Dacia Sandero 1,5 dCi (63 kW) – Kolik stojí nízká spotřeba?

Dacia Sandero 1,5 dCi (63 kW) – Kolik stojí nízká spotřeba?

 
 

Sandero převzalo od Logana štafetu žádané Dacie. Jak si rozumí jednoduchá nízkonákladová technika s vyspělým turbodieselem, který se dá koupit i v podstatně dražších Renaultech?

Dacia Sandero ve svém základním provedení s benzinovou čtrnáctistovkou představuje jednu z nejlevnějších cest k novému vozu, ale má cenu zajímat se i o její nejdražší verzi s turbodieselem, jejíž cena se blíží hranici 300 tisíc korun?

Pětidveřový hatchback Sandero v současné nabídce rumunské automobilky hraje roli nejmenšího a stále ještě nejnovějšího osobního modelu. Veřejnost jej nejprve poznala v roce 2007 jako jihoamerický Renault a teprve o rok později dorazil i do Evropy pod značkou Dacia. V současnosti může zájemce o tento model u českých dealerů vybírat z výbav Access, Ambiance a Arctica music, které doplňuje do stylu off-roadu lehce laděné Sandero Stepway.

obrázek [555 x 316]
 

Nabídka pohonných jednotek obsahuje dva zážehové čtyřválce o objemech 1,4 a 1,6 litru, které jsme testovali krátce po uvedení Sandera na český trh. Pro zájemce o vznětový motor je k dispozici čtyřválcový turbodiesel 1,5 dCi ve dvou stupních nastavení výkonu. První verze nabízí 50 kW (70 k) a kromě výbavy Acess

je dostupná pro všechny verze Sandera. Druhá verze, které se nyní budeme věnovat, má výkon 63 kW (85 k) a díky skutečnosti, že je možné ji získat jen ve spojení s nejvyšším stupněm výbavy Arctica music za základní cenu 288.900,- Kč, se určitě nestane nejprodávanějším zástupcem Dacie na českém trhu. Jde v podstatě o motorický vrchol řady Sandero. Co tedy fakticky dostáváte?

Jednoduše a levně

Strategií Dacie je nabídnout velké a robustní auto za nízkou cenu. Tuto linii sleduje i Sandero, ale i levné se auto se lépe prodává, když zákazníky neodpuzuje svým vzhledem. To samozřejmě věděli i designéři tohoto hatchbacku a přes minimalizaci nákladů na výrobu se jim podařilo navrhnout sympatický automobil. Dacia se nesnaží zákazníky nalákat na levná designová cingrlátka, ale působí poctivým a robustním dojmem.

Stejně působí i interiér Sandera. Ani v nejvyšším stupni výbavy Arctica music se Dacia nesnaží zákazníky opíjet rohlíkem a nabízím jim slušně zpracovaný a prostorný interiér pro pět cestujících. Palubní desce i výplním dveří vládnou tmavé plasty s doplňky ve stříbrné barvě. Rozmístění ovládacích prvků a tvarování některých dílů sice zcela neodpovídá dnešním standardům, ale v Dacii rozhodně nebudete zamyšleně dumat nad tím k čemu který ovladač slouží. Všechny jsou sice v dosahu řidiče, včetně standardně montovaného rádia a klimatizace, ale negativní sklon středové konzoly patří ke slabinám tohoto vozu, protože ovládání těchto prvků znesnadňují.

obrázek [300 x 240] K nalezení vhodné polohy pro řízení slouží pouze výškově stavitelný volantsedadlo, které je kromě podélného směru možno seřizovat i výškově. Přednízadní sedadla sice vynikají nad konkurencí minimální snahou o boční vedení, ale nabízejí příjemný kompromis mezi tuhostí a měkkostí. Po 10 tisících najetých kilometrech má řidičovo sedadlo již znatelnou vůli v uložení.

Hlavní předností interiéru Sandera je v dané cenové kategorii velikost. S celkovou úrovní interiéru budou spokojení především řidiči, kteří přesedají z Favoritů a Felicií. Kdo okusil úroveň Fabie, bude mít přinejmenším zpočátku pocit, že se vrací kvalitativně zpět…

Zavazadlový prostor má v základním uspořádání objem 320 litrů a po sklopení opěradel druhé řady se zvětší na 1200 litrů. Délka prostoru pro zavazadla v základním uspořádání je u podlahy 800 mm a po sklopení opěradla se při posunutí sedadla spolujezdce co nejvíce dopředu může prodloužit až na 1700 mm.

