16.12. 2017 Stanislav Kolman Stanislav Kolman

Test dojezdu elektromobilů v reálných podmínkách. Některé nezvládly ani 80 km...

 

Kolegové z německého Auto Bildu postavili na start osm elektromobilů, které měly ujet trasu dlouhou 143 km. Do cíle jich dorazilo pět.

V rámci čerstvě uzavřené licenční spolupráce na původní články z německého Auto Bildu tady máme první vlaštovku, aktuální test osmi elektromobilů v reálných podmínkách. Na další podobně exkluzivní materiály se samozřejmě můžete těšit i v budoucnu.

V hodně netradičním testu se sešla osmička vozů na elektrický pohon – tři malé, čtyři kompaktní a jedna dodávka. Víme, že umí jet kultivovaně a tiše. Také není žádným tajemstvím, že ve srovnání s konvenčně poháněnými auty jsou stále podstatně dražší a mají spoustu nezodpovězených otázek kolem baterií. A pak je tu samozřejmě stále diskutovaný dojezd v reálných podmínkách. Právě na tuto oblast se kolegové z Auto Bildu zaměřili. A navíc teď, kdy mají teploty do pro baterky ideálních hodnot hodně daleko.

Testovací trasa se skládala ze 43 kilometrů dlouhého úseku dálnice s maximální rychlostí 130 km/h, avšak dopravní omezení několikrát přinutilo řidiče snížit rychlost na 80 či 100 km/h. Následoval 18 km dlouhý průjezd městem a dalších 82 km tvořených tradičními okreskami a úseky s rychlostí omezenou na 70 km/h. Celková délka i se strašidelnou cestou temným lesem (tady byste s vybitým elektromobilem fakt nechtěli skončit...) činí 143 km.

Elektromobil nabitý za šest minut? Toshiba má prý revoluční řešení baterií

Venkovní teplota měla pět stupňů, topení nastaveno na 21 stupňů, přičemž klimatizace zůstala zapnuta. Umožňoval-li vůz vyhřívání sedaček, při testování bylo zapnuté maximálně 20 minut na nejnižší stupeň. Baterie byly samozřejmě "napumpovány" do plna, a aby posádce při testu nebyla zima, ještě s kabelem v zásuvce jsme předehřáli interiér.

Podmínky to nejsou jednoduché, ale považte, že podle certifikovaného dojezdu na jedno nabití by je měly zvládnout všechny elektrické vozy. Některé dokonce tam i zpět. Vždyť i auto s nejmenším avizovaným dojezdem má s plnými bateriemi urazit 160 kilometrů. Naopak papírově nejsilnějším článkem výběru byl Opel Ampera-e s dojezdem až 520 km v ideálních podmínkách. Realita je ale docela jiná…

8. Volkswagen e-Up (79 km)

Na chvostu výsledkové listiny skončil Volkswagen e-Up, jenž urazil 79 kilometrů. Dojezdová délka se začala hodně rychle krátit zejména na dálnici, kde bylo z elektrického mini ždímáno maximum. Jak prozrazuje přiložená galerie, z hlubokého lesa musel být odtažen k nejbližšímu dobíjecímu stojanu. Velmi nemile překvapila spotřeba, s hodnotou 23,7 kWh na 100 kilometrů jde o druhý nejhorší výsledek.

 [600×403]

7. Smart Fortwo (84 km)

O něco lépe se vedlo nejmenšímu vozu v testovaném výběru, Smartu Fortwo. Ten urazil 84 kilometrů, avšak spotřeba 21 kWh se rovná té u robustnějších konkurentů. Nejvíce samozřejmě „žere“ po dálnici. Oslnivý výkon to nebyl, ale Smart alespoň lesem projel.

