Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Honda Civic 1.5 VTEC vs. Seat Leon 1.4 TSI ACT – Kdo umí sportovní styl lépe?

David Bureš
Diskuze (355)
Jestliže se chcete kompaktním autem odlišit, můžete sáhnout po nějakém sportovně laděném modelu. Kdo tuto roli zvládá lépe, Honda Civic, nebo Seat Leon?


Úvod, pořizovací náklady


Na český trh nedávno dorazily dvě sportovně laděné kompaktní novinky. Honda se vytasila s novou, již desátou generací modelu Civic, zatímco Seat přijíždí s modernizovaným leonem. Je tak ideální chvíle na to vyzvat tyto vozy na vzájemný souboj. Jsou jen o sportovním stylu, nebo nabídnou i sportovní svezení? Pojďme to zjistit.

Jelikož se jedná o sportovně laděné modely, rozhodli jsme se je porovnat ve verzích, které jejich sportovní charakter dále podtrhují. Nemluvíme teď o hot hatchích Leon Cupra a Civic Type R (ty porovnáme třeba zase někdy jindy), ale o modelech Leon FR a Civic Sport Plus, tedy vozech, které jsou krokem mezi konvenčními verzemi a vrcholnými hot hatchi.

Honda Civic je nabízena jen se dvěma zážehovými motory, a tak v jejím případě byl výběr zkoušeného pohonného ústrojí jednoduchý. Auto jsme nedávno otestovali se základním tříválcovým litrem o výkonu 95 kW, a tak jsme se do srovnávacího testu rozhodli nasadit druhý nabízený agregát, novou přeplňovanou patnáctistovku se 134 kW. Proti ní by se nabízelo nasadit leona s 1.8 TSI o podobném výkonu 132 kW, jenže pohled do technických údajů ukazuje, že jízdními schopnostmi (zrychlením z 0-100 km/h a maximální rychlostí) má testovanému civicu blíže 1.4 TSI ACT. Ta je se 110 kW výkonově slabší než 1.5 VTEC Turbo Hondy, jenže její točivý moment 250 N.m je o 10 N.m vyšší než u soupeře. Můžeme se tak těšit na zajímavý souboj toho, zda nemalý výkonový náskok hondy bude ve vzájemném duelu stačit.

Odlišná cenová politika

V případě hondy je pohled do ceníku doslova šokující, v kolonce základní ceny pro testovaný motor 1.5 VTEC Turbo (134 kW) najdeme částku 639.900 korun! A to je v oblasti kompaktních aut mainstreamových značek navzdory vysokému výkonu opravdu hodně. Vždyť za tuhle částku se už můžete poohlížet po voze střední třídy. Za uvedenou cenu nicméně dostanete opravdu bohatou výbavu, už v základu nechybí vyhřívaná přední sedadla, elektricky nastavitelná bederní opěrka sedadla řidiče, navigace nebo třeba systém pro udržování jízdního pruhu, adaptivní tempomat a rozpoznávání dopravních značek.

Jenže množství zákazníků by se některých prvků klidně rádo zbavilo, aby ušetřilo. Nabízí se třeba adaptivní tempomat, který je u civicu takzvaně „inteligentní.“ To značí, že auto sleduje provoz i v dalších jízdních pruzích a předvídá, zda vám některé z vozidel v jiném pruhu nevjelo do cesty. Jenže systém funguje poněkud nešťastně, automobil preventivně zpomaluje tak často, že tempomat raději vypnete. Práce s navigací je pak poněkud složitá, a tak vás nejednou napadne, zda by ve finále nebyl lepší nějaký externí systém...

To cenová politika Seatu Leon nechává zákazníka vybrat, co vlastně žádá. Základní cenovka pro testované 1.4 TSI ACT (110 kW) činí 499.900 korun, což možná také není úplně málo, klient si ale může zvolit, zda za tuto cenu chce spíše sportovní styl v podobě verze FR, nebo raději více výbavy v podobě varianty Xcellence. Navíc je leon ve srovnání se civicem výrazně levnější i s 1.8 TSI (132 kW), které má 134kW hondě výkonově blíže. Stojí 525.900 korun, přičemž si zákazník opět může vybírat mezi verzemi FR a Xcellence.

U obou provedení přitom dostanete dvouzónovou automatickou klimatizaci, tempomat, 17palcová kola z lehkých slitin, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka, hudební systém s osmi reproduktory nebo diodové přední mlhovky. FR přidává i možnost výběru jízdního stylu (civic nabízí jen možnost přepnutí do eko módu), sportovní sedadla kombinující textil s kůží, tvrdší nastavení podvozku nebo specifické designové doplňky zvenku i uvnitř. Naopak pro Xcellence dostanete zadní parkovací senzory, ambientní osvětlení, bezklíčové odemykání nebo dešťový senzor.

