Test Auto.cz

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 – Spíše kombi než SUV

27.5. 2015
Verdikt
 

Po sedmimístné Kie Sorento s automatickou převodovkou jsme vyzkoušeli pětimístnou verzi s ručním řazením. Jízdní komfort a velký vnitřní prostor stále patří mezi hlavní přednosti.

Český trh je doslova přesycený automobily SUV nejrůznějších značek a velikostí. Jejich ochranné plasty, pohony všech kol a nastavitelné režimy ale kolikrát nejsou zárukou terénních vlastností, které by bylo nutné sáhodlouze popisovat. Nechápejme to však zle – zmíněné prvky mají v řidičích a řidičkách vzbuzovat pocit bezpečí, a možná byste se divili, jak to všechno hezky funguje.

Třetí generace Kie Sorento v tomto ohledu není jiná, avšak vzhledem k tomu, že se již s minulým vydáním zbavila rámové konstrukce a přiřaditelného pohonu všech kol, není třeba žasnout nad novým pojetím koncepce. Výrobce šel dokonce tak daleko, že v nabídce nechal pouze jediný motor, pohon 4x4 se stal standardem, a vybírat můžete pouze mezi dvěma typy převodovek, trojicí výbavových linií a pěti- či sedmimístným uspořádáním interiéru. Jak prosté…

obrázek [600 x 379]  

Když jsme v polovině února letošního roku zveřejnili ceník nového Sorenta, padaly názory o mírně „přestřelených“ částkách za jednotlivé linie. Pravdou ale zůstává, že Kia nešla pod hranici devíti set tisíc korun oprávněně. Zkoušené verzi Exclusive za 949.980 Kč totiž v základu nechybí například xenonové světlomety, diodové svítilny, automatická klimatizace, navigační systém, parkovací kamera, vyhřívaná přední a zadní sedadla, a takto bychom mohli pokračovat ještě dlouho… Tomu odpovídá také konečná konfigurace, která byla doplněna pouze o perleťový lak za 20.000 korun a prvky z nabídky originálního příslušenství – tažné zařízení (14.314 Kč) a nášlapy prahů (15.751 Kč), které nám ale poněkud překážely. Špičková výbava Premium (od 1.079.980 Kč) už toho ve standardu moc nepřidá, spíše jenom otevře cestu k dalším příplatkovým paketům.

Kia Sorento 2.2 CRDi AT – Full House

Kia Sorento Exclusive – Srovnání cen a výbav s konkurencí
ModelKia SorentoHyundai Santa FeNissan X-TrailMitsubishi Outlander
Motor2.2 CDRi/147 kW2.2 CDRi/145 kW1.6 dCi/96 kW2.2 DI-D/132 kW
Převodovka6M6M6M6M
Pohon4x44x44x44x4
VýbavaExclusivePremium AcentaIntense+
Základní cena949.980959.900762.900782.850*
Počet airbagů6767
Dvouzónová klimatizaceSSSS
Navigační systémS-40.000 Kč44.900 Kč
Parkovací kameraSSsoučástí navigaceS
Parkovací čidla vpředu a vzaduS/S-/SS/S-
Třetí řada sedadel20.000 Kč-50.000S
Kožené čalounění----
Střešní okno--společně s 3. řadou sedadel-
Vyhřívaný volantSS--
Litá kola18"18"18"18"
Světlometyxenonovéhalogenovéhalogenovéxenonové
Metalíza20.00019.90015.00014.000
Cena v podobné výbavě989.980979.800867.900841.750
*Akční cena do 31. května 2015, standardně za 887.000 Kč

Obr jenom zdánlivě

Nová Kia Sorento na fotografiích působí tak obrovským dojmem, že by snad vynikala i vedle Hummeru H2, jenže opak je pravdou. Karoserie sice na délku měří 4.780 milimetrů a je 1.890 mm široká, výška 1.690 milimetrů je však jenom o malinko větší než u Jeepu Renegade. Autoritativní postoj má proto na svědomí spíše světlá výška 185 milimetrů a ochranné plasty karoserie, se kterými to ale Sorento nikterak nepřehání.

