Test Auto.cz

BMW Z4 sDrive28i – Nechtěný pokrok

12.9. 2012
Verdikt
 

Nahrazení atmosférického šestiválce pod kapotami mnichovských aut přeplňovaným čtyřválcem je krok vedle. Nebo ne?

Současná BMW potichu nakynula a pod jejich kapotami se usadila turbodmychadla. Časy atmosfér jsou, zdá se, nenávratně pryč, což je při kvalitě benzinového řadového šestiválce z dílen mnichovských mistrů motorářů veliká škoda.

Za to všechno ale můžete i vy. Co jiného mělo marketingové oddělení Norbertu Reithoferovi nahlásit, když 335i šly na dračku a o 330i se na showroomech opíraly reklamní poutače? Dnešní test má proto mimo jiné za cíl ukamenovat ten ošklivý oturbený dvoulitr, který z nabídky vyšoupl Z4 sDrive30i. Otázka je, zda se to povede. Na příkladu 335i je vidět, že ani turbo nemusí úplně zabít charakter auta.

Mládí vpřed?

obrázek [300 x 340] Ubrání dvou válců a přidání turbodmychadla uspořilo patnáct kilogramů hmotnosti, což není žádná sláva, ale aspoň něco. Výhodou přeplňovaného dvoulitrového čtyřválce má být nejen spotřeba, ale také vyšší točivý moment.

Na tento tabulkový údaj se, na rozdíl od spotřeby, dá spolehnout. Starý šestiválec má 310 Nm při 2.600 min-1, nová čtyřválcová krev jej trumfuje 350 newtonmetry mezi 1.250 a 4.800 otáčkami. Správně tušíte, že s výkonem to bude trochu jinak. Přeplňovaný motor má nahoře plato, mezi 5.000 a 6.000 min-1 výkon neklesne pod 180 kW. To je hodně slušný výsledek, atmosférických 190 kW při 6.600 však vypadá neméně zajímavě.

BMW Z4 sDrive30i – Rozloučení s šestiválcem

Protože jsme měli verzi 30i nedávno v testu (možná si ještě na tu žlutou mršku pamatujete), pocitové srovnání obou verzí obstará Lukášův „Druhý pohled“. To on měl totiž štěstí šestiválec otestovat, což mu pořád trochu závidím. Já tedy nechám nostalgii stranou. Nebo to alespoň zkusím.

obrázek [600 x 326]  

Nízká spotřeba?

Kombinovaná spotřeba klesla z 8,5 litru u třílitru na 6,8 litru. Tedy na papíře samozřejmě. V praxi se k těmto spotřebám moc často nepřiblížíte. Zatímco se šestiválcem jsme jezdili za deset litrů, čtyřválec si nechal za svou práci zaplatit asi osmi a půl litry. Výhodou je poměrně rozumný strop při divočejší jízdě. Spotřeba sice velmi rychle překročí desítku, přes patnáct litrů už se mimo okruh zas tak často nepodíváte.

Maximální rychlost je stejná (omezovač na 250 km/h), zrychlení se o desetinku zlepšilo a to na 5,7 sekundy. V zatáčkách se čtyřválcová Z4 chová velmi slušně, díky dobře naladěnému „emkovému“ podvozku zvládá na příplatkových devatenáctkách vykružovat zatáčky s větším poloměrem neuvěřitelně jistě. Jak se ale zákruta utáhne, Z4 začíná panikařit.

Čtyřválec totiž sedí nad přední nápravou, což určitě není ideální. Inženýři pro to asi mají dobrý důvod, já bych ale motor pod obrovitou kapotou posunul blíže do středu auta. Nedotáčivou charakteristiku jde potlačit přidáním plynu, není to však zdaleka tak samozřejmé a přirozené jako u silných atmosférických motorů. Tady se prostě pokusíte odhadnout správný moment a dvoukomorové turbo (případně i ostrá spojka) zajistí kopanec potřebný k utrhnutí širokých zadních pneumatik. Je to zábavné? Ano, ale asi jako politicky korektní anekdoty. Ani u šestiválce to kvůli gumám nebyla žádná driftovací nirvána, ale alespoň jste věděli, na čem jste.

obrázek [600 x 322]  

Měl jsem možnost přesednout z testované Z4 do současné M3. Podvozek je jiná písnička, ale překvapilo mě řízení – to sice poskytuje mnohem povrchnější informace a je uměle tuhé, avšak nedá se říci, že by mi ve srovnání s výbornou M3 připadalo vysloveně špatné. Velmi špatný je však charakter motoru, resp. jeho nedostatek. Čtyřválec nemá po zvukové stránce co nabídnout, což se v plné nahotě ukáže nad čtyřmi tisíci, kdy výfuk už nedělá vyumělkované (i přesto chytlavé) brrrruuuum. Zbude lehce ječivý soundtrack, který neurazí, ale bavit vás nebude.