Civic toho ve výsledku nabízí v základu více, jenže leon kontruje atraktivními cenami příplatků, díky nimž lze snadno dovybavit na úroveň konkurenta při stále nižší výsledné ceně. Navíc lze vybírat výbavu podle svého uvážení, podle toho, co opravdu chcete. Můžete si tak připlatit třeba za adaptivní tlumiče (stojí 18.600 korun). U hondy takovou možnost nemáte, jednotlivé stupně výbavy jsou zkrátka jasně stanovené, dokoupit lze leda nějaké designové sady v rámci příslušenství. Při zájmu o adaptivní regulaci podvozku tak musíte sáhnout až po vyšším stupni Sport Plus, za níž se připlácí 50.000 korun. A tak bychom mohli pokračovat.

Pořizovací nákladyHonda CivicSeat Leon
ZÁKLADNÍ CENA
Motor1.5 VTEC Turbo/134 kW1.4 TSI ACT/110 kW
Stupeň výbavySport/639.900 KčFR/499.900 Kč
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY
Airbagy67
Centrální zamykání s dálkovým o. [Kč]SS
Elektricky ovládaná okna - přední/zadní [Kč]S/SS/S
Elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka [Kč]SS
Klimatizace [Kč]automatická, dvouzónováautomatická, dvouzónová
Kola17" litá17" litá
Metalíza [Kč]13.90015.100
Palubní počítač [Kč]SS
Parkovací senzory vpředu/vzadu [Kč]S/S43.400,-*
Navigace [Kč]S28.200,-
Tempomat [Kč]adaptivníS
Systém pro udržování v jízdním pruhu [Kč]S20.500,-**
Světlomety diodové [Kč]S43.400,-*
Vyhřívaná sedadla vpředu [Kč]S43.400,-*
 *V rámci akčního paketu Technology FR
 **V rámci paketu Comfort & Drive I
SERVIS
Světlomet/zadní sdružená svítilna [Kč]21697/720121150/7726
Přední/zadní nárazník [Kč]12779/167969955/9004
Přední blatník [Kč]50134884
Čelní sklo [Kč]96006050
Brzdové destičky přední [Kč]24193672
Mřížka v masce chladiče [Kč]21881234
Přední a zadní tlumič [Kč]4125/41259459/3296
Hodinová sazba v servisu [Kč]819783
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100 000 km [Kč]1867315763
Všechny ceny v kolonce servis jsou uváděny s DPH
ZÁRUKY
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky)3/3/122/3/12
Prodloužená záruka-o 3 roky/100.000 km

Honda ale zaujme z hlediska záruk. Nad rámec tříleté záruky nabízí věrnostní osmiletý program Honda Premium Quality, který po dobu osmi let od koupi vozu (případně do ujetí 150.000 km, podle toho, co nastane dříve) kryje náklady na opravu pohonného ústrojí vozidla, a to jmenovitě motoru, převodovky, řídicích jednotek, řízení nebo hnací hřídele. Podmínkou je však nákup auta u českého autorizovaného prodejce a jeho údržba v autorizovaném servisu za použití originálních dílů. To seat nabízí jen standardní dvouletou záruku, kterou však lze prodloužit až o tři roky (případně ujetí 100.000 km) za 6.900 korun. Jeho výhodou jsou však vesměs levnější náhradní díly.

HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮHonda CivicSeat Leon
Základní cena68
Standardní výbava a příplatky87
Servis78
Záruky87
Průměr7,257,50

Design, interiér


Není civic spíše liftback?

Oba testované automobily sice do srovnávacího testu dorazily v červené karoserii doplněné o několik černých kontrastních detailů, totožná barva kabátu je ale vlastně jediný shodný prvek vzhledu obou aut. Každý totiž hraje svébytnou designovou hru.

Leon je v duchu konzervativní pětidveřový hatchback standardní siluety s kabinou posunutou vzad a takřka svislou zádí pro co nejlepší obestavení vnitřního prostoru. Naopak civic se v aktuální desáté generaci tvarově přiblížil liftbackům, jeho záď pozvolna klesá už od zadních bočních oken. Patrné rozdíly mezi soupeřícími vozy jsou i na rozměrech. Tam, kde leon s délkou 4.282 mm dnes patří už mezi spíše ty menší kompakty, dělá civic dlouhý 4.518 mm úkrok směrem ke střední třídě, podobně jako třeba Škoda Octavia. Na pohled je řešení civicu možná zajímavější, zároveň ale má spoustu nevýhod, jak si blíže povíme v kapitole o interiéru.

