TEST Honda CR-V 2.0-VTEC 4x4 – Gejša ze Swindonu
Honda CR-V je na trhu v aktuální podobě dva roky, přičemž modernizované provedení se začne prodávat na jaře příštího roku. Ještě než však faceliftovaná verze dorazí na trh, rozhodli jsme se otestovat tu stávající. Při tom jsme se zaměřili na to, v čem by se japonské SUV mělo po modernizaci zlepšit.
K testu dorazilo CR-V s benzinovým čtyřválcem 2.0 i-VTEC o výkonu 114 kW a pohonem všech kol, což není zrovna běžná volba evropských zákazníků. Přece jen mnohým stačí pohon jedné nápravy a raději dají přednost úspornějšímu turbodieselu. Svojí cenou je ale 2.0 i-VTEC zajímavou volbou, testovaný exemplář přijde na 677.800 Kč a přitom je velmi slušně vybaven.
Není krásná, ale má kouzlo
Honda CR-V je jedno z těch aut, pro něž platí, že co hlas to názor. Rozhodně to není krasavice z baru, do které by se člověk zamiloval na první pohled, ale spíše nepříliš výrazná, nicméně sympatická slečna, jejíž kouzlo člověk odhalí až na druhém rande. Na tvary CR-V je zkrátka nutné si déle zvykat – třeba na podivně tvarované sloupky C jsme si však nezvykli vůbec.
Interiér působí poněkud zastaralým dojmem, což se po modernizaci bohužel příliš nezlepší. Použité plasty jsou tvrdé, slícování a kvalita dílenského zpracování je ale na vysoké úrovni. Palubní štít je navíc přehledný a velké číslice jsou dobře čitelné. Také tlačítka na středovém panelu jsou rozměrná, a tak se dají snadno nahmatat. Ovládání některých palubních systémů ale dokáže zmást – třeba Start/stop nejde zapnout při stání na semaforech a také ovládání palubního počítače je zpočátku chaotické.
Příjemným detailem je polstrování části středového panelu, řidiče ani spolujezdce tak panel netlačí do nohy. Měkké čalounění je mimochodem použito také na přední loketní opěrce. Překvapivý je držák hned na tři lahve mezi předními sedadly, naopak příliš nepotěší malá schránka před spolujezdcem. Co se týče sedadel, tak mají podobně jako mnohé další vozy japonských značek kratší sedáky, naopak se nám líbila měkká opěrka hlavy.
Výhled z auta je výborný, snad jenom rozšířená dolní část sloupků A poněkud vadí v zatáčkách. S parkováním v testovacím exempláři pomáhaly jak čidla, tak couvací kamera. U senzorů nás překvapil fakt, že začnou reagovat opravdu až v blízkosti překážky, a tak jsme nejednou váhali, zda jsou skutečně aktivní. Kabina zaujme také velkým prostorem, dostatek místa má posádka na předních i zadních sedadlech.
Otevřené páté dveře odhalí rozměrný zavazadelník o základním objemu 589 litrů. Zavazadlový prostor je dlouhý 910 milimetrů, mezi podběhy široký 1050 milimetrů a pod plato vysoký rovných 600 milimetrů. Pochvalu zaslouží jednoduché sklápění nesouměrně dělených zadních sedadel (v poměru 3:2). Stačí zatáhnout za páčku na boku kufru a sedák i s opěradlem se samy sklopí. Tímto stylem sice nevznikne rovná plocha, mírně nakloněná opěradla ale převozu rozměrných nákladů příliš nebrání. Při nakládání bagáže je však třeba počítat s tím, že víko zavazadelníku se otvírá velice nízko.
Dvoulitru chybí newtonmetry
Testovaný atmosférický motor 2.0 i-VTEC o výkonu 114 kW a točivém momentu 192 N.m je v současnosti jediným benzinovým agregátem dostupným pro CR-V. Jedná se sice o nejvýkonnější jednotku v nabídce tohoto modelu, točivým momentem ale na nabízené turbodiesely výrazně ztrácí. A právě nízký točivý moment je při jízdě bohužel znát.
Ve městě je hbitost automobilu dostatečná, při jízdě na dálnici se ale ukazuje nízká pružnost motoru. Ostatně auto v táhlých stoupáních samo ukazatelem optimálního převodového stupně doporučuje podřadit. Schopnosti agregátu přitom lze utlumit ještě více – ekologickým režimem Econ, výraznější rozdíly mezi jízdními módy jsme ale nezpozorovali. Motor je sice slušně odhlučněn, vyšší otáčky ale znamenají nepříjemný zvuk.
