Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi S5 Coupé – Výtečné, ale nudné

David Bureš
Diskuze (113)
Aktuální vrchol nové generace kupé střední třídy od Audi pohání šestiválec. Nové S5 jezdí parádně, chybí mu ale jiskra.


Design, interiér


Sportovní kupé na evropských trzích možná už nejsou tak prodejně důležitá jako kdysi, pro luxusní výrobce ale stále hrají důležitou roli z hlediska image. Proto třeba kupé střední třídy nechybí v nabídce Audi, BMW ani Mercedesu. Zástupce Ingolstadtu letos dorazil na trh v nové generaci, a tak je příhodná doba na to jej vyzkoušet.

Kupé je přitom vůbec prvním zástupcem druhé generace řady A5. České ceny má už i pětidveřové A5 Sportback, jehož první kusy mají na trh dorazit na začátku příštího roku, zatímco kabriolet dorazí až v březnu 2017. Hned při zahájení prodeje kupé je k dispozici i sportovní varianta S5, která se před příchodem RS 5 stává vrcholnou formou vozu. A právě tento model s třílitrovým šestiválcem pod kapotou jsme vyzkoušeli.

Nudný? Ano, ale zároveň pohledný

Audi bylo vždy známé jako automobilka, která své vozy mění jen jemně a nijak revolučně. A to přesně platí i pro novou S5, kterou byste si klidně mohli splést s předchůdcem. Jenže to byl přesně plán designérů. Stávající generace se i po letech na trhu líbila, a tak vsadili na evoluci tvarů.

Zároveň ale bližší pohled ukazuje, že se při práci rozhodně nenudili. Vnější zpětná zrcátka se z A sloupků přesunula na dveře, na bocích se objevila výraznější linka, zatímco příď ozdobila ostřeji řezaná maska single frame a užší, pětiúhelníkové světlomety. Naopak záď je prakticky shodná, jen koncová světla jsou tenčí. Model S5 se pak proti konvenčním verzím liší jen decentními úpravami. Mohutná křídla a výrazný bodykit tu nečekejte, tady jde jen o jemně zvýrazněný nárazník, svébytné lišty v masce chladiče nebo decentní difusor a hned čtyři koncovky výfuku na zádi.

Musím se přiznat, že když jsem novou S5 viděl poprvé, moc mě tvarově nenadchla. I přes výraznější tvary nadále působila nudně, příď s nízko uloženou maskou chladiče mi přišla poněkud neforemná, jednoduše řešené hlavní světlomety bych vyměnil za ty nápaditěji tvarované z A4. Jenže stačil týden a já kouzlo S5 objevil. Je to prostě jedno z těch nenápadných aut, které se zalíbí až časem. A co víc, ta ostře řezaná a zároveň elegantní záď stojí opravdu za to už od prvního pohledu.

Výtečné materiály a bohatá výbava

To uvnitř jsem se zabydlel hned na první dobrou. Sportovní sedadla perfektně obejmou tělo, zároveň jsou ale dostatečně pohodlná i na delších cestách, čemuž pomáhá i nastavitelná délka sedáku, vyhřívání nebo masážní funkce. Kvalit masáže konkurenčního Mercedesu sice nedosahuje, rozhodně ale potěší. Jedinou kritikou je tak fakt, že bych si přál posunout sedačku ještě trochu níže. Vím, že tohle není ryzí sporťák, ale gran turismo, přesto bych raději zvolil ještě sportovnější pozici.

Pohled na palubní desku pak dokazuje, že je koncepce kabiny převzata z A4. Minimalistické řešení je přitom nejen hezké na pohled, ale také jednoduché na ovládání. Řidič se uvnitř rychle zabydlí a už po pár kilometrech nemusí přemýšlet, kde co najde. Kdybych chtěl být hodně kritický, poukázal bych na tlačítko startující motor umístěné na středovém tunelu příliš vpředu a na tlačítka kolem otočného ovladače multimediálního systému MMI. Tlačítka pro návrat o jeden stupeň v menu a pro návrat na domovskou stránku bych prohodil nebo přesunul, před kolečkem nejsou moc po ruce.

