SUV zřídka vídanou variabilitu zavazadlového prostoru.

Paradox druhý: diesel s mravy silného benzinu

Konfigurace výbavy nepřistoupila na žádné kompromisy a stejně dopadla i volba pohonu. Motor 3,0 TDI dosahuje výkonu 180 kW a mimo verze Q5 hybridSQ5 je nejdražší možností v ceníku. Nová generace tohoto agregátu pohání Q5 vyrobené od konce roku 2011 a kromě výkonu vyššího o 4 kW přidala 80 Newtonmetrů (na 580 N.m) a zhubla 30 kg.

Koupě třílitrového turbodieselu patří v našich krajích k bontonu prémiového segmentu a v případě Q5 asi nejde vybrat lépe. Čtyřválec je sice dobře odhlučněný, ale výkonem akorát dostačující, a benzinové motory se zase nemohou měřit spotřebou paliva.

V případě Q5 3,0 TDI navíc odpadá hlavní argument proti dieselovým motorům – šestiválec je kultivovaný, relativně tichý a má velmi příjemnou zvukovou kulisu. Sotva se zahřeje, je jeho projev v kabině k nerozeznání od benzinových motorů.

obrázek [600 x 381]  

To samé platí pro základní charakteristiku. Žádný turboefekt, žádné nečekané přísuny Newtonmetrů, třílitrové TDI se v Q5 zkrátka chová jako velmi slušný silný motor. Pouze spaluje naftu, má nižší maximum otáček než benzinové agregáty a dokáže jezdit s jednocifernou spotřebou paliva na palubním počítači.

Dálniční průměr 9,4 l/100 km (při 130 km/h a 2100 min-1) sice není nejlepší vizitkou, vzhledem k hmotnosti téměř dvou tun a stálému pohonu všech kol jde ale o obhajitelnou hodnotu. Mimo město lze průměr srazit až k sedmi litrům a ve městě se udržet pod deseti litry. Jak dnes bývá zvykem, hodnota kombinovaného měřícího cyklu (6,4 l/100 km) zůstala někde za zdmi laboratoře, realita je ale snesitelná. Nakonec kolem devíti litrů spotřebuje téměř každé moderní šestiválcové SUV.

Paradox třetí: převodovka a podvozek na BMW stále nestačí

Jestli hledáte argument, proč utéct od nafty k benzinovému motoru, tak je to převodovka – jednoznačně nejslabší článek Q5. Dvouspojkový S tronic je v nízkých rychlostech váhavý a při svižné jízdě se nenechá donutit k opravdu rychlému řazení. Má k tomu vážný důvod, souboj vysoké hmotnosti se sílou motoru mu dává zabrat. Naopak s benzinovými modely (i sportovním dieselovým SQ5) Audi kombinuje lépe dimenzovaný, pohotovější a komfortnější osmistupňový automat ZF – stejný, jaký má BMW X3.

obrázek [600 x 310]  

Naopak samou chválu si zaslouží řízení. Je mimořádně přesné, má příjemně strmý převod a řidiče od předních kol dělí anatomicky tvarovaný sportovní volant. Velmi povedený je i podvozek, v provedení S line pochopitelně tvrdší, ale dostatečně rychle tlumící i krátké nerovnosti. Posádka je proto dobře informovaná o (ne)kvalitě silnice, v případě Q5 to ale neznamená, že by celé auto nadskakovalo v rytmu děr.

S takovým laděním by se dalo očekávat, že Audi nabídne bezchybnou ovladatelnost. V drtivé většině jízdních situací to opravdu platí, v extrémech ale Q5 znervózní. Ve velmi vysokých rychlostech nebo při průjezdu zatáček na hranici možností nedokáže řidiči poskytnout dostatečnou jistotu. To už zkrátka Audi začíná narážet na limity konstrukce podvozku – motor nad nápravou, neodpojitelný pohon všech kol a pro tuto konfiguraci relativně krátký rozvor. Pro takové případy má zkrátka BMW X3 s M paketem jasně navrch.

