Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 230i Cabrio – Labutí píseň pro reklamu na kabriolety

Stanislav Kolman
Diskuze (23)
Pokud máte zálusk na mnichovskou dvojku bez střechy, příliš času vám nezbývá. A týdenní soužití s ní ukázalo, jak moc nám bude chybět.


Design, interiér


Ani v horkých letních dnech se vám na českých silničkách nestane, že byste vozy s otevřenou střechou nestačili napočítat na prstech jedné ruky. Kabrioletů u nás jezdí opravdu málo a nenahrává jim ani současná situace na trhu, která jízdě s nebem nad hlavou příliš nepřeje. Zejména pak pokud si za volantem chcete užít i nějakou tu zábavu. Plátěné a plechové střechy v příštích letech zcela nevymřou, to určitě ne. Zvykejme si ale na to, že je stále častěji uvidíme spíše na SUV a crossoverech. Evoque Convertible už se nějaký čas prodává a VW chystá uříznout střechu i T-Rocu.

My se ale dnes zaměříme na segment kompaktních kabrioletů, kterých je aktuálně v nabídce jako šafránu. Jedním z členů této maličké rodiny je BMW 2 Cabrio. Ještě než se začnete radovat, je třeba dodat, že společně se současnou generací zmizí z nabídky mnichovské automobilky i otevřená střecha a zůstává ve hvězdách, jestli se vůbec někdy vrátí. Dost možná jsou tedy následující řádky o posledním BMW svého druhu…

Fešák i se střechou

Už kvůli jejich výjimečnosti jsem rád za každý kabriolet, který mám možnost vyzkoušet. Pozornost okolí si získáte hlavně při jízdě se staženou střechou, ve srovnání s ostatními konkurenty však vidím velkou výhodu dvojkového BMW i v tom, že mu to sluší také při nasazení černé plátěné střechy. Zatímco jiné kabriolety v takový okamžik začnou působit trochu disproporčně a někdy až komicky, bavoráku to sluší za všech okolností.

Nedávná omlazovací procedura přinesla jen minimální množství kosmetických změn. Dvojka přitom i po čtyřech letech od uvedení na trh působí moderně a elegantně. Jo, vzhledovou nadčasovost zvládají v Mnichově opravdu na jedničku. Pokud vůz začnete zkoumat detailně, všimnete si přepracovaných předních i zadních diodových svítilen, jiného designu kol (v našem případě osmnáctipalcových „emek“ za příplatek 18.980 Kč) a jak už to u nových BMW bývá zvykem, lehce povyrostly i ikonické ledvinky.

bmw testy nizsistredni kabriolet bmw testy nizsistredni kabriolet

Ne tak zdárně už se daří dvojce maskovat věk v interiéru, jenž je ve srovnání s moderními bavoráky jednodušší. To ale vlastně vůbec není na škodu, v autě takového střihu se chcete za volantem hlavně bavit, ne si hrát s nepřeberným množstvím tlačítek na volantu. Ten se mimochodem u našeho exempláře také honosí písmenem M, což je dílem provedení M Sport – nejvybavenější a tedy i nejdražší dvojky vůbec. Je kožený a nechybí mu pro BMW typický tlustý věnec. Sportovní je také podvozek a verze M Sport se vyznačuje i odlišnými aerodynamickými prvky. „Emkové“ jsou i sportovní brzdy s modrými třmeny, ty už ovšem za příplatek 16.250 Kč.

Ale zpátky do kabiny, kde na řidiče a spolujezdce čekají sportovní sedačky s možností opravdu nízkého posezu, jak se pro takové auto sluší a patří. Kolem sebe máte dostatek místa, zároveň vám coby řidiči ale všechny ovládací prvky zůstávají ideálně při ruce. S výškou 176 centimetrů nemám s hledáním ideální řidičské pozice žádný problém. Mohla by jím být relativně rozsáhlá středová konzola, v oblasti kolene je však měkčená opěrka, takže trpět nebudete ani na delších cestách. Stejné je to ostatně se samotnými sedačkami, které sice jsou sportovní a mají slušné boční vedení, nabízí však kompromis i pro dlouhé a komfortní cestování.

