Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Edge – Americký kus crossoveru

David Bureš
Diskuze (141)
Druhá generace Fordu Edge míří i na starý kontinent. Má šanci crossover koncipovaný dle amerických preferencí zaujmout také u nás? Myslíme si, že ano.


Design, interiér


Ford již několik let razí strategii One Ford, v níž klade důraz na globální modely prodávané po celém světě. V rámci tohoto plánu se do Evropy vůbec poprvé oficiálně dostal mustang a nyní následuje další, původně ryze americký model. Tím je crossover edge.

Ten byl v první generaci vyráběné od roku 2006 modelem primárně určeným pro severoamerické zákazníky. To se však v druhé generaci mění, když edge zavítal nejen do Evropy, ale také třeba do Číny. Zatímco čínská verze byla kvůli tamějším zákazníkům natažena, aby se dovnitř vešla třetí řada sedadel, ta evropská se zase kvůli zdejší oblibě nafty dočkala vznětových agregátů. Zatímco pod kapotou amerického edge tak může pracovat i 3,5litrový šestiválec, na českém trhu se musíme spokojit s dvěma verzemi dieselového dvoulitru – první má jedno turbo a 132 kW, druhá díky dvojitému přeplňování nabídne až 154 kW.

Jestliže podle amerických měřítek je edge středně velkým crossoverem, podle těch evropských je bez diskuze velký. Edge je totiž s délkou 4,8 metru, šířkou přes 1,9 m a výškou 1,7 m pořádný kus auta, který velikostně konkuruje velkému MPV Ford S-Max. Velkoprostorový ford je též 4,8 metru dlouhý, nabízí ale praktičtěji formovanou karoserii s místem až pro sedm osob. To edge je tvarově atraktivnější, což ale praktičnost částečně omezuje – crossover totiž třetí řadu nenabízí.

Masivní kousek

Zatímco mnohé předchozí fordy designově tak trochu tápaly – ostatně který model značky poslední doby (s výjimkou mustangu) označíte za vyloženě krásný – tvary edge se náramně povedly. Šestiúhelníková maska chladiče crossoveru opravdu sekne a spolu s takřka svislou přídí a rozměry vozu navozuje patřičný respekt. Šmrncovní je i záď s horizontálně orientovanými koncovými světly vedoucími přes celou její šířku. Jen masivní boky znamenají, že i 20palcová kola nepůsobí, že by byla nějak velká. Testovaný Edge Sport pak svůj vzhled ozvláštňuje spodní částí vozu v barvě karoserie, černými lištami okolo oken nebo chromovanými koncovkami výfuku. Jedná se ale jen o rámeček, až za ním je skutečná kulatá koncovka.

Edge přitom rozhodně nezaujal jen nás. Při projížďce městem jsme sledovali neustálý zájem okolostojících, stejně tak na parkovištích jsme nejednou u auta objevili zvědavce, kteří si prohlíželi, co je tenhle crossover zač. Zda to bylo výrazným oranžovým lakem Spice, rozměry vzbuzujícími respekt nebo designem však už nevíme...

Výhrady ale ke karoserii přesto máme, a to k praktické stránce věci. Zadní nárazník je za zadním oknem ještě hodně protažen dozadu, a tak odhadnout konec zádě bez parkovacích čidel je zhola nemožné. Ještě že je standardem alespoň zadní parkovací kamera. Boční dveře jsou pak dlouhé pro usnadnění nastupování a účinně kryjí prahy, aby si posádka při nastupování nezamazala nohavice kalhot, jsou ale protažené až k podvozku, a tak se za ně nějaká ta špína přece jen dostane.

Rozměrná kabina

Také kabina se povedla. Už u pick-upu ranger jsem si pochvaloval, že jednoduché tvary jsou hezké a nadčasové, ne třeba jako v překomplikovaném SUV kuga, a v podobném duchu kráčí i edge. Bezchybný ale není, některé materiály – hlavně lesklý plast na středovém tunelu – nadále působí lacině. V kabině testovacího kousku navíc občas něco povrzávalo. Zkrátka Američan, který na interiér podobně jako mnohé další zaoceánské vozy tolik nedbá.