audi testy strednitrida sportovni kupe audi testy strednitrida sportovni kupe  

To jsou ale jen malichernosti, protože jinak je to jedna velká paráda. Přístrojový štít byl v našem případě tvořen digitálním displejem (tzv. Audi virtual cockpit za 7.200 Kč), který u S5 nabízí speciální grafiku s centrálně umístěným otáčkoměrem doplněným o tachometr s digitálními číslovkami. Na TFT obrazovce s úhlopříčkou 12,3“ a rozlišením 1440 x 540 pixelů opravdu není co kritizovat. Zobrazení je naprosto jasné a ostré, ovládání přehledné. Jen škoda, že se kraje obrazovky ve tmě odrážejí v čelním skle. To sportovní volant s dole zploštěným věncem je bez chybičky, řidič jej bude držet opravdu rád. Jen ta tlačítka pro manuální řazení by mohla být o něco větší.

Perfektní zpracování a vybrané materiály jsou pro Audi samozřejmostí a S5 kupé není výjimkou. Poznámku ale máme, v testovaném voze v zadní části kabiny něco vrzalo. Nepochybně se jednalo jen o chybu konkrétního exempláře, ve voze dříve zkoušeném na mezinárodní jízdní prezentaci bylo všechno v pořádku.

Mnoho z těch parádních detailů ale nedostanete jen tak, Audi si za ně nechá zaplatit. Karbonový dekor tak přijde na 12.900 korun, detaily v umělé kůži na 8.300 Kč a sedačky v Nappa kůži na 25.800 korun. To samé platí i pro v mainstreamu leckdy samozřejmé prvky. I v S5 se musí připlácet za tempomat (8.600 Kč) nebo dešťový senzor (3.600 Kč). To u auta se základní cenovkou 1,73 milionu korun opravdu nepotěší...

Na druhou stranu příplatkové prvky skutečně fungují – head-up displej promítá informace přímo na čelní sklo, a to jasně a ostře, parkovací kamery sledující dění před a za vozem mají perfektní obraz, adaptivní tempomat jemně reaguje na provoz před vámi a adaptivní diodové Matrix světlomety spolehlivě zhasínají, aby neoslňovaly protijedoucí řidiče. A právě tahle kvalita dnes bývá zásadním rozdílem mezi mainstreamem a prémií.

Nástup dozadu usnadňují dlouhatánské dveře, které jsou zároveň důvodem, proč auto disponuje podavači bezpečnostních pásů pro řidiče a spolujezdce. Prostoru vzadu není právě přehršel, se svými 183 centimetry jsem měl jen minimální rezervy před koleny i nad hlavou. Když však přihlédneme k tomu, že se jedná o kupé, zjistíme, že to vlastně není špatné. Vzadu si totiž dokážu představit i cestu na delších cestách.

Co by si však S5 zasloužila, jsou větší odkládací prostory – do kapes ve dveřích, ani do prostoru pod středovou loketní opěrkou se toho moc nevejde. Naopak se zavazadelníkem není nejmenší problém. Jeho objem činí 465 litrů, což je více než u konkurence (BMW 4 Coupé nabízí 445 litrů a Mercedes C kupé jen 400 litrů). S5 objem nahání hlavně délkou, po sklopení zadních sedadel navíc nevznikne žádný schod. Výhodou jsou pak i pravidelné tvary nebo vak na lyže. Pod podlahou je navíc prostor i pro standardně dodávanou dojezdovou rezervu. Jen ten vstupní otvor samozřejmě není zázračný. S cestou na dovolenou ve dvou si ale S5 poradí naprosto perfektně, a přesně to se od něj čeká.

Motor, jízdní vlastnosti


3.0 TFSI s 260 kW. Je třeba něco dodávat?

Audi S5 si i v druhé generaci uchovalo benzinový šestiválec s obchodním označením 3.0 TFSI (tedy zcela původně mělo 4.2 FSI V8). Jenže zatímco u předchůdce byl třílitr přeplňovaný kompresorem, druhá generace vsadila na nově vyvinutou jednotku dopovanou turbodmychadlem typu twin-scroll. Právě turbo umístěné mezi řadami válců je jednou z nejdůležitějších mezigeneračních změn ze zhruba 800 nových komponentů použitých v tomto agregátu.