Navíc svým designem civic rozhodně nepadne do vkusu všem. Příď je velice agresivně laděná, úzké světlomety napojené na masku chladiče auto opticky rozšiřují a dělají ho nižším a sportovnějším. Naopak záď s velkými koncovými světly a podivnými falešnými mřížkami v nárazníku moc elegance nepobrala. Uprostřed vyvedená koncovka výfuku (pouze u verzí Sport a Sport Plus) sice opravdu stojí za to, jinak ale záď civicu působí těžce, neohrabaně a možná i zastarale. Nevím proč, ale neustále jsem měl pocit, že zezadu civic vypadá jak deset, patnáct let staré auto. Jeho „UFO“ předchůdci se najednou zdají o tolik mladší...

To leon působí vedle civicu konzervativněji, a to přestože v rámci koncernu VW Group hraje roli toho „sportovnějšího a výraznějšího golfu.“ V rámci faceliftu se měnily jen drobnosti (třeba nárazníky), a to protože Seat s designem aktuálního leonu zaznamenal mezi zákazníky ohromný úspěch. I proto podobné tvary aplikoval i na své další modely. Leon rozhodně svými tvary zaujme, stále ale mám pocit, že by mohl mít ještě více šmrncu, aby se ještě výrazněji odlišil od technicky shodného golfu.

HODNOCENÍ DESIGNUHonda CivicSeat Leon
Vnější vzhled78
Vnitřní vzhled88
Zpracování88
Ergonomie78
Konektivita88
Průměr7,608,00

Perfektní posaz a skvělá sedadla

Jestliže kabiny předchozích civiců byly hodně nekonvenční, aktuální provedení se extravagance vzdalo a vyměnilo ji za tradičně pojatý interiér. Majitelům dosavadních civiců se toto řešení může zdát jako obyčejné, jenže ono ve výsledku mnohem lépe funguje. Důležité informace máte zkrátka v kapličce před sebou a nemusíte je hledat v jakém patře dvouúrovňového přístrojového štítu se vlastně nachází, jako se to neznalým stávalo u předchůdce.

V současném civicu se navíc výtečně sedí. Už se tu řidič necítí jak na kozlíku, jelikož se palivová nádrž díky použití nové platformy posunula na konvenční místo dozadu. Sedí se tu naopak hezky nízko. Sedačku lze navíc dát opravdu nízko nad podlahu, a tak si jde sednout jak ve sporťáku – s nataženýma nohama nízko nad zem.

Perfektní posaz ale má své slabé stránky. V takovém případě si sedadlo řidič posune hodně vzad, což ve výsledku výrazně omezí místo pro kolena cestujících vzadu. Mně osobně vadil i „plující“ středový panel ve stylu Volva S60, který tlačil do pravého kolene. Ideální není ani tvar sedadel. Sedák je sice na první pohled dlouhý (což potvrdí i jeho přeměření), jenže směrem vpřed zvolna klesá, a tak není moc dobrou oporou stehen.

To sportovní sedačky testovaného leonu nemají chybu. Mají výrazné tvarování, aby perfektně podržely v zatáčkách, zároveň ale zůstávají pohodlné i na delších cestách. Sedí se sice o něco výše než v civicu, na vysoký posaz si ale rozhodně nebudete stěžovat.

Naopak vybrat lepší volant nebo řadicí páku je těžký oříšek. Honda má tenčí věnec, jak je u Japonců zvykem, výrazné tvarování v místě úchopu ale znamená, že se tenhle volant perfektně drží. Chybu nemá ani sportovní multifunkční volant leonu s obložením perforovanou kůží. Stejně tak je výtečná i kulatá hlavice řadicí páky Španěla, na což Japonec reaguje podobným řešením. Mírný náskok ale v tomto souboji přece jen získává civic, díky vyvýšené pozici je jeho „řadička“ více po ruce, a to přestože je jinak páka velice kraťoučká. Řazení si ale každopádně budete užívat v obou automobilech.

Vyrovnanými soupeři jsou civic a leon i z hlediska použitých materiálů a jejich zpracování. Oba jsou na tom více než dobře, lepší zástupce v segmentu ale najdeme. Mnohé lesklé plochy civicu se navíc rychle opatlají, což následně nepůsobí zrovna esteticky. Seat by zase mohl užít nějaký výraznější vzor, který by interiér oživil.

