TEST Honda CR-V 1.6 i-DTEC – Jezdí za 4,2 litru
Segment klasických velkoprostorových vozů (MPV) je v posledních letech na ústupu. Mnozí zákazníci obětují trochu variability a celkového objemu interiéru, a raději zvolí kombinaci zvýšeného posazu s drsnější image SUV. V takovém případě je pochopitelně výhodou i vyšší světlá výška a pohon všech kol, nicméně ani jedno není nutností.
Přesně z těchto důvodů dnes existuje nepřeberné množství různých SUV, která ve své karoserii ukrývají zcela konvenční hnací řetězec. Jedním z nich je i novinka od Hondy, loni uvedené CR-V 2.2 i-DTEC 4x4 doplňuje menší a slabší turbodiesel 1.6 i-DTEC, který roztáčí pouze kola přední nápravy. Motor je o nezanedbatelných 112 kilogramů lehčí než výkonnější agregát, standardně osazený pohonem 4x4.
Stejný agregát jsme na jaře testovali v Civicu, jenže CR-V je větší a o čtvrt tuny těžší. Proto v něm malý turbodiesel možná nebude mít tak snadný život, nebo je tento předpoklad chybný? Navíc se chlubí skoro neuvěřitelnou spotřebou 4,5 l na 100 km, takže motivace k důkladné zkoušce je silná.
Dokonale spořivý
Nově navržený turbodiesel od Hondy vykazuje slušných 88 kW a 300 N.m, ve stejné objemové kategorii je však lepší třeba Renault se svým 1.6 dCi a Hyundai/Kia s motory 1.6 a 1.7 CRDi. Nejde ale jenom o špičkové hodnoty, motor se dočkal zásadního odlehčení a na jeho projevu je to velmi znát. Snadno se vytáčí a úderně táhne napříč celým spektrem otáček, současně však má minimální účinek při brzdění motorem.
Aplikace v CR-V odhalila vlastnost u Civicu nepoznanou, turboefekt v otáčkách do 1500 min-1. Propracovaná regulace plnícího tlaku se ale stará o to, aby prodleva byla co nejdůkladněji zamaskovaná. Pokud tedy u podtočeného motoru zrovna nezaboříte pedál plynu do podlahy, ale chcete zrychlovat plynuleji, postupný náběh turbodmychadla jízdu ovlivní jenom nepatrně – proti ještě silnějšímu turbodieselu 1.6 dCi v Renaultech a Nissanech jde o podstatný rozdíl.
suv honda testy
Mimořádně silnou stránkou nového motoru je nízká spotřeba. Honda slibuje ve všech režimech méně než pět litrů, realita sice není tak zelená, horší je ale jenom nepatrně. Při klidné jízdě mimo město si automobil vystačí s udávaným 4,3 l na 100 km, ve městě se odběr paliva pohybuje mezi pěti a šesti litry a dálniční tempo znamená průměr 5,3 l na 100 km. Bavíme se o voze s relativně velkou karoserií SUV, spotřeba však odpovídá srovnatelně výkonným hatchbackům!
Šestistupňová převodovka motor netrápí zbytečně dlouhým odstupňováním, na nejvyšší rychlost se při 130 km/h dočkáte zcela konvenčních 2500 min-1. Velkou výhodou je umístění řadicí páky na vyvýšenou pozici vedle volantu, zvlášť když má kulisa řazení krátké dráhy a na poměry kategorie SUV velmi přesný chod.
Stejně propracované jsou i další aspekty, které přímo souvisí s řízením. Spojkový i brzdový pedál vyžadují přiměřenou ovládací sílu a mají pravidelný chod. Nový agregát znamená také změněné naladění podvozku, které trochu slevilo z komfortu výměnou za zlepšení ovladatelnosti. CR-V 1.6 i-DTEC se v zatáčkách nemůže spolehnout na aktivní připojování zadní kol, a tak má příslušná náprava přepracovanou kinematiku. Ovladatelnost zůstala na úrovni verze 2.2 i-DTEC 4x4, tedy dá se srovnat s jízdou v klasickém kombi. Tužší tlumiče a silentbloky ovšem znamenají lehké podupávání na městské dlažbě. Vzhledem k sedmnáctipalcovému průměru disků to ale není nic, co by vybočovalo z dnešních zvyklostí.
Interiér a výbava
O pohotové poloze řadicí páky už byla řeč, CR-V ale umí zaujmout i dalšími chytrými detaily. Boky středového tunelu kryje měkké polstrování, aby zabránilo případnému kontaktu kolene s tvrdým plastem, mezi sedadly najdeme držák hned na tři nápoje a při nastupování si neušpiníte nohavice. Spodní část dveří totiž kryje i prahy, které díky tomu zůstávají pořád čisté. Zavazadlový prostor zaujme nejen základním objemem 589 litrů, ale také snadným sklápěním zadních sedadel. Stačí zatáhnout za páčku a sedák i s opěradlem se hezky poskládají téměř do roviny.
suv honda testy
Potěší také rozsah standardní výbavy. Již nejlevnější provedení Comfort má dvouzónovou klimatizaci, litá kola, autorádio s USB nebo tempomat. Testovaná verze Elegance přidává mlhovky, bluetooth nebo zadní kameru doplněnou o parkovací čidla vpředu i vzadu. Opravdu chybět může snad jedině vyhřívání sedadel nebo vestavěná navigace, obojí lze ale objednat za příplatek. Jak dokazuje přiložené srovnání, s cenou 649.000 Kč se bohatě vybavená Honda CR-V 1.6 i-DTEC Elegance přibližuje srovnatelně velkým vozům s jiným typem karoserie. SUV je stále nejdražší alternativou, rozdíl ale není zdaleka tak markantní jako dříve.
Závěr
Nový turbodiesel v Hondě CR-V trefně reaguje na aktuální trendy v segmentu crossoverů. I přes relativně malý objem 1,6 litru dodává prostornému vozu přiměřenou dynamiku a k tomu přidává mimořádně nízkou reálnou spotřebu. Kdo zvolí tuto variantu, určitě nebude litovat. Jenom se musí vyrovnat s vnějším designem, který je u Hondy již tradičně poněkud kontroverzní…
Nejlevnější verze modelu | 544.000 Kč (2.0 i-VTEC 4x2/114 kW S) |
Základ s testovaným motorem | 599.000 Kč (1.6 i-DTEC 4x2/88 kW Comfort) |
Testovaný vůz s výbavou | 671.900 Kč (1.6 i-DTEC 4x2/88 kW Elegance) |
Plusy
- Kultivovaný a mimořádně úsporný motor 1,6 l
- Přesné řízení a řazení, výborná ovladatelnost
- Boční dveře kryjí prahy, při vystupování nehrozí ušpinění
- Jednoduchý systém sklápění zadních sedadel
- Bezvíčkové otevírání nádrže
Minusy
- Horší komfort tlumení než u 2.2 i-DTEC 4x4
- Vnější design je zbytečně kontroverzní
- Malý úhel otevření pátých dveří
- Při zátěži hlučnější motor
Foto: Petr Homolka