Středový tunel je svisle orientovaný, a přestože je jeho součástí dotykový displej ovládající mnohé funkce auta, edge si uchovává mnohá konvenční tlačítka. Vybrané funkce jsou tak zdvojené – teplota a nastavení ventilace se dají ovládat jak přes obrazovku, tak pomocí tlačítek. Konvenční řešení kvitujeme, do určitě míry tím ale dotyková obrazovka ztrácí smysl.

O multimediálním systému SYNC 2 pak řekneme to samé, co v předcházejících případech. Žádný zázrak poslední techniky to prostě není, nereaguje příliš rychle a i na ovládání si musíme stále zvykat. Mnohá tlačítka jsou navíc titěrná, což hlavně při jízdě ztěžuje ovládání. Navigace nás navíc občas překvapila, jakými zkratkami nás vedla – přesně ve stylu „je to sice dál, ale za to horší cestou.“ Uvidíme, s čím přijde SYNC 3, který už je dostupný třeba pro s-max. V tomto ohledu má ford rozhodně co zlepšovat.

ford testy crossover ford testy crossover  

Stejně tak není jednoduché ani ovládání palubního počítače. Jeho součástí je totiž složité menu, v němž je potřeba neustále něco hledat. Edge sice umí zobrazit prakticky cokoliv – třeba i rozdělení momentu mezi kola u verze s pohonem všech kol – informací je ale prostě příliš, a tak se v nich řidič může ztratit. Kvitujeme ale vypínatelný adaptivní tempomat – kvůli přepnutí je ale potřeba prolézt menu, což není při řízení právě ideální.

Co se týče pozice za volantem, tak edge jí jasně dává najevo svůj charakter velkého rodinného crossoveru z Ameriky. Sedí se zkrátka hodně vysoko, široká sedadla poskytnou minimální boční oporu, aby se do nich pohodlně vešli i „štamgasti“ fast foodů. Výhodou je ale možnost ventilování, což není úplně běžná funkce. Na dlouhých cestách mně pak vadila malá opěrka pro levou nohu. Přestože neobouvám žádné „lodě,“ ale běžné dvaačtyřicítky, prsty mně už drhly o dolní část palubní desky. Výhradu mám i k multifunkčnímu volantu, 22 (!) tlačítek mně přijde už zbytečně hodně.

Velikost vozu je z místa řidiče jasně patrná. Vpředu se rýsují masivní prolisy kapoty, pasažér navíc sedí hodně daleko, mezi sedadly je totiž umístěná obří loketní opěrka, ukrývající odkládací prostor, který dle slov kolegy Michala Fokta vede až někam ke kardanu. No, nedivil bych se, je opravdu hluboký. Ostatně i držáky na nápoje jsou dimenzované spíše na americké kelímky než ty evropské. Není divu, že je součástí výbavy výplň zajišťující, že se „naše“ šálky do držáků nepropadají až na dno a jdou tak snadno vyjmout.

Královsky dimenzované jsou i zadní sedačky, šířka 160 cm ve výši loketních opěrek je opravdu úctyhodná, a tak si vzadu dovedeme představit i jízdu ve třech. Dostatek místa je také před koleny, edge v tomto ohledu těží z toho, že není nabízen jako sedmimístný, a tak druhá řada sedadel nemusí být posunuta vpřed, aby uvolňovala místo pro tu zadní. Sedáky jsou dostatečně dlouhé a dobře podpírají stehna, sklon opěradel pak lze v širokém rozsahu nastavit. Výtku k prostoru ale navzdory pochvalám přesto máme. Panoramatická střecha testovaného kousku povážlivě ukrajuje místo nad hlavou.

