Test Auto.cz

BMW Z4 sDrive28i – Nechtěný pokrok

12.9. 2012
Verdikt
 

Nahrazení atmosférického šestiválce pod kapotami mnichovských aut přeplňovaným čtyřválcem je krok vedle. Nebo ne?

Současná BMW potichu nakynula a pod jejich kapotami se usadila turbodmychadla. Časy atmosfér jsou, zdá se, nenávratně pryč, což je při kvalitě benzinového řadového šestiválce z dílen mnichovských mistrů motorářů veliká škoda.

Za to všechno ale můžete i vy. Co jiného mělo marketingové oddělení Norbertu Reithoferovi nahlásit, když 335i šly na dračku a o 330i se na showroomech opíraly reklamní poutače? Dnešní test má proto mimo jiné za cíl ukamenovat ten ošklivý oturbený dvoulitr, který z nabídky vyšoupl Z4 sDrive30i. Otázka je, zda se to povede. Na příkladu 335i je vidět, že ani turbo nemusí úplně zabít charakter auta.

Mládí vpřed?

obrázek [300 x 340] Ubrání dvou válců a přidání turbodmychadla uspořilo patnáct kilogramů hmotnosti, což není žádná sláva, ale aspoň něco. Výhodou přeplňovaného dvoulitrového čtyřválce má být nejen spotřeba, ale také vyšší točivý moment.

Na tento tabulkový údaj se, na rozdíl od spotřeby, dá spolehnout. Starý šestiválec má 310 Nm při 2.600 min-1, nová čtyřválcová krev jej trumfuje 350 newtonmetry mezi 1.250 a 4.800 otáčkami. Správně tušíte, že s výkonem to bude trochu jinak. Přeplňovaný motor má nahoře plato, mezi 5.000 a 6.000 min-1 výkon neklesne pod 180 kW. To je hodně slušný výsledek, atmosférických 190 kW při 6.600 však vypadá neméně zajímavě.

BMW Z4 sDrive30i – Rozloučení s šestiválcem

Protože jsme měli verzi 30i nedávno v testu (možná si ještě na tu žlutou mršku pamatujete), pocitové srovnání obou verzí obstará Lukášův „Druhý pohled“. To on měl totiž štěstí šestiválec otestovat, což mu pořád trochu závidím. Já tedy nechám nostalgii stranou. Nebo to alespoň zkusím.

obrázek [600 x 326]  

Nízká spotřeba?

Kombinovaná spotřeba klesla z 8,5 litru u třílitru na 6,8 litru. Tedy na papíře samozřejmě. V praxi se k těmto spotřebám moc často nepřiblížíte. Zatímco se šestiválcem jsme jezdili za deset litrů, čtyřválec si nechal za svou práci zaplatit asi osmi a půl litry. Výhodou je poměrně rozumný strop při divočejší jízdě. Spotřeba sice velmi rychle překročí desítku, přes patnáct litrů už se mimo okruh zas tak často nepodíváte.

Maximální rychlost je stejná (omezovač na 250 km/h), zrychlení se o desetinku zlepšilo a to na 5,7 sekundy. V zatáčkách se čtyřválcová Z4 chová velmi slušně, díky dobře naladěnému „emkovému“ podvozku zvládá na příplatkových devatenáctkách vykružovat zatáčky s větším poloměrem neuvěřitelně jistě. Jak se ale zákruta utáhne, Z4 začíná panikařit.

Čtyřválec totiž sedí nad přední nápravou, což určitě není ideální. Inženýři pro to asi mají dobrý důvod, já bych ale motor pod obrovitou kapotou posunul blíže do středu auta. Nedotáčivou charakteristiku jde potlačit přidáním plynu, není to však zdaleka tak samozřejmé a přirozené jako u silných atmosférických motorů. Tady se prostě pokusíte odhadnout správný moment a dvoukomorové turbo (případně i ostrá spojka) zajistí kopanec potřebný k utrhnutí širokých zadních pneumatik. Je to zábavné? Ano, ale asi jako politicky korektní anekdoty. Ani u šestiválce to kvůli gumám nebyla žádná driftovací nirvána, ale alespoň jste věděli, na čem jste.

obrázek [600 x 322]  

Měl jsem možnost přesednout z testované Z4 do současné M3. Podvozek je jiná písnička, ale překvapilo mě řízení – to sice poskytuje mnohem povrchnější informace a je uměle tuhé, avšak nedá se říci, že by mi ve srovnání s výbornou M3 připadalo vysloveně špatné. Velmi špatný je však charakter motoru, resp. jeho nedostatek. Čtyřválec nemá po zvukové stránce co nabídnout, což se v plné nahotě ukáže nad čtyřmi tisíci, kdy výfuk už nedělá vyumělkované (i přesto chytlavé) brrrruuuum. Zbude lehce ječivý soundtrack, který neurazí, ale bavit vás nebude.