Zapomenout nesmíme ani na lavici vzadu. Tady jsem i se svou skromnou výškou rychle pochopil, že cestu za mořem bych ve druhé řadě absolvovat nechtěl. Na druhou stranu se sem nakonec nasoukal i vyšší kolega David Bureš, takže panickou hrůzu z druhé lavice mít nemusíte, jen se zkrátka nespoléhejte na přílišný komfort. Dvě místa vzadu bereme spíše jako nouzovku pro projetí městem nebo hodně krátký výlet.

Spíše pro dva cestující je situován i samotný zavazadelník, který pojme 280 litrů. Pětapadesát litrů si totiž pro sebe ukrajuje plátěná stahovací střecha, jež se ovládá elektricky do rychlosti až 50 km/h a celý proces trvá 20 sekund. Na druhou stranu se kufr může pochlubit háčky či síťkovanou přihrádkou na drobnosti, i tady se BMW snažilo vyždímat z daných možností maximum.

Motor, jízdní vlastnosti


Zlatá střední

Testovaný kabriolet nese označení 230i, což v překladu pro běžné smrtelníky znamená zážehový dvoulitrový čtyřválec přeplňovaný jedním dvoukomorovým turbodmychadlem. Motor disponuje výkonem 185 kW v 5200 otáčkách a točivým momentem 350 newtonmetrů již od 1450 otáček. To společně s provozní hmotností 1650 kilogramů znamená akceleraci z klidu na stovku za necelých šest sekund a maximální rychlost až 250 km/h.

V případě dvojkového kabrioletu je to jakási zlatá střední cesta. Pokud byste chtěli ušetřit nějakou tu korunu, můžete sáhnout po vstupním provedení s tříválcovou patnáctistovkou a výkonem 100 kW či slabší verzi testovaného dvoulitru se 135 kW. Naopak pro nejnáročnější zákazníky připravili mnichovští třílitrový šestiválec s výkonem 250 kW a možností pohonu všech kol. A verze 218d, 220d a 225d nezapomínají ani na diesel.

My se ale vrátíme k našemu modrému kabrioletu, jehož pohonná jednotka posílá výkon na zadní kola prostřednictvím osmistupňové samočinné převodovky ZF, která je pro ostřejší verze dvojky naladěna sportovněji. A teď ještě jedna dobrá zpráva pro požitkáře – kabriolet lze pořídit i se šestistupňovou manuální převodovkou!

Nic mu nechybí

Už první kilometry za volantem prozrazují, že silnější benzinový dvoulitr je motorovým společníkem, který uspokojí široké spektrum uživatelů. Agregát je kultivovaný a vědět o sobě dává až ve vysokých otáčkách, díky vylepšenému odhlučnění ale posádku neruší, když je střecha nahoře, a otravným elementem se nestává ani po jejím sundání.

Ani ve sportovním jízdním režimu nečekejte žádnou zběsilou akceleraci se, to byste si opravdu museli připlatit za zmiňovaný šestiválec. Na druhou stranu ale dvoulitru nic vyloženě nechybí. Auto okamžitě zareaguje na sešlápnutí plynového pedálu a hbitě se dostane z nízkých pater otáčkoměru. Ryzí okruhové dovádění ve verzi 230i nehledejte, ideální pohon pro svižný okreskový přesun a nějakou tu zábavu navíc už ale tato varianta poskytnout umí. A vlastně vám k tomu stačí i „normální“ režim jízdy, při kterém není pohonná jednotka tolik utlumena jako v Eco Pro. To už je režim, který se snaží šetřit palivo za každou cenu a motor značně otupí.