Paradox čtvrtý: Audi je nejlevnější

Jenže za srovnatelně vybavené BMW vydáte podle aktuálních ceníků zhruba o 100 tisíc víc. Audi totiž díky výhodným balíčkům nabízí lepší standardní výbavu a má i levnější některé příplatky. Jakkoliv to zní zvláštně, když se Q5 může na volitelné výbavě prodražit o statisíce, z trojice německých konkurentů je nejlevnější koupí. Automobilka tak kompenzuje vyšší stáří modelu, které ale ve skutečnosti není vadou. Žádná ze slabin Q5 totiž nesouvisí s délkou výroby: kromě již zmíněných jízdních vlastností v extrému (a ty většina zákazníků nevyužije nebo vůbec nerozezná) zaostává nabídkou vnitřního prostoru a přístupem do zavazadelníku. Zbytek funguje i po čtyřech letech jako zamlada.

obrázek [600 x 394]  

První cena vozu949.100 Kč (Q5 2,0 TDI FWD Style)
První cena vozu s testovanou motorizací1.287.900 Kč (Q5 3,0 TDI quattro Style)
Základní cena testovaného vozu1.398.491 Kč (Q5 3,0 TDI quattro S line)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.681.447 Kč (Q5 3,0 TDI quattro S line)

Plusy

  • Silný a mimořádně kultivovaný motor s příjemným zvukovým projevem
  • Odhlučnění interiéru
  • Boční dveře kryjí prahy
  • Kvalita zpracování a použitých materiálů
  • Posuvná zadní sedadla

Mínusy

  • Těsnější interiér, méně místa na zadních sedadlech
  • Malý úhel otevření pátých dveří
  • Příplatky za úpravy S line
  • Nervozita při extrémně rychlé jízdě
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Audi Q5 3,0 TDI S line

Cena v základní výbavě: 1 398 491 Kč Cena v testované výbavě: 1 681 447 Kč

Základní výbava:Airbag řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy sideguard včetně bočních airbagů vpředu, elektronický stabilizační program včetně brzdového asistentu, kožený multifunkční čtyřramenný volant, dálkové ovládání centrálního zamykání, dekorace hliník micrometallic platin, halogenové přední světlomety včetně světel pro denní svícení s žárovkami se sníženou spotřebou energie, dělicí síť výsuvná mezi zavazadlovým prostorem a zadními sedadly, zásuvka na 12 V v zavazadlovém prostoru, sedadla vpředu manuálně podélně a výškově nastavitelná, stálý pohon všech kol quattro s dynamickým rozdělením točivého momentu, paket leštěných prvků, uchycení dětské sedačky systémem ISOFIX pro sedadlo spolujezdce (včetně deaktivace airbagu před spolujezdcem) a vnější zadní sedadla, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, asférické na straně řidiče, podélný střešní nosič hliníkový, potahy sedadel tkanina Steppe, rádio Chorus s 6,5" monochromatickým displejem, přehrávačem CD a 6 reproduktory, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, informační systém řidiče s monochromatickým displejem, kola hliníková litá v 6paprskovém parabolickém designu, velikost 8Jx18, s pneumatikami 235/60 R18, automatická klimatizace jednozónová, kontrolní systém tlaku vzduchu v pneumatikách, mlhové světlomety, posilovač řízení servotronic, střední loketní opěrka vpředu, ukazatel venkovní teploty

Výbava testovaného vozu:Akční model Style – paket Lifestyle bez příplatku: obsahuje xenonové světlomety, multifunkční sportovní volant, automaticky zatmavovací zrcátko, parkovací asistent PLUS, světelný senzor, tempomat, Bluetooth, elektricky ovládané víko kufru a rádio Concert
Sportovní paket S line: 19" hliníková litá kola v 5paprskovém designu, rozměr pneu 235/65 R19 (PQR), S line podvozek s dynamickým nastavením, nápisy S line na předních blatnících, Prahové lišty s nápisem S line, ochranný kryt nákladové hrany zavazadlového prostoru z nerezu (+67.302,-)
Exteriérový paket S line: Přední a zadní nárazník, postranní mřížky chladiče vpředu a vložku difuzoru ve výrazně sportovním designu, Spodní strana předního a zadního nárazníku lišty na dveřích v barvě vozu, Vložka difuzoru v provedení šedá platinum, prahové lišty s nápisem S line, ochranný kryt nákladové hrany zavazadlového prostoru z nerezu, nápisy S line na předních blatnících, chromované obruby mlhovek, chromované koncovky výfuku (+48.893,-)
Kožené čalounění pro paket S line s rozšířením (+62.857,-), hliníková litá kola 20‘‘ (+16.757,-), metalíza (+22.432,-), navigační systém MMI (+73.438,-), informační systém řidiče (+3.225,-), multifunkční volant s pádly (+5.690,-), elektricky nastavitelná sedadla (+20.965,-), adaptivní světlomety (+10.620,-), dekorace klavírní lak quattro GmbH (+10.892,-), audio Bang & Olufsen (+26.551,-), Audi side assist + active lane assist (+29.619,-).