Gradace výkonu taky není silnou stránkou agregátu, to nejlepší se děje ve středních otáčkách a za pět tisíc se vlastně už ani nemusíte obtěžovat. Když však vydržíte a pošlete ručičku až k červenému poli, začínajícímu u sedmi tisíc, nebudete zklamáni. Na přeplňovaný čtyřválec slušný výkon, ve srovnání s přicházející bouří šestiválce odvárek.

TEST: BMW Z4 sDrive35i – Tlustá Berta válí

Je tedy Z4 28i špatné auto? Určitě není, jen je prostě horší, než by mohlo být. Podvozek na devatenáctipalcových runflatech bojuje statečně, naše silničáře však jen tak nikdo nedoběhne a proto by vaše pozornost měla mířit spíše ke kolům o palec menším. Ve spojení s M paketem dostanete auto, co kvalitní silnici první třídy slupne jako malinu, na rozbitých úsecích však musíte hodně zvolnit, protože přední náprava nebude mít dostatek jistoty. K tomu vám rády pomohou velmi dobré brzdy.

obrázek [600 x 386]  

Manuál je jednou z věcí, která celkový pohled na auto značně vylepšuje. Pořád se dá, alespoň s přimhouřením obou očí, tvrdit, že Z4 je stále ještě auto pro řidiče. Dráhy jsou krátké, páka se specificky tvarovanou hlavicí běhá v kulise jako křeček v labyrintu a bez možnosti hrátek se spojkou (která zabírá hodně náhle, pedál je však měkký) by auto ztratilo rebelskou záludnost. Zbyla by nedotáčivost, motor s neznatelnou turbodírou bez výrazného charakteru, ale také třeba skvělá pozice za famózním volantem a loga ///M po celém interiéru.

Nějak se mi však nechce věřit, že to dnešním zákazníkům BMW (za 1,1 milionu v základu) stačí a že se těší na turbodmychadlové roztahování z nízkých otáček víc, než na opravdové sepětí s autem. Nebo že by stačil samotný vzhled auta? Musím uznat, že podobně bestiálně sebejistý kukuč dnes žádný konkurent nenabízí, takže je to možné. Každopádně asi vás nepřekvapí poslední věta testu: vraťte nám atmosférický šestiválec!

Druhý pohled (Lukáš Vaverka)
Zapomeňte na chvíli na motor. Když se zaměříme jen na rychlost a nastavení podvozku, je silnější z přeplňovaných dvoulitrů nejlepší volbou pro Z4. A to i když budeme srovnávat s atmosférickým třílitrem, který se stal historií.
Karoserie čtyřválce je hodně pevně přichycená k podvozku, a tak Z4 sDrive28i konečně netrpí typickým neduhem této modelové řady, totiž plaváním přídě při změně směru. Tuhé uložení náprav přitom překvapivě neškodí jízdnímu komfortu. Takže v tomto ohledu je 28i určitě o trochu lepší než bývalá Z4 sDrive30i a o pořádný kus lepší než přeplňované šestiválce.
Čtyřválec má i lepší pružné zrychlení, a to navzdory hodně těžkým převodům šestistupňového manuálu. Ale ten nenapodobitelný zvuk atmosférického šestiválce a potřeba přece jen trochu s motorem pracovat, to se už nevrátí. Kdybych měl říct, jak zdokonalit Mazdu MX-5, dám tuto Z4 za vzor. Ale to je na automobilku, která proslula jako výrobce těch nejlepších benzinových šestiválců, docela málo. Protože vrcholná verze Z4 sDrive35is, se kterou jsem se loni krátce svezl, není lepší než levnější modely. Ona je rychlejší a jiná, víc gétéčková, takže BMW dnes mrštný, živý a opravdu charakterní roadster v nabídce chybí.
První cena vozu935.000,- Kč (Z4 sDrive20i)
První cena vozu s testovanou motorizací1.100.000,- Kč (Z4 sDrive28i)
Základní cena testovaného vozu1.100.000,- Kč (Z4 sDrive28i)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.402.725,- Kč (Z4 sDrive28i)

Plusy

  • Silný motor s malou turbodírou
  • Manuální převodovka
  • Přesná práce řadicí páky
  • Výkon plně postačuje k radosti z jízdy
  • Nižší spotřeba než u předchůdce

Minusy

  • Uměle tuhé řízení
  • Omezený vstupní otvor do kufru
  • Malý zavazadlový prostor při sklopené střeše
  • Vyšší hluk na palubě
Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com

BMW Z4 28i

Cena v základní výbavě: 1 100 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 402 725 Kč

Základní výbava:Airbagy čelní a boční, vyhřívaná a elektricky nastavitelná zpětná zrcátka, přední maska chladiče černá s chromovaným rámečkem, elektromechanická parkovací brzda, elektronická náhrada uzávěry diferenciálu, Driving Dynamic Control (přepínání Normal, Sport, Sport+), bi-xenonové světlomety, rádio BMW Professional s CD a MP3, 17“ kola a další výbava.