Pokud vás dosavadní skutečnosti neutvrdily v názoru, že by Kie Sorento vyhovovalo spíše označení „zvýšené kombi“, jasno bude po otevření bočních dveří. Velká masa plechu totiž chrání poměrně subtilní prahy, což působí dojmem, jako byste pod sukní zdánlivě plnoštíhlé slečny našli nohy baletky. Všechno završuje pocit při usedání za volant – zatímco u řady podobně dimenzovaných SUV se musíte trochu vytáhnout na špičky nebo do sedadla naopak „spadnete“, tady se posadíte stejně ladně jako na postel s komfortní výškou matrace.

Kia Sorento 2015: První jízdní dojmy z Česka

Již při prvním usednutí do interiéru bude jasné, o co především jde. Sorento je totiž prototypem dokonalého rodinného cruiseru, do kterého naložíte pět cestujících, zavazadlový prostor naplníte k prasknutí, a vyrazíte na tisíc kilometrů dlouhou cestu. Tomuto účelu odpovídá i pramalá možnost stěžovat si na omezení prostoru v jakémkoliv směru, ale také výhled z interiéru, nebo taková drobnost, jako je dostatečná velikost ovládacích prvků na volantu a přístrojové desce. Jakkoliv může Sorento zvenčí rozdrtit představy o masivních proporcích nabyté z fotografií, uvnitř je obrovské nejen v měřítku přerostlého Evropana, ale snad i fast foodem živeného Američana. Jak to ti Korejci jenom dokázali?

obrázek [600 x 402]  

Nejenom bohatá výbava, ale také kvalita použitých materiálů a dílenské zpracování můžou opodstatnit zdánlivě vysokou pořizovací cenu. Jednotlivé díly jsou příjemné nejen na pohled a dotyk, ale působí dojmem, že vydrží každodenní užívání i déle než po dobu trvání leasingu či úvěru. Potěší také jednoduché ovládání důležitých funkcí, stejně jako intuitivní menu informačního systému v českém jazyce. A odkládací schránky? Neříkáme, že byste v nich měli postupem času nacházet dávno „odepsané“ osobní věci, boxy před řadicí pákou a v loketní opěrce však pojmou mnohem více předmětů, než kolik obvykle nosíme po kapsách.

Možnost přikoupení třetí řady sedadel bude pro mnohé zájemce velkým lákadlem, my si však nestěžovali ani na klasické pětimístné uspořádání. Pod podlážkou zavazadelníku totiž vznikl další prostor pro uložení zřídka užívaných nezbytností, které by se jinak při jízdě svévolně pohybovaly po obrovské ložné ploše. Základní objem 660 litrů ani v běžné praxi nelze využít, a pokud sklopíte opěradla zadních sedadel, získáte buď malou dodávku s přepravní kapacitou 1732 litrů, nebo nouzový hotel na kolech. Snad jenom manipulace s rozměrnou krycí roletou není úplně jednoduchá, a neuškodilo by její vedení v postranních lištách.

Není třeba váhat

Globální nabídka pěti motorů se pro účely českého trhu smrskla na jediný – vznětový čtyřválec 2.2 CRDi o výkonu 147 kW v 3800 otáčkách za minutu a točivém momentu 450 N.m působícím v rozmezí 1750 až 2750 min-1. Stejný motor mělo i minulé Sorento, nyní je však o dva kilowatty silnější, má o 28 N.m vyšší točivý moment, odlehčený blok, novou hlavu i písty, a plní přísnou emisní normu Euro 6. Zajímavostí je, že si vystačí pouze s klasickým filtrem pevných částic a nepotřebuje vstřikování močoviny do výfukového systému.

Ani dříve jsme si nemohli stěžovat na hlučnost nebo nekultivovaný běh turbodieselu, díky výrazně lepší zvukové izolaci motorové přepážky však nyní slyšíte jenom jemné naftové ševelení. Čtyřválec je standardně spárován s perfektním šestistupňovým manuálem, který bychom za příplatkový automat (stojí 50.000 Kč) pravděpodobně neměnili. Ovšem ne z důvodu většího zapojení řidiče do řízení - potenciál motoru totiž není tolik omezen třecími ztrátami hydrodynamického měniče a při pružném zrychlení má přesně ten švih, jaký bychom od dvou set koní očekávali. S manuální převodovkou navíc Sorento utáhne brzděný přívěs o hmotnosti až 2.500 kilogramů, tedy o 500 kilogramů více než s automatickou šestistupňovou skříní.

