Test Auto.cz

Ford Edge – Americký kus crossoveru

13.7. 2016
Verdikt
 

Druhá generace Fordu Edge míří i na starý kontinent. Má šanci crossover koncipovaný dle amerických preferencí zaujmout také u nás? Myslíme si, že ano.

Ford již několik let razí strategii One Ford, v níž klade důraz na globální modely prodávané po celém světě. V rámci tohoto plánu se do Evropy vůbec poprvé oficiálně dostal mustang a nyní následuje další, původně ryze americký model. Tím je crossover edge.

Ten byl v první generaci vyráběné od roku 2006 modelem primárně určeným pro severoamerické zákazníky. To se však v druhé generaci mění, když edge zavítal nejen do Evropy, ale také třeba do Číny. Zatímco čínská verze byla kvůli tamějším zákazníkům natažena, aby se dovnitř vešla třetí řada sedadel, ta evropská se zase kvůli zdejší oblibě nafty dočkala vznětových agregátů. Zatímco pod kapotou amerického edge tak může pracovat i 3,5litrový šestiválec, na českém trhu se musíme spokojit s dvěma verzemi dieselového dvoulitru – první má jedno turbo a 132 kW, druhá díky dvojitému přeplňování nabídne až 154 kW.

Jestliže podle amerických měřítek je edge středně velkým crossoverem, podle těch evropských je bez diskuze velký. Edge je totiž s délkou 4,8 metru, šířkou přes 1,9 m a výškou 1,7 m pořádný kus auta, který velikostně konkuruje velkému MPV Ford S-Max. Velkoprostorový ford je též 4,8 metru dlouhý, nabízí ale praktičtěji formovanou karoserii s místem až pro sedm osob. To edge je tvarově atraktivnější, což ale praktičnost částečně omezuje – crossover totiž třetí řadu nenabízí.

Masivní kousek

Zatímco mnohé předchozí fordy designově tak trochu tápaly – ostatně který model značky poslední doby (s výjimkou mustangu) označíte za vyloženě krásný – tvary edge se náramně povedly. Šestiúhelníková maska chladiče crossoveru opravdu sekne a spolu s takřka svislou přídí a rozměry vozu navozuje patřičný respekt. Šmrncovní je i záď s horizontálně orientovanými koncovými světly vedoucími přes celou její šířku. Jen masivní boky znamenají, že i 20palcová kola nepůsobí, že by byla nějak velká. Testovaný Edge Sport pak svůj vzhled ozvláštňuje spodní částí vozu v barvě karoserie, černými lištami okolo oken nebo chromovanými koncovkami výfuku. Jedná se ale jen o rámeček, až za ním je skutečná kulatá koncovka.

Edge přitom rozhodně nezaujal jen nás. Při projížďce městem jsme sledovali neustálý zájem okolostojících, stejně tak na parkovištích jsme nejednou u auta objevili zvědavce, kteří si prohlíželi, co je tenhle crossover zač. Zda to bylo výrazným oranžovým lakem Spice, rozměry vzbuzujícími respekt nebo designem však už nevíme...

Výhrady ale ke karoserii přesto máme, a to k praktické stránce věci. Zadní nárazník je za zadním oknem ještě hodně protažen dozadu, a tak odhadnout konec zádě bez parkovacích čidel je zhola nemožné. Ještě že je standardem alespoň zadní parkovací kamera. Boční dveře jsou pak dlouhé pro usnadnění nastupování a účinně kryjí prahy, aby si posádka při nastupování nezamazala nohavice kalhot, jsou ale protažené až k podvozku, a tak se za ně nějaká ta špína přece jen dostane.

Rozměrná kabina

Také kabina se povedla. Už u pick-upu ranger jsem si pochvaloval, že jednoduché tvary jsou hezké a nadčasové, ne třeba jako v překomplikovaném SUV kuga, a v podobném duchu kráčí i edge. Bezchybný ale není, některé materiály – hlavně lesklý plast na středovém tunelu – nadále působí lacině. V kabině testovacího kousku navíc občas něco povrzávalo. Zkrátka Američan, který na interiér podobně jako mnohé další zaoceánské vozy tolik nedbá.

Středový tunel je svisle orientovaný, a přestože je jeho součástí dotykový displej ovládající mnohé funkce auta, edge si uchovává mnohá konvenční tlačítka. Vybrané funkce jsou tak zdvojené – teplota a nastavení ventilace se dají ovládat jak přes obrazovku, tak pomocí tlačítek. Konvenční řešení kvitujeme, do určitě míry tím ale dotyková obrazovka ztrácí smysl.