Výsledkem konstrukčních novinek je fakt, že vidlicový agregát o objemu 2995 cm3 dosahuje výkonu 260 kW a točivého momentu 500 N.m, což je o 15 kW a o výrazných 60 N.m více než u šestiválcového předchůdce. Ve srovnání s původní osmiválcovou S5 je nicméně výkon shodný.

audi testy strednitrida sportovni kupe audi testy strednitrida sportovni kupe  

Není vůbec žádným překvapením, že S5 je díky přeplňovanému šestiválci opravdu rychlé. To ostatně dokazuje i hodnota zrychlení, na stovce je auto za 4,7 sekundy. Díky turbodmychadlu typu twin-scroll je zátah lineární a motor má vždy víc než dost síly v širokém pásmu otáček. Přesto je nejlepší motor držet někde mezi 2000 a 5000. Zatímco v nízkých otáčkách je přece jen znát turbodíra, v těch vysokých už motor začíná ztrácet elán.

Přesně v daném pásmu drží motor i pro S5 standardně dodávaný automat, tedy pokud hovoříme o sportovním módu. Výchozí nastavení je totiž uzpůsobeno šetření paliva, což znamená, že převodovka nechá motor lechtat těsně nad volnoběhem, když ve městě klidně zařadí i šestku. V takových nížinách ale S5 není tak čiperné, jak by se dalo od něj čekat. I proto jsem častěji volil sportovní režim, případně manuální.

Jestliže základní verze A5 využívají v případě automatu služeb dvouspojkové převodovky, S5 využívá osmikvalt s hydrodynamickým měničem. To znamená za všech podmínek naprosto hladkou a rychlou změnu převodu, také na manuální pokyn převodovka hbitě reaguje. Jen je nutné se smířit s tím, že po dosažení omezovače si automat sám přeřadí. Nemělo by sportovní kupé nechat více volnosti samotnému řidiči?

Zpívá, rychle jede, ale...

Přizpůsobení se převodovky aktuálnímu jízdnímu podtrhuje celkovou univerzálnost auta. S Audi S5 zkrátka v pohodě překřížíte Evropu a když se vám bude chtít si cestou k moři trochu zajet, kupé si lehce poradí i s nějakým tím oblíbeným průsmykem. V zatáčkách přitom zůstane naprosto jisté a jednotlivé oblouky projede jak po kolejích.

Jenže právě tahle jistota je ve finále trošku na škodu. S5 si sice v zatáčkách libuje, jenže zároveň trochu nudí. Oblouk prostě projede, aniž by mrknulo okem, jenže zároveň to znamená, že si pilot za jeho volantem ani trochu neusměje. Když jsem se byl tak projet po oblíbených karlštejnských silničkách, dobrý pocit jsem měl leda tak z dosahované z rychlosti. Ale že bych se bavil? To vlastně vůbec...

Důvod hledejme ve standardně dodávaném pohonu všech kol, který znamená parádní grip za všech podmínek. V našem případě navíc autu nechyběl ani sportovní, elektronicky řízený diferenciál na zadní nápravě, který hbitosti vozu dále prospívá. Tato kombinace ve výsledku znamená, že auto se ve vysoké rychlosti dostane spíše do smyku všemi čtyřmi koly, protože jede už příliš rychle, než aby mělo hravou záď. Té nedosáhnete ani vypnutím kontroly trakce. S5 takovou „sebevraždu“ vůbec nepřipustí, elektronické pomocníky maximálně omezí, když však jsou náhle potřeba, samo je sepne. Nutno podotknout, že chování elektroniky je velice jemné, a tak řidiče nečeká nějaké nemilé překvapení. Naopak příplatkové dynamické řízení občas trochu zamrzí, když řidič v oblouku občas zaváhá, nakolik vlastně zatočit volantem.

audi testy strednitrida sportovni kupe audi testy strednitrida sportovni kupe  

Zároveň je ale rychlému tempu S5 dobře uzpůsoben podvozek. Při přesouvání se po městě se může zdát poněkud tvrdší, jakmile ale zvýšíte tempo, začne rázem dávat smysl, kompromis mezi jistotou a komfortem je totiž příkladný. V testovaném voze jsme navíc mohli nastavení upravit díky adaptivním tlumičům, jenže stejně jsme většinou zůstávali ve výchozím módu. Ve sportovním byl už podvozek v českých podmínkách příliš tvrdý, zatímco v komfortu se karoserie začala při ostřejším tempu překvapivě naklánět. Podvozek je navíc slušně odhlučněn, byť 19palcová kola na větších nerovnostech občas bouchnou. Perfektně potlačen je pak aerodynamický hluk.