Výhodou seatu naopak je intuitivnější ovládání. Jestliže jeho multimediální systém neznáte, okamžitě se v něm zorientujete. To samé platí pro rozmístění jednotlivých tlačítek na středovém panelu, zkrátka hned dobře víte, co kde je a jak se co ovládá. Ovladače jsou navíc dobře po ruce. Naopak se civicem se musíte sžívat a i po delší chvíli vám přijde, že by ovládání multimediálního systému mohlo být intuitivnější. Navíc i civic následuje trend přesunu ovladačů do obrazovky infotainmentu, což zde konkrétně znamená, že kvůli nastavení ventilace musíte nejprve stisknout tlačítko na středovém panelu a pak až pomocí displeje nastavíte výkon ventilátorů. Opravdu je tohle budoucnost, jak výrobci řešením posledních interiérů naznačují?

A co prostor?

Honda Civic je v aktuální generaci o 236 mm delší než Seat Leon, stejně tak má výrazně delší rozvor – hodnota 2.697 mm je o 61 mm vyšší, a tak by se zdálo, že uvnitř bude Japonec o hodně větším autem. Jenže opak je pravdou, leon lépe obestavuje vnitřní prostor, a tak je na zadních sedadlech podobně prostorný.

V civicu totiž budete sedět za volantem “na dlouhé nohy”, což životní prostor za vámi omezí. Leon navíc nabízí i více prostoru nad hlavou. Nejenže je jeho karoserie o 31 mm vyšší než u konkurenta, vnější tvary navíc neomezují prostor pro posádku jako pozvolna se svažující záď civicu. Japonec se sice snaží zvětšit cestujícím vzadu místo nad hlavou umístěním lavice nízko nad podlahu, jenže to je ve výsledku velice nepohodlné řešení, což vítězství leonu z hlediska komfortu na zadních sedadlech dále zdůrazňuje. A na tom nemění ani fakt, že civic je vzadu širší.

Jasné japonské vítězství to není ani v otázce zavazadlového prostoru. Objem 420 litrů sice 380 litrů Španěla deklasuje, ale jen na papíře. Když se totiž podíváte do kufru, zjistíte, že jeho tvarování je notně komplikované, což jeho využitelnost značně omezuje. Objemově je tak zavazadelník civicu větší než u leonu, poradit si se schodem za zadními sedadly, podivným zúžením mezi podběhy a jinými záhyby ale bude při snaze o jeho plnohodnotné využití připomínat Tetris. Naopak zavazadelník leonu má pravidelné tvary, v jeho případě budete muset pouze vymyslet, čím zaplnit prostor u podběhů. U seatu navíc můžete snadněji vrstvit zavazadla nad roletku, kde stále zbývá dostatek prostoru, zatímco u hondy je prostor nad roletkou kvůli svažujícímu se zadní sklu hodně omezený.

Srovnání zavazadelníkůHonda CivicSeat Leon
Objem zavazadelníku [l]420380
Průchodnost zavazadelníku (výška x šířka) [mm]980x1140700x960
Výška dolní hrany zavazadelníku [mm]690740
Výška pod pátými dveřmi [mm]17801880

Jelikož civic kvůli nové platformě už nepoužívá známá sedadla Magic Seats, ani v jednom autě nevznikne po sklopení zadních sedadel zcela rovná plocha, ale mírně nakloněná rovina. U civicu je pak potřeba počítat s již zmíněným mírným schůdkem mezi podběhy. Nevýhodou leonu je zase vyšší nákladová hrana, která moc nepotěší při nakládání těžších zavazadel.

HODNOCENÍ INTERIÉRUHonda CivicSeat Leon
Prostornost88
Přední sedačky79
Zadní sedačky68
Kufr87
Variabilita68
Průměr7,008,00

Motor, jízdní vlastnosti


Čtrnáctistovka proti patnáctistovce

Dnešním trendem na starém kontinentu jsou přeplňované motory, ke kterým v nové generaci sáhla i Honda Civic. Ta svojí bohatou základní výbavou láká hlavně movitější klientelu, což bezesporu platí i pro její nabídku motorů. Vybírat je možné pouze mezi nově vyvinutými dvěma jednotkami, přičemž tříválec 1.0 VTEC Turbo i čtyřválec 1.5 VTEC Turbo nepatří zrovna mezi slabochy. Dříve testovaný litr nabízí 95 kW, zatímco dnes zkoušený čtyřválec dokonce 134 kW, což je na poměry kompaktní třídy opravdu hodně.