O multimediálním systému SYNC 2 pak řekneme to samé, co v předcházejících případech. Žádný zázrak poslední techniky to prostě není, nereaguje příliš rychle a i na ovládání si musíme stále zvykat. Mnohá tlačítka jsou navíc titěrná, což hlavně při jízdě ztěžuje ovládání. Navigace nás navíc občas překvapila, jakými zkratkami nás vedla – přesně ve stylu „je to sice dál, ale za to horší cestou.“ Uvidíme, s čím přijde SYNC 3, který už je dostupný třeba pro s-max. V tomto ohledu má ford rozhodně co zlepšovat.

obrázek [600 x 404]  

Stejně tak není jednoduché ani ovládání palubního počítače. Jeho součástí je totiž složité menu, v němž je potřeba neustále něco hledat. Edge sice umí zobrazit prakticky cokoliv – třeba i rozdělení momentu mezi kola u verze s pohonem všech kol – informací je ale prostě příliš, a tak se v nich řidič může ztratit. Kvitujeme ale vypínatelný adaptivní tempomat – kvůli přepnutí je ale potřeba prolézt menu, což není při řízení právě ideální.

Co se týče pozice za volantem, tak edge jí jasně dává najevo svůj charakter velkého rodinného crossoveru z Ameriky. Sedí se zkrátka hodně vysoko, široká sedadla poskytnou minimální boční oporu, aby se do nich pohodlně vešli i „štamgasti“ fast foodů. Výhodou je ale možnost ventilování, což není úplně běžná funkce. Na dlouhých cestách mně pak vadila malá opěrka pro levou nohu. Přestože neobouvám žádné „lodě,“ ale běžné dvaačtyřicítky, prsty mně už drhly o dolní část palubní desky. Výhradu mám i k multifunkčnímu volantu, 22 (!) tlačítek mně přijde už zbytečně hodně.

Velikost vozu je z místa řidiče jasně patrná. Vpředu se rýsují masivní prolisy kapoty, pasažér navíc sedí hodně daleko, mezi sedadly je totiž umístěná obří loketní opěrka, ukrývající odkládací prostor, který dle slov kolegy Michala Fokta vede až někam ke kardanu. No, nedivil bych se, je opravdu hluboký. Ostatně i držáky na nápoje jsou dimenzované spíše na americké kelímky než ty evropské. Není divu, že je součástí výbavy výplň zajišťující, že se „naše“ šálky do držáků nepropadají až na dno a jdou tak snadno vyjmout.

Královsky dimenzované jsou i zadní sedačky, šířka 160 cm ve výši loketních opěrek je opravdu úctyhodná, a tak si vzadu dovedeme představit i jízdu ve třech. Dostatek místa je také před koleny, edge v tomto ohledu těží z toho, že není nabízen jako sedmimístný, a tak druhá řada sedadel nemusí být posunuta vpřed, aby uvolňovala místo pro tu zadní. Sedáky jsou dostatečně dlouhé a dobře podpírají stehna, sklon opěradel pak lze v širokém rozsahu nastavit. Výtku k prostoru ale navzdory pochvalám přesto máme. Panoramatická střecha testovaného kousku povážlivě ukrajuje místo nad hlavou.

Páté dveře odkryjí prostor 602 litrů, což opravdu není málo – třeba konkurenční Kia Sorento ale dle korejského výrobce nabízí až 660 litrů. Zavazadelník bojuje hlavně délkou (103 cm) a šířkou (114 cm), pod roletku moc vysoký není (má jen 42 centimetrů). Háčky tu sice najdeme, měkká krycí roletka ale vadí, je nutné se trefit do kolejnic u víka kufru. Zadní sedadla se standardně sklápí elektricky, po jejich sklopení nevznikne žádný schod. Škoda jen, že je lavice sklopná v poměru 60:40 a nikoliv v modernějším 40:20:40 usnadňujícím převoz dlouhých předmětů, například lyží. Pod podlahou zavazadelníku se navíc skrývá ještě prostor pro dojezdovou rezervu.

1/3 Pokračovat ve čtení

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Ford Edge

Cena v základní výbavě: 1 352 990 Kč Cena v testované výbavě: 1 544 700 Kč

Základní výbava:Automatická dvouzónová klimatizace, palubní počítač, rádio SONY s 8" barevným dotykovým displejem a 12 reproduktory, multimediální systém SYNC 2 s hlasovým ovládáním, asistent pro jízdu v pruzích, automatický brzdový asistent s detekcí chodců, zadní parkovací kamera, parkovací senzory vpředu a vzadu, tempomat s inteligentním omezovačem rychlosti, ambientní osvětlení, sklopná, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektrické ovládání oken, elektricky ovládané víko zavazadelníku, 20“ kola, 17“ ocelová rezerva, vyhřívaná přední sedadla, vyhřívaný multifunkční volant s koženým věncem, vyhřívané čelní sklo, dešťový a světelný senzor, akustická fólie skel předních dveří, adaptivní řízení, hliníkové pedály, sportovně laděné odpružení, diodová koncová světla.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+22.000,-), sada Business Luxury – adaptivní diodové světlomety s neoslňujícími dálkovými světly , aktivní parkovací asistent, sedadla s čalouněním kůže/premium velur černá, elektricky nastavitelná přední sedadla s vyhříváním a ventilováním, sedadlo řidiče a vnější zpětná zrcátka s pamětí polohy, vyhřívaná zadní sedadla, panoramatická střecha s elektrickým otevíráním/zavíráním (+140.200,-), nafukovací bezpečnostní pásy zadních sedadel (+6.200,-), adaptivní tempomat (+7.100,-), hlídání mrtvého úhlu (+13.300,-), oboustranná rohož v zavazadelníku (+3.000,-).