 [600×403]

6. Nissan e-NV200 Evalia (101 km)

Dodávka Nissan e-NV200 Evalia pojme podstatně více než všichni ostatní konkurenti, vždy byste ale měli myslet na to, kde je nejbližší dobíjecí stojan. Na trase skončilo její putování už na stoprvním kilometru, naštěstí vůz zvládl doputovat k nejbližšímu záchytnému bodu, kde jsme jej mohli „dotankovat“. Dejte si určitě taky dobrý pozor na to, za jaké ceny konkrétní dobíjecí stanice své služby nabízí. Třeba s testovaným nissanem jsme zastavili u dobíječky, kde si účtovali 0,12 euro za minutu. Za pouhých 24 kWh elektřiny se tak po 10 hodinách nabíjení účet zastavil na 70 eurech (1800 Kč).

 [600×403]

5. Kia Soul EV (167 km)

Páté místo patří extravagantní Kie Soul EV, jež v testovacích podmínkách ujela 167 kilometrů. Konečně vůz, který zvládl testovací dráhu v plném rozsahu, i když s minimální rezervou. Soul potěší svižnou akcelerací na dálnici, efektivním vytápěním, intuitivním pracovištěm řidiče a silným argumentem pro nákup je i sedmiletá záruka.

 [600×377]

4. Hyundai Ioniq Electric (192 km)

Čtvrtou příčku s ještě výraznějším dojezdem obsadil Hyundai Ioniq Electric, jemuž plné baterie v reálných podmínkách stačí na 192 kilometrů. Korejcům se elektromobil vydařil, snad jen kapacita baterií mohla být o něco vyšší. Popularitu dokládají dlouhé čekací lhůty. A není divu, vždyť jde o plnohodnotný vůz, navíc s nejnižší spotřebou 14,6 kWh na sto kilometrů.

 [600×359]

3. Volkswagen e-Golf (208 km)

Volkswagen nemusí výsledek e-Upu mrzet, jelikož druhé želízko v ohni se umístilo rovnou na bedně. Třetí místo vybojoval elektrický Golf s dojezdem 208 km. VW sice slibuje až 300 km, ale zároveň uvádí, že v reálném provozu může klesnout na 200 km. Jak vidíte, tvrdí to zcela správně. Jízdně jde přitom o typický Golf – komfortní, harmonický, navíc s rychlým vytápěním a tichým pohonem.

 [600×369]

2. Renault Zoe (244 km)

Těsně pod absolutním vrcholem skončil Renault Zoe s dojezdem 244 km. Lze se jen těžko divit, že je právě tento vůz nejprodávanějším elektromobilem v Evropě. Na českém trhu zatím k dispozici není, ale jak jsme informovali v průběhu automobilové výstavy Auta na náplavce, můžeme se na něj těšit i u nás! Technické údaje Renaultu sice slibují 400 km, jde však o certifikovanou hodnotu. V poznámce najdeme zmínku o 200 kilometrech v zimě a 300 km za ideálních podmínek, což odpovídá.

 [600×403]

1. Opel Ampera-e (273 km)

Vítězem testu se stal Opel Ampera-e, který tak dostál nejvyššímu avizovanému dojezdu v tabulkách. Avšak namísto slibovaných 520 kilometrů jsme se museli spokojit s 273 km. Není divu, když Opel disponuje největší baterií o kapacitě 60 kWh. S německým elektromobilem se putování po temných lesích bát nemusíte, z vybraných konkurentů ujede daleko nejvíce.

 [600×403]

Test je jasným potvrzením toho, že silným tvrzením na billboardech a reklamních materiálech nesmíme věřit. Slibovaný certifikovaný dojezd je zatím pouze číslem, které s realitou nemá nic společného. Zkouška v reálných podmínkách ukázala také to, že zima s sebou přináší i až o dvě kWh vyšší spotřebu na 100 kilometrů. Nepřehánějte to ani s rychlou dálniční jízdou, alespoň ne při volbě elektromobilů s malými bateriemi. Mohlo by vás to mrzet, až vyšťavený vůz odstavíte u krajnice…

