BMW Z4 sDrive35is: První jízdní dojmy

BMW Z4 sDrive35is: První jízdní dojmy

 

Stojí 1,5 milionu a je nedražší a nejrychlejší verzí BMW Z4. Jak funguje model sDrive35is?

Osud tomu chtěl, že se vrcholné provedení BMW Z4 dostalo redakci Auto.cz do rukou až rok a půl po uvedení na trh. Na atraktivitě 100kilometrové testovací jízdy to ale nic neubírá.

Za Z4 sDrive35is (a nejen za ní) jsme se vydali do Řecka, města Serres v severovýchodní provincii Makedonie. Zatímco máme v Praze teplý pětistupňový prosinec, na severu Řecka si stěžují, že teplota ne a ne vyšplhat nad 15° C. Pro středoevropana ale díky tomu není navzdory datu v kalendáři nejmenší problém vyzkoušet mnichovský roadster na 80 kilometrech horských okresek.

Technika

Krkolomná zkratka sDrive35is označuje pohon zadních kol a šestiválcový motor. Konkrétně se jedná o přefouknutý biturbo třílitr, písmenko s na konci znamená o 25 kW zvýšený výkon. Točivý moment se proti sDrive35i zvýšil ze 400 na 450 Nm, krátkodobě je ale k dispozici až 500 Nm.

Úplně stejný motor N54B30 má 1 M Coupé, nejsilnější Z4 se ale musí obejít bez znaku M. Však se také proti levnějším verzím Z4 po technické stránce nic dalšího nezměnilo, jen jsou standardem jinak příplatkové položky: M paket, adaptivní podvozek a také sedmistupňová dvouspojková převodovka (1 M má naopak výhradně šestistupňový manuál a navíc zavěšení kol z M3).

BMW Z4 sDrive35is - technická data
ModelsDrive20isDrive28isDrive35isDrive35is
Převodovka6M (8A)6M (8A)6M (7DS)7DS
Zdvihový objem [cm3]1997199729792979
Válce/ventily4/44/46/46/4
Největší výkon [kW/min-1]135/5000180/5000–6500225/5800250/5900
Největší toč. mom. [Nm/min-1]270/1250–4500350/1250–4800400/1300-5000450/1500-4500
Max. rychlost [km/h]235 (232)250250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,9 (7,2)5,75,2 (5,1)4,8
Komb. spotřeba [l/100 km]6,86,89,4 (9,0)9,0
Poh. hmotnost [kg]1470 (1495)1475 (1495)1580 (1600)1600

Převodovka, která v bavorském slovníku nese označení Sport Automatic je zdá se dočasnou vývojovou etapou, či chcete-li slepou uličkou. BMW ji nabízí místo klasického automatu pro přeplňované šestiválce v dvoudveřových zástupcích řady 1, řady 3 a Z4 od roku 2008.

U této skříně nejvíc ze všeho vadí způsob řazení na volantu. Místo intuitivních pádel, pravého pro + a levého pro -, dostala Z4 dvojici kolébkových přepínačů. Systém, který dnes v některých modelech propaguje jen BMW a Porsche, vyžaduje soustředění nebo dlouhé zvykání.

TEST BMW Z4 sDrive35i – Tlustá Berta válí (12/2009)

A to je škoda, protože v manuálním režimu na Sport+ řadí převodovka opravdu rychle. Navíc si neodpustí lehké sportovní škubnutí, takže má ve svém rejstříku i kus závodních sekvenčních skříní. Při poklidné jízdě se naopak spojky dokážou umravnit a pracují pomaleji a jemněji.

V posledních modelech ale BMW předvádí další obrat, když i do takového 335i nebo 640i nasazuje k šestiválci osmistupňový automat. Jak by ne – měničová převodovka od ZF dokáže řadit stejně rychle, je přeci jen o kousíček kultivovanější a nabízí větší rozsah převodů.

Jízda

Hlavní slabinou biturbové Z4 je vyšší hmotnost. Toto tvrzení platí absolutně (vždyť váží 1600 kg) i v relativním srovnání – někdejší atmosférické šestiválce i nové přeplňované čtyřválce jsou o výrazných 100 kg lehčí.