V případě leonu mu výkonově stačí jen čtyřválec 1.8 TSI se 132 kW (zapomeňme teď na dvoulitr Leonu Cupra), my však do srovnání nasadili leon poháněný už dobře známým 1.4 TSI ACT o výkonu 110 kW. Našemu rozhodnutí se můžete podivovat, jenže pohled do tabulek technických dat dokazuje, že i s tímto motorem se leon dokáže civicu vyrovnat a někdy i překonat. Na stovce je za rovných osm sekund, zatímco civic to s patnáctistovkou zvládne o dvě desetiny pomaleji. Maximální rychlost se pak liší o nepatrných 5 km/h, tentokrát ve prospěch civicu, který zvládá nejvýše 220 km/h.

A při jízdě se civicem se opravdu můžete podivovat na tím, kam se ten výkon vlastně poděl. Leon totiž při jízdě působí jasně živěji, ochotněji jde za plynem, a to přestože má pod kapotou motor s o hodně nižším výkonem. Bližší zkušenost ale odhalí, v čem je důvod.

Honda zkrátka vysoký výkon nedává tolik na odiv. Ve výsledku totiž nabízí o 10 N.m nižší točivý moment než leon, jenže maximálních 240 N.m je dostupných v širokém pásmu mezi 1900 a 5000 otáčkami. Síla agregátu díky tomu působí lineárně a nenuceně, zatímco u seatu je jasně patrný turboefekt. Španěl sice nabízí 250 N.m, avšak v ne tak širokém pásmu (mezi 1500 a 2500 otáčkami), což ve výsledku znamená apatii nad volnoběhem a „nakopnutí“ kolem 2000 otáček. Také honda není v nízkém spektru otáček nijak živá, sbírá se však lineárně bez výrazného skoku jako seat.

Leon se tak možná zdá živější, měření pružnosti nás ale přesvědčilo o tom, že jde jen o pocitovou živost způsobenou výraznější turbodírou. V této disciplíně si totiž vedla lépe honda, jedinou výjimkou bylo pružné zrychlení z 80 na 120 km/h na pátý převodový stupeň, kde leonu k lepšímu času pomohlo výhodnější zpřevodování.

Kolem a kolem si ale ani na jeden z motorů nijak nestěžujeme, a to přestože mají naprosto odlišný charakter. Seat nezapře přeplňování, zatímco honda dává svým charakterem zavzpomínat na atmosférické agregáty. Oba čtyřválce mají síly na rozdávání, přičemž se projevují i příjemným zvukem. Zvlášť charismatické tóny honďácké patnáctistovky nás mile překvapily, není divu, že je auto dává více najevo než španělský soupeř.

Dynamické měřeníHonda CivicSeat Leon
PneumatikyMichelin Primacy 3Bridgestone Potenza S001
Rozměr pneumatik235/45 R17225/40 R18
Pružnost na 4. RS(60-100 km/h)/5. RS a 6. RS (80-120 km/h) [s]5,3/8,0/8,96,9/7,5/9,8
Otáčky na nejvyšší RS při 130 km/h30002900
Skutečná rychlost při tachometrových 50, 90 a 130 km/h [km/h]47,7/84,9/122,147,7/86,1/126,6

Z hlediska reálné spotřeby to ale nakonec vyhrál leon, který byl ve všech režimech o nějaký půl litru méně žíznivý než civic. Jednoznačná výhra to ale není, protože s jeho čtrnáctistovkou vyzbrojenou vypínáním poloviny válců se musíte nejprve naučit pracovat.

Když se totiž systému ACT nepřizpůsobíte, budete se divit, jak je agregát žíznivý. Jakmile se nebudete krotit, není takový problém jezdit za deset. Když si ale zvyknete jezdit plynule a budete jemně šlapat na plyn, rázem se budete divit, jak často lze jezdit jen na dva válce, aniž by vám to nějak vadilo. Motor při plynulé jízdě v maximální možné míře jede jen na dva válce, o čemž v praxi vlastně nebudete vůbec vědět. Jedinou nápovědou bude ukazatel na přístrojovém štítu. Při spouštění válců agregát nijak necuká, dvouválcový režim nepoznáte ani po zvuku, a to díky perfektnímu odhlučnění motoru.

Po navyknutí toho všeho se rázem spotřeba leonu bude pohybovat kolem sedmi litrů, zatímco když na přizpůsobení se vypínání válců rezignujete, dostanete se na průměrných osm litrů. Naopak s hondou je práce se spotřebou jednodušší, z dlouhodobějšího hlediska se budete pohybovat kolem 7,5 litru. I patnáctistovka se ale umí napít, jedno svižnější svezení jsme končili s průměrem 11 l/100 km, což nebylo zrovna málo. Zvlášť s ohledem na nijak velkou palivovou nádrž o objemu pouhých 46 litrů.