Naopak motor o sobě dá vědět, a to i na dálnici. Na dlouhých cestách to možná může začít být trochu únavné, jinak ho ale budete poslouchat rádi, protože soundtrack S5 stojí opravdu za to. Šestiválec má totiž podobný rozsah jako Freddie Mercury, v nízkých otáčkách lehce vrní, ve středním pásmu brumlá a ve vysokých doslova zpívá. Jaký song bude znít vaším uším nejlépe, nechám na vás, mně nejvíce oslovilo hutné brumlání ve středních otáčkách, v nichž má motor také nejvíc síly.

A častý poslech zpěvu šestiválce se odrazil ve spotřebě. Závěrečný průměr se zastavil na 12,3 litru na 100 km, což i s ohledem na testování schopností auta není právě málo. Ve městě si auto řeklo o 15 litrů, dálniční průměr činil rovných devět. Ani na trase kombinující město s dálnicí a okresními silnicemi spotřeba moc nepotěšila, průměr 11,3 l/100 km je také vyšší. Zvlášť s ohledem na to, že ne o tolik vyšších hodnot nedávno dosahovalo mnohem silnější a rychlejší Audi RS 7 Sportback performance, poháněné čtyřlitrovým osmiválcem o výkonu 445 kW. Audi přitom šestiválec S5 radí krmit 98oktanovým benzinem, byť devadesátpětku v nouzi také zvládne.

Závěr


Závěr

Audi S5 Coupé je typickým zástupcem kategorie gran turismo. Jedná se o velice rychlý automobil, který však zůstává příjemným společníkem i na dlouhých cestách. Ty mu navíc sednou, protože je dostatečně komfortní a zároveň nabízí velký zavazadelník i slušný vnitřní prostor. Vedle vysokorychlostních dálničních přesunů napříč Evropou k moři nebo do Alp však S5 hravě zvládne i klikaté silničky, když se jeho pilot bude chtít trochu projet. Oblouky bude krájet opravdu rychle a jistě, jen se jeho řidič nebude za volantem bavit. S5 zkrátka drží jako přibité a na zábavu nemyslí, jakoby to bylo něco nežádoucího. Ostatně ani ESP nelze zcela vypnout...

A právě jistá nudnost je zřejmě největší slabinou jinak perfektního vozu. S vyšší cenou se zkrátka v této kategorii nedá nic dělat, konkurence ze Stuttgartu i Mnichova je ale levnější. Kritizovat vyšší spotřebu u sportovně laděného auta pak sice může překvapit, jenže u nedávno testovaného Audi RS 7 performance byla obdobná, a to navzdory použití mnohem silnějšího osmiválce se dvěma turbodmychadly. Já bych se s tím ale klidně smířil, protože být častěji na benzince za to parádní šestiválcové brumlání stále stojí za to.

audi testy strednitrida sportovni kupe audi testy strednitrida sportovni kupe  

Nejlevnější verze modelu1.727.900 Kč (3.0 TFSI quattro/260 kW S5 Coupé)
Základ s testovaným motorem1.727.900 Kč (3.0 TFSI quattro/260 kW)
Testovaný vůz bez příplatků1.727.900 Kč (3.0 TFSI quattro/260 kW)
Testovaný vůz s výbavou2.324.000 Kč (3.0 TFSI quattro/260 kW)

Plusy

  • Nadmíru silný motor
  • Naprosto jisté jízdní vlastnosti
  • Odhlučnění interiéru
  • Ideální kompromis mezi komfortem a jistotou v zatáčkách
  • Perfektní výběr materiálů
  • Prostorný zavazadelník

Minusy

  • Příplatky i za maličkosti
  • Vyšší spotřeba paliva
  • Vrzající plasty v testovaném exempláři