Neztrácejte čas tím, co jiní umí lépe: 3 důvody, proč si firmu koupit, nikoli zakládat Neztrácejte čas tím, co jiní umí lépe: 3 důvody, proč si firmu koupit, nikoli zakládat

Podnikání by měl provázet jednoduchý princip – snaha…

Budova u pražské Národní třídy se může zřítit Budova u pražské Národní třídy se může zřítit

V rekonstruovaném domě v Mikulandské ulici v centru Prahy…

Trump připustil vměšování Ruska, výsledek voleb to prý neovlivnilo Trump připustil vměšování Ruska, výsledek voleb to prý neovlivnilo

Americký prezident Donald Trump zopakoval, že má plnou…

Česká diplomacie podpořila Krejčířovy stížnosti na vězení Česká diplomacie podpořila Krejčířovy stížnosti na vězení

Česká diplomacie podpořila požadavky Radovana Krejčíře na…

 

Štítky SUV Audi

Technické údaje
Motor Audi Q5 3,0 TDI S line
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2976
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 180 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 580 / 1750 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 225
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.1 / 6 / 6.4
Emise CO2:169
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 540 / -
Objem nádrže (l):75
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1935 / 505
Rozměr pneu:255/55 R20
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4629
b) šířka (mm): 1898
c) výška (mm): 1655
d) rozvor (mm): 2807
e) rozchod vpředu (mm): 1617
f) rozchod vzadu (mm): 1614
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1590
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Audi Q5 3,0 TDI S line – Quattro paradoxů







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 110 Super Sport: Domácí UFO skončilo jako Ferat Vampire Škoda 110 Super Sport: Domácí UFO skončilo jako Ferat Vampire

Placatou Škodu z počátku 70. let si většina z nás…

Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video) Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video)

Kolotoč Formule 1 je neuvěřitelně nabitý. Zamýšleli jste…

 



Tohle Audi Q5 u nás nekoupíte. V čem je tak zvláštní? Tohle Audi Q5 u nás nekoupíte. V čem je tak zvláštní?

Audi představuje na autosalonu v Pekingu SUV Q5L. V…

Audi Q5 v Česku dostalo nový motor. Vyzkoušeli jsme jej už dávno před tím Audi Q5 v Česku dostalo nový motor. Vyzkoušeli jsme jej už dávno před tím

Základní paleta Audi Q5 v Česku dosud zahrnovala pouze…

 



 
Na startu setinové rallye Carlsbad Classic 2018: Zelenáči na vlastní nebezpečí

Na startu setinové rallye Carlsbad Classic 2018: Zelenáči na vlastní nebezpečí

Včera

Vyrazili jsme na start populární setinové rallye Carlsbad Classic 2018. A coby přímí účastníci se přesvědčili, že tahle paráda umí být pořádně náročná.




Blesk.cz

Nejvíc sexy doktorka v Moskvě: V práci ji za fotky nepochválili, ale vás zaručeně rozpálí

Nejvíc sexy doktorka v Moskvě: V práci ji za fotky…

Ne vždy se vyplácí zveřejňovat na sociálních sítích sexy fotky. Své o tom ví ruská záchranářka Anastázia…

Vlaďka Erbová s dětmi a přítelem v exotickém ráji. Lidi z nich šílí! Tohle jejího ex nepotěší

Vlaďka Erbová s dětmi a přítelem v exotickém ráji.…

Zaslouženou dovolenou si v Dominikánské republice užívá Vlaďka Erbová (37) s přítelem Michalem Gulašim (31) a…

 

iSport.cz

Van Avermaet udržel vedení na Tour i v horách: To se zapíše do historie!

Van Avermaet udržel vedení na Tour i v horách: To se…

Dokázal nemožné. Před vstupem do hor jen málokdo počítal s tím, že by belgický cyklista Greg Van Avermaet zvládl…

Šural: Proč jsem nepřemluvil Coufala, aby šel do Sparty? Zeptejte se jeho

Šural: Proč jsem nepřemluvil Coufala, aby šel do…

Kapitánem fotbalistů Sparty po Davidu Lafatovi, který ukončil kariéru, se oficiálně stal Josef Šural. Ten už s…

 

Reflex.cz

Výročí vyvraždění Romanovců. 10 věcí, které jste o hrůzném masakru ruské carské rodiny nevěděli

Výročí vyvraždění Romanovců. 10 věcí, které jste o…

Poslední ruský car Mikuláš II. byl se svojí manželkou a pěti dětmi zavražděn bolševiky v noci z 16. na 17.…

Dobrodružné safari aneb 10 nej národních parků Afriky

Dobrodružné safari aneb 10 nej národních parků Afriky

Snem všech milovníků přírody je možnost pozorovat zvířata v jejich domácím prostředí.  Pokud jste jedním z nich,…