HODNOCENÍ MOTORUHonda CivicSeat Leon
Zrychlení78
Pružnost87
Spotřeba udávaná79
Spotřeba v testu78
Odhlučnění motoru89
Průměr7,408,20

A co to sportování?

A se civicem svižně jezdit opravdu budete, protože v tomhle případě nejde jen o sportovní vizáž, ale o skutečně dynamický charakter. S málokterým konvenčním kompaktem si budete užívat jízdu jako právě s touhle hondou. Již zmíněný vynikající posaz je jedna věc, k tomu přihoďte ještě výkonově silný motor, skvělé řazení, skvěle dávkovatelné brzdy nebo vynikající jízdní vlastnosti a rázem máte nadmíru zajímavou kombinaci, která vás bude na silnici opravdu bavit.

Z hlediska jízdy je toho totiž opravdu málo, co lze na civicu kritizovat. Řazení se možná při popojíždění v koloně a neustálém volení jedničky zdá poněkud tuhé, na oblíbené okresce ale oceníte naprostou preciznost a přesnost převodovky. S tímhle manuálem vás bude řazení bavit a vůbec si nevzpomenete na to, že jste si třeba mohli pořídit příplatkové CVT (za 35.000 korun). Výtečný manuál je opravdu jedinou volbou, nad kterou stojí v hondě uvažovat.

Skvělé jsou i jízdní vlastnosti. Auto se před zatáčkou díky elektronické náhražce samosvorného diferenciálu zakousne s chutí do silnice a hbitě zatočí. Jen na mokru patrně budete muset omezit stabilizaci, která jinak do řízení hodně mluví, a to ne vždy úplně citlivě. S ohledem na komunikativní řízení si jejích zásahu rozhodně všimnete.

Honda navíc dobře tlumí nerovnosti, tedy pokud jedete rychlejším tempem. V prostředí českých městských ulic se naladění obvykle zdá tužšího ražení, a to i v případě adaptivních tlumičů, kterými byl náš testovaný exemplář vyzbrojen. Tlumiče lze tajemnou řečí palubního počítače „vypínat“ a „zapínat,“ což ve skutečnosti implikuje sepnutí normálního (off) a sportovního (on) režimu.

Už ve výchozím módu je však podvozek tužšího rázu, a tak je sportovní režim opravdu jen pro milovníky hardcore jízdy, tedy alespoň v českém prostředí. S tužším naladěním podvozku se ale dá sžít, a to hlavně proto, že se od něj neozývají žádné hlasité rány. Použití zadního víceprvkového zavěšení je zkrátka znát, stejně jako velice tuhá karoserie (o 50 % tužší než předchůdce).

A to je nejzásadnější rozdíl proti leonu, jehož “vlečka” naopak bouchá dost. Kombinace klikové nápravy s vlečenými rameny vzadu a velkých 18palcových kol testovaného leonu (o palec větších než u civicu) byla na českých tankodromech až nepříjemná. Testovaný exemplář navíc tuhost dále zdůraznil, jelikož k Leonu FR je standardně dodáván sportovní podvozek, který je v našich podmínkách opravdu nadbytečný. Proto zauvažujte nad adaptivními tlumiči, které leon umí také nabídnout.

Zároveň se ale jedná vlastně o jediné výrazné minus leonu. Jinak se totiž budete bavit i s ním. Také Španěl je v oblouku velice agilní, čemuž i zde pomáhá elektronická náhražka diferenciálu. Velice slušné je i řazení, byť na výtečné řešení hondy nemá. Zato ESP nám přijde citlivější u hatchbacku z Pyrenejí.

Sportovní charakter ale v obou případech má své nevýhody. Ani jeden z automobilů není zrovna tichý, čehož si všimnete hlavně na delších cestách. Aerodynamický hluk je u obou aut na podobné úrovni, stejně tak hluk od podvozku. Ten je ale v každém z testovaných aut odlišného ražení, v seatu je znát zmíněné bouchání od zadní nápravy, zatímco v hondě je dobře slyšet hluk od pneumatik. Z tohoto hlediska mají oba výrobci co vylepšovat. Když ale chcete s autem sportovat, rádi uslyšíte i to, co se děje okolo. Nebo ne?

