TEST Citroën C4 By Loeb 1,6 THP - Přílišné SEBevědomí
Citroën stojí tak trochu rozkročený nad dvěma rozdílnými kontinenty. Svět motosportu, a konkrétně rallye, je opravdu drsňácká show plná adrenalinu, aut s podvozky tvrdými jako kámen a boje o každou desetinu sekundy. Citroën dal velké peníze do týmu, který okolo karoserie s tvary C4 postavil špičkový závodní speciál, který má s tím, co vám možná stojí před domem, společný právě jen znáček na kapotě.
Druhá noha stojí pevně ve Francii. Francouzům obecně nejsou moc blízká auta, co byste rádi protáhli po Nordschleife, to ví každé malé děcko. Zato umí dělat celkem pohodlná rodinná auta s podivnými interiéry, co vás na nerovnostech lehce zhoupnou v nadýchaných, měkkých sedačkách. Zejména C5 i C6 s hydractivem jsou přímo etalonem pohodlí. Co ale když si marketingové oddělení chce taky trošku přihřát polívčičku a vypustit jeden cool model, co se bude v brožuře parádně vyjímat, tím spíš, že nese jméno největšího rallyového fenoménu všech dob, Sébastiena Loeba?
citroen testy nizsistredni Dopadne to přesně tak, jak asi čekáte. Červená barva a bíle lakovaná kola opravdu nestačí k tomu, aby se z průměrného auta přes noc stal okreskový zabiják. Může se z něj ale stát docela dostupná hračka.
Když jsme Loeba v redakci zběžně projeli, nešli jsme pro sarkastické poznámky daleko. Hned na úvod si řekněme, že Seb tohle auto nejspíš neviděl ani z vlaku a kdyby na tom nebyl podepsaný, nemělo by s motorsportem společného už vůbec nic. Jakmile tento fakt dokážete přijmout, žije se s C4 By Loeb hned o velký kus harmoničtěji – opustíte marnou naději, že se vám s ním podaří v serpentinách za sebou nechat všechny vrstevníky ze sousedství. Nepodaří. Ale to auto docela funguje.
Motor jako základ
citroen testy nizsistredni Z velké části díky slušnému motoru 1,6 THP, tedy přeplňovanému čtyřválci o výkonu 110 kW (sympatických 150 chevaux) při 5800 min-1. Jeho točivý moment 240 Nm dokáže s autem o pohotovostní hmotnosti lehce pod 1300 kilogramů docela slušně zacvičit, nějaká ta prodleva turba ho sice trápí, ale není to nic hrozného. Do otáček se mu docela zdravě chce, tedy jen do té doby, než si uvědomí, že nad čtyřmi a půl tisíci ho už nic dobrého nečeká. Jeho dravost lehce opadá, stále je ale schopen velké většině ostatních hatchbacků ukázat zadní křídlo.
Tím se dostáváme k pověstnému francouzskému šarmu a úpravám oproti klasickému hatchbacku C4. Kromě různých nesmyslů (jednou z nich je plaketa s pořadovým číslem auta) v červeno-černě laděném interiéru najdeme třeba kovové pedály, pohodlné anatomické sedačky s příjemnou strukturou potahu nebo šestistupňovou převodovku. Její přesnost i délka drah jsou na Citroën opravdu výborné, mezi trochu svižnějšími auty to je ale stále jen slabý průměr. Pochvalu ale určitě zaslouží za možnost rychlého řazení bez odporu v poloze neutrálu. Pozice za volantem je dána pevnou výškou sportovních sedadel, tahat zadek nad silnicí tedy opravdu nebudete. Připravte se spíš na sportovně-relaxační polohu.
Závodník? Spíše rychlejší auto pro každý den.
Podvozek sice menší nerovnosti docela dobře filtruje, v zatáčkách ale není právě jistý, a tak vlastně nedělá pořádně ani jedno. Ne že by se nějak zlověstně nakláněl, ale při rychlých průjezdech, ať už na rovné nebo hrbolaté silnici, z něj cítíte prkennost, kvůli které vás ani neláká zkusit tu zatáčku projet příště o něco rychleji.
Pohodlná sedadla s výraznými, ale měkkými bočnicemi pak dokreslují celkový charakter hatchbacku – při rychlejší jízdě není důvod si na ně stěžovat, při snahách řidiče přiblížit se Loebovi ale už prostě dostatečně nepodrží. Při klidné jízdě vám pak zase bude lézt na nervy jeho nucená sportovnost (kterou dokreslují sedmnáctipalcové ráfky) a horší výhled vzad, daný děleným sklem a efektním přítlačným křídlem. Volant se příjemně drží, je ale třeba si zvykat na pevný střed i jeho ramena, která jsou úplně někde jinde než je tomu u ostatních aut. Cit nebo zpětnou vazbu v řízení hledejte u jiných aut, tady se spokojme s lehce tužším posilovačem a docela obstojnou přesností.
Zdá se vám, že z C4 By Loeb máme smíšené pocity? Vůbec ne. Pokud odmítnete hru, dělající z toho auta krále šotoliny (nebo jakéhokoli jiného povrchu), zjistíte, že za zhruba půl milionu máte možnost koupit docela fešácké auto (bílá kola jsou teď v módě) s dobrým motorem a solidní spotřebou (my jezdili za osm), které vám ani interiérem neudělá ostudu. Jen se proboha nenechte oslovovat Sebe.
První cena vozu | 314.900,-Kč (1,4i 16V, 65 kW, VTR) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 459.900,-Kč (1,6 THP 16V, 110 kW, ByLoeb) |
Základní cena testovaného vozu | 459.900,-Kč (1,6 THP 16V, 110 kW, ByLoeb) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 486.400,-Kč (1,6 THP 16V, 110 kW, ByLoeb) |
Plusy
- Živý motor 1,6 l
- Pohodlná sedadla
- Poměrně široká základní výbava
- Příznivá cena
Minusy
- Velikost zavazadlového prostoru
- Menší boční vedení sedadel při ostré jízdě
- Prkennost podvozku