Kia Sorento 2,2 CRDi A/T – Co není vidět

Výkon 147 kW tady v každém případě není proto, aby si Sorento mohlo hrát na trhače asfaltu. Vůz chce mít zkrátka dostatečnou rezervu, což se v praxi projevuje minimálním „vadnutím“ motoru i v případě, že cestujete v plném obsazení a s naloženým zavazadelníkem. Hutný zátah čtyřválce čekejte přibližně od dvou tisíc otáček za minutu, plynule se však rozprostírá až na samou hranici svého působení, tedy k 3.800-1.

obrázek [600 x 402]  

S ohledem na lepší ekonomiku provozu dostala manuální šestistupňová skříň delší převody, díky čemuž motor při rychlosti 130 km/h točí pouhých 2.200 otáček. Skvělá pružnost čtyřválce se zase hodí v případě potřeby náhlého zrychlení – stačí pouze zatlačit pedál plynu do podlahy a Sorento hrdě vyrazí vpřed. To bylo také největší překvapení ve srovnání s dvoulitrem CDRi o výkonu 135 kW, který používá Kia Sportage – ten je totiž citelně línější i přesto, že si musí poradit s vozem lehčím o 221 kilogramů.

Časté využívání potenciálu motoru se ale může prodražit. Při ustálené rychlosti 130 km/h sice požaduje pouze šest litrů nafty na sto kilometrů, v reálu jsme však měli co dělat, abychom se dostali pod osm litrů. Při dodržování mimoměstských rychlostních limitů se můžete přiblížit k sedmi litrům, je ale třeba zvážit fakt, že řídíte vůz s pohonem všech kol a pohotovostní hmotností 1.821 kilogramů. To už mu pak nějaký ten litr navíc odpustíte…

TEST 2002: Kia Sorento 2.5 CRDi EX - Big foot

Vyšší hmotnost nového Sorenta se nepodepisuje pouze na spotřebě, ale také na jízdních vlastnostech. Je znát, že Kia vsadila takřka všechny trumfy na maximální jízdní komfort, což se jí vzhledem k nebývale tichému a plavnému projevu do puntíku podařilo, počítejte však s většími náklony karoserie v zatáčkách a mírnou „neohrabaností“. Toto slovo v případě Sorenta nepoužíváme rádi, s každým nájezdem do oblouku ale cítíte, jak se podvozek pere s příčným gravitačním zrychlením, a srdnatě mu pomáhá jak stabilizace, tak systém ATTC (Advanced Traction Cornering Control) zodpovědný za potlačení nedotáčivosti přibrzďováním vnitřního zadního kola.

obrázek [600 x 414]  

Tento pocit trvá do chvíle, než naplno zarazíte pedál plynu do podlahy, na zadní kola se díky mezinápravové spojce Dynamax přenese až 50 % točivého momentu, a Sorento vyrazí vpřed, jako by lusknutím prstů ztratilo půl tuny hmotnosti. Zvyknout si na trochu rozpolceného ducha netrvá dlouho, za více než tisíc testovacích kilometrů jsme však nepřišli na chuť přeposilovanému a nekomunikativnímu řízení. Na dálnici nebo ve městě byste si na něj ani nevzpomněli, při průjezdech sérií zatáček však poměrně rychle ztratíte přehled o poloze předních kol a jízda vás přestane bavit. Vzhledem k rodinnému zaměření Sorenta ale tato oblast nebude pro řadu zákazníků prioritní.

Závěr

Již v prvním redakčním testu na Auto.cz dostala nová generace Kie Sorento čtyřhvězdičkové hodnocení, a zaslouží si jej i tentokrát. Výběr jiné než automatické převodovky jsme si na začátku nechtěli připustit, volba šestistupňové manuální skříně však vedle ušetřených financí přenáší dvě nevymluvitelná pozitiva – větší tažnou sílu a lepší využití potenciálu už tak dost silného čtyřválcového turbodieselu.