Svižně i úsporně

Důvodem proč utratit za Sandero téměř 300 tisíc korun se může stát jedině motor 1,5 dCi s výkonem 63 kW (85 k). Maloobjemový turbodiesel se vstřikováním common-rail pochází z produkce Renaultu. Vyznačuje se klidným chodem, ochotou spolupracovat v celém spektru otáček od 1500 do 4000 min-1 a velmi nízkou spotřebou. Tato pohonná jednotka nemá s vozem, jehož pohotovostní hmotnost je 1090 kg, příliš mnoho práce. Dacia se tak chová překvapivě svižně a především řidiče vozů prémiových značek tento levný Rumun překvapuje svými akceleračními schopnostmi.

Vedle schopnosti držet krok s mnohem dražšími a výkonnějšími vozy potěší především spotřeba paliva. Při reálné rychlosti 100 km/h si motor řekne o pouhých 3,9 litru nafty na 100 kilometrů (otáčky motoru přibližně odpovídají 2750 min-1), při rychlosti 130 km/h se spotřeba zvýší na stále sympatických 5,7 litru. Během testu, kdy se Sandero pohybovalo v pražských ulicích, po okresních cestách a okusilo i dálnici D1, hlásil palubní počítač téměř neuvěřitelnou průměrnou spotřebu 4,3 litru paliva na 100 km, což je dokonce o 0,3 litru méně než uvádí výrobce u spotřeby v kombinovaném provozu.

obrázek [300 x 241] Po motoru si zaslouží chválu i pětistupňová manuální převodovka za odstupňování a přesnost. Trochu horší je to se spojkou, která je hodně měkká a zabírá až ve své horní poloze. Jízdní vlastnosti Dacie Sandero jsou zaměřeny na komfort. Ten je posádce poskytován i na rozbitých cestách a hatchback se i na vozovce plné děr pohybuje s lehkostí, kterou mu mohou závidět i mnohem dražší vozy. Králem se cítí při překonávání zpomalovacích retardérů, které jakoby ani neexistovaly. Při rychlém průjezdu ostřejší zatáčkou ovšem dochází k velkým náklonům karoserie. Těžší pohonná jednotka jízdu se Sanderem poněkud uklidňuje ve srovnání se zážehovými motorizacemi. Překážkou k rychlejší jízdě a lepší ovladatelnosti je velmi nepřímé řízení s malou citlivostí a špatnou zpětnou vazbou.

Dacii asi nikdo nebude chválit za odhlučnění interiéru. K cestujícím proniká klapot vznětového motoru a turbodmychadlo je důkladně informuje o své činnosti. Při jízdě po dálnici se od rychlosti 120 km/h začíná výrazně projevovat i aerodynamický hluk.

Závěr

Koupě Dacie znamená pořád ještě kompromis. Vždyť za 315 tisíc dnes pořídíte slušně vybavený Megane se zážehovým motorem nebo Clio Grandtour se slabším dCi…

Sandero s motorem 1,5 dCi (63 kW) má smysl pro ty, kdo chtějí jezdit za málo a moc se neohlíží po všem ostatním. Tím ostatním je myšlena nejen aktuální cena nejdražší motorizace, ale také špatně odhlučněný interiér, podvozek stavěný hlavně na špatné cesty a ne na dálnice, nepřímé řízení a horší ovladatelnost nebo jednoduše zařízený interiér. Z vlastních luhů a hájů útočí Megane také pro Dacii zatím nedosažitelnou bezpečnostní úrovní.

obrázek [555 x 305]
 

První cena vozu179.900,- Kč (Sandero Access, 1,4, 55 kW )
První cena vozu s testovanou motorizací288.900,- Kč (Sandero Arctica music, 1.5 dCi, 63 kW)
Základní cena testovaného vozu288.900,- Kč (Sandero Arctica music, 1.5 dCi, 63 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků311.400,- Kč (Sandero Arctica music, 1.5 dCi, 63 kW)

Plusy

  • Úsporný motor
  • Komfortní podvozek
  • Prostorný interiér
  • Cena/užitná hodnota

Minusy

  • Materiály a řešení použitá v interiéru
  • Špatné odhlučnění interiéru
  • Pouze výškově stavitelný volant
  • Nepřímé řízení
Spolupracujeme s TipCars.com