Páté dveře odkryjí prostor 602 litrů, což opravdu není málo – třeba konkurenční Kia Sorento ale dle korejského výrobce nabízí až 660 litrů. Zavazadelník bojuje hlavně délkou (103 cm) a šířkou (114 cm), pod roletku moc vysoký není (má jen 42 centimetrů). Háčky tu sice najdeme, měkká krycí roletka ale vadí, je nutné se trefit do kolejnic u víka kufru. Zadní sedadla se standardně sklápí elektricky, po jejich sklopení nevznikne žádný schod. Škoda jen, že je lavice sklopná v poměru 60:40 a nikoliv v modernějším 40:20:40 usnadňujícím převoz dlouhých předmětů, například lyží. Pod podlahou zavazadelníku se navíc skrývá ještě prostor pro dojezdovou rezervu.

Motor, jízdní vlastnosti


Tichý a silný agregát

Shodný technický základ s mondeem nebo s-maxem je vedle podobné kabiny znatelný i v nabídce motorů. Edge je na českém trhu v tuto chvíli nabízen výhradně s dvěma dvoulitrovými vznětovými čtyřválci známými již z uvedených modelů. Základ kombinovaný se šestistupňovým manuálem má 132 kW, testované biturbo spolupracuje se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou a nabízí výkon 154 kW. Pro oba agregáty je standardem pohon všech kol, který zadní nápravu připojuje jen v případě potřeby.

Zkoušený dvoulitr s točivým momentem 450 N.m dostupný v pásmu 2000 až 2500 otáček se díky dvojici turbodmychadel vyhnul jakékoliv turbodíře. Už od nízkých otáček lineárně táhne, nad 4000 otáček už ale nemá smysl jej točit, v tomto ohledu dokazuje, že se jedná o diesel. Motor je příjemně kultivovaný, jeho zvuk je příkladně odhlučněn, a tak při klidné jízdě o něm posádka vůbec neví. Při akceleraci pak překvapí příjemným brumlavým zvukem, až jsem se v první chvíli divil, zda pod kapotou náhodou přece jen nepracuje šestiválec. Nepochybně dobarvené tóny totiž rozhodně neznějí jako vznětový agregát. Síla je více než dostatečná, snad jen při jízdě šumavskými kopci už edge trochu ztrácel elán. Jinak se ale crossover dovede rozpohybovat velice obstojně.

ford testy crossover ford testy crossover  

Líbila se nám i kombinace s dvouspojkovou převodovkou, jejíž ladění odpovídá charakteru auta sloužícího jako rodinný dostavník. Powershift sice s přeřazením mnohdy „americky“ váhá, změna převodu je ale hladká. Snad jen při popojíždění v kolonách se řidič občas dočká lehkého cukání v nízkých otáčkách. Mechanický volič navíc jde poněkud ztuha a při změně režimu je potřeba vyvinout trochu síly.

Udávaná kombinovaná spotřeba edge s hodnotou 5,8 litru na 100 kilometrů opět dokázala nesmyslnost normovaných čísel. Takové hodnoty jsme ani zdaleka nedosáhli, s lehkou nohou se na okresce dalo dostat k sedmi litrům, občasné předjíždění ale spotřebu rázem zvýšilo k osmi. Rychlejší jízda pak znamenala další zvýšení, až k deseti litrům na 100 kilometrů. Ve městě je to ještě více, dálniční přesun znamenal rovných osm litrů. S rozměry auta je zkrátka v tomto ohledu nutné počítat.