Zdroj a foto: Auto Bild

Pořadí testovaných elektromobilů a vybrané údaje
PořadíKapacita bat. [kWh]Udávaný dojezd [km]Dojezd při testu [km]Spotřeba při testu [kWh/100 km]Max. rychlost [km/h]
1.Opel Ampera-e6052027322150
2.Renault Zoe4140024416,8135
3.Volkswagen e-Golf35,830020817,2150
4.Hyundai Ioniq Electric2828019214,6165
5.Kia Soul3025016718145
6.Nissan e-NV200 Evalia2417010123,8123
7.Smart Fortwo17,61608421130
8.Volkswagen e-Up18,71607923,7130

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Roberta Maleckého: Čapí hnízdo a zbytečné otázky Komentář Roberta Maleckého: Čapí hnízdo a zbytečné otázky

„Četl jste mou knihu Zbytečné otázky v kriminalistice?“…

Investoři do bitcoinu tratí desítky miliard Investoři do bitcoinu tratí desítky miliard

Bitcoinoví investoři počítají bolestivé ztráty. Jen za…

Policie zasahuje na ministerstvu, kde se řeší stovky miliard Policie zasahuje na ministerstvu, kde se řeší stovky miliard

Národní centrála proti organizovanému zločinu zasahuje od…

 
 

Přidat názorDiskuse: Test dojezdu elektromobilů v reálných…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Jeremy Clarkson otevřeně: Co si myslí o elektroautech? A co řekl o natáčení? Jeremy Clarkson otevřeně: Co si myslí o elektroautech? A co řekl o natáčení?

Premiéra třetí řady motoristického pořadu The Grand Tour…

Toto jsou nejnebezpečnější písničky k řízení auta. Pouštíte si je? Toto jsou nejnebezpečnější písničky k řízení auta. Pouštíte si je?

Nová studie odhaluje ty nejméně a nejvíce bezpečné…

 





 
Které části automobilů nejvíce trpí v zimě? První místo nepřekvapí

Které části automobilů nejvíce trpí v zimě? První místo nepřekvapí

Dnes 08:00

Zima autu zrovna nepřeje. Které součástky dostávají nejvíc zabrat?




Blesk.cz

Statečný bojovník! Davídkovi (7) transplantovali játra. „Věděli jsme, že může zemřít,“ popsali rodiče

Statečný bojovník! Davídkovi (7) transplantovali…

Nepředstavitelné jsou pocity rodiče, když je jeho dítě pro závažné onemocnění odkázané na pomoc druhých a na…

Zkraťte si čekání na Vánoce s pořádnou porcí výher na losu Adventní kalendář

Zkraťte si čekání na Vánoce s pořádnou porcí výher…

Stírací losy od Sazky se v posledních letech staly příjemnou součástí vánočních svátků. Ještě před samotným…

 

iSport.cz

Hertl potřetí v řadě asistoval a drží bilanci bodu na zápas. Radil nehrál

Hertl potřetí v řadě asistoval a drží bilanci bodu…

Hokejisté San Jose prohráli s Edmontonem 3:4 v prodloužení a k výhře jim nepomohla ani asistence Tomáše Hertla.…

Koše pro kvalifikaci EURO 2020: Česko nedostane Němce, mírně si polepšilo

Koše pro kvalifikaci EURO 2020: Česko nedostane…

Čeští fotbalisté obsadili v premiérovém ročníku Ligy národů UEFA dvacáté místo. Polepšili si tak o tři místa…

 

Reflex.cz

Stovky mrtvých vojáků v Československu. Historici odhalili ohromující počty obětí povinné vojny

Stovky mrtvých vojáků v Československu. Historici…

Odborníci z Vojenského historického ústavu vůbec poprvé po pádu totality v Česku spočítali, kolik vojáků zemřelo…

Czech Press Photo zná své vítěze. Fotografií roku je snímek samice orangutana s umírajícím mládětem

Czech Press Photo zná své vítěze. Fotografií roku je…

Fotografií roku 2018 a vítězem soutěže Czech Press Photo je snímek samice orangutana s umírajícím potomkem. Jeho…