Nechápejte mě ale tak, že by auto nedokázalo jet na hraně, to určitě ne. Stačí nasadit ostřejší tempo, jedním stisknutím tlačítka omezit zásahy stabilizačního systému a uvidíte, jak se kompaktní zadokolka dokáže rozparádit. Na jedné hladké opuštěné silničce jsem si pár takových průjezdů zkusil a nemusíte nutně sešlápnout plyn až k podlaze, aby šel vůz hravě bokem a vy jej opět srovnali rychlým kontra. Když jsme u toho řízení, počítejte s chvályhodnou přesností, i když bez výrazné zpětné vazby. Dlužno dodat, že testovaný kousek je vybaven variabilním řízením za příplatek 6786 korun.

bmw testy nizsistredni kabriolet bmw testy nizsistredni kabriolet

Spíše než k divočení vás však dvojka přiměje k pohodovější jízdě, kterou sem tam proložíte ostřejší akcelerací do táhlého kopce či při předjíždění, kde se vám potenciál motoru s ochotou připomene. S takovou jsou průjezdy esíčky přesné a určitě se nemusíte obávat projevů nedotáčivosti. Absence střechy ale nezůstává zcela bez negativních dopadů, takže počítejte s tím, že se karoserie o něco více kroutí.

To by se samo o sobě dalo překousnout. Připočtěme k tomu ale ještě tužší tlumiče, které v karoserii nemají takovou oporu a konečně i pneumatiky typu runflat. Na čerstvě položeném hladkém koberci žádný problém, dokonce i drobné nedostatky a záplaty tlumí sportovní podvozek zdárně. Když ale přijde řada na opravdu rozbité úseky, začne být úbytek komfortu společně s tupými ranami od podvozku nezanedbatelný.

Zatímco při jízdě s nataženou střechou vás bude těšit zdařilá izolace, při jejím stažení zase potěší fakt, že vás uvnitř vůbec neruší aerodynamický svist. A to nemyslím jen při okreskové stovce, ale klidně i předpisovém dálničním tempu. I když pravda, že tady už je nejvhodnějším řešením otevřené nebe doplnit o vytažená boční okénka.

Ani přes občasné sportovní hrátky si apetit auta nežádal více než deset litrů. Na tuto hodnotu jsem se dostal jen při popojíždění hustým městským provozem, ihned po vyjetí z centra ale začalo číslo na palubním počítači klesat. Bez velké snahy o ekonomickou jízdu jsem nakonec týdenní soužití završil s hodnotou 8,4 litru. Na krátký úsek jsem si ale přeci jen režim Eco Pro zkusil a vedle „ušetřených“ kilometrů, které auto počítá, zaznamenal spotřebu padající někam k sedmi litrům.

Závěr


Závěr

BMW 230i Cabrio je (stále ještě) živoucím důkazem toho, proč by malé kabriolety neměly zcela vyhynout. Jasně, takové auto asi nebude ideálním rodinným partnerem a nepřesvědčí ani cenovkou, která se vyjma úvodní motorizace nevejde pod jeden milion korun. Nabízí ale osvobozující jízdu s otevřeným nebem nad hlavou a nakonec i hravý motor, který v kombinaci s perfektně fungujícím automatem a pohonem zadních kol přislibuje tisíce zábavných kilometrů, během nichž vás auto prostě neomrzí. Pokud se dvojka bez střechy skutečně nedočká nástupce, bude to velká škoda. Pro trh jsou atraktivnější SUV-kabriolety, u nichž budete takovou dávku čiré radosti z řízení hledat jen hodně těžko…

bmw testy nizsistredni kabriolet bmw testy nizsistredni kabriolet

Nejlevnější verze modelu930.800 Kč (218i/100 kW)
Základ s testovaným motorem1.205.100 Kč (230i/185 kW Advantage)
Testovaný vůz bez příplatků1.285.700 Kč (230i/185 kW M Sport)
Testovaný vůz s výbavou1.584.886 Kč (230i/185 kW M Sport)

Plusy

  • Nestárnoucí vzhled
  • Pohodlné sedačky s nízkým posezem
  • Hravý motor a bezchybná převodovka