Ford Edge – srovnání s konkurencí
ModelFord EdgeJeep Grand CherokeeKia SorentoVolkswagen Touareg
Motor2.0 TDCi Bi-Turbo3.0 V6 Diesel2.2 CRDi3.0 TDI V6
Pohon4x44x44x44x4
Zdvihový objem [cm3]1997298721992967
Válce/ventily4/46/44/46/4
Největší výkon [kW/min]154/3600140/4000147/3800150/3200-4400
Točivý moment [N.m/min]450/2000-2500440/1600-2800450/1750-2750450/1250-3200
Převodovka6DS8A6A8A
Max. rychlost [km/h]211190203206
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,410,29,68,7
Komb. spotřeba [l/100 km]5,87,56,76,6
Základní cena [Kč]1.316.9901.279.6001.049.9801.059.900

Jízdou potěší

Ford uměl řidiče potěšit svými podvozky a nejinak je tomu i v případě edge. Přestože testovaný kousek ve verzi Sport přijíždí s tužším naladěním podvozku, auto nadále ideálně kombinuje ostrost s komfortem, a tak vůz nabídne dostatečně pohodlnou jízdu i jistotu v zatáčkách, která je s ohledem na jeho rozměry úctyhodná. Edge prostě jede jako tank a před žádným obloukem se nezastaví.

Nápis Sport na zádi ale berte opravdu jen jako ukázku sportovnějšího vzhledu, nikoliv ukázku sportovních vlastností. Přestože edge na poměry své velikosti jede skvěle, ve vyšším tempu jsou jeho rozměry znát. Automobil začne působit těžkopádně i brzdy ukazují, že si musí poradit s 1,9 tuny vážícím vozem. Největší potíží úctyhodných rozměrů auta je však manévrování v omezených prostorech – jezdit do parkovacích domů nákupních center není s edgem žádný med.

ford testy crossover ford testy crossover  

Podvozek je příjemně odhlučněn, navzdory použitým 20palcovým kolům se od něj neozývají žádné hlasité rány, pouze jemný dusot. Skvělé je i odhlučnění, o tichém motorů byla již řeč, ani aerodynamický svist posádka prakticky neslyší. Důvodem je standardně dodávaná neutralizace hluku pomocí audiosystému nebo akustická fólie předních skel, kterou byl testovaný kousek vybaven. Řízení bylo vybaveno adaptivním posilovačem, který mění svůj účinek v závislosti na rychlosti. Přišlo nám každopádně zbytečně tuhé.

Závěr


Závěr

Z Fordu Edge se v druhé generaci stal globální model, přesto však nadále nezapře své původní ladění vozu pro americké zákazníky. To ale vůbec není na škodu, protože takhle koncipovaný vůz má šanci zaujmout. Edge je zajímavou alternativou k velkoprostorovým autům (třeba k S-Maxu), atraktivně střižená karoserie totiž ukrývá opravdu bohatě dimenzovanou kabinu. Některým zájemcům ale může chybět sedmimístná varianta. Zato edge na poměry takhle velkých obstojí i jízdně, navíc je pohodlný a velice tichý.

Za kvalitu a styl se ale platí a edge není výjimkou. Cenu výbavou nabitého testovaného kousku nehodnoťme, jenže i nejnižší cena testovaného motoru 2.0 TDCi Bi-Turbo (154 kW) činící bezmála 1,32 milionu korun není na rodinné auto zrovna málo. Praktičtější MPV S-Max se stejným agregátem a obdobnou přijde na 1.003.990 korun, což je velký rozdíl. Povedený crossover tak může mít prodejní potíže kvůli cenové politice...

ford testy crossover ford testy crossover  

Nejlevnější verze modelu1.119.990 Kč (2.0 TDCi/132 kW AWD Trend)
Základ s testovaným motorem1.316.990 Kč (2.0 TDCi Bi-Turbo/154 kW AWD Titanium)
Testovaný vůz bez příplatků1.352.990 Kč (2.0 TDCi Bi-Turbo/154 kW AWD Sport)
Testovaný vůz s výbavou1.544.700 Kč (2.0 TDCi Bi-Turbo/154 kW AWD Sport)

Plusy

  • Obří kabina
  • Povedený vzhled
  • Silný a kultivovaný motor
  • Odhlučnění motoru
  • Objemný zavazadelník