Gradace výkonu taky není silnou stránkou agregátu, to nejlepší se děje ve středních otáčkách a za pět tisíc se vlastně už ani nemusíte obtěžovat. Když však vydržíte a pošlete ručičku až k červenému poli, začínajícímu u sedmi tisíc, nebudete zklamáni. Na přeplňovaný čtyřválec slušný výkon, ve srovnání s přicházející bouří šestiválce odvárek.

TEST: BMW Z4 sDrive35i – Tlustá Berta válí

Je tedy Z4 28i špatné auto? Určitě není, jen je prostě horší, než by mohlo být. Podvozek na devatenáctipalcových runflatech bojuje statečně, naše silničáře však jen tak nikdo nedoběhne a proto by vaše pozornost měla mířit spíše ke kolům o palec menším. Ve spojení s M paketem dostanete auto, co kvalitní silnici první třídy slupne jako malinu, na rozbitých úsecích však musíte hodně zvolnit, protože přední náprava nebude mít dostatek jistoty. K tomu vám rády pomohou velmi dobré brzdy.

obrázek [600 x 386]  

Manuál je jednou z věcí, která celkový pohled na auto značně vylepšuje. Pořád se dá, alespoň s přimhouřením obou očí, tvrdit, že Z4 je stále ještě auto pro řidiče. Dráhy jsou krátké, páka se specificky tvarovanou hlavicí běhá v kulise jako křeček v labyrintu a bez možnosti hrátek se spojkou (která zabírá hodně náhle, pedál je však měkký) by auto ztratilo rebelskou záludnost. Zbyla by nedotáčivost, motor s neznatelnou turbodírou bez výrazného charakteru, ale také třeba skvělá pozice za famózním volantem a loga ///M po celém interiéru.

Nějak se mi však nechce věřit, že to dnešním zákazníkům BMW (za 1,1 milionu v základu) stačí a že se těší na turbodmychadlové roztahování z nízkých otáček víc, než na opravdové sepětí s autem. Nebo že by stačil samotný vzhled auta? Musím uznat, že podobně bestiálně sebejistý kukuč dnes žádný konkurent nenabízí, takže je to možné. Každopádně asi vás nepřekvapí poslední věta testu: vraťte nám atmosférický šestiválec!

Druhý pohled (Lukáš Vaverka)
Zapomeňte na chvíli na motor. Když se zaměříme jen na rychlost a nastavení podvozku, je silnější z přeplňovaných dvoulitrů nejlepší volbou pro Z4. A to i když budeme srovnávat s atmosférickým třílitrem, který se stal historií.
Karoserie čtyřválce je hodně pevně přichycená k podvozku, a tak Z4 sDrive28i konečně netrpí typickým neduhem této modelové řady, totiž plaváním přídě při změně směru. Tuhé uložení náprav přitom překvapivě neškodí jízdnímu komfortu. Takže v tomto ohledu je 28i určitě o trochu lepší než bývalá Z4 sDrive30i a o pořádný kus lepší než přeplňované šestiválce.
Čtyřválec má i lepší pružné zrychlení, a to navzdory hodně těžkým převodům šestistupňového manuálu. Ale ten nenapodobitelný zvuk atmosférického šestiválce a potřeba přece jen trochu s motorem pracovat, to se už nevrátí. Kdybych měl říct, jak zdokonalit Mazdu MX-5, dám tuto Z4 za vzor. Ale to je na automobilku, která proslula jako výrobce těch nejlepších benzinových šestiválců, docela málo. Protože vrcholná verze Z4 sDrive35is, se kterou jsem se loni krátce svezl, není lepší než levnější modely. Ona je rychlejší a jiná, víc gétéčková, takže BMW dnes mrštný, živý a opravdu charakterní roadster v nabídce chybí.
První cena vozu935.000,- Kč (Z4 sDrive20i)
První cena vozu s testovanou motorizací1.100.000,- Kč (Z4 sDrive28i)
Základní cena testovaného vozu1.100.000,- Kč (Z4 sDrive28i)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.402.725,- Kč (Z4 sDrive28i)