Základní cena převyšující 900.000 korun se může zprvu zdát trochu vysoká, pravdou ale zůstává, že za své peníze dostanete spoustu užitečné výbavy. Ve světě Kie Sorento například neexistuje absence navigačního systému, od linie Exclusive v základu získáte 18“ litá kola nebo bixenonové světlomety, a na vás zbude pouze výběr barvy karoserie. Bílý lak s perleťovým efektem je podle našeho názoru jasnou volbou.

obrázek [600 x 341]  

Nejlevnější verze modelu909.980 Kč (2.2 CRDi 4x4 /147 kW Comfort)
Základ s testovaným motorem909.980 Kč (2.2 CRDi 4x4 /147 kW Comfort)
Testovaný vůz s výbavou1.000.045 Kč (2.2 CRDi 4x4 /147 kW Exclusive)

Plusy

  • Velký vnitřní prostor
  • Skvělá kvalita zpracování
  • Silný a relativně úsporný motor
  • Vysoký jízdní komfort
  • Bohatá základní výbava

Minusy

  • Přeposilované a nekomunikativní řízení
  • Těžkopádnější chování v nájezdech do zatáček
  • Manipulace s krycí roletou v zavazadelníku
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4

Cena v základní výbavě: 909 980 Kč Cena v testované výbavě: 1 000 045 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, ochrana proti překlopení karoserie, aktivní kapota, varovné blikání brzdových světel při panickém brzdění, aktivní opěrky hlavy vpředu, parkovací čidla vpředu a vzadu, pohon všech kol se systémem ATCC, xenonové světlomety, diodové svítilny, litá 18“ kola, střešní ližiny, zadní spoiler, plnohodnotná rezerva, automatická klimatizace, elektricky ovládaná boční okna, tempomat s omezovačem rychlosti, přístrojový štít Supervision se 7“ displejem TFT, dešťový senzor, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, vyhřívaná přední a zadní sedadla a volant, přípojka USB pro cestující vzadu, kožený paket (volant, řadicí páka, ruční brzda), látkové čalounění, navigace, parkovací kamera, dotyková 7” obrazovka, roletky oken zadních dveří atd.

Výbava testovaného vozu:Metalíza (+20.000 Kč), rychloodnímatelné tažné zařízení (+14.314 Kč), sportovní prahové nášlapy (+15.751 Kč).

Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu

Ředitel a zakladatel Amazonu, Jeff Bezos, se vyšplhal na…

Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka

Teče líně, sotva se plouží. Chodec by jí bez problémů…

Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení

Kurz dolaru dnes zůstal po počátečním růstu bez větších…

Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh…

 
Technické údaje
Motor Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2199
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 450 / 1750 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 203
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.6 / 5.3 / 6.1
Emise CO2:161
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 660 / 1732
Objem nádrže (l):71
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1821 / 689
Rozměr pneu:235/60 R 18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4780
b) šířka (mm): 1890
c) výška (mm): 1690
d) rozvor (mm): 2780
e) rozchod vpředu (mm): 1628
f) rozchod vzadu (mm): 1639
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 – Spíše kombi než SUV

Jan Mička (Auto.cz)Jan Mička (Auto.cz)
moderoval 27.5.2015 tuto diskuzi







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Kia Sorento 2015: První jízdní dojmy z Česka Kia Sorento 2015: První jízdní dojmy z Česka

Po prvotním svezení na španělských silnicích nyní…

Nová Kia Sorento vstupuje na český trh, stojí od 909.980 Kč Nová Kia Sorento vstupuje na český trh, stojí od 909.980 Kč

Dnešním dnem vstupuje na český trh nová Kia Sorento.…

 



 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Dnes 08:00

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra útočila jménem ISIS

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra…

Německá prokuratura obvinila 18letého Němce s marockými kořeny z pokusu o vraždu, viní ho z loňského žhářského…

Pravda o meteorologické stanici v Klementinu: Počasí „měří“ špatně. Víme, proč!

Pravda o meteorologické stanici v Klementinu: Počasí…

Historickou budovu Klementina, která dříve bývala jezuitskou kolejí a jejíž většina vnitřních prostor dnes patří…

 

iSport.cz

Válka graduje! Saganova kritika? Plnou podporu mít už nebude, hrozí soupeři

Válka graduje! Saganova kritika? Plnou podporu mít…

Do pořádně nepříjemné situace se dostává cyklistická superstar Peter Sagan. Sportovní ředitel belgické stáje…

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se legendy před derby

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se…

Čtyři legendy, které v historii derby S nasypaly hromady gólů, nejenže vzpomínaly na pikantérie ze svých…

 

Reflex.cz

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil, kdo a proč chce konec bankovek

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil,…

Politici, centrální bankéři a karetní společnosti. Ti všichni by profitovali ze zrušení hotovosti. Naopak…

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…