TEST Ford Focus Kombi 1.5 EcoBoost – Z řidiče se stal pasažér
S modernizovaným Fordem Focus jsme se poprvé setkali již loni na podzim ve Španělsku, odkud jsme si odvezli trochu rozporuplné dojmy. Vůz sice doznal změn pro zlepšení ovládání palubních systémů a dostal nové motory, celkově měkčí charakter standardního podvozku a minimum informací, které automobil poskytuje však převedly dříve spokojeného řidiče do pozice pouhého pasažéra.
Tento fakt zamrzel hlavně s ohledem na velmi dynamickou a točivou patnáctistovku EcoBoost o výkonu 134 kW, nicméně nyní už může být všechno jinak. Pod kapotou zkoušeného exempláře se totiž nachází slabší verze čtyřválcového turbomotoru o výkonu 110 kW, která by měla lépe pasovat ke sportovnímu odpružení. Je tomu tak doopravdy?
Skoro jako ST
Již standardní Ford Focus Kombi je z mého pohledu vyvážený a nesmírně pohledný vůz. Úpravy spojené s faceliftem se nesly v duchu firemní strategie One Ford, a proto také mají všechny nové či modernizované modely z portfolia modrého oválu výraznou masku chladiče ve stylu vozů Aston Martin. Tuto změnu můžeme Focusu jenom pochválit – drsný zevnějšek je totiž pryč a nastoupil výraz hodný skutečného elegána. Takto měla jeho současná generace vypadat již v roce 2011, kdy jsme ji vyzkoušeli vůbec poprvé...
Tvary testovaného exempláře jsou ozvláštněny příplatkovou sportovní sadou vnějších dílů za 27.500 Kč, která obsahuje například decentní přední splitter, mřížky předního nárazníku připomínající včelí plástev, vnější prahové nástavce, zadní difuzor, spoiler na víku zavazadelníku nebo červeně lakované brzdové třmeny. Jednotlivé díly nejsou nikterak agresivní a především zadní část trochu připomíná ostrou verzi ST. Ale nenechte se zmást – takto vyšperkovaný Focus Kombi může mít pod kapotou klidně i litrový tříválec EcoBoost, byť s výkonem 92 kilowattů.
Ergonomie je lepší, prostor však nikoliv
Modernizace Fordu Focus se zaměřily také na interiér, který tato generace potřebovala vyladit již v době svého příchodu. Nová je středová konzola s menším počtem tlačítek a multimediálním systémem Sync 2, který je pro výbavy Trend a Trend Sport již součástí sady Audio 2 za 10.500 korun (Titanium ji má ve standardu). Jeho hlavní předností je velmi citlivý dotykový displej s osmipalcovou obrazovkou a především jednoduché ovládání, na které si velmi rychle zvyknete. Ford navíc posunul o pořádný kus dopředu možnosti hlasového ovládání – stisknutím jediného tlačítka na volantu si například nastavíte teplotu na klimatizaci či spustíte skladbu od oblíbeného interpreta, a kdyby byl zkoušený exemplář vybaven také navigačním systémem, odpadla by potřeba zadávat cílovou destinaci ručně. Trochu zamrzí komunikace multimediálního systému v anglickém jazyce, s češtinou se však setkáme ještě letos a 4,2palcový displej TFT ji má již nyní.
K ergonomii výhrady nemáme, ovšem materiály středové konzoly příliš nenadchnou. Posun jsme nezaznamenali ani v oblasti prostoru pro kolena řidiče, především pak toho pravého, kterému brání masivní konstrukce v oblasti ovládání klimatizace. Je to škoda, protože jinak je ve všech směrech místa tak akorát, a to dokonce i na zadních sedadlech, kde registrujeme rezervu několik centimetrů i nad hlavami urostlých pasažérů.
Hlavním přínosem karoserie kombi je samozřejmě větší zavazadelník, což v případě současné generace Fordu Focus platí dvojnásob. Největším kamenem úrazu hatchbacku je totiž základní objem 277 litrů (bez rezervy 363 litrů), a přestože ani kombi svými 490 litry konkurenci neohromí, ve skutečnosti jsme si neměli nač stěžovat. Doporučujeme připlatit 1.500 korun za dojezdovou rezervu (objem kufru se sníží o 14 litrů), už jenom z pohledu větší jistoty na delších cestách, kombi s plnohodnotným rezervním kolem si však nepořídíte. Dobrou zprávou nicméně je, že po sklopení zadních sedadel docílíte takřka rovné ložné plochy a maximálního objemu 1.502 litrů.
150 koní, ale jede jako 200
Největším překvapením zkoušeného exempláře byl jednoznačně motor. Přeplňovaná patnáctistovka EcoBoost vychází z dříve používané verze o objemu 1,6 litru, a přestože i zde dosahuje ve své slabší variantě výkonu 110 kW, kombinovaná spotřeba se snížila o 0,4 litru na sto kilometrů. Standardem a zároveň jedinou možností je přesná šestistupňová manuální převodovka – automat se vůbec nenabízí.