HODNOCENÍ JÍZDNÍCH VLASTNOSTÍHonda CivicSeat Leon
Ovladatelnost98
Komfort odpružení86
Odhlučnění podvozku76
Řízení98
Řazení98
Brzdy98
Průměr8,507,33

Závěr


Závěr

Přestože se dnešního souboje zúčastnily dva sportovně laděné hatchbacky nižší střední střídy, charakter Hondy Civic ve verzi Sport Plus a Seatu Leon FR se natolik liší, že jsou ve skutečnosti velice odlišné.

Honda Civic zaujme zákazníky žádající auto, které je bude primárně bavit. V novém civicu se perfektně sedí, jeho řazení je precizní a jízdní vlastnosti výtečné. Podvozek je možná trochu tvrdší, při ostrém průjezdu zatáčkou ale oceníte naprostou jistotu vozu. Hodně se nám líbil i motor, čtyřválec 1.5 VTEC Turbo je o tolik lepší než dříve testovaný tříválec 1.0 VTEC Turbo, jako by ho ani nevyvíjela stejná firma. Jen pozor na tu sílu, 134 kW se možná tolik neprojevuje, jenže civic je zatraceně rychlý. A mnohdy jede rychleji, než se vám zdá.

Navíc zábavě za volantem je zde hodně podřízeno. Při jízdě po městě vám podvozek přijde zbytečně tvrdý (byť na rozdíl od leonu nebouchá), ovládání multimediálního systému je komplikované a zavazadelník kvůli neobvykle složitému tvarování hůře využitelný. Chtělo by to vylepšit také odhlučnění auta, s tím má ale problémy i leon. Tím největším problémem je ale cena. Základních 639.900 korun za testovanou patnáctistovku spoustu zákazníků odradí, a to přestože je civic už v základu slušně vybaven. Výbava za tuto částku zahrnuje adaptivní tempomat, vyhřívaná přední sedadla, diodové světlomety i navigaci.

To naopak Seat Leon je svým duchem univerzálnější, přesně ve stylu golfu a dalších zástupců koncernu VW Group nabízí hlavně přesun z bodu A do bodu B, který dokáže oživit nějakou tou zábavou za volantem, když se vám právě zachce. Při jízdě s ním zjišťujete, že vám na něm vadí vlastně jen maličkosti. Výraznější výtkou je jen hlučný podvozek, od něhož se na nerovnostech ozývají vskutku velké rány. V autě se ale dobře sedí, dobře řadí a i motor 1.4 TSI ACT se nám líbí. Jen se s touto čtrnáctistovkou s vypínáním válců musíte naučit pracovat. Když jej budete týrat, není desetilitrová spotřeba žádný problém, když se ale umravníte, najednou v klidu jezdíte kolem sedmi litrů na sto kilometrů. Navíc lépe pracuje s vnitřním prostorem než civic, a tak přestože je o hodně kratší, nabízí ve finále obdobně prostornou kabinu. Zajímavější je i cenová politika, přestože se díky příplatkům můžete dostat na podobnou cenu, jako stojí civic, v základu je leon mnohem levnější.

To všechno ve výsledku znamenalo, že Seat Leon je vítězem tohoto srovnání. Honda Civic má ale natolik specifický charakter, že si navzdory některým slabinám (hlavně vysoké ceně) dokáže najít své fanoušky, kteří na ní nedají dopustit a budou jí milovat do skonání světa. A o to v automobilovém světě jde především. Tedy najít si to, co skutečně chcete zbožňovat. Civic i Leon vám to nabídnou, jen každý něco jiného.

SHRNUTÍ HODNOCENÍ
MODELHonda CivicSeat Leon
POŘIZOVACÍ NÁKLADY7,257,50
DESIGN7,608,00
INTERIÉR7,008,00
MOTOR7,408,20
JÍZDNÍ VLASTNOSTI8,507,33
CELKOVÝ PRŮMĚR7,557,81

Honda Civic 1.5 VTEC Turbo (134 kW)

Nejlevnější verze modelu469.900 Kč (1.0 VTEC Turbo/95 kW S)
Základ s testovaným motorem639.900 Kč (1.5 VTEC Turbo/134 kW Sport)
Testovaný vůz bez příplatků689.900 Kč (1.5 VTEC Turbo/134 kW Sport Plus)
Testovaný vůz s výbavou703.800 Kč (1.5 VTEC Turbo/134 kW Sport Plus)

Plusy

  • Perfektní jízdní vlastnosti
  • Pozice za volantem
  • Precizní řazení
  • Motor bez turbodíry