Minusy

  • Na rozbitých cestách nekomfortní podvozek
  • Vyšší pořizovací cena

Foto: Ondřej Lilling

Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (23)
BMW 230i Cabrio
Cena základní sestavy 1 285 700 Kč
Výbava základní sestavy 17“ kola z lehké slitiny, multifunkční volant, LED světlomety, LED mlhová světla, ConnectDrive Services, posuvná přední loketní opěrka, tepelná izolace všech oken, průchozí nakládací systém, sportovní sedadla řidiče a spolujezdce, zadní parkovací asistent, M sportovní podvozek, M kožený volant, M aerodynamický paket, BMW Individual černé lesklé okenní lišty atd. Kč
Cena testované sestavy 1 584 886 Kč
Výbava testované sestavy 18“ M kola z lehké slitiny (+18.980 Kč), modrý metalický lak (+18.694 Kč), kůže Dakota (+37.674 Kč), M sportovní brzdy s modrými třmeny (+16.250 Kč), černá plátěná střecha (+6.786 Kč), automatická klimatizace (+14.898 Kč), parkovací asistent pro samočinné parkování (+4056 Kč), variabilní sportovní řízení (+6786 Kč), paket Business Class (vyhřívání volantu, elektricky nastavitelná přední sedadla a bederní opěrka řidiče a spolujezdce, vyhřívání předních sedadel (+40.300 Kč), Connected Drive Plus (+61.256 Kč), paket Innovation (adaptivní LED světlomety, asistent dálkových světel, Driving Assistant, displej s rozšířenými možnostmi zobrazení) (+35.152 Kč) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 185 / 5200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1450 - 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.5 / 5.2 / 6
Emise CO2: 138
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 280 / 0
Objem nádrže (l): 52
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1650 / 440
Rozměr pneu: 225/40 R18
BMW 230i Cabrio
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4432
b) šířka (mm): 1774
c) výška (mm): 1413
d) rozvor (mm): 2690
e) rozchod vpředu (mm): 1521
f) rozchod vzadu (mm): 1556
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 580
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 880
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - speedfred
15. 11. 2018 08:38
Re: Skoda
Vozový park ako sa patrí :yes:
Avatar - Sysoj Psojič
14. 11. 2018 20:50
Re: Skoda
SUV už stačilo. Snažil jsem se mít rodinný tank skoro 2 roky. X6M je z SUV asi to "nejzábavnější", ale nestačilo to. Teď plní funkci vozu na každý den M5 Competition F90 a po pravdě, je to skvost. Naprostý skvost. K němu M4 Conva na zapeklení pasuje.
A manželka, na tu bacha, ta je ras. S GT-R se najezdila... Po prvním projetí s M5 na mě vyhrkla "jé, to je bomba, to je GT-Rko v přestrojení" a to je přesné. Navíc v komfort modu ladné jak X6M nikdy nebyla...
14. 11. 2018 19:33
Re: Příliš těžké...
Tak 170 koni a 250Nm je na takovou motokaru az az - nezapomen, ze zatimco 2er vazi 1600kg, tak 124 spider vazi ~1070kg (!!!)

Jinymi slovy 230i a 124 Spider Abarth maji temer nachlup stejny pomer vykonu k hmotnosti. A k tomu jeste pridej vsechny vyhody lehciho auta z hlediska jizdnich vlastnosti.
14. 11. 2018 18:31
Re: Příliš těžké...
Tak my jsme se do Z4 v pohodě na dovolenou zabalili. SL určitě taky nemá problém.
Ta oblíbená průpovídka o tom, jak ti na dovolenou stačí kreditka je zajímavá, nicméně, já když už někam přijedu, nechci běhat po obchodech a nakupovat - abych to na konci dovolené musel vyhodit, protože se mi to do kufru zase nevejde...
Jinými slovy, Fiat 124 je "sportovní auto" pro nedělní kratochvíli? Chápu, hlavně ten plnotučný motor 1.4T musí být učiněný zázrak...
13. 11. 2018 23:53
Re: Příliš těžké...
Ano, roadster opravdu není vhodné auto na cestování na dovolenou, takže soudný člověk ho k těmto účelům nepoužívá. :-) Nebo se spokojí s jednou cestovní taškou a svojí kreditkou. :-)