Leccos zachraňuje adaptivní podvozek, který je u Z4 sDrive35is standardně (pro ostatní motory za příplatek). Základní konstrukční aspekty ale přesto zcela eliminovat nedokáže.

Kombinace velkých kol, motoru přeci jen stále blízko přední nápravě a požadavku na alespoň bazální úroveň komfortu totiž přinutila BMW změkčit uložení přední nápravy. V zatáčkách to s nastavitelnými tlumiči opravdu nevadí, ale každá příčná spára (a že jich je v Řecku místy jako na D1) vyvolá vpředu dvojí pohyb. Nejdříve tlumiče nerovnost dobře ultumí a poté se nad nimi mírně zhoupne karoserie.

Na klikaté silnici jdou ale všechny starosti stranou. Zatímco s pasivními tlumiči Z4 trpěla kvůli výše uvedenému kymácením přídě při rychlé změně směru, s adaptivním podvozkem se nechá hezky vodit ze zatáčky do zatáčky.

TEST BMW Z4 sDrive30i – Rozloučení s šestiválcem (08/2011)

Co se jízdy bez střechy týká, tuhá karoserie a dobrá aerodynamika patří u BMW Z4 k naprosto samozřejmým vlastnostem.

Autu nejlíp sedí jízda v rámci nějakých tří čtvrtin jeho možností. Tehdy oceníte přesné řízení, čitelné chování a stabilní podvozek, nízký posaz i překvapivou úroveň cestovního komfortu. Tlačit auto až k limitům nemá smysl, s 250 kW na zadních kolech je roadster tak absurdně přemotorovaný, že plný výkon využije jen na delší rovince.

Zdrcující sílu přitom doplňuje podmanivý zvuk řadového šestiválce, který vyvolává závislost. Netřeba truchlit po odcházejícím atmosférickém třílitru, jeho přeplňovaný sourozenec je skvělou náplastí. Rychlostí reakcí sice lehce zaostává, přesto je odezva na plyn v intencích moderních motorů ostrá, točivost vynikající a výkonová špička návyková.

Z krátkého jízdního seznámení vyplývá, že Z4 ve verzi M opravdu není potřeba. Provedení sDrive35is je víc než důstojným vrcholem modelové řady. Vyšší výkon nepotřebuje a přitvrzení podvozku by zase osekalo vyvážený charakter auta. Myslete si, co chcete, ale v divizi M mají každý krok dobře promyšlený.

Ceny

Problémem celé této pojízdné parády může být zdánlivě cena – necelého 1,5 milionu korun zní jako hodně peněz. Když si ale uvědomíme, že nejlevnější roadstery (ano, kromě Mazdy MX-5) stojí od milionu korun, a k tomu přidáme, jaký výkon tento vůz nabízí, hned se jeho cena jeví v lepším světle.

Po dovybevní slabší Z4 sDrive35i na úroveň Z4 sDrive35is se dokonce z vrcholného modelu stává doslova výhodná nabídka. Vždyť příplatek za 25 kW a 50/100 Nm navíc je pouhých 33 tisíc korun!

BMW Z4 sDrive35is - srovnání výbavy a ceny
ModelBMW Z4 sDrive35iBMW Z4 sDrive35is
Motor3,0 (225 kW)3,0 (250 kW)
Základní cena [Kč]1.221.250,-1.445.000,-
Dvouspojková převodovka60.500,-S
Řazení na volantu4.800,-S
Multifunkční volant3.775,-S
M sportovní paket94.025,-S
Adaptivní M podvozek21.175,-S
Servotronic6.300,-S
Cena při shodné výbavě [Kč]1.411.825,-1.445.000,-

A srovnání s přímou konkurencí vychází neméně pozitivně. Vždyť hlavní soupeř Audi TT RS Roadster je s dvouspojkovou převodovkou dražší o 105 tisíc korun. Šestiválcový Mercedes SLK 350 je naopak i po doplnění AMG paketu levnější, avšak má slabší motor bez přeplňování.