Plusy

  • Silný motor s malou turbodírou
  • Manuální převodovka
  • Přesná práce řadicí páky
  • Výkon plně postačuje k radosti z jízdy
  • Nižší spotřeba než u předchůdce

Minusy

  • Uměle tuhé řízení
  • Omezený vstupní otvor do kufru
  • Malý zavazadlový prostor při sklopené střeše
  • Vyšší hluk na palubě
Spolupracujeme s TipCars.com

BMW Z4 28i

Cena v základní výbavě: 1 100 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 402 725 Kč

Základní výbava:Airbagy čelní a boční, vyhřívaná a elektricky nastavitelná zpětná zrcátka, přední maska chladiče černá s chromovaným rámečkem, elektromechanická parkovací brzda, elektronická náhrada uzávěry diferenciálu, Driving Dynamic Control (přepínání Normal, Sport, Sport+), bi-xenonové světlomety, rádio BMW Professional s CD a MP3, 17“ kola a další výbava.

Výbava testovaného vozu:M sportovní paket – 18palcová M kola, M aerodynamický paket, sportovní sedadla, M podvozek, M volant (101.350,-), hliníkové obložení interiéru (7.300,-), metalický lak (14.700,-), 19“ kola Double Spoke (16.900,-), Connectivity paket – Bluetooth, USB (19.925,-), parkovací senzory vzadu a vpředu PDC (19.675,-), dešťový senzor (3.275,-), rádio Professional (5.300,-), vyhřívání sedadel (9.325) atd.

Stropnický chce obrněnce za 11 miliard, mají nahradit zastaralou techniku Stropnický chce obrněnce za 11 miliard, mají nahradit zastaralou techniku

Kopřivnické Tatře a brněnskému Vojenskému výzkumnému…

Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

 

Štítky BMW Testy Sportovní

Technické údaje
Motor BMW Z4 28i
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 180 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1250 - 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.9 / 5.6 / 6.8
Emise CO2:159
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 190 / -
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1475 / 330
Rozměr pneu:225/35 R18, 255/30 R19
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4239
b) šířka (mm): 1790
c) výška (mm): 1291
d) rozvor (mm): 2496
e) rozchod vpředu (mm): 1511
f) rozchod vzadu (mm): 1559
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1110
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 690
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

V Německu chystají úpravu emisí NOX skoro pro všechna dieselová auta V Německu chystají úpravu emisí NOX skoro pro všechna dieselová auta

Dokonce i ministerstvo životního prostředí se v Německu…

 



BMW Z4: Výroba roadsteru skončila. Zatím bez náhrady... BMW Z4: Výroba roadsteru skončila. Zatím bez náhrady...

Druhá generace roadsteru BMW s pevnou skládací střechou…

BMW Z5: První ovoce spolupráce s Toyotou v roce 2018 BMW Z5: První ovoce spolupráce s Toyotou v roce 2018

Společný vývoj sportovních vozů automobilkami BMW a…

 



 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Včera

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Anna Slováčková: Dítě chci, ale asi ne s přítelem! Na lásku nevěřím

Anna Slováčková: Dítě chci, ale asi ne s přítelem!…

Ještě před necelým rokem hlásala, že nevěří na lásku. Teď se Anna Slováčková (21) objevuje po boku svého pizzaře…

Chlapec (10) ukradl 4 auta za 6 týdnů. Sedačku si musel napasovat k volantu

Chlapec (10) ukradl 4 auta za 6 týdnů. Sedačku si…

S jakými autíčky si hrají vaše děti? Damarion Moore (10) z americké Floridy si zahrával s těmi skutečnými a…

 

iSport.cz

Tvrďáci z klece pláčí: Dojemné vzkazy chlapci, který prohrál nejtěžší boj

Tvrďáci z klece pláčí: Dojemné vzkazy chlapci, který…

MMA bojovníci z Hradce Králové se snaží pomáhat těžce nemocným dětem podporou nadace Šance onkoláčkům. Proto…

Blažek o posilách Sparty: Mám z toho strach. Na pivo si asi nezajdou

Blažek o posilách Sparty: Mám z toho strach. Na pivo…

Milionové nákupy fotbalové Sparty sleduje jako mnozí další s velkým zájmem – i rozpaky. Bývalý gólman Jaromír…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…