Dacia Sandero 1,5 dCi

Cena v základní výbavě: 288 900 Kč Cena v testované výbavě: 311 400 Kč

Základní výbava:ABS s brzdovým asistentem (AFU), airbag řidiče, airbag spolujezdce s možností odpojení, tříbodové bezpečnostní pásy na předních sedadlech - výškově nastavitelné, tříbodové bezpečnostní pásy na zadních sedadlech, tři výškově nastavitelné bezpečnostní opěrky hlavy na zadních sedadlech, elektronický imobilizér, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, hydraulický posilovač řízení, otáčkoměr, multifunkční displej (hodiny, ukazatel počtu ujetých kilometrů, stavu paliva a teploty chladicí kapaliny), palubní počítač, kontrolka špatně zavřených dveří, výškově nastavitelný volant, světlomety nastavitelné z místa řidiče, mlhové světlomety, přední stěrače s cyklovačem (2 rychlosti), elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, topení a ventilace (4 rychlosti), recirkulace vzduchu, klimatizace, centrální zamykání, „Pack Electrique“ (dálkové ovládání centrálního zamykání + el. ovládaná okna v předních dveřích), postupné zhasínání vnitřního osvětlení, tónovaná skla, stropní světlo, zapalovač, vyjímatelný popelník, tři stropní madla, osvětlení zavazadlového prostoru, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dělitelné opěradlo zadního sedadla v poměru 1/3 : 2/3, odkládací schránka spolujezdce (8 l), odkládací kapsy na zadní straně opěradel předních sedadel, držák nápojů na středové konzole, autorádio/přehrávač CD MP3, lem přední masky chromovaný, boční ochranné lišty v barvě karosérie, kola 15"

Výbava testovaného vozu:Boční airbagy vpředu (+4.500,-Kč), disky kol z lehké slitiny 15" (+9.000,-Kč), metalický lak (+9.000,-Kč)

Ruský Ruský "Zuckerberg" vyhlásil válku Putinovi

Pavel Durov vyhlásil digitální válku ruskému režimu a…

Poslanci ČSSD se nabídkou ANO na sestavení vlády zatím nezabývali Poslanci ČSSD se nabídkou ANO na sestavení vlády zatím nezabývali

Poslanci ČSSD dnes večer nemluvili o nabídce pro vládní…

Spojené státy blokují vydávání víz Rusům, stěžuje si Moskva Spojené státy blokují vydávání víz Rusům, stěžuje si Moskva

Spojené státy záměrně blokují vydávání vstupních víz…

 
Technické údaje
Motor Dacia Sandero 1,5 dCi
Typ motoru: vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 63 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 1900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 167
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.3 / 4.2 / 4.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 320 / 1200
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1090 / 455
Rozměr pneu:185/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4020
b) šířka (mm): 1746
c) výška (mm): 1534
d) rozvor (mm): 2588
e) rozchod vpředu (mm): 1480
f) rozchod vzadu (mm): 1469
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1360
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Dacia Sandero 1,5 dCi
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 7
Jízdní vlastnosti v extrému: 6
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,77
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu

Audi vám tuto část své historie nejspíše připomínat…

Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy

Po sedanu, kombi, a oplastovaném praktičtějším provedení…

 



Renault Sandero RS Racing Spirit: Hot-hatch s mapkou okruhu v Brně Renault Sandero RS Racing Spirit: Hot-hatch s mapkou okruhu v Brně

Ostré latinskoamerické Sandero se dočkalo limitované…

První jízdní dojmy: Jak jezdí faceliftovaná Dacia Sandero & Duster? První jízdní dojmy: Jak jezdí faceliftovaná Dacia Sandero & Duster?

Dacia letos očekává rekordní prodeje, ale ve snaze…

 



 
Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Včera

Model 2101 byl v roce 1970 prvním sériovým autem nově založené automobilky v městě Toljatti. Vyráběl se až do roku 1988.




Blesk.cz

Pšeničné pečivo způsobuje závislost, varuje expert. Každý Čech ho ročně sní 48 kilo

Pšeničné pečivo způsobuje závislost, varuje expert.…

Milujete k snídani kaiserku namazanou máslem, nebo dokonce dvě? A co rohlík s marmeládou k odpolední svačině? A…

Kuny, opilí zloději i vichřice: Chataři pláčou nad škodami, jak objekty správně pojistit?

Kuny, opilí zloději i vichřice: Chataři pláčou nad…

Někteří chataři a chalupáři se v těchto dnech vrací po dlouhé době na obhlídku svých objektů a často utrpí šok.…

 

iSport.cz

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a farem, ale i mazáci

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a…

Sotva skončil jeden velký turnaj, prakticky hned je tu další. Na ZOH v Pchjongčchangu se umístil český tým pod…

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning - dánské Kladno

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning…

Jednu velkou premiéru má mistrovství světa v ledním hokeji 2018. Vůbec poprvé se elitní divize světového…

 

Reflex.cz

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Napadlo vás někdy, že i smlouva o vašich penězích může být „skrytě politicky korektní“? Ne? Tak já vám ukážu, že…

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době byl nepochybně označen za sexistický

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době…

Računari znamená v bosenštině prostě „počítače“. Stejný název nesl i v bývalé Jugoslávii proslulý časopis, jenž…