Výbava testovaného vozu:M sportovní paket – 18palcová M kola, M aerodynamický paket, sportovní sedadla, M podvozek, M volant (101.350,-), hliníkové obložení interiéru (7.300,-), metalický lak (14.700,-), 19“ kola Double Spoke (16.900,-), Connectivity paket – Bluetooth, USB (19.925,-), parkovací senzory vzadu a vpředu PDC (19.675,-), dešťový senzor (3.275,-), rádio Professional (5.300,-), vyhřívání sedadel (9.325) atd.

Info.cz: Soukup bude kandidovat ve volbách do Evropského parlamentu Info.cz: Soukup bude kandidovat ve volbách do Evropského parlamentu

Z obrazovek televize Barrandov nejspíš brzy zmizí pořady…

Palach byl přemýšlivý kluk i bojovník zároveň, říká historik Jakub Jareš Palach byl přemýšlivý kluk i bojovník zároveň, říká historik Jakub Jareš

Přesně před padesáti lety se student Jan Palach…

Tajani: Evropská unie se musí připravovat na neřízený odchod Británie Tajani: Evropská unie se musí připravovat na neřízený odchod Británie

Evropská unie se po úterním hlasování britského…

Syrští Kurdové nechtějí bezpečnostní zónu na severu Sýrie Syrští Kurdové nechtějí bezpečnostní zónu na severu Sýrie

Syrští Kurdové nesouhlasí s tím, aby byla na severu…

 

Štítky BMW Testy Sportovní

Technické údaje
Motor BMW Z4 28i
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 180 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1250 - 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.9 / 5.6 / 6.8
Emise CO2:159
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 190 / -
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1475 / 330
Rozměr pneu:225/35 R18, 255/30 R19
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4239
b) šířka (mm): 1790
c) výška (mm): 1291
d) rozvor (mm): 2496
e) rozchod vpředu (mm): 1511
f) rozchod vzadu (mm): 1559
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1110
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 690
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Toyota Supra oficiálně: Už žádná tajemství! Jen u šestiválce nezůstane Nová Toyota Supra oficiálně: Už žádná tajemství! Jen u šestiválce nezůstane

Pátá generace legendárního sportovního vozu je konečně…

TEST Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive: To nejlepší z Česka? TEST Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive: To nejlepší z Česka?

Sportovní Seaty mají nesmírně dlouhou tradici. Teprve…

 



BMW Z4: Výroba roadsteru skončila. Zatím bez náhrady... BMW Z4: Výroba roadsteru skončila. Zatím bez náhrady...

Druhá generace roadsteru BMW s pevnou skládací střechou…

BMW Z5: První ovoce spolupráce s Toyotou v roce 2018 BMW Z5: První ovoce spolupráce s Toyotou v roce 2018

Společný vývoj sportovních vozů automobilkami BMW a…

 



 
Škoda už láká na sériový Vision X! Tady je první upoutávka na malé SUV

Škoda už láká na sériový Vision X! Tady je první upoutávka na malé SUV

Dnes 08:31

Nové malé SUV z dílny mladoboleslavské značky se podle očekávaní představí na březnovém ženevském autosalonu.




Blesk.cz

Nejdřív exploze v hale, pak popravy hostů: Po útoku na luxusní hotel je nejméně 14 mrtvých

Nejdřív exploze v hale, pak popravy hostů: Po útoku…

Na luxusní hotelový komplex v keňské metropoli Nairobi zaútočili islamisté z hnutí Šabáb. První útok přišel v…

Haldy sněhu povolily: Silnice na Boží Dar je po několika dnech sjízdná

Haldy sněhu povolily: Silnice na Boží Dar je po…

Silnice I/25 na Boží Dar a do Německa je po několika dnech sněhové kalamity opět průjezdná. Silničáři se nyní…

 

iSport.cz

Dukla posiluje útok. Získala Španěla, který hrál i za Atlético Madrid

Dukla posiluje útok. Získala Španěla, který hrál i…

Fotbalovou Duklu Praha posílil španělský útočník či záložník Pablo González, který přestoupil z třetiligové…

Hašek: Jde o historický rozklad Pardubic, klub čekají velké kotrmelce

Hašek: Jde o historický rozklad Pardubic, klub…

Na Pardubice nedá dopustit. Jeden z nejlepších gólmanů hokejové historie Dominik Hašek nosí Dynamo v srdci,…

 

Reflex.cz

Jan Palach: Slušný a mírumilovný kluk, kterého zajímaly dějiny a filozofie

Jan Palach: Slušný a mírumilovný kluk, kterého…

Přesně před 50 lety, 16. ledna 1969, se Jan Palach (11. srpen 1948 - 19. leden 1969) jako dvacetiletý student…

Ježíš, Venuše a Adam jako černošky? Umělkyně přetváří klasická díla evropského umění

Ježíš, Venuše a Adam jako černošky? Umělkyně…

Dal by se jeden z nejslavnějších umělců všech dob Michelangelo Buonarroti označit za xenofoba a misogyna,…