Minusy

  • Vysoká pořizovací cena
  • Komplikovaně tvarovaný zavazadelník
  • Neintuitivní ovládání multimediálního systému
  • Horší odhlučnění

Seat Leon 1.4 TSI ACT (110 kW)

Nejlevnější verze modelu343.900 Kč (1.2 TSI/63 kW Reference)
Základ s testovaným motorem499.900 Kč (1.4 TSI ACT/110 kW FR)
Testovaný vůz bez příplatků499.900 Kč (1.4 TSI ACT/110 kW FR)
Testovaný vůz s výbavou592.900 Kč (1.4 TSI ACT/110 kW FR)

Plusy

  • Obestavění vnitřního prostoru
  • Motor1.4 TSI ACT umí být hodně úsporný
  • Skvělá ergonomie
  • Jízdní vlastnosti

Minusy

  • Tvrdší naladění podvozku
  • Bouchání od zadní nápravy
  • Strohý interiér

Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (355)
Model Honda Civic 1.5 VTEC Turbo Seat Leon 1.4 TSI ACT
Cena základní sestavy 689 900 Kč 499 900 Kč
Cena testované sestavy 703 800 Kč 592 900 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1498 1395
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 134 / 5500 110 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1900 - 5000 250 / 1500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 220 215
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.2 8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.4 / 4.9 / 5.8 6 / 4.4 / 4.9
Emise CO2: 133 114
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 420 / 1209 380 / 1210
Objem nádrže (l): 46 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1235 / 420 1241 / 469
Rozměr pneu: 235/45 R17 225/40 R18
Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
 Seat Leon 1.4 TSI ACT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4518 4282
b) šířka (mm): 1799 1816
c) výška (mm): 1428 1459
d) rozvor (mm): 2697 2636
e) rozchod vpředu (mm): 1537 1549
f) rozchod vzadu (mm): 1565 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1180 850 / 1190
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 870 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 930 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 915 960
k) šířka vpředu (mm): 1550 1480
l) šířka vzadu (mm): 1510 1480
délka sedáku vpředu (mm): 490 480
délka sedáku vzadu (mm): 480 450
výška opěradla vpředu (mm): 660 610
výška opěradla vzadu (mm): 730 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano ano
23. 4. 2017 16:21
Re: Jak funguje toto:
Není to pravda, přibržďuje vnitřní kola stejně jako konkurence.
"Agile Handling Assist operates from the daily use range, applying light braking force, unnoticeable to the driver, to the inner wheels when the steering wheel is turned, and to the outer wheels when the steering wheel is returned, in order to increase responsiveness and stability."
Avatar - _Karel_
23. 4. 2017 15:15
Re: Honda Civic 1.5 VTEC vs. Seat Leon 1.4 TSI ACT – Kdo umí
Je prima, že máš o mě jasno. Tvoje dedukce je neprůstřelná. Nebudu tě dál přesvědčovat.
23. 4. 2017 15:04
Re: Honda Civic 1.5 VTEC vs. Seat Leon 1.4 TSI ACT – Kdo umí
Ten kdo nechce rozumet tu nejsem ja.

Proti vkusu nic nemam, ale u tebe to vzdycky sklouzne k " co by tomu nekdo rekl? "
Viz citace: " a proto bych nerad predvadel, ze takovy je muj vkus"

Takto premyslejici lidi nazyvam efektaky, protoze efekt je pro ne velmi dulezity...
Avatar - Hammunasakra
23. 4. 2017 15:04
Re: Honda Civic 1.5 VTEC vs. Seat Leon 1.4 TSI ACT – Kdo umí
Už se vlastně stalo! Pro mě daleko zajímavější auta typu kupé převálcovaly dávno, dneska už skoro i všechny ostatní typy karoserií = včetně donedávna nejprodávanějších HB. A očekává se další růst = právě v kategorii Golf klase. Na zakázanym webu máš slušnej přehled v článku: SUV už jsou nejprodávanější v Evropě, svým způsobem
Zatimco někdo předpovídá SUV další růst až o neskutečnejch 46% tak [odkaz] nejspíš nebude mít nástupce

Přicházej nový pseudo SUV modely = je to nejspíš jen otázka pár let než definitivně absolutně zvítězí. Pro mě fakt černej humor až nadoraz = nejdražší a svym způsobem nejhorší typ karoserii je drtivě nejprodávanější :yes: >:-[]
Avatar - _Karel_
23. 4. 2017 14:53
Re: Honda Civic 1.5 VTEC vs. Seat Leon 1.4 TSI ACT – Kdo umí
No, že by nás SUV převálcovaly, se zatím nebojím.