S ohledem na nutnost častého podřazování jsme se poněkud báli vysoké spotřeby. Konečný výsledek je ale vcelku dobrý, nejčastěji palubní počítač hlásil spotřebu do devíti litrů na 100 kilometrů, což je na automobil s benzinovým motorem a pohonem všech kol velikosti CR-V stále dobrá hodnota. S ohledem na atmosférické plnění agregátu není spotřeba tolik náchylná na jízdní styl. Jízda po městě znamenala rovných devět litrů na sto kilometrů, na dálnici si CR-V řeklo o 9,5 litru.
Řidič CR-V s benzinovým dvoulitrem se jednoduše musí smířit s tím, že nebude nejrychlejším na silnici, ostatně rodinné zaměření auta ke klidné jízdě tak nějak svádí. Automobil nejlépe tlumí nerovnosti ve vyšší rychlosti, takže zatímco na okresní silnici se CR-V chová plavně, ve městě podvozek poněkud znervózní a až příliš kopíruje jednotlivé nerovnosti. Posádka tak bohužel dobře cítí rozbité české vozovky. Ovladatelnost auta je na poměry SUV vysoká, řízení by ale mohlo být o něco strmější.
Honda CR-V – srovnání s konkurencí | ||||
Model | Honda CR-V | Kia Sportage | Mazda CX-5 | Toyota RAV4 |
Motor | 2.0 i-VTEC | 2.0 GDI | 2.0 Skyactiv-G | 2.0 Valvematic |
Pohon | 4x4 | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Zdvihový objem [cm3 | 1997 | 1998 | 1998 | 1987 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 114/6500 | 122/6200 | 118/6000 | 111/6200 |
Točivý moment [N.m/min] | 192/4300 | 205/4000 | 208/4000 | 195/4000 |
Převodovka | 6M | 5M | 6M | 6M |
Max. rychlost [km/h] | 190 | 195 | 197 | 185 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,2 | 10,9 | 10,5 | 9,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,4 | 8,0 | 6,6 | 7,2 |
Základní cena [Kč] | 584.900 | 564.980 | 681.900 | 649.900 |
Zatímco zážehový motor nás příliš nepřesvědčil, šestistupňovou manuální převodovku jsme si tuze oblíbili. Řadicí páka by možná mohla být o něco tlustší, díky svému vyvýšenému umístění je ale parádně po ruce. Na poměry SUV má převodovka velmi přesný chod a kulisa řazení disponuje příjemně krátkými drahami. Spojkový pedál se ale zdál tužší, spojka navíc zabírá až v horní poloze.
Testované CR-V je SUV s pohonem všech kol, což by naznačovalo terénní choutky. Je to ale přesně to SUV, které si zákazníci kupují pro lepší výhled ven díky vyšší stavbě karoserie než kvůli terénním schopnostem. Větším radovánkám mimo zpevněné silnice totiž brání světlá výška pouhých 165 mm, lepší hodnotu nabízí i třeba Škoda Octavia Scout (171 mm).
Závěr
Honda CR-V je podle nás vhodnou alternativou k vozům kategorie MPV, kterou zákazníci aktuálně hledají. Automobil nabízí drsný vzhled SUV, na poměry tohoto segmentu se ale chlubí velkým vnitřním prostorem a obrovským zavazadelníkem.
Naladění vozu se snaží kombinovat dynamiku s pohodlím. Větší dynamiku ale sráží slabý motor, před benzinovým dvoulitrem bychom určitě dali přednost některému z turbodieselů – nejspíše většímu 2.2 i-DTEC. Pohodlí pak poněkud kazí horší tlumení nerovností.
Právě slabý benzinový dvoulitr a naladění podvozku jsou prvky, které by CR-V podle nás mělo po faceliftu rozhodně změnit. Zachovat by si ale určitě mělo kvalitní šestistupňový manuál a hlavně atraktivní cenu. Za cenovku hodně pod 700.000 korun nabízí bohatou výbavu, ve které nechybí nic opravdu podstatného.
Nejlevnější verze modelu | 534.900 Kč (2.0 i-VTEC/114 kW 4x2 S) |
Základ s testovaným motorem | 584.900 Kč (2.0 i-VTEC/114 kW 4x4 S) |
Testovaný vůz s výbavou | 677.800 Kč (2.0 i-VTEC/114 kW 4x4 Elegance) |
Plusy
- Velký vnitřní prostor
- Výhodná pořizovací cena
- Dobrý výhled z vozu
Minusy
- Nízký točivý moment motoru
- Kratší přední sedáky
- Malý úhel otevření pátých dveří
Foto: Petr Homolka