Zoot.cz expanduje do Polska a Maďarska, tržby překonají miliardu Zoot.cz expanduje do Polska a Maďarska, tržby překonají miliardu

Největší tuzemský e-shop s módou Zoot.cz plánuje v…

Zemědělci dostanou miliardové odškodnění za sucho Zemědělci dostanou miliardové odškodnění za sucho

Zemědělci dostanou jako odškodnění za letošní sucho až…

Odboráři ukončí stávkovou pohotovost, důvody pominuly Odboráři ukončí stávkovou pohotovost, důvody pominuly

Odbory pracovníků veřejného sektoru zruší stávkovou…

 

Štítky Ford Testy Crossover

Technické údaje
Motor Ford Edge
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 154 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 450 / 2000 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 211
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.4 / 5.4 / 5.8
Emise CO2:149
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 602 / 1847
Objem nádrže (l):68
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1874 / 681
Rozměr pneu:255/45 R20
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4808
b) šířka (mm): 1928
c) výška (mm): 1692
d) rozvor (mm): 2848
e) rozchod vpředu (mm): 1655
f) rozchod vzadu (mm): 1664
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 930
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):900
k) šířka vpředu (mm): 1550
l) šířka vzadu (mm): 1600
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Ford Edge – Americký kus crossoveru







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají

Na renomovaném britském automobilovém serveru se objevil…

 



Akcelerace na sněhu: O kolik se prodlouží čas oproti zrychlení na asfaltu? Akcelerace na sněhu: O kolik se prodlouží čas oproti zrychlení na asfaltu?

Napadlo vás někdy, o kolik se prodlouží akcelerace vozu z…

Euro NCAP 2016: Ford Edge – Americké hrany získaly pět hvězd Euro NCAP 2016: Ford Edge – Americké hrany získaly pět hvězd

Ford Edge byl původně určen pro severoamerický trh, ale…

 



 
Mini Cooper S E All4 – Stylovka do zásuvky

TEST: Mini Cooper S E All4 – Stylovka do zásuvky

Dnes 12:51

Mini je charismatické a moderní auto, což se kromě vzhledu odráží také v nabídce pohonných jednotek. Letos na trh přijíždí vůbec první plug-in hybridní provedení.




Blesk.cz

Za tohle ho doma nepochválí: Řidič vezl nová auta, při brzdění jedno spadlo

Za tohle ho doma nepochválí: Řidič vezl nová auta,…

Kuriózní dopravní nehoda se stala v pondělí odpoledne na Pražském okruhu v Praze. Řidič tahačem vezl zcela nová…

Smolař Jožo Ráž: Znovu dopravní nehoda! A znovu v Bratislavě

Smolař Jožo Ráž: Znovu dopravní nehoda! A znovu v Bratislavě

Ten má ale smůlu. Zpěvák skupiny Elán Jožo Ráž (62) měl autonehodu. Naštěstí se však nikomu nic nestalo a nehoda…

 

iSport.cz

Federer o Laver Cupu: parťáci v týmu, nadšení  i jedna drobná výtka

Federer o Laver Cupu: parťáci v týmu, nadšení i…

Duchovní otec Laver Cupu a největší sportovní hrdina jeho prvního ročníku. I Rogera Federera, jež má za sebou…

Stocha bude řešit disciplinárka. Za děkovačku mu hrozí pokuta i stopka

Stocha bude řešit disciplinárka. Za děkovačku mu…

Do angažmá ve Slavii vstoupil velmi výrazně. Záložník Miroslav Stoch je hodnocený jako zatím nejvýraznější…

 

Reflex.cz

Vybouchne ČSSD stejně jako socialisté v Německu? Sociální demokracie skomírají v celé Evropě

Vybouchne ČSSD stejně jako socialisté v Německu?…

Působilo to jako komedie i tragedie najednou – Martin Schulz, předseda německé sociální demokracie krátce po…

Vykoupení v plamenech: Pohřební rituály hinduistů vás donutí zamyslet se nad životem

Vykoupení v plamenech: Pohřební rituály hinduistů…

Smrt, tabu západní civilizace, je pro hinduisty přirozenou součástí všedních dnů. Mrtvé tu na jejich poslední…