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (113)
Audi S5 Coupé
Cena základní sestavy 1 727 900 Kč
Výbava základní sestavy Automatická klimatizace, MMI rádio plus s 7“ barevným displejem, palubní počítač, bluetooth, elektricky nastavitelná sportovní přední sedadla s vyhříváním, Audi sound system, diodové světlomety, multifunkční kožený volant, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, 18palcová litá kola, sportovní podvozek, bezrámové vnitřní zpětné zrcátko, rezervní kolo. Kč
Cena testované sestavy 2 324 000 Kč
Výbava testované sestavy Modrý lak Navarra (+30.600,-), dynamické servořízení (+28.600,-), sportovní podvozek s adaptivními tlumiči (+28.000,-), multifunkční sportovní volant plus (+3.300,-), bezrámové vnitřní zpětné zrcátko (+5.000,-), dekorace karbon Atlas (+12.900,-), elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka (+6.500,-), prvky interiéru v umělé kůži – spodní část středové konzole, opěrky rukou ve dveřích (+8.300,-), světelný a dešťový senzor (+3.600,-), třízónová automatická klimatizace (+19.600,-), kuřácké provedení (+1.500,-), Audi virtual cockpit – digitální kaplička s přístroji s úhlopříčkou 12,3“ (+7.200,-), hudební systém Bang & Olufsen s 3D zvukem (+32.600,-), Audi phone box s bezdrátovým nabíjením telefonů (+9.800,-), systém quattro se sportovním diferenciálem (+38.600,-), head-up displej (+28.000,-), sportovní sedadla vpředu v čalounění Nappa kůží (+25.800,-), asistenční paket Tour – adaptivní tempomat, aktivní asistent pro jízdu v pruzích, asistent pro jízdu v dopravní zácpě, rozpoznávání dopravních značek, automatické brzdění (+46.900,-), asistenční paket City a Parking – hlídání mrtvého úhlu, přední a zadní parkovací kamera, varování při vystupování, parkovací asistent (+50.100,-), navigace MMI plus včetně MMI touch (+73.500,-), 19palcová kola Cavo (+41.500,-), LED Matrix světlomety (+20.300,-), paket odkládacích prostor – síť na zadní straně předních sedadel, loketní opěrka vzadu s držákem na nápoje, síť v zavazadelníku, uzamykatelná přihrádka před spolujezdcem (+5.500,-), ambientní osvětlení interiéru (+2.900,-), Audi hold assist (+2.300,-), Audi smartphone interface – propojení vozu s chytrým telefonem (+11.500,-), zatmavená zadní skla (+12.000,-), pneumatická bederní opěrka s masážní funkcí (+14.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 260 / 5400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 500 / 1370 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.8 / 5.8 / 7.3
Emise CO2: 170
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 465 / 0
Objem nádrže (l): 58
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1615 / 500
Rozměr pneu: 255/35 R19
Audi S5 Coupé
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4692
b) šířka (mm): 1846
c) výška (mm): 1368
d) rozvor (mm): 2765
e) rozchod vpředu (mm): 1587
f) rozchod vzadu (mm): 1568
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 530 / 770
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 890
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
21. 12. 2016 16:18
Re: pro
A ještě úplně nejdřív chodili lidi pěšky a taky došli (někdy) :-).
21. 12. 2016 15:05
na okruhu
Měl jsem tu možnost jej vyzkoušet na podzim na okruhu a rozhodně mi nudné nepřišlo. Tím, že auto samo hlídá dost, tak jsem si vlastně mohl dovolit mnohem rychlejší jízdu. Ale modely "S" takové mají být. Je to kompromis mezi sportem a elegánem. Rychle, luxusně, sportovně i pohodlně zároveň a hlavně maximálně bezpečně. Tohle není auto pro závodníky, i když je rychlé dostatečně. Minulý měsíc jsem testoval na stejném okruhu TTRS a to už byla samozřejmě jiná kategorie zábavy :-)
Avatar - AUDIRS6
21. 12. 2016 13:21
Re: Motor
Nie vzdy to tak byva s tym zabehnutim. A motory s Millerovym cyklom proste funguju dobre - usporne. Vid aktualny 2.0 TFSI 190 PS. Ten motor je fajn a zere menej nez 1.8 TFSI ktory nahradzuje. Tento by na tom mal byt podobne - proste musi zrat v mensom, lahsom aute menej, nez V8 TFSI V S/RS 6/7.
Jeho podladena verzia sa planuje ako entry-motor pre novu A8 btw...
21. 12. 2016 12:04
Re: Quattro
No tak prece nebudeme Audi vycitat Quattro!
Tohle prece neni Porsche ani Ferrari, tohle je GTcko od Audi :-)
Avatar - CHerokee
21. 12. 2016 11:26
Re: Motor
Novinářská auta mívají už něco najeto. Ta spotřeba je docela přestřelená, jen potvrzuje to, že turbované motory mají dobrou spotřebu jen na papíře.