To samé platí i pro Nissan 370Z, který láká na ještě nižší cenovku. Porsche Boxster S láká na koncepci s motorem uprostřed, a tak si může dovolit naopak znatelně vyšší cenu – navzdory slabšímu motoru převyšuje BMW Z4 sDrive35is o rovných 200 tisíc.

BMW Z4 sDrive35is - srovnání cen s konkurencí
Značkamodelvýkoncena [Kč]
BMWZ4 sDrive35is250 kW / 450 Nm1.445.000,-
AudiTT RS Roadster S tronic250 kW / 450 Nm1.550.600,-
MercedesSLK 350 AMG paket225 kW / 370 Nm1.415.208,-
Nissan370Z Roadster Pack 1 AT241 kW / 363 Nm1.264.000,-
PorscheBoxster S PDK228 kW / 360 Nm1.645.000,-

PŘEDSTAVUJEME BMW Z4 sDrive35is: Vyšší výkon a M paket jako náhrada za skutečné Z4 M


BMW Z4 sDrive35is Řecko (12/2011)
 

BMW Z4 sDrive35is - Oficiální fotografie (12/2010)
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Marka Schwarzmanna: S nadhledem Zápisník Marka Schwarzmanna: S nadhledem

Dnes a zítra jdeme volit. Určíme kurz, kterým se bude…

Akcie Unipetrolu zdražily o devadesát procent, přispěl k tomu i hurikán Harvey Akcie Unipetrolu zdražily o devadesát procent, přispěl k tomu i hurikán Harvey

Za prvních devět měsíců se čistý zisk Unipetrolu dostal…

Tusk: EU má reálnou šanci uzavřít migrační trasu z Libye Tusk: EU má reálnou šanci uzavřít migrační trasu z Libye

Státy Evropské unie zajistí, že severoafrická část…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 



BMW Z4: Výroba roadsteru skončila. Zatím bez náhrady... BMW Z4: Výroba roadsteru skončila. Zatím bez náhrady...

Druhá generace roadsteru BMW s pevnou skládací střechou…

BMW Z5: První ovoce spolupráce s Toyotou v roce 2018 BMW Z5: První ovoce spolupráce s Toyotou v roce 2018

Společný vývoj sportovních vozů automobilkami BMW a…

 



 
Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Včera

Podle očekávání prošel design druhé generace Audi A7 jen evoluční proměnou. Za to v útrobách se událo dost, všechny verze budou hybridní!




Blesk.cz

Pražský rejdič a český červený králík: Výstava v Modřanech představí domovská zvířata

Pražský rejdič a český červený králík: Výstava v…

Třídenní výstava králíků, holubů a drůbeže s názvem Modřany 2017 je za rohem. Na události se návštěvníkům…

Tajný byt Hany Gregorové: Šokující zjištění, komu doopravdy patří!

Tajný byt Hany Gregorové: Šokující zjištění, komu…

Jako by nestačily skandály, které na Hanu Gregorovou (65) v jednom kuse vytahuje její bývalý milenec Ondřej…

 

iSport.cz

Sport Magazín: Jednoduchý je chytrý, slyšel Rutta od Keitha

Sport Magazín: Jednoduchý je chytrý, slyšel Rutta od Keitha

Nikdy nepůsobil v cizině. Nebyl draftovaný. Před třemi lety hrál v první lize proti Šumperku nebo Benátkám. A…

Naštvaný Vrba: Byli jsme pomalí, od některých hráčů jsem očekával víc

Naštvaný Vrba: Byli jsme pomalí, od některých hráčů…

PŘÍMO Z LUCERNU | Selhání. Jinak se výkon Plzně proti Luganu označit nedá. Viktoria lehla pod nohy velmi…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost nejvyššího stupně

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost…

Něco vám řeknu – nikdy slepě nespoléhejte na čísla! Já jsem to udělal jednou a ovlivnilo to zbytek mého života.

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné! Vrátí se politická politika?

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné!…

Kdysi i v Česku populární slovenský satirik Milan Markovič by dnes patrně řekl „Zvolebnívá sa“, a to na plné…