Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW Z4 sDrive35is: První jízdní dojmy

Diskuze (20)
Stojí 1,5 milionu a je nedražší a nejrychlejší verzí BMW Z4. Jak funguje model sDrive35is?

Osud tomu chtěl, že se vrcholné provedení BMW Z4 dostalo redakci Auto.cz do rukou až rok a půl po uvedení na trh. Na atraktivitě 100kilometrové testovací jízdy to ale nic neubírá.

Za Z4 sDrive35is (a nejen za ní) jsme se vydali do Řecka, města Serres v severovýchodní provincii Makedonie. Zatímco máme v Praze teplý pětistupňový prosinec, na severu Řecka si stěžují, že teplota ne a ne vyšplhat nad 15° C. Pro středoevropana ale díky tomu není navzdory datu v kalendáři nejmenší problém vyzkoušet mnichovský roadster na 80 kilometrech horských okresek.

Technika

Krkolomná zkratka sDrive35is označuje pohon zadních kol a šestiválcový motor. Konkrétně se jedná o přefouknutý biturbo třílitr, písmenko s na konci znamená o 25 kW zvýšený výkon. Točivý moment se proti sDrive35i zvýšil ze 400 na 450 Nm, krátkodobě je ale k dispozici až 500 Nm.

Úplně stejný motor N54B30 má 1 M Coupé, nejsilnější Z4 se ale musí obejít bez znaku M. Však se také proti levnějším verzím Z4 po technické stránce nic dalšího nezměnilo, jen jsou standardem jinak příplatkové položky: M paket, adaptivní podvozek a také sedmistupňová dvouspojková převodovka (1 M má naopak výhradně šestistupňový manuál a navíc zavěšení kol z M3).

BMW Z4 sDrive35is - technická data
Model sDrive20i sDrive28i sDrive35i sDrive35is
Převodovka 6M (8A) 6M (8A) 6M (7DS) 7DS
Zdvihový objem [cm3] 1997 1997 2979 2979
Válce/ventily 4/4 4/4 6/4 6/4
Největší výkon [kW/min-1] 135/5000 180/5000–6500 225/5800 250/5900
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 270/1250–4500 350/1250–4800 400/1300-5000 450/1500-4500
Max. rychlost [km/h] 235 (232) 250 250 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 6,9 (7,2) 5,7 5,2 (5,1) 4,8
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,8 6,8 9,4 (9,0) 9,0
Poh. hmotnost [kg] 1470 (1495) 1475 (1495) 1580 (1600) 1600

Převodovka, která v bavorském slovníku nese označení Sport Automatic je zdá se dočasnou vývojovou etapou, či chcete-li slepou uličkou. BMW ji nabízí místo klasického automatu pro přeplňované šestiválce v dvoudveřových zástupcích řady 1, řady 3 a Z4 od roku 2008.

U této skříně nejvíc ze všeho vadí způsob řazení na volantu. Místo intuitivních pádel, pravého pro + a levého pro -, dostala Z4 dvojici kolébkových přepínačů. Systém, který dnes v některých modelech propaguje jen BMW a Porsche, vyžaduje soustředění nebo dlouhé zvykání.

A to je škoda, protože v manuálním režimu na Sport+ řadí převodovka opravdu rychle. Navíc si neodpustí lehké sportovní škubnutí, takže má ve svém rejstříku i kus závodních sekvenčních skříní. Při poklidné jízdě se naopak spojky dokážou umravnit a pracují pomaleji a jemněji.

V posledních modelech ale BMW předvádí další obrat, když i do takového 335i nebo 640i nasazuje k šestiválci osmistupňový automat. Jak by ne – měničová převodovka od ZF dokáže řadit stejně rychle, je přeci jen o kousíček kultivovanější a nabízí větší rozsah převodů.

Jízda

Hlavní slabinou biturbové Z4 je vyšší hmotnost. Toto tvrzení platí absolutně (vždyť váží 1600 kg) i v relativním srovnání – někdejší atmosférické šestiválce i nové přeplňované čtyřválce jsou o výrazných 100 kg lehčí.

Leccos zachraňuje adaptivní podvozek, který je u Z4 sDrive35is standardně (pro ostatní motory za příplatek). Základní konstrukční aspekty ale přesto zcela eliminovat nedokáže.

Kombinace velkých kol, motoru přeci jen stále blízko přední nápravě a požadavku na alespoň bazální úroveň komfortu totiž přinutila BMW změkčit uložení přední nápravy. V zatáčkách to s nastavitelnými tlumiči opravdu nevadí, ale každá příčná spára (a že jich je v Řecku místy jako na D1) vyvolá vpředu dvojí pohyb. Nejdříve tlumiče nerovnost dobře ultumí a poté se nad nimi mírně zhoupne karoserie.

Na klikaté silnici jdou ale všechny starosti stranou. Zatímco s pasivními tlumiči Z4 trpěla kvůli výše uvedenému kymácením přídě při rychlé změně směru, s adaptivním podvozkem se nechá hezky vodit ze zatáčky do zatáčky.

Co se jízdy bez střechy týká, tuhá karoserie a dobrá aerodynamika patří u BMW Z4 k naprosto samozřejmým vlastnostem.

Autu nejlíp sedí jízda v rámci nějakých tří čtvrtin jeho možností. Tehdy oceníte přesné řízení, čitelné chování a stabilní podvozek, nízký posaz i překvapivou úroveň cestovního komfortu. Tlačit auto až k limitům nemá smysl, s 250 kW na zadních kolech je roadster tak absurdně přemotorovaný, že plný výkon využije jen na delší rovince.