Minusy

  • Závratná cena
  • Místo nad hlavou vzadu
  • Chybějící sedmimístná verze
  • Složité ovládání palubního počítače

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (141)
Ford Edge
Cena základní sestavy 1 352 990 Kč
Výbava základní sestavy Automatická dvouzónová klimatizace, palubní počítač, rádio SONY s 8" barevným dotykovým displejem a 12 reproduktory, multimediální systém SYNC 2 s hlasovým ovládáním, asistent pro jízdu v pruzích, automatický brzdový asistent s detekcí chodců, zadní parkovací kamera, parkovací senzory vpředu a vzadu, tempomat s inteligentním omezovačem rychlosti, ambientní osvětlení, sklopná, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektrické ovládání oken, elektricky ovládané víko zavazadelníku, 20“ kola, 17“ ocelová rezerva, vyhřívaná přední sedadla, vyhřívaný multifunkční volant s koženým věncem, vyhřívané čelní sklo, dešťový a světelný senzor, akustická fólie skel předních dveří, adaptivní řízení, hliníkové pedály, sportovně laděné odpružení, diodová koncová světla. Kč
Cena testované sestavy 1 544 700 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+22.000,-), sada Business Luxury – adaptivní diodové světlomety s neoslňujícími dálkovými světly , aktivní parkovací asistent, sedadla s čalouněním kůže/premium velur černá, elektricky nastavitelná přední sedadla s vyhříváním a ventilováním, sedadlo řidiče a vnější zpětná zrcátka s pamětí polohy, vyhřívaná zadní sedadla, panoramatická střecha s elektrickým otevíráním/zavíráním (+140.200,-), nafukovací bezpečnostní pásy zadních sedadel (+6.200,-), adaptivní tempomat (+7.100,-), hlídání mrtvého úhlu (+13.300,-), oboustranná rohož v zavazadelníku (+3.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 154 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 450 / 2000 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 211
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.4 / 5.4 / 5.8
Emise CO2: 149
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 602 / 1847
Objem nádrže (l): 68
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1874 / 681
Rozměr pneu: 255/45 R20
Ford Edge
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4808
b) šířka (mm): 1928
c) výška (mm): 1692
d) rozvor (mm): 2848
e) rozchod vpředu (mm): 1655
f) rozchod vzadu (mm): 1664
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 930
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1550
l) šířka vzadu (mm): 1600
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - miromen
18. 7. 2016 20:20
Re: Klasická amerika
Kdyby tve žalostne přispěvky , nebo design nove bezpohlavni Astry jen z časti byly na urovni toho AM looku součastnych fordu....věřim , že Opel se da do kupy , u tebe však ani nahodou.
Avatar - Ozzman
18. 7. 2016 09:09
blizke setkani neznameho druhu
Tak jsem ho včera potkal v bílé barvě shodou okolností stál u našeho "oblíbeného" dealera který se tak svědomitě postavil k znicenemu ecoboostu a řeknu na to jediné : auto to je hezké, ale ty peníze bych za to rozhodně nedal :/ působí subtilneji než touareg a když sem koukal na světlou výšku tak mi přišla nižší než u menší kugy ( neporovnaval sem reálná čísla). Působí to na mne spíš dojmem mpv ve tvaru suv ve stylu Freemonta...
17. 7. 2016 22:35
Re: najkrajsi ford v EU
Já tomu rozumím. U podobného auta by měl dvoulitrový ecoboost spotřebu kolem 13 litrů. A to už by mnoho zákazníků dnes jednoduše neskouslo.
Avatar - Barrichello
17. 7. 2016 20:38
Re: Srovnávací tabulka
Do terénu je Wrangler Rubicon, ale to je trošku jiná kategorie...
Avatar - Barrichello
17. 7. 2016 20:36
Re: Iba Diesel???????
budeš se divit ale prodávaj se a dokonce i benzínové Wranglery. Zázrak co >:D