Ford Focus Kombi 1.5 EcoBoost - srovnání s konkurencí | ||||
Model | Ford Focus kombi | Škoda Octavia Combi | Hyundai i30 kombi | Renault Mégane Grandtour |
Motor | 1.5 EcoBoost | 1.4 TSI | 1.6 GDI | 1.2 TCe 130 |
Zdvihový objem [cm3] | 1499 | 1395 | 1591 | 1198 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 110/6000 | 103/4500 | 99/6300 | 97/5500 |
Točivý moment [N.m/min] | 240/1600-4000 | 250/1500-3500 | 164/4850 | 205/2000 |
Maximální rychlost [km/h] | 210 | 212 | 192 | 200 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9.1 | 8.5 | 10.2 | 10.0 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1325 | 1272 | 1298 | 1351 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 5.6 | 5.3 | 6.2 | 5.6 |
Základní cena [Kč] | 449.990 | 442.900 | 406.890 | 374.900 |
S ohledem na co nejnižší spotřebu dostal turbomotor chlazené výfukové svody a doznal opatření pro snížení tření. Již u šestnáctistovky jsme si nemohli stěžovat na hluk nebo vibrace, nový agregát však jako by byl pokropený živou vodou. Maximální výkon je položen až v 6000 otáčkách za minutu a zátah turbodmychadla začínáte pociťovat již lehce nad volnoběhem, aby se v 1.600 min-1 naplno rozvinulo maximum točivého momentu 240 N.m. Přibližně od středu spektra otáčkoměru vám pak připadá, že má motor minimálně 200 koní, je cítit jeho gradace a všechno doplňuje příjemná zvuková kulisa. Až tak silně, leč plynule dokáže táhnout a udělovat vozu překvapivou dynamiku.
Velmi zajímavě působí spotřeba paliva, především na dálnici. Při rychlosti 130 km/h totiž čtyřválec točí jenom 2.700 otáček za minutu a nárokuje si 6,5 l na 100 km. To je sice o dvě desetiny litru více, než jsme naměřili na stejné trati u Octavie Combi s turbomotorem 1.4 TSI/103 kW, je ale třeba vzít v potaz výkon patnáctistovky Fordu Focus a také jeho vyšší hmotnost. Mimo město se dostanete pod šest litrů i s občasným využitím maximálního výkonového potenciálu, ve městě jsme registrovali odběr 8,1 l na 100 km. Zde také nešlo nepochválit systém Start/stop, který funguje rychle, jemně a jeho zásah nejčastěji poznáte pouze podle spadnutí ručičky otáčkoměru na nulu.
Táhne, ale příliš nepobaví
Ford Focus vždycky platil za kvalitní rodinný vůz s dostatkem vnitřního prostoru, který jako přidanou hodnotu poskytuje solidní řidičské zážitky. V průběhu posledních let jsme se bavili i za volantem jeho třetí generace, s příchodem faceliftu se však část temperamentu vytratila.
Nechápejte to špatně – Focus i ve verzi kombi poskytuje parádní cestovní komfort, navíc umocněný měkčím uložením tlumičů a přepracovaným elektromechanickým posilovačem řízení. Za jeho volantem už ale nyní nepociťujete to, co v minulosti – řidičskou radost. A to ani, když velmi rychle projíždíte klikaté okresky a využíváte maximálně potenciál excelentního turbomotoru a víceprvkové zadní nápravy, kterou řadíme na vrchol segmentu. V první fázi měkčí sportovní podvozek (součástí výbavy Trend Sport), který však s dalšími zdvihy tlumičů karoserii nerozkolébá, sice dokáže poskytnout výbornou oporu, řidiče však až moc izoluje od okolního prostředí.
Nastavení podvozku by samo o sobě nevadilo, vždyť komfort a spolehlivá opora zároveň je žádoucí, stabilizační systém vozu by mu však mohl více důvěřovat. Dokonce i na výjezdech z méně ostrých zatáček elektronika do řízení neustále povídá, což se odráží na překvapivě brzkém přibrzďování kol a snaze udržet co nejčistší stopu i v situacích, kdy to ještě není třeba. Na vině mohlo být také zimní obutí Continental, suchý povrch a pro něj takřka ideální teplotní podmínky však na faktu nic nezmění. No a co přepracované řízení? Rychlé, přesné, pocitově však s méně strmým charakterem než dříve a minimem informací, které řidiči přináší.
Závěr
Pokud budeme nový Ford Focus posuzovat podle měřítek podobně zaměřených automobilů, není mu až na méně prostoru pro řidičovy nohy a diskutabilní materiál na středové konzole co vytknout. Komfortní podvozek odfiltruje snad všechno, co přijde pod kola, ale zároveň auto nerozkolébá, zavazadelník vyhoví drtivé většině zákazníků, a neurazí ani dvacetitisícový příplatek, který praktičtější variantu odděluje od výchozího hatchbacku. Samotnému čtyřválci 1.5 EcoBoost bychom navíc z fleku udělili titul Motor roku – až tak silně na nás zapůsobil.
Problém ale může nastat v případě, pokud budete Focus posuzovat podle radosti z jízdy, kterou uměl dříve nabídnout. Vedle praktičnosti totiž vynikal také zábavným faktorem, který se s modernizací takřka vytratil. Podobný pocit máme také z nového Fordu Mondeo, jeho podvozek však působí trochu „americkým“ dojmem.
Nejlevnější verze modelu | 359.990 Kč (1.6 Duratec TI-VCT/77 kW) |
Základ s testovaným motorem | 446.990 Kč (1.5 EcoBoost/110 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 579.090 Kč (1.5 EcoBoost/110 kW) |
Plusy
- Silný tah motoru v celém spektru otáček
- Mimořádně pohodlný podvozek
- Výrazné zlepšení ergonomie
- Příznivá spotřeba paliva
- Prostor v podélném i svislém směru
Minusy
- Levnější plasty na středové konzole
- Méně místa pro kolena řidiče
- S modernizací vůz přišel o část zábavnosti
- Chybí plnohodnotná rezerva
Foto: Petr Homolka