Zdrcující sílu přitom doplňuje podmanivý zvuk řadového šestiválce, který vyvolává závislost. Netřeba truchlit po odcházejícím atmosférickém třílitru, jeho přeplňovaný sourozenec je skvělou náplastí. Rychlostí reakcí sice lehce zaostává, přesto je odezva na plyn v intencích moderních motorů ostrá, točivost vynikající a výkonová špička návyková.

Z krátkého jízdního seznámení vyplývá, že Z4 ve verzi M opravdu není potřeba. Provedení sDrive35is je víc než důstojným vrcholem modelové řady. Vyšší výkon nepotřebuje a přitvrzení podvozku by zase osekalo vyvážený charakter auta. Myslete si, co chcete, ale v divizi M mají každý krok dobře promyšlený.

Ceny

Problémem celé této pojízdné parády může být zdánlivě cena – necelého 1,5 milionu korun zní jako hodně peněz. Když si ale uvědomíme, že nejlevnější roadstery (ano, kromě Mazdy MX-5) stojí od milionu korun, a k tomu přidáme, jaký výkon tento vůz nabízí, hned se jeho cena jeví v lepším světle.

Po dovybevní slabší Z4 sDrive35i na úroveň Z4 sDrive35is se dokonce z vrcholného modelu stává doslova výhodná nabídka. Vždyť příplatek za 25 kW a 50/100 Nm navíc je pouhých 33 tisíc korun!

BMW Z4 sDrive35is - srovnání výbavy a ceny
Model BMW Z4 sDrive35i BMW Z4 sDrive35is
Motor 3,0 (225 kW) 3,0 (250 kW)
Základní cena [Kč] 1.221.250,- 1.445.000,-
Dvouspojková převodovka 60.500,- S
Řazení na volantu 4.800,- S
Multifunkční volant 3.775,- S
M sportovní paket 94.025,- S
Adaptivní M podvozek 21.175,- S
Servotronic 6.300,- S
Cena při shodné výbavě [Kč] 1.411.825,- 1.445.000,-

A srovnání s přímou konkurencí vychází neméně pozitivně. Vždyť hlavní soupeř Audi TT RS Roadster je s dvouspojkovou převodovkou dražší o 105 tisíc korun. Šestiválcový Mercedes SLK 350 je naopak i po doplnění AMG paketu levnější, avšak má slabší motor bez přeplňování.

To samé platí i pro Nissan 370Z, který láká na ještě nižší cenovku. Porsche Boxster S láká na koncepci s motorem uprostřed, a tak si může dovolit naopak znatelně vyšší cenu – navzdory slabšímu motoru převyšuje BMW Z4 sDrive35is o rovných 200 tisíc.

BMW Z4 sDrive35is - srovnání cen s konkurencí
Značka model výkon cena [Kč]
BMW Z4 sDrive35is 250 kW / 450 Nm 1.445.000,-
Audi TT RS Roadster S tronic 250 kW / 450 Nm 1.550.600,-
Mercedes SLK 350 AMG paket 225 kW / 370 Nm 1.415.208,-
Nissan 370Z Roadster Pack 1 AT 241 kW / 363 Nm 1.264.000,-
Porsche Boxster S PDK 228 kW / 360 Nm 1.645.000,-



Diskuze (20)
Avatar - Martin911Turbo
30. 12. 2011 18:13
Podvozek
Škoda jen že tak krásné auto je po stránce podvozku a jízdních vlastností tak nedokonalé...
Bravo Porsche Boxster!
20. 12. 2011 11:31
K řazení pod volantem
Celkem chápu, že testeři, přesedávající z vozu do vozu mohou mít problémy si zvyknou na systém řazení pod volantem v podobě, jak je aplikovaný u Z4 ( tento nářek je zcela pravidelný ), ale měli by si uvědomit, že majitel, mající vůz k dispozici déle, jak jejich pár hodin, si na to prostě zvykne a pak už se jeví možnost řadit nahoru i dolů prsty jedné ruky jako vlastnost veskrze pozitivní. Můžete si dokonce vybrat, jestli to bude ruka pravá, levá, nebo obě. Technická realizace u BMW je taková, že by nebyl problém invertovat chod jednoho z pádel tak, aby se pak chovala obdobně, jak se již stává v současnosti standardem, ale po určité úvaze přijdete na to, že tím v praxi nezískáte vůbec nic.
19. 12. 2011 10:36
Re: Krása
Jako fanouškovi kdysi jízdně vyjimečnému BMW se to neříká snadno, ale máš svatou pravdu :yes: Jízdně je Boxster trochu někde jinde.
18. 12. 2011 23:41
Re: Krása
Klasický Boxster se mi nijak zvlášť nelíbí, na rozdíl od Caymanu, ale před jeho jízdními vlastnostmi člověk musí smeknout. To i Japonci mu vyšvihnou poklonu (jejich jediná stížnost bývá, že je podmotorovaný - a to i verze S). A vůbec nejde o pár vteřin na okruhu, jde o to, jak na tebe auto mluví, jak se chová. Je to velmi vyvážený, až profesorsky precizní stroj. A rozdíl je mnohem větší než 200 tisíc, to mi věř - na Porsche je škudlení dost vidět, leda že bys šel do Boxsteru Spyder... to je jiná káva.

Mít ty prachy, tak asi moc velké dilema mít nebudeš. Z4 se opravdu moc nevyvedla - kromě designu, který se mi moc líbí. Pokud to chceš jen na běžné ježdění, tak ti to může být ukradené.
Avatar - Hammunasakra
18. 12. 2011 15:36
Re: Krása
Design BMW Z4 :yes:
Auto Porsche Boxster (Spyder) :yes: :-)